mtb under 5000kr.

jonte987

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
Jag vet inte om jag inte hade kollat på nån billig ny ht istället. Typ marin bobcat eller nåt. Ännu hellre dubblat budget.

Foxis

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
Jag vet inte om jag inte hade kollat på nån billig ny ht istället. Typ marin bobcat eller nåt. Ännu hellre dubblat budget.
Fast som tidigare nämnts stor fördel beggat om man ändå planerar byta snart och inte riktigt vet vad man vill ha. Sneköp nytt är dyrt.
Dock brasklapp för att en beggad alu hardtail bör varit välvårdad och snällt körd, och att pengar bör finnas för gaffelservice eller gaffelbyte.

Bobslob22

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
Det här är en ”sanning” som man ser dyker upp då och då. Och eftersom det är rimligt (det är vad vi nördar tycker är rimligt) så är det inte konstigt att ”råttan i pizzan” får fäste. Men jag menar att det inte stämmer, antingen kostar de mer än 5000:-, eller så är de inte välhållna, eller så är de inte av elitklass (trots att annonsen kan hävda det). Välj två... Varför säger jag så? Jo för jag har två barn och har letat efter den där enhörningen i många år.
Du får gärna motbevisa mig genom att slänga upp ett exempel här i tråden inom några dagar. För TS skull vill jag gärna ha fel!
Men du, mina tre barn och sambo har varsin 26” med XT resp SLX växlar och alla är köpta för under 2000kr. Inget ovanligt alls och stämmer enligt Happys teori om värdeminskning.
Mvh

Freddie L

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
Men du, mina tre barn och sambo har varsin 26” med XT resp SLX växlar och alla är köpta för under 2000kr. Inget ovanligt alls och stämmer enligt Happys teori om värdeminskning.
Mvh
Ok. Men nu var det ju inte det vi diskuterade. Det var ju välhållna, elitklass under 5000:- som du nämnde. Visa gärna en sådan, jag har gärna fel! Men för all del, visa gärna en XT/Slx för under 2000:- också!

Eric-k

Medlem
mtb under 5000kr.
Hej, när jag var i din ålder hade jag lite olika Kona cyklar i dessa stilar, tyckte att dom va grymma cyklar och väldigt roliga.
Det där ser utt att vara dh cyklar viket inte var riktigt det jag ville ha men jag uppskatar värkligen att du tog din tid och letade upp ett bra alternativ. TACK.

mzi

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
Om man ska vara petig så är det "dirt" och inte DH. Downhill kör man nedför berg och dirt är mer att hoppa i byggda hopp på platt mark, typ skatepark men lite annorlunda.

jonte987

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
Jag tycker det är svårlöst oavsett om inte föräldrarna är med i projektet och då kanske man inte ska ha ett renoveringsobjekt heller.

Kanske man kan komma i kontakt med någon cykelklubb och bli exponerad för begagnade cyklar den vägen? Om inte annat så borde det gå att få hjälp att kolla så allt sitter ihop korrekt när man köpt så man inte slår ihjäl sig.

Det är inte så lätt att hitta nåt begagnat guldkorn på beställning tyvärr. En bobcat känns som en rimlig ungdomscykel tycker jag.

Edit. Eller så väljer man i lämplig prisklass på xxl eller decathlon och får en ingångscykel den vägen.

Senast ändrad:

Bobslob22

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
Ok. Men nu var det ju inte det vi diskuterade. Det var ju välhållna, elitklass under 5000:- som du nämnde. Visa gärna en sådan, jag har gärna fel! Men för all del, visa gärna en XT/Slx för under 2000:- också!
Lilltjejen har SLX, de tre övriga har XT.
XT är definitivt dugligt nog för elit som betalar själv.
Mvh

mtb under 5000kr.
trode att det var dh för att sadeln var bakåt lutad men kan du berätta vad som gör det till en dirt bike.
Aa jo det är lite av en dirt bike, en dirt cykel är en cykel som är gjord gör att hoppa på stora hopp o göra trix på. Men du kan höja sadeln på dom Kona cyklarna på några sekunder för dom har quick release på sadelstolpen. Tror även att dom i original har 2*8 i växlar så den är lättrampad i skog och på gatan när man höjer sadeln.

Foxis

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
Den har en suntour-gaffel som sannolikt är varianten med fjäder. De är rätt kassa, väger mycket känns tråkiga och svåra (omöjliga?) att serva. Sen är väl 3x8 ingen hit.
Tror liksom andra att en något äldre (men välservad) cykel skulle ge dig mer pang för pengarna. Borde gå att hitta en HT med 26” 2x10 och luftgaffel. Men jag är helt ärligt så långt från begagnat-expert man kan komma.

Håller med någon tidigare i tråden som rekommenderade kontakt med MTB-förening lokalt och / eller hjälp från föräldrar (om det går). Det kan vara knepigt att vara helt solo i begagnatträsket om man är nybörjare.

mtb under 5000kr.
Skulle aldrig köpa en cykel som har någon skada på själva dämparen, om det inte är på nedre delen då gör det inget. Tycker isf att den översta cykeln du länkade var det bättre alternativet. Men den är troligen lite för stor.

Bobslob22

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
Den översta är den jag tycker är mest prisvärd men jag förmodar den är för stor. De två andra är inga kap direkt och skulle behöva vara 1000kr billigare för ens övervägas. Och knappt ens då.

Bobslob22

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
Ok, om du säger det så! Men hjälp Eric-k och visa ett par sådana enhörningar då? Jag har gärna fel om du hjälper TS till ett bra köp!
Sommaren 2020 är ett sällsynt dåligt tillfälle att köpa MTB, sommarsäsong är generellt dåligt men just nu är det inte fyndläge överhuvudtaget.
Kikar du dessutom i tråden om värdera cyklar så ser du tydligt vsd ett enat Happy anser om cyklars värde. I synnerhet 26” med fälgbroms.
Mvh

Freddie L

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
Sommaren 2020 är ett sällsynt dåligt tillfälle att köpa MTB, sommarsäsong är generellt dåligt men just nu är det inte fyndläge överhuvudtaget.
Kikar du dessutom i tråden om värdera cyklar så ser du tydligt vsd ett enat Happy anser om cyklars värde. I synnerhet 26” med fälgbroms.
Mvh
Det var det jag misstänkte. Jag, och ett enat Happy, håller med dig. Dina prisförslag är rimliga, men tyvärr ser inte verkligheten ut så.

mzi

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
Jag skulle säga Commencal är den som verkar vettig. Du får nog in en gaffelservice och en vanlig service på din budget. Men jag är lite osäker på skick när de skriver "behöver kärlek".

clara

Medlem
mtb under 5000kr.
Commencalen såg väl okej ut. Försök få den för 2000:-
Med hjälp av Youtube kan du säkert byta kasett, bakväxel och kedja själv om det behövs, köp billiga delar från t ex bike24.

Eftersom den är storlek M kanske du kan byta till en något kortare styrstam så blir det mindre läskigt att åka nedförs.

mzi

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
Den tipsade jag om ovan. Men den jag en stel gaffel, så du behöver köpa en dämpargaffel också.

mzi

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
Har du tur, en tusenlapp. Har du otur så måste du köpa en ny, och jag tror Häggs har dem för runt 3000kr enligt någon annan tråd. Det är inte så vanligt med gafflar för 26 tum längre.

Freddie L

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
Duger detta för att bevisa för dig?
Mvh
Visa bilaga 435127
Jag tycker inte att den möter någon av dina tidigare kriterier? Eller jo, om man menar att en instegs-stålis med Reba (som kräver service) är en välhållen cykel från en fd elitsatsning? Det menar inte jag. Och inte kostar den inte under två laxar heller. Så nej, fortsätt gärna leta.
Med det sagt tycker jag du hittat en vettig cykel till rätt pris, men inte en enhörning.

mzi

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
Allting går, men på din budget så blir det tajt. Du vill hitta något som du är nöjd med från början, utan att ändra på något. Fär att gå från oväxlat till växlat behöver du nytt nav eller hjul, bakväxel och reglage. Ska du ha 2x8 eller så behöver du även framväxel och nytt vevparti, plus ett till reglage. Att köpa det och få det monterat via en butik kostar en betydlig del av din budget.

Bobslob22

Aktiv medlem
mtb under 5000kr.
Jag tycker inte att den möter någon av dina tidigare kriterier? Eller jo, om man menar att en instegs-stålis med Reba (som kräver service) är en välhållen cykel från en fd elitsatsning? Det menar inte jag. Och inte kostar den inte under två laxar heller. Så nej, fortsätt gärna leta.
Med det sagt tycker jag du hittat en vettig cykel till rätt pris, men inte en enhörning.
Tror du att begagnade grejer är nya?
Reba och XT är mer än väl elit för barn, ge dig. 3000kr är det nya 2000 i global viruspanik.
Mvh

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer