MTB stilpolis

MTB stilpolis
hahah nu när jag tänker efter så kan jag ha blandatt ihopp dom ja :D , aja en hipster är en hippie men lite modernare kläder :P
Hipster = Stickar sina egna handskar, gör sin egen alkoholfria vegan-svåröl, rostar sitt eget kaffe och bär helst vintage-kläder från en era som ingen minns. I cykelsammanhang manifesterar detta sig i keps under hjälm och naturmaterial i för små storlekar.

MTB stilpolis
Precis, här är en typisk Hipser Hippie

1615987022136.png

Säker på att du inte blandar ihop hippies och och hipsters och 1970-tal och 2010-tal ?

MTB stilpolis
Stör mig själv på att jag blandar ibland, speciellt när det är stora märken som man hade kunnat hitta fulla kit med, tänk FOX. Oftast pga att det man behövde där och då inte fanns från favoritmärket.

Kör alla skydd från Leatt idag. Har ett par skyddsjackor, korta och långa skyddsbyxor och en flyttkartong full med knäskydd. Hade deras kläder inte varit så fula så hade jag kört allt Leatt, men nu har jag bara deras byxor (som sitter perfekt med skyddbyxorna och deras knäskydd) och på överkroppen kör jag diverse som jag samlat på mig under åren.

Denna säsongen så hade jag tänkt att köra kläder från POC men problem med leveranser ställer till det.

MTB stilpolis
om det nån gång man blir kölhalad så är det när man dyker upp i kopior från Aliexpress på rapha och andra kreddiga märken.
Annars så sätter väl dangerholm ribban perfa, Lemmy FTW!

MTB stilpolis
Hipster = Stickar sina egna handskar, gör sin egen alkoholfria vegan-svåröl, rostar sitt eget kaffe och bär helst vintage-kläder från en era som ingen minns. I cykelsammanhang manifesterar detta sig i keps under hjälm och naturmaterial i för små storlekar.

fan jag brygger ju min egna öl och rostar mitt egna kaffe men jag cyklar i snickarshorts och flanellshorta , är jag något "gott och blandat" mellan hippie och hipster då ? :D

MTB stilpolis
Alla större klädtillverkare har ju komplett matchande kläder för i stort alla olika grenar inom MTB
Stig / enduro är nog mest tacksam att ge en grenspecifik collection. XC använder ju samma kläder som LV många gånger .
Många Cykeltillverkare kör ju också egna klädmärken och licenstillverkade tillbehör. Tex Bontrager som Trek köpte upp för att göra till sitt tillbehörs brand.
Jag ser två huvudsakliga stilar inom stigcykel.
Antigen kör man kläder / skydd etc som relaterar till Cyklar och cykelkomponenter tex Fox, Bontrager, Shimano
Eller så kör man , Norröna, Poc , Sweet protection , Peak Preformance , Fjällräven, Revulotion race, Märken som relaterar till Nordisk Outdoor och alla har en MTB collection.
Sedan finns ju Flanellskjortan och lite andra lösa stilar.

Själv cyklar jag ibland med folk från en storstad och ibland med folk från ett helt annat ställe. Tydlig skillnad på vad som är viktigt i cyklingen de cyklister imellan

MTB stilpolis
MTB och landsvägscykling har lite olika kulturella bakgrunder. Landsvägscykling är en gammal sport som är sprunget ur det uniformerade idrottslivet (vilket i sin tur sprang ur det uniformerade militärlivet). Tänk gruppgymnastik på någon mästerskapsinvigning på 1920-talet som visuell referens.

Mountainbike är betydligt yngre och är naturligtvis också präglat av landsvägskultur, framförallt där den sker i klubbform. Men minst lika tongivande är inspirationen från BMX/skejtboard, snowboard, offpist etc. Därför har stilregler aldrig fått samma fotfäste. Att sträva efter att alla ska se likadana ut ses som ett uttryck för ett mossigt etablissemang.

Värt att ha i åtanke är att en persons erfarenhetsnivå syns så snart denne sätter sig på cykeln. För det erfarna ögat tar det inte många sekunder att se att någon är relativt grön. Det syns på hållning, kadens, balans, tajming, bentryck, hur cykeln är inställd osv. Saker som inte ens den mest välmatchade och påkostade mundering kan gömma. Och det spelar ju heller ingen roll, det viktiga är att man har kul.

Som nybörjare är det lätt att tro att stilpoliserna är erfarna cyklister, men så är det sällan. De är mellanmjölkscyklister som försöker hävda sig i gruppen på andras bekostnad. Stilpoliserna är sådana som skyller på cykeln när de blir frånåkta.
Så kan man jämföra också :
Landsväg = skidåkning
MTB = snowboard

MTB stilpolis
fan jag brygger ju min egna öl och rostar mitt egna kaffe men jag cyklar i snickarshorts och flanellshorta , är jag något "gott och blandat" mellan hippie och hipster då ? :D
Äger du en ryggsäck så är du lätt uppe på 100% hipsterfaktor. Extrapoäng om du även äger någon typ av vattenresistenta plagg som används till annat än cykling, samt om du ibland röker antingen cigarr eller pipa.

MTB stilpolis
Inte varit med på många happyrides genom åren men de jag varit med på var det några pass där det var dags att röka på halvvägs. Var väll iofs ~8-9 år sen..

Samma sak i Schweiz baggy snowboardare som röker på i backen.

baggy = man gillar att knarka. Så det så!

Varför tänkte jag på han svenska x-games skidåkaren henrik harlaut när jag läste ditt inlägg.

MTB stilpolis
För mig är en hipster någon som tror sig vara genuin och unik men misslyckats med båda. De avslöjas oftast av kläder på överkroppen för arbete eller friluftsliv, tillsammans med brallor så tajta att de knappt kan gå och skor för inomhusbruk.

MTB stilpolis
För mig är en hipster någon som tror sig vara genuin och unik men misslyckats med båda. De avslöjas oftast av kläder på överkroppen för arbete eller friluftsliv, tillsammans med brallor så tajta att de knappt kan gå och skor för inomhusbruk.
Såg en definition nån stans: "en person som beter sig som en clown men kräver att bli tagen på allvar".

MTB stilpolis
Till försvar för hipsters så är de ofta tidiga med trender som svensson sen anammar (iaf till viss del). Tänker t. ex. på ölbryggning, sous vide, enduro-mtb (iaf tycker jag det var lite så häromkring), crambys kokböcker..

Så jag är nog hellre hipster scum än nån som tycker att padel är världens grej.

#brandfackla

MTB stilpolis
Varför bry sig om vad andra har på sig? Är det för att man är så osäker på sig själv att man desperat vill tillhöra ett gäng som kan minska sin ängslighet genom att mobba de som avviker?

Fundera gärna på vad som är så bra med "vi och dom"-tänk. Finns det bättre sätt? Det är ju inte den som klär sig avvikande som skapar känslorna av ogillande ni får. Det är bara en trigger som aktiverar ett inlärt tankemönster som knappast gör världen bättre.

MTB stilpolis
Varför bry sig om vad andra har på sig? Är det för att man är så osäker på sig själv att man desperat vill tillhöra ett gäng som kan minska sin ängslighet genom att mobba de som avviker?
OK ; varför bry sig var andra bor ( jag bor själv på träden och är ofta mobbad för det ) ?
Är det för att man är så osäker på sig själv att man desperat vill tillhöra ett gäng ( som bor i sina fina hus och lägenheter ) som kan minska sin ängslighet genom att mobba de som avviker ? ;-)

Seriös : tittar ALDRIG på MTB modetrender , men LVG tyvärr har mer "begränsningar" :-)))

MTB stilpolis

Fundera gärna på vad som är så bra med "vi och dom"-tänk. Finns det bättre sätt? Det är ju inte den som klär sig avvikande som skapar känslorna av ogillande ni får. Det är bara en trigger som aktiverar ett inlärt tankemönster som knappast gör världen bättre.
Jag tror att det är ett fundamentalt, genetiskt betingat beteende. Vi är trots allt djur och gör väldigt mycket för att passa in och identifiera oss med en specifik grupp. Det fina med intelligens är att vi åtminstone har möjligheten att försöka låta bli. Ibland blir det dock syntax error när de som tycker att det är viktigt att vara speciella, är det i grupp (hipsters).

Jag försöker köpa kläder och grejer som är funktionella men samtidigt inte alldeles för fula, vilket inte är helt lätt. Det vore rätt omänskligt att bara skita totalt i vad andra tycker. Och då menar jag totalt, typ gå ut näck om man känner för det en morgon. Nån form av anpassning sker alltid.

Edit: De som verkligen inte bryr sig verkar ofta inte ens känna till att de är avvikande. Typ extremt "nördiga" personer som ofta är lite knepiga. Knappast något som andra brukar se upp till, tyvärr.

MTB stilpolis
Spaning: Nu när Svensson hittat till skogen på cykel (dvs till stigarna, inte bara grus-Vasan) så rör sig iaf en del av "det gamla gardet" mot mer #freeride.

Eller är dessa två trender helt frikopplade? Korrelation != Kausalitet..

(Jag har fö också kört med stighjälm och goggles. Lika bra att erkänna själv så @Rattnalle kan sluta med sina utpressningsförsök. :-P)

Tillbaka
Topp