Mountainbike med hund

Fredarn

Ny medlem
Mountainbike med hund
Hej, jag vill köra mountainbike med min jakthund för att han ska få motion, men det är inte många platser där man kan ha lös hund. Vet ni något MTB-spår (helst 10 km eller mer) runt Stockholm där man också kan ha med okopplad hund?

Mountainbike med hund
Som Brakastruten skriver och länkar kan det bli svårt. Skulle vara om du kan hitta ett privat inhägnat område som tillåter detta.

En annan lösning vore ju att träna hunden på landsväg med koppel. Ödsliga grusvägar finns det gott om.

Mountainbike med hund
IMG_20160225_230908.jpg

Kör hunden kopplad istället!

PS, se även: https://happyride.se/forum/read.php/1/1844291/1844354

Mountainbike med hund
Fredarn sa:
Knappast relevant svar, men tack ändå

Vad menar du? Alla svar har ju varit väldigt relevanta.

Jag tipsar oxå om flexikoppel i bröstrem, väldigt smidigt och lätt att hova in humden när det behövs.
Med tiden så kommer hunden ju vänja sig att vara nära dig å då kan man ju ha den lös på väl valda ställen å tidpunkter.

Mountainbike med hund
Fredarn sa:
Knappast relevant svar, men tack ändå

Då förstod du nog inte mitt svar.

Koppel är inget hinder för MTB med hund. Varken för mig med en liten gårdshund eller för Frankfurt med sin Husky.

Hela tråden jag lnkade till är fylld av exempel på folk som cyklar med sina hundar, de flesta med dem i koppel.

Om du har svårt att hitta ställen där du kan cykla med hunden lös, varför inte köra med den kopplad istället?

Mountainbike med hund
Det är snart mars månad och du nämner specifikt att du har jakthund. Gissa på vilket gissel det blir för övriga hundägare, när din hund visat vad den är ämnad för. Spelar ingen roll hur många ägare som sagt att deras hund var snäll innan..

Det är djur, det är bestämmelser och det är samarbete. Jag har respekterat det hittills, med mina hundar. Inte för att jag har dålig koll, utan för att det inte är något att tjafsa om!
Finns för många bilburna jägare, som själva skulle behöva kuta bredvid cykeln.

Mountainbike med hund
Jag kör med vår hund lös då och då. Men det är ingen jakthund, det endajag inte lyckas kalla tillbaka henna från är ekorrar och det löser sig självt eftersom vår hund inte kan klättra. Så mitt svar får väl bli nordöstra vallentuna. Det finns inga specifika mtb-stigar, men en del vanliga stigar och häststigar. Båda sorter med väldigt få besökare.

Mountainbike med hund
Funkar det verkligen bra med hund i koppel när man cyklar? Har en omplaceringshund hemma just nu som det ser ut som vi kommer ta över. Hon verkar gilla att vara i skogen och springa. Kunde vara kul att ta med henne ut. Inte så mycket varken vall eller jakt i henne så ingen direkt benägenhet att dra iväg. Men även om hon bara väger 14kg så är hon stark, tänker att man kan bli omkullryckt om vovven väljer att svänga 90 grader åt något håll för det var något roligt där.

Mountainbike med hund
SalkinL sa:
Funkar det verkligen bra med hund i koppel när man cyklar? Har en omplaceringshund hemma just nu som det ser ut som vi kommer ta över. Hon verkar gilla att vara i skogen och springa. Kunde vara kul att ta med henne ut. Inte så mycket varken vall eller jakt i henne så ingen direkt benägenhet att dra iväg. Men även om hon bara väger 14kg så är hon stark, tänker att man kan bli omkullryckt om vovven väljer att svänga 90 grader åt något håll för det var något roligt där.

Så tänkte jag med min Welsh i början.
Efter ganska mycket kortkoppel träning på min vänstersida medans jag cyklade så gick det iaf bra för oss. I sommras var han så pass duktig att han var lös ca75% av en okänd för oss slinga i Rörbäcksnäs, kallade bara in honom å kopplade upp när vi mötte folk och var på trafikerade vägar.
Så nöt på så kommer det funka.

Mountainbike med hund
Låter lovande. Hon har fått vara lös när vi går i skogen utan problem åtminstone. Inkallning funkar också bra i skogen. Men givetvis så har vi mycket att lära av varandra ännu eftersom vi bara har haft henne i 2 veckor. Största problemet hon har är att hon väldigt gärna vill slicka ihjäl alla hon träffar.

Mountainbike med hund
SalkinL sa:
Låter lovande. Hon har fått vara lös när vi går i skogen utan problem åtminstone. Inkallning funkar också bra i skogen. Men givetvis så har vi mycket att lära av varandra ännu eftersom vi bara har haft henne i 2 veckor. Största problemet hon har är att hon väldigt gärna vill slicka ihjäl alla hon träffar.

Haha ja det är iaf ett ”bra” bekymmer?

Tillbaka
Topp