Motions HT ~10-15 tusen kr

• Trådstartare Trådstartare Frogge
  • Start datum Start datum
F

Frogge

Guest
Vilken bra motions HT skulle ni välja för 10-15k?
Ska köra enklare stigar, elljusspår och asfalt... Vill ha HT mountainbike med hyffsade komponenter som man inte behöver meka så mkt med.
\Frogge

håller helt och hållet med Jensen där. Kanske andra däck men annars verkar den väldigt fin, nästan lite för fin för de priset. (:

Vilken storlek om man är 183cm?
(Har aldrig hört talas om "No Saint" men ni vet väl bäst förstås :) )

Har läst lite om olika komponenter, och den här cykeln har XT runt om vilket verkar bra?!?

är själc 182 cm. det är lite såvrt att ge en exakt storlek då det beror lite på kroppsbyggnad. men jag skulle nog köpa en 18" om jag skulle köpa en sån där. och det tror jag även är det som passar dig om du är 183 cm lång.

vaför du inte hört talas om dem är för att det inte är nått stort märke. det är ett märke me prisvärda ramar. i o med att de inte kan ta betalt för sitt namn, så som större märken kan göra, så är priset lägre, eller rättare sagt man får mera för pengarna.

den där ramen är i scandium och väger 1350 gram eller nått, vilket är lätt för en aluminiumram.

vad ska man säga om delarna, XT, alltså shimanos näst värsta grejjer. XT nav och 717 fälgar, vilket är en bra XC fälg fråm mavic, en klassiker. gaffeln, en rockshox reba, en bra gaffel som är kännd för att vara driftsäker och ha bra dämpning.

En Orange Clockwork ska du ha. Arets snyggaste hoj, fast inte med den gaffeln utan en vit Fox gaffel.

Clockwork-pro-17-001390.jpg ht=396

Det är så jäkla lätt att det drar iväg till "bara några € till" och sen är man uppe i 2000.- .
Jag gillar verkligen looken på No Saint Luzifer och utrustningen den har... Den verkar bäst so far :)

Tillägg: Jag ska ju bara motionscykla på grusvägar, asfalt och lite enklare stigar. Tror inte jag behöver en 20.000 kronorscykel.
Får väl mest ångest om man köper en kanoncykel för jättemycket pengar om den sen inte används varje dag!
Nej, 15000 är taket.

Jag skulle utan tvekan satsa på ngt begagnat, ex på Happy, därtill inte förbjudet att pruta:
- Specialized Epic, 17 000 kr
- Cannondale F2000, 17 000 kr, (lätt mitt första alternativ)
- Avanti Hammer, 7 000 kr (billig), ev uppgradera med ny gaffel
- Commencal supernormal deluxe 13 500 kr..

etc. etc. Finns hur mycket schysst som helst.

Tack så mycket för alla förslag... Vilken ska man välja nu då? Alla är ju skitfina! :)
Jag gillar utseendet på No Saint cykeln, (Fast man skulle ha fått testa först förstås.)
Kanske slår till på No Saint cykeln och ett par SPD klickpedaler så är man hemma?

Har väll ingen aning igentligen, men Poison har ju tidigare varit populära här. De har ju http://www.poison-bikes.de/shopart/1749.htm varkar ju utrustningsmässigt lik "No saint" cykeln. Finns det några erfarenheter runt Cromat ramen?
Fast No saint cykeln är snyggare iallfall på bild tycker jag. Ramen ser lite mer graciös ut.

Tack allihopa för bra svar, ska fundera lite och räkna örena på kistbotten.
Lutar väldigt mycket åt No Saint Luzifer XT for €1500.- ... Fina komponenter och riktigt snygg och rent utseende :)
Hare' bra och tack igen!

Har kollat igenom alla länkar ni gett mig och jag jämförde Zyankali T från Posisonbike med No Saint Luzifer tycker jag de verkar ha typ samma komponenter, fast Zyankali kostar 999.- motför Luzifer 1513.-.
Jag har garanterat missat något, men mste fråga, är inte Zyankali T mer prisvärd när det skiljer €500.-???

(Båda har XT växlar och Reba gaffel...Luzifer är snyggare, men inte €500 snyggare :) )

Minskad vikt kostar. Jämför hellre med Poisón E605 (1350 gr) eller Poison Chromat (1250 gr). Kom ihåg att du kan välja mellan ganska många färgscheman på de flesta POisonhojar.

/Johan

Frogge skrev:
-------------------------------------------------------
> Har kollat igenom alla länkar ni gett mig och jag
> jämförde Zyankali T från Posisonbike med No
> Saint Luzifer tycker jag de verkar ha typ samma
> komponenter, fast Zyankali kostar 999.- motför
> Luzifer 1513.-.
> Jag har garanterat missat något, men mste fråga,
> är inte Zyankali T mer prisvärd när det skiljer
> €500.-???
>
> (Båda har XT växlar och Reba gaffel...Luzifer
> är snyggare, men inte €500 snyggare :) )

Det finns väl mindre skillnader utöver ramarna (gaffelmodell, hjul) men om du inte tycker det är värt att lägga 500 ojrås på spara ett hyalvkilo så kanske Poisonhojen är ditt val? Nästan så att Luzifern är 500 pengar snyggare dock... Förhoppningsvis kan man övertala dem att leverera med andra däck om man vill det. (Eller?)

Reclaimer: jag kan också mycket väl ha missat nåt. =)

Nja, för en motionshoj tror jag inte det är värt att lägga €500.- för att spara 0.5kg i vikt.
Är det inga större fördelar med Luzifern tycker jag Zyankali-T verkar vara mer hoj för pengarna?

Shimanobromsarna på Luzifern är vad jag vet fit and forget. och eftersom du slipper fit så. Avid Juicy five däremot kräver en hel del mekande emellanåt och beläggbyte ganska ofta och sådant.

Gillar du att åka nerför och leka med cykeln mer är Zyankali T en mer passande cykel med tanke på vinklar. Gillar du däremot att åka fort och ha lite kvickare styrning är Luzifern mer passande.

Ok, tack för hjälpen, tror jag fått den info jag sökte nu och måste "bara" ta ett beslut.
Ingen direkt superbrådska då det lär ta ett tag till snön är borta.
Som sagt, det väger mellan Luzifer och Zyankali-T.

Vad mer behöver man? SPD trampor+pump+dämparpump...? (Ska man tex ta Shimano 520 trampor eller såna där kombinationstrampor med spd/vanlig?)

Både Cerro och baby fat har påtalat att man ska byta däcken på Luzifer...Varför?
(Däck verkar inte vara så dyrt att det är någon fara att skaffa en uppsättning till)

Luziferns däck är specade som ust(slanglösa) och fälgen mavic 717. Bilden visar andra hjul än i specen. Jag inbillar mig att luzifern har lägre vikt än 10,9kg./lasse

Ahh crap, slanglöst! Vill helst köra vanliga slangar och däck.
Börjar kännas lite avancerat med slanglöst, lite osäker på hur det funkar.
(Kan man montera vanliga däck med slang på en 'UST' fälg?)

ps.Slanglöst kanske är jättebra, men det känns som lite överkurs för mig och jag skulle känna mig mer hemma på konventionella däck = Kunna laga i skogen utan problem.

slanglöst funkar utmärkt, men om man inte trivs med det så äre ju bara att slänga i vanliga slangar i däcken, svårare än så äre inte.

köp inte kombipedaler. dels för att jag tycker det är en dålig kompremiss, bättre att köpa riktiga spd pedaler o köpa till som en pedal man kan sätta en spd kloss på o klicka i spd pedalerna när amn behöver vanlig pedal. men oxå för att shimanos kombipedal är äcklig överprissatt, den kostar ju ofta mer än deras 520 modell som är ett bättre val alla gånger.

skillnaderna på hojjarna du väger mellan ä som sagt ramen, nosainten ä en scandium ram, alltså en fin ram att bygga vidare på. men visst poison cykeln är inget dåligt köp heller. men inte riktigt lika fin.

Scandium är en typ av metall alltså? Lite lättare än vanlig aluminium?
Jag väger 95kg, spelar det någon roll på matrialvalet så man inte knäcker något :)

(Sorry för alla 1000 frågor)

scandium är en aluminium legering om jag förstått det rätt.

men visst, en 1300 grams ram kan känns lite "sladdrigare" än en tyngre, men behöver inte vara så heller. personligen tycker ja att scandiumramen borde klara även din vikt, men jag är inte heller nån material expert.

nja scandium är en egen metall. ganska ovanlig och rätt dyr har jag för mig. däremot kallas de ramarna med scandium/alulegering lite slarvigt för scandiumramar.
Här är lite priser: http://www.stanfordmaterials.com/sc.html#mt deras legering har 2% scandium i sig.

"Scandium is one of the most potent alloying elements in the periodic table. When added to aluminum alloys, scandium can significantly increase strength and reduce grain size. Scandium has been added to aluminum alloys in the former soviet union for missiles and MIG fighter applications."

Senast redigerad av en moderator:
Som jag nämnde ovan så är Chromat en mer direkt konkurrent till Luzifer både när det gäller vikt, pris och något rejsigare vinklar (om man nu vill ha en Poisonhoj att jämföra med). Då får man även XT-bromsar (fast jag tror Juicyfemmor är minst lika bra).

Chromat_T_sw.jpg ht=544

Gabel Rock Shox Reba SL Poploc
Steuersatz Cane Creek ZS 22 LT
Vorbau Amoeba Vitra
Lenker Amoeba Vitra
Griffe Velo
Sattelstütze Amoeba Vitra
Sattelklemme Alu
Sattel Selle Italia Filante TransAm
Bremse Shimano XT Disc
Bremshebel Shimano XT Disc
Schaltwerk Shimano XT
Umwerfer Shimano XT
Schalthebel Shimano XT
Kette Shimano XT
Kassette Shimano XT
Innenlager Shimano XT
Kurbel Shimano XT 44/32/22 175mm
Naben Mavic Crosstrail Disc
Felgen Mavic Crosstrail Disc
Reifen Schwalbe Racing Ralph 2,10"
Gewicht 10,3 kg

/JOhan

Känns som om Zyankali-T blir bra som första HT motionshoj... Främst pga priset som trots allt är 1/3 mindre än både Luzifer och Chromat. Man behöver ju också köpa lite utr. utöver själva cykeln.
Jag har sökt och läst här på forumet och det verkar ju som om några har Zyankali och är nöjda med den, iofs andra versioner med annan dämpare/växlar etc... men det verkar hursomhelst vara en bra hoj som gör jobbet.

Vill tacka alla för fin hjälp. Otroligt uppskattat, ni gör ett bra jobb :o)

Poisonbike.de Zyankali-T Spec för den som inte vet:
--------------------------------------
Gabel Rock Shox Reba SL Pop Loc
Steuersatz Cane Creek ZS 22 LT
Vorbau Amoeba Borla
Lenker Amoeba Borla
Griffe Velo
Sattelstütze Amoeba Borla
Sattelklemme Alu
Sattel Selle Italia C2
Bremse Avid juicy five
Schaltwerk Shimano XT
Umwerfer Shimano XT
Schalthebel Shimano XT
Kette Shimano XT
Kassette Shimano XT

Innenlager Shimano XT
Kurbel Shimano XT 44/32/22Z. 175mm
Naben Shimano XT Disc
Felgen Mavic XM 317 Disc
Reifen Schwalbe Nobby Nic 2,25"
Gewicht 11,4 kg

Låter som ett bra val med Zyankali som första motionshoj, har själv handlat cykel av poison och nu ca 1 år efter köpet är jag fortfarande lika nöjd.

\Nils

Frogge skrev:
> Vill tacka alla för fin hjälp. Otroligt
> uppskattat, ni gör ett bra jobb :o)

Yes, and we are proud of it! ;-)

Jensen & Cello:
Luzifer är nu €100 billigare och har inte UST däck.
De verkar ha uppdaterat websiten idag och ändrat lite på modellerna.

Oj, Luzifern fanns ju med riktigt fina specar nu för grymmingpriser. 2450€ för full XTR, reba och Mavic SLR. 2295€ för X.0, Avid Ultimate och Mavic SLR bl.a.

Jo, de verkar ha roddat om på sidan lite.
Den jag menade hade gått ned €100.- är den som jag tittat på.
XT Disc 07 kostar nu 1399.-

(Jag var ganska inställd på Zyankali T för 999.-, men nu vet jag inte riktigt längre...HELP!)

file=15889

Efter att ha sett både en Luzifer och en Poison på bild (även sett en i verkligheten) så tycker jag Luzifern är riktigt mycket snyggare och verkar vara riktigt bra. Är nästan själv sugen på en nu med de priser och utrustningar den finns med.

Tack för erbjudandet cycleman66, men jag ska köpa ny cykel.
Väger mellan Zyankali-T och Luzifer. Får se vilken det blir...
Väntar till marslöningen då jag hoppas på en bonus som får avgöra vilken cykel jag köper.

cycleman66 skrev:
> Hej frogge du kan få min TREK 8500 för 7000 kr
> om det ätr intressant skicka mig et mail elle
> privatmed

finns faktiskt ett köp o sälj, håll dig där, eller PM:a

Frogge skrev:
> Tack för erbjudandet cycleman66, men jag ska
> köpa ny cykel.
> Väger mellan Zyankali-T och Luzifer. Får se
> vilken det blir...
> Väntar till marslöningen då jag hoppas på en
> bonus som får avgöra vilken cykel jag köper.

Jag har en 18" No Saint Luzifer hemma i källaren (södra förortsdjungeln) med reba och juicy femmor. Vill du känna/klämma/mäta kan du pm:a mig.

Tillbaka
Topp