mtb under 5000kr.

Eric-k

Medlem
mtb under 5000kr.
Jag är 165 cm och väger 54 kg. Det här ska bara vara en nybörjarcykel efter som jag aldrig har åkt mtb förut. jag är 13 år så jag växer fortfarande och kommer köpa en ny sen.

apanboll

Medlem
mtb under 5000kr.
Det ligger en beggad Vitus Nucleus på K&S, det lär vara en bra ingångshoj för lagom många pengar (men kanske inte finns tillräckligt nära dig)

ficklampa

Medlem
mtb under 5000kr.
Inte det du frågar om men ... om du vet att du ska byta snart kan det väl vara bra att köpa begagnat.
Då förlorar du mindre pengar när du sen säljer vidare.

Bobslob22

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
Jag är 165 cm och väger 54 kg. Det här ska bara vara en nybörjarcykel efter som jag aldrig har åkt mtb förut. jag är 13 år så jag växer fortfarande och kommer köpa en ny sen.
Är du 13år och 165 så är en begagnad 26” ett ypperligt val. Man kan hitta kanonhojar i toppskick för 2000-3000kr, då talar vi om cyklar som var dugliga till elitsatning kring 2010. Nytt för 5000kr får man en 27,5 eller 29 cykel på basic nivå, inget fel i det men det är en tung cykel med begränsad prestanda.

Mvh

Eric-k

Medlem
mtb under 5000kr.
Är du 13år och 165 så är en begagnad 26” ett ypperligt val. Man kan hitta kanonhojar i toppskick för 2000-3000kr, då talar vi om cyklar som var dugliga till elitsatning kring 2010. Nytt för 5000kr får man en 27,5 eller 29 cykel på basic nivå, inget fel i det men det är en tung cykel med begränsad prestanda.

Mvh
Finns det några märken eller modeller jag ska kolla på?

Bobslob22

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
Finns det några märken eller modeller jag ska kolla på?
Otroligt många. Lär dig lite här så och be om synpunkter på blocket objekt så löser det sig nog.
Sikta på aluminiumhoj med dämpad framgaffel, Shimano Deore, SLX, XT växelsystem. Gärna fälgbroms för slippa bekymmer och få bästa bromsverkan.

zinkpasta

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
Eh. Inte fälgbroms va? Skivbroms, helst hydraulisk men mekanisk kan funka i nödfall. Tror iofs man ska ha extrem otur om man trillar på en MTB med mekaniska bromsar nu, det skulle vara en Crescent Mjölner då kanske.

PS. Köp inte en Crescent Mjölner.

Bobslob22

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
Nej, fälgbroms är det absolut mest effektiva och helt krångelfritt. Skivbroms är mer krångel och sämre bromsverkan. Mekanisk skivbroms är uselt på riktigt.
Finns ytterst få trådar på Happy om problem med fälgbroms och varke vecka en om problem med skivbroms. Dålig bromsverkan, gnissel, vibrationer, luft i bromsar, underhållsbehov såsom byte bromvätska och you name it, det är väldigt mycket sämre för den som söker enkelhet.
Mvh

Senast ändrad:

zinkpasta

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
Nej, fälgbroms är det absolut mest effektiva och helt krångelfritt. Skivbroms är mer krångel och sämre bromsverkan. Mekanisk skivbroms är uselt på riktigt.
Finns ytterst få trådar på Happy om problem med fälgbroms och varke vecka en om problem med skivbroms. Dålig bromsverkan, gnissel, vibrationer, luft i bromsar, underhållsbehov såsom byte bromvätska och you name it, det är väldigt mycket sämre för den som söker enkelhet.
Mvh
Det här var ett av de sämre tipsen jag hört på länge. Cyklar du mtb? Har du varit med om att få lera på fälgen och sen försökt bromsa?

Att det finns ytterst få trådar om folk som har problem med fälgbromsar [på mtb] beror på att folk övergav den skiten så fort det var möjligt.

Troll-lol?

Du kanske är intresserad av en Crescent Mjölner förresten? En riktig proffscykel, din för 8.. 9999kr!

mtb under 5000kr.
Mvh
det kanske inte finns så många trådar om fälgbromsar för att alla slutade använda dem nån gång för 10+ år sen.

skämt å sido... skivbromsar är starkare och fungerar i princip alltid med samma bromsverkan. den största fördelen är väl att dem inte är lika känsliga för vatten, lera osv. Visst dem väger mer och behöver mer underhåll men det är småsaker om man har en brom som stannar cykeln oavsett väder.

Eric-k

Medlem
mtb under 5000kr.
Det här var ett av de sämre tipsen jag hört på länge. Cyklar du mtb? Har du varit med om att få lera på fälgen och sen försökt bromsa?

Att det finns ytterst få trådar om folk som har problem med fälgbromsar [på mtb] beror på att folk övergav den skiten så fort det var möjligt.

Troll-lol?

Du kanske är intresserad av en Crescent Mjölner förresten? En riktig proffscykel, din för 8.. 9999kr!
jag letar efter en ganska billig nybörjar mtb och ska byta om något år.

mtb under 5000kr.
för att återgå till TS ursprungliga fråga... sök efter följande hoj:

• begagnat
  • Hardtail - billiga och sjukt bra att lära sig teknik på.
  • 27.5 tums hjul kan vara bra då du inte är så lång än (det svider att säga det men 26 tum är dött sen länge).
  • storlekt medium borde passa bra men kan du så testa cykeln innan köp.
  • SKIVBROMS!!!!! och inget annat
  • stirra dig inte blind på komponenterna. det är mycket viktigare med en cykel som passar än att växlarna är xtr och allt är i kolfiber osv.
sen kommer första hojjen ALLTID vara fel. det kommer att ta några cyklar innan du vet vad du vill ha och ha lärt dig skillnaderna mellan olika komponenter osv. å köpa nytt för under 5000 kr är nog inte att tänka på med tanken på att cyklar är bristvara i år (pga corona osv). förövrigt verkar det som om du har bra koll på vad du vill ha :)

håll utkik på köp och sälj här på forumet och blocket.

Eric-k

Medlem
mtb under 5000kr.
för att återgå till TS ursprungliga fråga... sök efter följande hoj:

• begagnat
  • Hardtail - billiga och sjukt bra att lära sig teknik på.
  • 27.5 tums hjul kan vara bra då du inte är så lång än (det svider att säga det men 26 tum är dött sen länge).
  • storlekt medium borde passa bra men kan du så testa cykeln innan köp.
  • SKIVBROMS!!!!! och inget annat
  • stirra dig inte blind på komponenterna. det är mycket viktigare med en cykel som passar än att växlarna är xtr och allt är i kolfiber osv.
sen kommer första hojjen ALLTID vara fel. det kommer att ta några cyklar innan du vet vad du vill ha och ha lärt dig skillnaderna mellan olika komponenter osv. å köpa nytt för under 5000 kr är nog inte att tänka på med tanken på att cyklar är bristvara i år (pga corona osv). förövrigt verkar det som om du har bra koll på vad du vill ha :)

håll utkik på köp och sälj här på forumet och blocket.
har gjort lite research och kollat på mtb kanaler och så. Edit är detta en ok cykel annars vad är fel med den. https://www.bikester.se/serious-rockville-275-disc-1131998_3126827.html#&gid=1&pid=2

Bobslob22

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.

Att det finns ytterst få trådar om folk som har problem med fälgbromsar [på mtb] beror på att folk övergav den skiten så fort det var möjligt.....
Jag cyklar väldigt mycket MTB och har både moderna HT med skivbroms och några gamla 26” med fälgbroms. Byta belägg på hoj med fälgbroms kostar en hundring och kräver en insexnyckel. Krånglar a l d r i g .

Mina barn får ofta lera på fälgen på sina gamla 26 tummare och de har lärt sig bromsa bort det. Inte jättesvårt.

Eric-k

Medlem
mtb under 5000kr.
Jag cyklar väldigt mycket MTB och har både moderna HT med skivbroms och några gamla 26” med fälgbroms. Byta belägg på hoj med fälgbroms kostar en hundring och kräver en insexnyckel. Krånglar a l d r i g .

Mina barn får ofta lera på fälgen på sina gamla 26 tummare och de har lärt sig bromsa bort det. Inte jättesvårt.
cyklar ni dh, xc eller trail.

mtb under 5000kr.
några exempel på cyklar, svårt att veta vad som ligger i din närhet dock:

om ramstorleken stämmer:

26 tum men annars ganska solid cykel att börja cykla på:

lite större men kanske något att växa in i:

om du ska köpa begagnat så be en vuxen om hjälp. finns många rötägg ute som inte tvekar att lura folk

Eric-k

Medlem
mtb under 5000kr.
några exempel på cyklar, svårt att veta vad som ligger i din närhet dock:

om ramstorleken stämmer:

26 tum men annars ganska solid cykel att börja cykla på:

lite större men kanske något att växa in i:

om du ska köpa begagnat så be en vuxen om hjälp. finns många rötägg ute som inte tvekar att lura folk
det är därför jag är här och ber om tips och råd.

Bobslob22

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
har gjort lite research och kollat på mtb kanaler och så. Edit är detta en ok cykel annars vad är fel med den. https://www.bikester.se/serious-rockville-275-disc-1131998_3126827.html#&gid=1&pid=2
Det är en utmärkt cykel för cykla till skolan på och köra över ängar och gräsmattor och stigen runt badsjön. Men cykla mountainbike som i träna eller lära sig MTB? No way!
Köp en riktigt bra begagnad 26 tummare istället. Måhända de är omoderna idag men med tanke på din budget och kroppslängd är de helrätt.
För 5000 kr för du en välhållen cykel av elitklass och 2000 kr över.

mtb under 5000kr.
jag vill ha en trail cykel för att jag vill lära mig mer teknik och åka lite mer i backar. (men inte bara).
Seth bike hacks har ju en gammal trek i sina lite äldre video och han har inga problem med att hoppa, trixa eller cykla långa rundor. Det viktiga är egentligen inte vilken cykel utan mer att du kommer ut å cyklar...

mtb under 5000kr.
Varför? Titta på MTB filmer från ex 2005 och bedöm om något av det som de gör på de 26” tummarna med fälgbroms är något som endast skivbroms klarar.
tja... kanske inte så konstigt att man använde fälgbromsar 2005 när det inte fanns så många andra alternativ. å skicka fax fungerade ju oxå utmärkt innan E-mail kom men det går inte att sticka under stolen att E-mail är smidigare på alla sätt och vis.

Freddie L

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
Det är en utmärkt cykel för cykla till skolan på och köra över ängar och gräsmattor och stigen runt badsjön. Men cykla mountainbike som i träna eller lära sig MTB? No way!
Köp en riktigt bra begagnad 26 tummare istället. Måhända de är omoderna idag men med tanke på din budget och kroppslängd är de helrätt.
För 5000 kr för du en välhållen cykel av elitklass och 2000 kr över.
Det här är en ”sanning” som man ser dyker upp då och då. Och eftersom det är rimligt (det är vad vi nördar tycker är rimligt) så är det inte konstigt att ”råttan i pizzan” får fäste. Men jag menar att det inte stämmer, antingen kostar de mer än 5000:-, eller så är de inte välhållna, eller så är de inte av elitklass (trots att annonsen kan hävda det). Välj två... Varför säger jag så? Jo för jag har två barn och har letat efter den där enhörningen i många år.
Du får gärna motbevisa mig genom att slänga upp ett exempel här i tråden inom några dagar. För TS skull vill jag gärna ha fel!

Foxis

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
Seth bike hacks har ju en gammal trek i sina lite äldre video och han har inga problem med att hoppa, trixa eller cykla långa rundor. Det viktiga är egentligen inte vilken cykel utan mer att du kommer ut å cyklar...
Och vad gäller utför så kördes håriga North Shore-leder av Wade & co. på 26”.
Funkade alldeles utmärkt!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer