möte med häst

• Trådstartare Trådstartare bossek
  • Start datum Start datum
B

bossek

Guest
möte med häst
Tjena!

Fick möte med häst idag på en typ timmerväg. Saktade ner och höll mig så långt bort jag kunde på vägen men ändå så hoppade hästen till ordentligt 10m innan möte. Finns det några artighetsregler typ som att man bör stanna och låta de gå förbi?

mvh

möte med häst
Jag har lärt mig att man ska ropa hej (eller göra sig hörd på nåt annat sätt...) innan man kommer för nära. Tydligen ser de så illa att dom ibland inte fattar att det kommer nån föränn man är riktigt nära, och då blir dom rädda. Om hästen vet att man kommer är det inga problem.

Edit: Jag är lite efter, jag vet.

Senast redigerad av en moderator:
möte med häst
för ett tag sedan kom ja i full fart på en stig mitt i natten, jag hade då ljus o reflexväst.. helt plötsligt hade jag ett häst arsle ca 5m från ansiktet...skrämde både hästen,ryttare och inte minst mej själv. varken hästen eller ryttaren hade inte nån reflex eller något annat som gjorde att man såg dom, sen fick man höra att man kör som en dåre.. :S , efter hon hade förklarat sig att hon inte hade reflexer o grejer,fick hon kommentaren av mej " då borde du inte rida på natten", då blev hon tyst..att folk inte fattar det själv?

lika som när man möter en ryttare på natten me bilen, inga reflexer.. för jävligt!

möte med häst
bossek skrev:
-------------------------------------------------------
> Ahh då vet jag, ha en trevlig kväll, nu ska de
> stekas biff!

Jag förstår att du hade ett möte med hästen:-)

/J

möte med häst
Jag mötte en Pålle under en racer runda häromdagen,han hade nog smitit ur hagen och stod mitt på vägen med 45 cm halvslak och glodde.Otäckt tänkte man och cykla lugnt förbi,då får han fart och börjar springa med..tror jag spruta upp i 50 blås innan han gav upp.
Annars får ryttarn höja piskan eller signalera att hästen är rädd,fast det skadar u inte att om man ex kommer bakifrån göra sig hörd en bra bit innan man passerar.
En del hästar borde folk fö undvika ta ut på vägarna.

möte med häst
Hästar är flyktdjur. Visa hänsyn.

Det finns ett par viktiga saker att ta hänsyn till när man möter hästar.

1. Hästar är flyktdjur och deras första reaktion vid osäkerhet är att fly.
2. Hästar är stora och kraftfulla.
3. Rytaren kan mycket väl vara osäker och har inte nödvändigtvis full kontroll på sin häst.
4. Hästen behöver inte nödvändigtvis vara trafiksäker då ryttaren kanske inte förväntar sig att träffa någon.
5. Om du skrämmer en häst kan du mycket väl få både ryttaren och hästen skadad.

Det bästa du kan göra är att stanna vid sidan av vägen/stigen och tilltala ryttaren. En fras i stil med "går det bra?" eller något liknande gör att hästen hör att det är en människa som står där samtidigt som ryttaren blir lugnad i att du visar hänsyn. Detta lugn smittar i sin tur av sig på hästen.

möte med häst
man får inte köra en bil som inte är besiktigad men man får rida ut med hästjävlar på vägarna som kan få tokspel , konstigt tycker jag att det är tillåtet

ja jag har dålig erfarenhet av hästar på vägarna

möte med häst
Kan skriva ett långt inlägg, men tyvärr. Jag har redan skrivit mitt långa inlägg i ämnet. Sök.

/Ex hoppryttare som sadlat om... :P

Senast redigerad av en moderator:
möte med häst
Aron skrev:
------------------------------------------------------
> Hästar är flyktdjur. Visa hänsyn.
>
> Det finns ett par viktiga saker att ta hänsyn
> till när man möter hästar.
>
> 1. Hästar är flyktdjur och deras första
> reaktion vid osäkerhet är att fly.
> 2. Hästar är stora och kraftfulla.
> 3. Rytaren kan mycket väl vara osäker och har
> inte nödvändigtvis full kontroll på sin häst.
> 4. Hästen behöver inte nödvändigtvis vara
> trafiksäker då ryttaren kanske inte förväntar
> sig att träffa någon.
> 5. Om du skrämmer en häst kan du mycket väl få
> både ryttaren och hästen skadad.
>
> Det bästa du kan göra är att stanna vid sidan
> av vägen/stigen och tilltala ryttaren. En fras i
> stil med "går det bra?" eller något liknande
> gör att hästen hör att det är en människa som
> står där samtidigt som ryttaren blir lugnad i
> att du visar hänsyn. Detta lugn smittar i sin tur
> av sig på hästen.

Mycket bra skrivet. Det är oerhört viktigt att vårda sig om good will hos ryttarna, inte minst för att hästfolket är väl organiserade. Kommer vi bakifrån ropar vi alltid och kollar att hästen och ryttaren är med på noterna. Att prata hjälper hästen att förstå att man inte är något farligt monster. Vi har faktiskt blivit ombedda att prata för att lugna en orolig häst. Det funkade.

vito skrev:
> Otäckt tänkte man och cykla lugnt
> förbi,då får han fart och börjar springa
> med..tror jag spruta upp i 50 blås innan han gav
> upp.

Pålle trodde nog du var en kompis ;)

möte med häst
robbankul skrev:
> man får inte köra en bil som inte är besiktigad
> men man får rida ut med hästjävlar på vägarna
> som kan få tokspel , konstigt tycker jag att det
> är tillåtet
>
> ja jag har dålig erfarenhet av hästar på
> vägarna

Och det är helt otroligt att man får ta ut en obesiktigad cykel på allmän väg.

möte med häst
Stumpy skrev:
> robbankul skrev:
> --------------------------------------------------
> > ja jag har dålig erfarenhet av hästar på
> > vägarna
>
> Och det är helt otroligt att man får ta ut en
> obesiktigad cykel på allmän väg.

Ja, men får den tuppjuck är det ägarens fel, det är det inte om hästen får ett ryck..

möte med häst
42Hz skrev:
> Stumpy skrev:
> -----
> > robbankul skrev:
> >
>
> > > ja jag har dålig erfarenhet av hästar på
> > > vägarna
> >
> > Och det är helt otroligt att man får ta ut en
> > obesiktigad cykel på allmän väg.
>
> Ja, men får den tuppjuck är det ägarens fel,
> det är det inte om hästen får ett ryck..

Är du säker på det?

möte med häst
Svårt att bevisa att ryttare eller hästägare betett sig vårdslöst.

http://www.dalademokraten.se/Articl...0217104635_DD585/20060217104635_DD585.dbp.asp

Som trafikant ska ni veta att hästar och hästägare inte är skadeståndsskyldiga om det händer en olycka, enligt IF försäkringsbolag och Polisen i Borlänge.
Detta hände på Lindanvägen i Borlänge den 25/11 2005:
Tre skenande hästar kom jämsides rakt emor oss på vägen. En av dem sprang på min bil och skadade den, men enligt försäkringsbolaget IF utgår ingen ersättning p g a flickorna inte hade handlat vårdslöst när hästarna skenande.
Vad hade hänt om flickorna suttit kvar på hästarna och skadat sig själva- Men att sittta kvar i bilen och vänta på smällen det kan ingen förstå som inte varit med om det.
Jag tycker att kan man inte ha kontroll över hästen, är man skyldig att stå för eventuella skador som uppstår.
Så nästa gång ni möter hästar, tuta och kör fort därifrån.
en drabbad som fick betala skadan själv

möte med häst
Då jag bor rätt nära Erstavik-, Drevinge- och Högmora gårdar som alla håller med hästar och hyrstall. Träffar mao en del hästar när jag är ute. Som vanligt har jag en grinig inställning till oansvariga djurägare.

I det här fallet handlar det om småtjejjer och hallstarriga damer som släpps ut vind för våg på vägar och stigar. Det är ju inte direkt så att de kan förvänta sig att vara ensamma så här i stockholms närförorter. Inte desto mindre märker man att det är med fara för eget-, hästens- och tredje mans väl och ve de tar sig fram. De osäkra ryttarnas allmänna rädsla sprider sig till djuret vilket totalt sett ger ett förbannat osäkert reultat. Har vid ett flertal tillfällen bevittnat/upplevt hur det tar fart över diken och in i snår trots att jag är superförsiktig vid närmandet, speciellt bakifrån då jag på långt håll börjar prata med djuret. Ägaren är det ingen idé med, då de är fullt koncentrerade på att hålla sig kvar på kreaturet.

Till saken hör att detta ofta handlar om innerstads och saltsjöbadsdamer som rider de dagar golfpartnern ställde in och som hyr någon som sköter hästen åt dem :)

Nä, inför körkort för ryttare
Oscar

möte med häst
De gånger jag har mött hästar har det gått bra, både på stig och väg, vanligt förnuft kommer man långt på. :)

Tyvärr lämnar de rätt rejäla spår i både skogen och på grusvägar, cykling är ju som en mild bris i sammanhanget.

möte med häst
Mårten skrev:
> Rezpectah
>
> Värsta grymma yo, fett hårt att dissa andra!
> Cleant!

Javisst, här i Nackaområdet är det som bekant en del surr kring hur vi ska lära oss umgås i skogen. Jag hävdar, och står för, min uppfattning och kritik av att alla ska visa hänsyn mot ryttarekipage men det finns ganska lite kritik av hur de för sig i skogen.

Är du av annan åsikt eller vill du bara att vi ska vara dumsnälla mot varandra?

möte med häst
Orkar inte svara. :)

Jag har svarat på ursprungsfrågan förut och tänker inte svara på den igen. Jag håller med om att man som ryttare har ett ansvar. I trafiken gäller detta dock ej då hästekipage går under samma regler som cyklar. Men som sagt, i andra situationer blir det et vanliga "den som vållar skada bla bla bla".

Med andra ord är det oansvarigt att rida om du inte har skaplig kontroll.

Ang. trafiksäkra hästar så är det något som faktiskt inte existerar. En häst som inte har några problem med långtradare kan bli rädd för en plastpåse i diket. Detta måste man som ryttare vara medveten om och därmed får man välja ridväg efter sin förmåga.

Jag tror att 90% av alla ryttare är medvetna om riskerna och tar så mycket hänsyn som kan väntas. Sen är det väl som med MTB att det är resterande 10%, rötäggen, som folk retar sig på.

10% av folket på Happy är idioter som itne visar respekt för annat folk när dom är ute och kör. Det är jag övertygad om.

möte med häst
Mårten skrev:
> 10% av folket på Happy är idioter som itne visar
> respekt för annat folk när dom är ute och kör.
> Det är jag övertygad om.

Det är en bra övertygelse, så tycker jag med, folk som är tvärsäkra är idoter, det är jag 100% säker på! ;)

möte med häst
På tal om hästar... När jag precis tog min dagliga kvällsrunda på cykel genom sthlm city stod 2 ridande poliser och tillrättavisade en taxi mitt på stureplan vilket orsakade ett smått kaos och trafikstockning a la taxi stockholm. Det såg högst märkligt ut då både poliserna satt kvar på hästarna och hukade sig ner mot taxin samtidigt som det bildades kö bakom och ett argsint tutande sattes igång. Dom hästarna var d minsann pli på. dom rörde inte en fena trots allt tutande samt jag som kom farande på mina rasslande dubbdäck.

möte med häst
Det hade varit otroligt mycket lättare att visa respekt för hästägare om
man slapp cykla/springa/gå i sicksack runt stora högar med hästskit på cykelvägar
,vägar och stigar.

möte med häst
Jag får ganska ofta möte/omkörning med hästar på (asfalt-)vägen hem från jobb.

Det är hyfsat störigt att behöva bromsa in och vänta tills det inte kommer några bilar
för att till sist gå ut i vänster vägren och köra om hästen, men det kan jag tåla.

Det som jag inte kan begripa är varför folk rider på asfaltvägar. Är det verkligen
roligt att rida där? Är verkligen hästarnas fötter (eller vad det heter) konstruerade
för så hårda underlag? Varför inte rida på stigar istället?

möte med häst
ad skrev:
> Jag får ganska ofta möte/omkörning med cyklar
> på (asfalt-)vägen hem från jobb.
>
> Det är hyfsat störigt att behöva bromsa in och
> vänta tills det inte kommer några bilar
> för att till sist gå ut i vänster vägren och
> köra om cyklisten, men det kan jag tåla.
>
> Det som jag inte kan begripa är varför folk
> cyklar på asfaltvägar. Är det verkligen
> roligt att cykla där? Är verkligen cyklarnas
> däck (eller vad det heter) konstruerade
> för så hårda underlag? Varför inte cykla på
> stigar istället?

möte med häst
Cyklister är verkligen omtyckta ute i trafiken. Idioter på häst är nog lätträknat om man jämför med idioter på cykel.
Tror att många naturflanörer upplever cyklister som mer störande än hästryttare.

möte med häst
Hur man gör när man möter en häst vet jag, men hur bör man agera när man kommer ikapp en häst på en stig?

Hitintills har jag tagit en annan stig eller stannat några minuter tills jag "vet" att hästen hunnit förbi nästa stigkorsning.

Hästmöten är ganska ovanliga i Ludvikatrakten även om de förekommer.

möte med häst
Aron skrev:
> Hästar är flyktdjur. Visa hänsyn.
>
> Det finns ett par viktiga saker att ta hänsyn
> till när man möter hästar.
>
> 1. Hästar är flyktdjur och deras första
> reaktion vid osäkerhet är att fly.

Måste berätta en sorglig berättelse.. min farbror hade som vanligt parkerat sin stadscykel ute på gatan. Dagen därpå var den totalt vandaliserad. Min farbror som i grunden är en lugn person tänkte många hemska tankar om stadens ungdomar. Ytterligare några dagar senare fick han av en granne höra att det var en polishäst som fått frispel och sparkat sönder cykeln när hästpatrullen red förbi.

Vad bra tänkte min farbror som därmed trodde att ersätningsfrågan skulle vara löst. Vid första kontakten med Polisen skylde de på beridna högvakten. Men min farbror hade som bekant vittne på vandaliseringen. Vid andra kontakten med Polisen kom det fram att det var en polispatrull som orsakat skadan. Patrullen hade inte lämnat någon lapp utan SMET helt sonika från brottsplatsen. Polisen var inte heller villig att betala ut någon ersättning för en förstörd cykel. Detta fick min fabror skriftligen besked om efter att ärendet varit uppe på högsta nivå hos polischefen. Därmed kan vi nog konstatera att kostnaden i tidsåtgång vida överskrider värdet av den förstörda cykeln... motivering var just att hästar är flyktdjur och att de därför inte kan hållas ansvariga för ev skador. Men då ska väl inte hästar blandas med människor? Tänk om det varit ett barn som kommit till skada!

Den beridna polisen borde föregå med gott exempel ... man smiter inte från en olycksplats och har man sönder någon annans egendom ersätter man rimligen den.

/Mikael - som gillar både hästar och poliser, men inte i kombination.

möte med häst
Hästar är inte farliga, det jag frukar mer är dessa regelryttare som tillåts härja fritt i hela vårt land.

Borde det inte finnas någon lag som förbjuder dessa regelryttare, som kommer med egna utspel på uppstrukturering och förbud mot allt?

Ja menar regler hit och regler dit, förbud hit och förbud dit... vad är det för nytta med det?

möte med häst
int faan får man eller tar man ut en bil på gatorna som gaspedalen kan fastna på när som helst, varför jo för att det inte ska bli en olycka,

jag skulle aldrig ta ut ett fordon eller djur i trafiken eller bland andra männsikor som kan få för sej o skena iväg,

möte med häst
Nej nej Regelryttare... har du inte mött dem?

Paragrafryttare finns också men de hänvisar mest till regler som finns inte som regelryttarna som gör nya regler och förbud...

möte med häst
Hästar är fina djur. Men de är djur (jaja, vi är också djur osv osv) och det är också lite tjusningen med dem?

Vill man riskera att häst/ägare/man själv/andra skadas så visar man ingen respekt mot hästekipage. Annars tar man det lugnt och gör som tex Aron skrev längre upp.

Att släppa ut nybörjare på stora hästar på allmän väg låter inte lyckat men förbud för hästar hit o dit? Näääeee, det är så mycket regler mot allt och alla ändå. Hellre ett förbud mot hockey och fotboll som förstör och likriktar ungdomen. ;)

Kanske är det här lösningen på alla häst-cykelproblem?

Bilagor

• horse-473x309.jpg
    horse-473x309.jpg
    27.4 KB · Besök: 30
möte med häst
Paragafryttare och regler.

Nuförtiden användar man i juridiken inte längre så mycket förbud. Min dotter läser till undersköterska och dom får lära sig en massa ramlagar.

Det är ju otroligt, till med om hur en ram ska se ut, måste dom lagstifta.

möte med häst
Mattias Lundqvist skrev:
> möte med häst...

Tjuvträning till Mörksuggan? ;)

Hästen har ju lite fördel på underlaget där samt betydligt högre toppfart så jag gissar du fick spö? :)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp