Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Säker på att du inte blandar ihop hippies och och hipsters och 1970-tal och 2010-tal ?
hahah nu när jag tänker efter så kan jag ha blandatt ihopp dom ja :D , aja en hipster är en hippie men lite modernare kläder :P
Hipster = Stickar sina egna handskar, gör sin egen alkoholfria vegan-svåröl, rostar sitt eget kaffe och bär helst vintage-kläder från en era som ingen minns. I cykelsammanhang manifesterar detta sig i keps under hjälm och naturmaterial i för små storlekar.hahah nu när jag tänker efter så kan jag ha blandatt ihopp dom ja :D , aja en hipster är en hippie men lite modernare kläder :P
Säker på att du inte blandar ihop hippies och och hipsters och 1970-tal och 2010-tal ?
Hipster = Stickar sina egna handskar, gör sin egen alkoholfria vegan-svåröl, rostar sitt eget kaffe och bär helst vintage-kläder från en era som ingen minns. I cykelsammanhang manifesterar detta sig i keps under hjälm och naturmaterial i för små storlekar.
Så kan man jämföra också :MTB och landsvägscykling har lite olika kulturella bakgrunder. Landsvägscykling är en gammal sport som är sprunget ur det uniformerade idrottslivet (vilket i sin tur sprang ur det uniformerade militärlivet). Tänk gruppgymnastik på någon mästerskapsinvigning på 1920-talet som visuell referens.
Mountainbike är betydligt yngre och är naturligtvis också präglat av landsvägskultur, framförallt där den sker i klubbform. Men minst lika tongivande är inspirationen från BMX/skejtboard, snowboard, offpist etc. Därför har stilregler aldrig fått samma fotfäste. Att sträva efter att alla ska se likadana ut ses som ett uttryck för ett mossigt etablissemang.
Värt att ha i åtanke är att en persons erfarenhetsnivå syns så snart denne sätter sig på cykeln. För det erfarna ögat tar det inte många sekunder att se att någon är relativt grön. Det syns på hållning, kadens, balans, tajming, bentryck, hur cykeln är inställd osv. Saker som inte ens den mest välmatchade och påkostade mundering kan gömma. Och det spelar ju heller ingen roll, det viktiga är att man har kul.
Som nybörjare är det lätt att tro att stilpoliserna är erfarna cyklister, men så är det sällan. De är mellanmjölkscyklister som försöker hävda sig i gruppen på andras bekostnad. Stilpoliserna är sådana som skyller på cykeln när de blir frånåkta.
Det låter väl som 100% hipster.fan jag brygger ju min egna öl och rostar mitt egna kaffe men jag cyklar i snickarshorts och flanellshorta , är jag något "gott och blandat" mellan hippie och hipster då ? :D
Så kan man jämföra också :
Landsväg = skidåkning
MTB = snowboard
Kör mest teknisk SS så det där med aeroskägg är inte så viktigt ?Inget aeroskägg direkt.
Men goggles, icke-ff-hjälm, svarta kläder och ht funkar.....eller?Sen är det ju det här med goggles och icke-ff-hjälm..
Med ett så ståtligt skägg får man göra vad fan man vill tycker jag.Men goggles, icke-ff-hjälm, svarta kläder och ht funkar.....eller?Visa bilaga 476075
(sista bilden från mig.....jag lovar)
Äger du en ryggsäck så är du lätt uppe på 100% hipsterfaktor. Extrapoäng om du även äger någon typ av vattenresistenta plagg som används till annat än cykling, samt om du ibland röker antingen cigarr eller pipa.fan jag brygger ju min egna öl och rostar mitt egna kaffe men jag cyklar i snickarshorts och flanellshorta , är jag något "gott och blandat" mellan hippie och hipster då ? :D
Men röker han braj är han hippie!Äger du en ryggsäck så är du lätt uppe på 100% hipsterfaktor. Extrapoäng om du även äger någon typ av vattenresistenta plagg som används till annat än cykling, samt om du ibland röker antingen cigarr eller pipa.
Vi lever inte på 70-talet längre. Cannabis går över alla subkulturerMen röker han braj är han hippie!
Inte varit med på många happyrides genom åren men de jag varit med på var det några pass där det var dags att röka på halvvägs. Var väll iofs ~8-9 år sen..
Samma sak i Schweiz baggy snowboardare som röker på i backen.
baggy = man gillar att knarka. Så det så!
Jag stör mig mer på att de står mitt på leden än hans bibs ?Med sådana här MTB-kunskaper får man klart ta på sig bibs och tröja i vilken ordning man vill.
Mycket knepigt i den videonJag stör mig mer på att de står mitt på leden än hans bibs ?
I Göteborg stannar vi och röker ål.Inte varit med på många happyrides genom åren men de jag varit med på var det några pass där det var dags att röka på halvvägs. Var väll iofs ~8-9 år sen..
Samma sak i Schweiz baggy snowboardare som röker på i backen.
baggy = man gillar att knarka. Så det så!
Ahaaa, nu fattar jag! Man måste ha skägg för att fixa googles (stavas det så ordpoliser?) och såndär halvhjälm.Men goggles, icke-ff-hjälm, svarta kläder och ht funkar.....eller?Visa bilaga 476075
(sista bilden från mig.....jag lovar)
Det där kommer funka till landsväg bara du hävdar att det är polisonger?Har försökt gömma mitt skägg men det gick så där.....Visa bilaga 476006
Såg en definition nån stans: "en person som beter sig som en clown men kräver att bli tagen på allvar".För mig är en hipster någon som tror sig vara genuin och unik men misslyckats med båda. De avslöjas oftast av kläder på överkroppen för arbete eller friluftsliv, tillsammans med brallor så tajta att de knappt kan gå och skor för inomhusbruk.
Om man passerar 120mm slaglängd på framgaffel måste hjälmen ha någon form av skärm!
OK ; varför bry sig var andra bor ( jag bor själv på träden och är ofta mobbad för det ) ?Varför bry sig om vad andra har på sig? Är det för att man är så osäker på sig själv att man desperat vill tillhöra ett gäng som kan minska sin ängslighet genom att mobba de som avviker?
Peter Siepen?För mig är en hipster någon som tror sig vara genuin och unik men misslyckats med båda. De avslöjas oftast av kläder på överkroppen för arbete eller friluftsliv, tillsammans med brallor så tajta att de knappt kan gå och skor för inomhusbruk.
Sveriges Iggy Pop ???Peter Siepen
Peter Siepen är ju fan en egen stil i sig.?
Peter Siepen?
Jag tror att det är ett fundamentalt, genetiskt betingat beteende. Vi är trots allt djur och gör väldigt mycket för att passa in och identifiera oss med en specifik grupp. Det fina med intelligens är att vi åtminstone har möjligheten att försöka låta bli. Ibland blir det dock syntax error när de som tycker att det är viktigt att vara speciella, är det i grupp (hipsters).Varför bry sig om vad andra har på sig? Är det för att man är så osäker på sig själv att man desperat vill tillhöra ett gäng som kan minska sin ängslighet genom att mobba de som avviker?
Fundera gärna på vad som är så bra med "vi och dom"-tänk. Finns det bättre sätt? Det är ju inte den som klär sig avvikande som skapar känslorna av ogillande ni får. Det är bara en trigger som aktiverar ett inlärt tankemönster som knappast gör världen bättre.
Tänker lite på inmortal joe från mad max ?? stilligt barr!Har försökt gömma mitt skägg men det gick så där.....Visa bilaga 476006