mtb under 5000kr.

freddag

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
Large är nog för stor
tror inte ts har råd med dropper ändå. large ger fördelarna att sadeln kommer framåt när den sänks, vilket underlättar i branta backar. det möjliggör också att montera kort stam som gör det lättare och tryggare utför. enda nackdelen är väl att det eventuellt går att göra sig illa på det höga överröret. men jag skulle tippa på att det funkar fint.

Genilös

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
Körde själv ett par scott yz voltage eller vafan den heter som tonåring och det fick mig hooked för cykling. Var aldrig missnöjd med mina bortsett från återkommande stölder. Ca 16 år senare så lär dom ju inte vara sämre.
Är ju lite mer dirtstil på dom med men som någon skrev tidigare så är det ju bara å höja sadeln. Lekfull hoj som var enkel att lära sig hoppa lite med.
Den kanske

mtb under 5000kr.
Gick precis igenom alla mtb cyklar i Sthlm och tycker inte det verkar finnas en ända vettig för under 5 000kr. Jag står fortfarande fast vid min rekomendation att köpa en gammal Kona (liknande modell som tidigare inlägg av mig). Kommer ihåg att dom hade väldigt bra fram dämpning för priset.

JBogevik

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
Köp en bättre begagnad 26" med skivbroms och luftgaffel så har du en bra start. Lägg gärna en slant på service och nya däck om det behövs.

Bobslob22

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
Trevligt du haft en krångelfri upplevelse i 7 år.
Kikar du på blocket på begagnade cyklar så är krånglande skivbroms ganska vanlig felbeskrivning över kända defekter. Även på happy är skivbromsar och bekymmer vanligt trådämne med allt från gnissel, dålig bromsverkan, luft i bromsar, intervall oljebyte, läckande ok, läckande huvudcylinder osv...

Genilös

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
13 bast å kommer byta hoj relativt snart. Köper han någon typ 2015-18 scott eller liknande med hydrauliska så lär han kunna sälja utan bekymmer när det är dags

JBogevik

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
Trevligt du haft en krångelfri upplevelse i 7 år.
Kikar du på blocket på begagnade cyklar så är krånglande skivbroms ganska vanlig felbeskrivning över kända defekter. Även på happy är skivbromsar och bekymmer vanligt trådämne med allt från gnissel, dålig bromsverkan, luft i bromsar, intervall oljebyte, läckande ok, läckande huvudcylinder osv...

Sköter man grejerna som man ska så ser jag inte riktigt var problemet ligger. Misshandlar man cykeln utan att hålla efter den så förstår jag att det blir problem.
Luftar man bromsarna, byter belägg när de är slitna så är upplevelsen av hydrauliska skivbromsar gudomlig jämfört med alternativen.
För övrigt så är det inte särskilt svårt att lära sig serva dem heller.
Jag har rätt, du har fel. 😉

Bobslob22

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
Luftar man bromsarna, byter belägg när de är slitna så är upplevelsen av hydrauliska skivbromsar gudomlig jämfört med alternativen.
För övrigt så är det inte särskilt svårt att lära sig serva dem heller.
Jag har rätt, du har fel. 😉
Ja men berätta gärna det i alla happytrådar om problem med skivbromsar, att det är luft i systemet och slitna belägg som orsakar allt.
Vi kör på det.👍
.

Genilös

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
Ja seriöst, tråden handlar om en kille på 13 bast som vill vara med å dela våran hobby.
Och han söker tips på hoj!
Känns som att det finns bättre trådar att diskutera broms vs broms i. Annars rekommenderar jag dig att starta en!
Deltar gärna😁

Bobslob22

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
Ja seriöst, tråden handlar om en kille på 13 bast som vill vara med å dela våran hobby.
Och han söker tips på hoj!
Precis, jag rekommenderar undvika luftgaffel och skivbroms om bekymmer och servicebehov vill undvikas för en nybörjare.
Det verkar framkalla aggression och förnekelse hos somliga.
Likaså att 26” är en lämplig hjulstorlek för en 13-åring på 160cm.
Märkligt är det iaf...
.

wukkaN

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
TS, jag tror det blir svårt och tidskrävande att försöka hitta den perfekta cykeln för under 5000kr. Det är en rätt liten budget och det kan bli svårt att hitta något som är lika bra som en "riktig" MTB för det trippla. Vill du ha en hoj för att komma ut och cykla i skogen så är det nog bäst att slå till innan snön kommer.

Vet inte vart du bor men här har du en:
Corratec X-Vert Halcon ( 44cm): https://www.blocket.se/vi/92408399.htm

Här en annan (förmodligen mer prisvärd om storleken passar)
Trek X-Caliber7 M/L: https://www.blocket.se/vi/92369632.htm

En tredje, som dock borde prutas
Kona Mahuna: https://www.blocket.se/vi/92328995.htm

Slutligen vill jag säga att jag absolut inte är särskilt kunnig när det gäller MTB och dess geometri. Det jag dock vet är att jag sitter här utan MTB för att jag har väntat, velat och missat annoser... och sommaren är snart över :)

Lycka till! När du väl har fastnat så kan du spara ihop till en ordentlig cykel med dom egenskaper du vet att du vill ha. Sen efter något år så kommer du byta ut den med ;)

krillan

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
TS, jag tror det blir svårt och tidskrävande att försöka hitta den perfekta cykeln för under 5000kr. Det är en rätt liten budget och det kan bli svårt att hitta något som är lika bra som en "riktig" MTB för det trippla. Vill du ha en hoj för att komma ut och cykla i skogen så är det nog bäst att slå till innan snön kommer.

Vet inte vart du bor men här har du en:
Corratec X-Vert Halcon ( 44cm): https://www.blocket.se/vi/92408399.htm

Här en annan (förmodligen mer prisvärd om storleken passar)
Trek X-Caliber7 M/L: https://www.blocket.se/vi/92369632.htm

En tredje, som dock borde prutas
Kona Mahuna: https://www.blocket.se/vi/92328995.htm

Slutligen vill jag säga att jag absolut inte är särskilt kunnig när det gäller MTB och dess geometri. Det jag dock vet är att jag sitter här utan MTB för att jag har väntat, velat och missat annoser... och sommaren är snart över :)

Lycka till! När du väl har fastnat så kan du spara ihop till en ordentlig cykel med dom egenskaper du vet att du vill ha. Sen efter något år så kommer du byta ut den med ;)

Kloka ord!
Röstar på Corratec x-vert. Bra med lite servicehistorik.

Gatesaver

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer