Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
mikipedia_ sa:När jag var där förra året så såg allt tipptopp ut, så jag skulle säga att ja dom kan kräva det. Det är mycket km att hålla fina och drännerade osv osv osv.
Capra ibex sa:mikipedia_ sa:När jag var där förra året så såg allt tipptopp ut, så jag skulle säga att ja dom kan kräva det. Det är mycket km att hålla fina och drännerade osv osv osv.
Det var inget bra svar på om dom kan kräva det. Låter mer som du tycker det är OK att betala. Det tycker jag med det kan vara, men det är inte frågan.
OrjanX sa:Stigarna runt själva skidåkningsberget är fina och väl underhållna. Det är rimligt att betala 70 kr, men de kan inte kräva det. De har inget sätt att förhindra att du kör ändå. Du passererar ingen grind till ett slutet område. Du kan inte bli avvisad / utkastad eller fråntagen nåt. De har inga maktbefogenheter.
Finns också annan mer cykling en bit bort. Kan rekommendera cykla ut mot Grunddagsätern. Första halvan enligt Trailforks (Grundagssäterstigen) är mycket fin och fartig. Väldigt gammal handbyggd (nästan spikrak) stig som använts för transporter i området i århundraden. Inget svårt men för nån sommar sedan höll de på att reparera flera spänger. Oklart om den gistna bron över forsen är renoverad, se foton på TF. Fortsättningen norrut på Grundagssätervägen är en enkel grusväg men fin ändå, finns nån avstickare här och där att utforska. https://www.trailforks.com/region/burusjon--nipfjallet--grundagssatern-16831/
Capra ibex sa:Får jag höra om happykollektivet kan reda ut detta. Jag tänkte ta en svängom till Idre i sommar. Jag blir lite förvånad över att Idre vill att man köper ett "trailpass" för att köra på deras leder. Kan man kräva det? Om jag förstår det rätt handlat det inte om liftburen cykling nu. "Äger" Idre rättigheter till stigarna som går på och runt fjället? Det handlar om 70kr per dag och jag betalar gladeligen det om nu Idre vårdar, bygger och donar med lederna.
Egentligen kan frågan utökas och även gälla betalande längdskidspår som inte har konstsnö och som går ut på fjället eller i skog och mark. Kan man kräva spåravgift där egentligen ?
Det stör mig aningen med inskränkningar i allemansrätten.
JonasH72 sa:Capra ibex sa:Får jag höra om happykollektivet kan reda ut detta. Jag tänkte ta en svängom till Idre i sommar. Jag blir lite förvånad över att Idre vill att man köper ett "trailpass" för att köra på deras leder. Kan man kräva det? Om jag förstår det rätt handlat det inte om liftburen cykling nu. "Äger" Idre rättigheter till stigarna som går på och runt fjället? Det handlar om 70kr per dag och jag betalar gladeligen det om nu Idre vårdar, bygger och donar med lederna.
Egentligen kan frågan utökas och även gälla betalande längdskidspår som inte har konstsnö och som går ut på fjället eller i skog och mark. Kan man kräva spåravgift där egentligen ?
Det stör mig aningen med inskränkningar i allemansrätten.
Du har väl svarat på din egen fråga egentligen, om man läser vad du skriver och förutsätter att det är sant:
"De VILL att man....." och "Kan man KRÄVA..."
Att man sen betalar det ändå tillhör bara sunt förnuft.
//J
Capra ibex sa:frågan om Idre kan juridiskt kräva avgift