mtb under 5000kr.

Sam00

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
Men jag kände att du ändå inte var särskilt intresserad. Tror du vill ha nånting coolare. Men som Bobslob säger, du måste räkna in en massa extra kostnader om du köper en så gammal cykel.

wukkaN

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.

Om storleken passar så skulle nog den här funka, så kommer du ut och får cykla något innan det börjar snöa :)

Finns en recension här: https://www.mbr.co.uk/reviews/hardtail/btwin-rockrider-560
Den får helt okej betyg, då testad av en vuxen person med erfarenhet av många olika mtb's. För en i din ålder med begränsad erfarenhet och kunskap om mtb's så tror jag den kommer funka jättebra. I alla fall tills du vet vad du vill ha, vart du vill cykla och hur mycket du är villig att betala för att nå dit.

Har gått igenom både Happyrides Köp och Sälj, Blocket och facebook marketplace och hittar inget annat vettigt. Det är mycket möjligt att det finns något guldkorn jag missat men den lär nog knipas av någon snabbare ändå.

Förutom ovan så har du fått många bra tips på cyklar. Jag förstår att du har mycket med plugget just nu men många av oss har familj och jobb som tar upp nästan all vår tid. Du får nog tacka så snällt för all hjälp du hittills fått och köpa den cykeln som finns kvar. Om inte annat så finns det massor med trådar där du kan läsa för att lära dig mer, så du kan köpa "rätt" cykel nästa sommar.

Jag önskar dig lycka till!

Eric-k

Medlem
mtb under 5000kr.
Jag tänker så mycket på vilken cykel jag ska ha så att de hinner bli sålda innan jag har bestämt mig (jag vill verkligen inte köpa "fel" cykel).

Eric-k

Medlem
mtb under 5000kr.

Om storleken passar så skulle nog den här funka, så kommer du ut och får cykla något innan det börjar snöa :)

Finns en recension här: https://www.mbr.co.uk/reviews/hardtail/btwin-rockrider-560
Den får helt okej betyg, då testad av en vuxen person med erfarenhet av många olika mtb's. För en i din ålder med begränsad erfarenhet och kunskap om mtb's så tror jag den kommer funka jättebra. I alla fall tills du vet vad du vill ha, vart du vill cykla och hur mycket du är villig att betala för att nå dit.

Har gått igenom både Happyrides Köp och Sälj, Blocket och facebook marketplace och hittar inget annat vettigt. Det är mycket möjligt att det finns något guldkorn jag missat men den lär nog knipas av någon snabbare ändå.

Förutom ovan så har du fått många bra tips på cyklar. Jag förstår att du har mycket med plugget just nu men många av oss har familj och jobb som tar upp nästan all vår tid. Du får nog tacka så snällt för all hjälp du hittills fått och köpa den cykeln som finns kvar. Om inte annat så finns det massor med trådar där du kan läsa för att lära dig mer, så du kan köpa "rätt" cykel nästa sommar.

Jag önskar dig lycka till!
har gjort samma sak. Svårt att hitta något.

wukkaN

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
Jag tänker så mycket på vilken cykel jag ska ha så att de hinner bli sålda innan jag har bestämt mig (jag vill verkligen inte köpa "fel" cykel).
Släpp den tanken, du kommer köpa "fel" cykel. Men den cykeln som får dig att komma ut och cykla är ju "rätt" cykel. Jag har gjort samma tabbe gång, på gång, på gång. Det är bättre att du accepterar att du inte vet vad du vill ha, vad du behöver och det faktum att din budget inte tillåter dig att köpa något som är "rätt". Köp fel, cykla och var glad :) Köper du begagnat så kommer du förmodligen inte förlora så mycket när du säljer den nästa sommar. Sen så önskar du dig bidrag till en ny cykel i julklapp, födelsedagspeng och whatevs. När du sen vet vad du vill ha, behöver och har råd så kommer det vara så mycket mer värt.

mtb under 5000kr.
Vet att jag har nämnt den förut men tycker verkligen att du borde sattsa på den här cykeln. Har ägt 2 kona stuff och en kona shred när jag va i din ålder. Det här är i princip samma cykel. Sjukt rolig och lekful om man sänger sadeln. Men väldigt lättrampad om man höjer sadeln och då kan man cykla långa sträckor på den. (Jag bor i sthlm så det är inte min anons men tycker det är en väldigt bra cykel). https://www.blocket.se/vi/92262241.htm
Du kan nog pruta på den i och med att den har legat ute ett tag, då får du också med leveransen hem innom din budget.

mtb under 5000kr.
Jag vet inte vad som är "bra" eller "dåligt" så jag tänkte att den som har kostat 50-60k borde vara bra och om det är något bra för pengarna kan jag gå lite över budgeten.
Grejen är den att en heldämpad cykel har fler komponenter som kan gå södnder men som även behöver service regelbundet. Och om det dessutom är en heldämpad cykel för 60k så blir reservdelar väldigt dyrt. En service kan kosta mer än vad du köpte cykeln för (begagnad).

krillan

Medlem
mtb under 5000kr.
Det är bra att du är försiktig. En enklare tillfixning av en väl använd 10 år gammal cykel kostar alltid Minst en tusenlapp. Oftast däck, kedja och kassett. Så din budget bör räcka till sånt om du senare upptäcker att det behövs. Surt att stå med kassa prylar o inga pengar🤯

Bobslob22

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.

Sam00

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
Var på Sportson idag och såg den här. 8500kr kostar den, lite utanför din budget, men jag tyckte den verkligen såg snygg ut i verkligheten.

20200905_162449.jpg
20200905_162515.jpg

Bobslob22

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
Söker du en Mountainbike för träning eller cykel ha till skolan?
Denna Trek är gammal och enkel, har stått ute och har spår av rost efter det. Nypris på den var under 5000kr.
Cyklar med vajer-skivbroms är inget betala stora summor för, det är ingen höjdarkonstruktion. Egentligen är hela den där cykeln kass som mountainbike, det är en vardagscykel i mountainbikestil.
Mvh

Senast ändrad:

Bobslob22

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.

Där har du en bättre MTB för att ge dig på sporten MTB cykling. Att den passar åkare upp till 160cm är inget problem, det är mjt lättare än ha en för stor. Jag kör själv gärna på cyklar i Strl S trots jag är 172cm för det passar min åkstil.
Det finns bättre köp på blocket, men svårt om du inte kan åka.
Mvh

Örjan Lax

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.

Där har du en bättre MTB för att ge dig på sporten MTB cykling. Att den passar åkare upp till 160cm är inget problem, det är mjt lättare än ha en för stor. Jag kör själv gärna på cyklar i Strl S trots jag är 172cm för det passar min åkstil.
Det finns bättre köp på blocket, men svårt om du inte kan åka.
Mvh
Fälgbromsar, skämtar du?

Sam00

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
Det står inga storlekar, men de här två hittade jag. X-Vert verkar ha en RST Aerial luftgaffel, som väl borde vara hyffsat för priset.

Edit: Sorry, trodde X-Vert var i Sthlm. Kopplade märket direkt till TCM.

Bobslob22

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
Om en karl på en 179cm tycker den är bra cykla på så är vi nog inte riktigt hemma med storleken till en trettonåring. 29 tummare är bängliga i stora storlekar om man är liten och ovan MTB cyklist.

wukkaN

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
Om en karl på en 179cm tycker den är bra cykla på så är vi nog inte riktigt hemma med storleken till en trettonåring. 29 tummare är bängliga i stora storlekar om man är liten och ovan MTB cyklist.
Du har nog ej poäng där. Såg jag styrstamen och tänkte att med en kortare så kan det nog funka. Tänkte inte på hjulstorleken, kanske blir lite trögt.

hungrig

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
Angående det där med att cyklarna hinner försvinna innan du bestämt dig. Det kanske säger sig självt, men cyklar som är i bra skick och till ett rimligt pris, brukar försvinna väldigt snabbt. Gör man en sökning på blocket och bläddrar igenom de senaste två veckornas annonser, så får man ju bara se det som ingen vill ha.

De få begagnatklipp jag gjort de senaste åren, oavsett om det gäller blocket eller andra forum, cykel eller annat, så har jag varit snabb på att ringa så fort annonsen kommit ut. När jag kommit och köpt/hämtat, så har säljaren rapporterat att den haft många samtal efter mitt.

Detta är nog ännu mer extremt nu när så många letar cykel. Kolla av köp & sälj på Happy många gånger om dagen, och ha en sparad sökning på Blocket så du får aviseringar i telefonen. Ring snabbt när du hittar något intressant, och var beredd att åka dit och göra affär direkt. Jag kör Blockdroid på telefonen, som är klart bättre än Blockets egna app. Ingen aning om vad som finns för iPhone.

Som diskuterats tidigare, så kryllar det inte av enhörningar, men skall man få tag på något som ens liknar en enhörning så kan man inte småsova.

Om det nu är så att alla cyklar som är en bra affär försvinner snabbt, så behöver alltså allt som legat ute i några dagar prutas ner ordentligt för att bli en bra affär. Tyvärr har jag fått intrycket att vi svenskar gärna övervärderar vårt begagnade skräp, både när det gäller cyklar och annat. Många cyklar med ett år på nacken läggs ut till blocket till ett pris som ligger en bit över vad handlarna har reat ut samma cykel för, ny och med full garanti.

Så fort en cykel börjar bli lite mer "välanvänd", så kan det lätt vara delar för flera tusen som behöver bytas. Hjullager, kassett, kedja, body, och en gaffelservice och nya däck så dröjer det inte längre förrän du är uppe i 5000 till.

Sedan funderar jag över det där med alla som inte skriver ut storlek (eller mycket annan relevant information heller, för den delen) i sina annonser. Om vi är många som inte orkar ringa på dessa annonser, så kanske det är lättare att göra sig ett klipp där? Någon som haft en cykel i din storlek ute i ett par veckor utan napp, och som tröttnat, och därför accepterar ditt rejält mycket lägre bud.

Det är verkligen inte lätt. Jag har letat begagnat åt både mig själv och andra, och reflekterar alltid över hur svårt det är att hitta något bra.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer