MTB skor!?

MTB skor!?
Du behöver prova, en sko som är majs på mina fötter är förmodligen bajs på dina.

Sen är det bra att ha skor med spänne på översta bandet, betydligt enklare att justera.

MTB skor!?
Tips om du köper Mavic, gå upp en halvstorlek mot va du brukar ha.

Har ett par Mavic Puls (2011), storlek 44 i GBG.
Bättre begagnade. Bara använde 3 gånger.

MTB skor!?
Mitt tips är att undvika skor med snören, då leriga och blöta snören inte är det trevligaste och när dom torkat så är dom hårda av allt torkad lera/damm. Karborre och översta spännet typ "pjäxspänne".

Men det är vad jag tycker, finns nog många som föredrar snören..

MTB skor!?
Tycker att boa snörning är rena skiten till mtb, fastnar mycket gojja och skit som sedan sliter ut systemet. Tycker jag.. Sedan finns det säkert de med andra åsikter. Det som DIRAVI skrev håler jag med om. Spänne överst och kardborre på de två nedre is the grejj of the day.

MTB skor!?
Halvkapar tråden lite med en fråga; För lite bredare fötter, vilka märken gäller?
Jag har inte hittat något i butik som sitter riktigt skönt, tyvärr. Jag har ändå rätt "normala" fötter anser jag.

MTB skor!?
Lostsoul skrev:
-------------------------------------------------------
> @Luke.
> Jag har med breda fötter och köpte Sidi
> Dominator 5 Mega.
> En kanonsko för bredare fötter. Köpte dom på
> cykelcitys webbutik.

Jag provade Sidi Dominator 5 Mega, och dom var BREEEDA, så breda att jag fick en massa luft istället. Nu blev det Shimano SH-M161W istället. Dom är inte speciellt breda, men sitter hyfsat bra ändå. Provade ett gäng, och det var denna som passade bäst, men säger som kungen, inte riktigt 100. Tänkte lämna in dom till en skomakare för breddning av lästen i veckan så får vi se om dom blir 100.

MTB skor!?
Jaha...vad har hänt sedan 2011?

Kravspec:
- Ska fungera att gå/springa i.
- Inte dra åt sig så mycket vatten.
- Klara rejält skitig terräng.

Nå? Tips och idéer. Idag har jag några Shimano som är ok men inte mer.

MTB skor!?
Ja, jag har tittat på Rime tidigare men är tveksam till om den där tjusiga boa-låsningen är funkis när man har traskat genom kärr och över kalhyggen. Terraduro ser ju i så fall mer robust ut, men också varm.

Någon som har åsikter om Mavic Rush?

MTB skor!?
Jag har boa på mina Lakeskor (både mtb och lvg). Inte att rekommendera, åtminstone inte i skogen. Jag har slagit av boaratten två ggr mot sten och stubbe när det varit lite trångt och jag varit tvungen att snabbt sätta ner foten. Boa ersätter dem visserligen gratis, men det gör inte att det fungerar för det.

Det är smidigt med boa om man vill kunna justera i farten, men det är mer aktuellt på lvg tycker jag.

/K

Cliff Barnes skrev:
> Ja, jag har tittat på Rime tidigare men är
> tveksam till om den där tjusiga boa-låsningen
> är funkis när man har traskat genom kärr och
> över kalhyggen. Terraduro ser ju i så fall mer
> robust ut, men också varm.
>
> Någon som har åsikter om Mavic Rush?

MTB skor!?
Diadora Trail 2 Carbon. Ligger 'rätt' i storlekarna jämfört med andra skor jag har.

Kommer med en sorts gummiklossar man kan ha på om man vill, som gör det enklare att springa på berghällarna.

MTB skor!?
The Loner skrev:
> Finns det någon butik som säljer Giro i
> Stockholm? Har letat en del men hittar ingen som
> säljer dom, eller så är jag bara blind...

+1 på det!

Bikester (fri returfrakt) har slut på 45:or...

MTB skor!?
Det är väldigt svårt att hitta skor som ligger över strl 45, och det är svårt att avgöra om en modell är tillräckligt bred när man väl hittat en som i alla fall går att pressa ner foten i.

Jag behöver nog strl 48 och det får inte vara för smalt. Tips? Bara XC... "Motionär" och på vevarmarna sitter det Eggbeater's

MTB skor!?
Light Head skrev:
> Det är väldigt svårt att hitta skor som ligger
> över strl 45, och det är svårt att avgöra om
> en modell är tillräckligt bred när man väl
> hittat en som i alla fall går att pressa ner
> foten i.
>
> Jag behöver nog strl 48 och det får inte vara
> för smalt. Tips? Bara XC... "Motionär" och på
> vevarmarna sitter det Eggbeater's

Polarn har samma problem och han valde shimano. http://shimano-lifestylegear.com/gl/fw/products/road/007sh_r088.php?pSccontentsPro

Dock kan jag inget om äggvisparna om dom är kompatibla med spd-fästet?

Senast ändrad:
MTB skor!?
Mina Giro Terraduro gick sönder efter mindre än 4 månaders användning. Den mjukare vibramsulan lossade från den hårdare delen där klossen sitter. Blir till att kontakta säljaren och se hur vi löser detta.

Grymt skön sko i övrigt.

Tillbaka
Topp