MTB stilpolis

Juliah

Ny medlem
MTB stilpolis
Landsvägscyklister har såå många saker som man borde tänka på för att passa in och inte verka nybörjare.

Vad har MTB? Kan man Macha Fox kläder med POC tex?
Vad skulle stilpolisen säga om MTB cyklister?

ooms

Aktiv medlem
MTB stilpolis
Stilregler i skogen? Det är väl den här...
AF5AFDA0-C467-402F-A3B3-843AD60F13BE.jpeg

Senast ändrad:

Fredrik80

Aktiv medlem
MTB stilpolis
MTB polisen har en (1) regel, se inte ut som att du kommer "fullkittad" direkt från specialized butiken. Den "äkta" mtb cyklisten har en blandning av olika delar och kläder, och från olika årgångar. Lite slitna kläder, slitna delar och repor ger i allmänhet status. En del kläder och delar är nya, andra kläder och delar är gamla, det är så det ska vara. Sedan är det bara ta fram kaffet och bullarna så är alla kompisar.

Halvdan

Aktiv medlem
MTB stilpolis
Stilkoden är väl inverterad just vad gäller märken, att det blir ostiligt att ha för mycket av samma? Jag har tex köpt på mig lite för mycket Leatt så nu har jag problemet att jag måste sprida ut det på något sätt och inte ha på mig all Leatt-kit samtidigt, av ren stilhänsyn.

Halvdan

Aktiv medlem
MTB stilpolis
Happyiter som borde jobba/städa/åka till affären eller på annat sätt bidra till samhälle och familj? 🤷‍♂️

Sedan undrar jag om det här med olika skäggstilar har retts ut ordentligt i någon tråd? De flesta friluftsbaserade aktiviteter idag kräver ju minst en lättare stubb (åtminstone för män 30+) för att få acceptans i flocken men alla sub-genre inom sportskägg är så komplexa och svåröverblickade.

Fundadores

Aktiv medlem
MTB stilpolis
Happyiter som borde jobba/städa/åka till affären eller på annat sätt bidra till samhälle och familj? 🤷‍♂️

Sedan undrar jag om det här med olika skäggstilar har retts ut ordentligt i någon tråd? De flesta friluftsbaserade aktiviteter idag kräver ju minst en lättare stubb (åtminstone för män 30+) för att få acceptans i flocken men alla sub-genre inom sportskägg är så komplexa och svåröverblickade.

Har man inte skägg har man inte i skogen att göra.

BFS

Aktiv medlem
MTB stilpolis
Ja, här behövs sannerligen en klassifikation (så vissa människor inte blandar sig med andra människor bara för att de har ett gemensamt intresse). Min skrala "skäggväxt" (kvalar knappt in som skäggväxt) diskvalificerar mig från alla seriösa hipsteraktiviteter och min lättja att raka mig varje dag (eller benen någonsin) gör att jag blir portad från seriös landsvägsaktivitet. I skogen SKULLE jag kunna passa in, men jag kör ju ff 26" så där hamnar ju min skäggväxt i skuggan... Är jag dömd att leva som en outsider?

Aron

Moderator
MTB stilpolis
Landsvägscyklister har såå många saker som man borde tänka på för att passa in och inte verka nybörjare.

Vad skulle stilpolisen säga om MTB cyklister?

MTB och landsvägscykling har lite olika kulturella bakgrunder. Landsvägscykling är en gammal sport som är sprunget ur det uniformerade idrottslivet (vilket i sin tur sprang ur det uniformerade militärlivet). Tänk gruppgymnastik på någon mästerskapsinvigning på 1920-talet som visuell referens.

Mountainbike är betydligt yngre och är naturligtvis också präglat av landsvägskultur, framförallt där den sker i klubbform. Men minst lika tongivande är inspirationen från BMX/skejtboard, snowboard, offpist etc. Därför har stilregler aldrig fått samma fotfäste. Att sträva efter att alla ska se likadana ut ses som ett uttryck för ett mossigt etablissemang.

Värt att ha i åtanke är att en persons erfarenhetsnivå syns så snart denne sätter sig på cykeln. För det erfarna ögat tar det inte många sekunder att se att någon är relativt grön. Det syns på hållning, kadens, balans, tajming, bentryck, hur cykeln är inställd osv. Saker som inte ens den mest välmatchade och påkostade mundering kan gömma. Och det spelar ju heller ingen roll, det viktiga är att man har kul.

Som nybörjare är det lätt att tro att stilpoliserna är erfarna cyklister, men så är det sällan. De är mellanmjölkscyklister som försöker hävda sig i gruppen på andras bekostnad. Stilpoliserna är sådana som skyller på cykeln när de blir frånåkta.

zinkpasta

Aktiv medlem
MTB stilpolis
Trodde jag hade ett gäng sådana bilder lätt tillgängliga på telefonen, men icke. Tyvärr.
Bilder på när jag röker cigg med filter? Högst osannolikt!
Men jag är iofs lättad över att din telefon inte är fylld av bilder på mig. ;-)

I övrigt lever jag efter Groucho Marx principer/citat: "Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others."

Rattnalle

Aktiv medlem
MTB stilpolis
Bilder på när jag röker cigg med filter? Högst osannolikt!
Men jag är iofs lättad över att din telefon inte är fylld av bilder på mig. ;-)

I övrigt lever jag efter Groucho Marx principer/citat: "Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others."
Nä, tänkte på gogglesen, det är ju pinsamt på riktigt. Rökning är ju per definition helt passé eftersom bara 40+:are håller på med det 😬😉

yonsson

Aktiv medlem
MTB stilpolis
Jag är för gammal för att bry mig om vad andra tycker. Goggles under skärmen är tydligen ett brott av stora proportioner. De ska sitta framför ögonen, runt nacken, eller runt styret, har jag läst någonstans. Kör man med Fox Proframe som jag gör så löser det "problemet" sig självt. Jag tycker för övrigt det är löjligt roligt att matcha kläder, hjälm, handskar, goggles osv.

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
MTB stilpolis
MTB polisen har en (1) regel, se inte ut som att du kommer "fullkittad" direkt från specialized butiken. Den "äkta" mtb cyklisten har en blandning av olika delar och kläder, och från olika årgångar. Lite slitna kläder, slitna delar och repor ger i allmänhet status. En del kläder och delar är nya, andra kläder och delar är gamla, det är så det ska vara. Sedan är det bara ta fram kaffet och bullarna så är alla kompisar.
Detta var för övrigt en rätt träffsäker beskrivning av läget.

De som ser ut att ha mest koll på läget är ofta de som ser lite sunkiga ut. Att dyka upp med komplett märkes-ställ eller svart-med-svart-med-svart och loggorna på däcken övermålade med svart spritpenna ser lite för genomtänkt ut för att se ut som om man har tid att cykla. Sen finns det så klart de som cyklar jäkligt bra oavsett 😉

yonsson

Aktiv medlem
MTB stilpolis
Detta var för övrigt en rätt träffsäker beskrivning av läget.

De som ser ut att ha mest koll på läget är ofta de som ser lite sunkiga ut. Att dyka upp med komplett märkes-ställ eller svart-med-svart-med-svart och loggorna på däcken övermålade med svart spritpenna ser lite för genomtänkt ut för att se ut som om man har tid att cykla. Sen finns det så klart de som cyklar jäkligt bra oavsett 😉
D8280740-6842-4699-884B-9DCC9DF9F5FC.jpeg

Once you go black!

Bonzo

Aktiv medlem
MTB stilpolis
Måste gräva fram lite bilder på MTBstore-killen (väl) som körde ett GBG-ESS i old school skejt-skydd et.c., det var klass!
Vi hade en kille med på en happyride för några år sedan som hade Jofa-hjälm, skyddshandskar från Husqvarna och arbetskängor på sig.
Han hade det helt oironsikt, vilket gjorde att han snabbt blev legendförklarad.

Freddie L

Aktiv medlem
MTB stilpolis
Om du är osäker, kör som på landsvägen, det blir inte fel. Obs att det är ok med svarta strumpor.
Det största felet folk gör är att använda sadelväska. Jag ser inte ner på folk som pga anledning (okunskap, handikapp, rädsla, ekonomiska skäl) bryter mot klädkodex, men sitter det en skramlande sadelväska på cykeln är min gräns passerad.

Fundadores

Aktiv medlem
MTB stilpolis
Om du är osäker, kör som på landsvägen, det blir inte fel. Obs att det är ok med svarta strumpor.
Det största felet folk gör är att använda sadelväska. Jag ser inte ner på folk som pga anledning (okunskap, handikapp, rädsla, ekonomiska skäl) bryter mot klädkodex, men sitter det en skramlande sadelväska på cykeln är min gräns passerad.

Älskar sadelväska. Kan inte ge avkall på den tyvärr. Verktyg i styrstammen, lerig pump vid vattenflaskan och en slang fasttejpad på ramen, vem orkar. Undrar om jag kan få fast en sadelväska på min DH-rigg också. 🤓

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer