Muskelstimulator

Sral

Ny medlem
Muskelstimulator
Jag funderar på att skaffa mig en sån där elektrisk muskelstimulator. När min sambo hade ont i armen prövade jag den hon hade till låns, och det var rätt kul!
Använder någon en sådan till massage eller träning? Är det mer än bara kul?

Muskelstimulator
Jag testade en sån på SiR förr-förra året. Det kändes ganska skönt. Men inte livsnödvändigt. Men å andra sidan, vad är livsnödvändigt.

Jag och Carlos Sastre är nästan lika korta. :)
/J

Muskelstimulator
Använder mig av en cefar myo 2. Riktigt trevlig sak mest används till massage/återhämtning efter hårda träningspass. Kan även smiska på låren lite extra när man kommer hem om man känner att man inte tagit ut sig helt. Enda nackdelen som jag kan se är väl priset. Stimulatorn i sig kostade 1900 eller så plus att elektroderna slits rätt fort och de kostar 150kr uppsättningen.

Inhandlades på lindbergscykel i Ludvika. När jag köpte den så hade de enbart tre modeller att välja på men ser nu att de har ett betydligt större utbud.
http://www.lindbergscykel.se//index.php?cPath=5_111_165

edit: slängde dit en länk

MVH

Senast redigerad av en moderator:
Muskelstimulator
efter att ha använt en sådan hos sjukgymnasten när jag hade skadat axeln köpte jag en enkel cefar-variant på italienska ebay, och jag måste säga att det är grymt skönt. alltid svårt att jämföra med hur man skulle ha återhämtat sig utan, men det känns i alla fall stor skillnad före och efter.

jag och bigmollo är lika korta.

Muskelstimulator
här kommer en ifrån som klassen ovan mej gjorde.
Skickar ut elektriska signaler i takt med musiken( som man knappt hör )..
om den har något med muskeluppbyggnad att göra med det vet jag inte, men det e samma princip.. :)

Muskelstimulator
har inte prövat själv, men känenr en hel dle som kör me det efter långa eller tunga pass, de kör massage programmen oxå. vet att de även använt det inför tävlingar, till uppvärmning, 20 minuter med uppvärmningsprogrammet och sen 5 minuter på cykeln, så var de beredda att starta. o då äre ändå rätt bra elit åkare, så tror inte att det är skit.

som träning vetefan om det ger så mycket, men för återhämntning o uppvärmning äre nog riktigt bra

Muskelstimulator
Kan inget om muskelstimulatorer men jag är lika lång som Magnus Bäckstedt om den informationen kan vara till någon nytta.

Muskelstimulator
Jag köpte en sån där orange Cefar av "bred" modell på cykeldagarna i Falun. Håller med om det som sagts i diskussionen. Känns skönt fast är alltid osäker på mig själv med såna grejer hur mycket placeboeffekten spelar in. Fast...känns det bra får man väl vara nöjd antar jag :-)

Muskelstimulator
Jag köpte en Cefar Myo XT i somras, i första hand för återhämtning och massage.

Funkar bra, lite struligt med sladdarna, vissa program är 40 min....
Har man väl riggat den så är det ju inte så krångligt.

känns väl knepigt om man ska köra några muskelgrupper.

Finns ju iofs en del 10-20 min program också.

Mest nytta hade jag när jag överansträngt en muskel i samband med klättring/bouldering.

/A

Muskelstimulator
Skaffade en cefar myo x2 i veckan och körde bla styrkeuthållighet på låren, mage och rumpa, lte massagage. Så idag när jag drog ut på skidorna kände jag mig som en 100-åring som suttit i rullstol i 30 år. Syrkeprogrammen är effektiva inget snack om det men jag är mest ute efter åtehämtningen. Jag kanske matade på lite för mycket amplitud men jag följde intruktionerna.

Muskelstimulator
Jag fick låna en elektrisk muskelstimulator på Mallorca några gånger (3-4 kanske) när min rygg hade fuckat ur helt, var skeptisk som bara den efter första försöket -men efer andra dagen (& 2:a försöket) kändes ryggen nästan redan helt bra !
Ryggen höll för att köra upp till 6 timmar om dan och efter sista försöket med elektronisk muskelstimulator kändes ryggen helt bra, även under dom sista 1,5 veckorna trots idog bergscykling.
Det var fö en av Cefars lyxigare modeller...

Muskelstimulator
Altså pratar vi om samma saker som var i Elloskatalogen under 80-talet med nån bikinibrutta med några minipruttkuddar med sladdar placerade här och där?

Muskelstimulator
jag har en cefar myo xt. hjälper återhämtningen rätt fint.

inte sååå himla dyra, faktiskt. man behöver ju inte dyraste modellerna med 1000 program om man mest ska ha den för återhämtning.

Muskelstimulator
Jag beställde min cefar myo x2 1800:- direkt från cefars e-butik fraktfritt vid förbetalning över 300:- beställde på måndagen fick den på torsdagen. BRA!

Muskelstimulator
Jensen skrev:
-------------------------------------------------------
> notrix skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kaijan skrev:
> >
>
> > -----
> > > Räcker denna?
> > > http://www.tensway.com/se/ems/cefar-activ-2/
> >
> >
> > Lägg till 500:- så får du en Cefar XT Active
> > med 4 st utgångar (i stället för bara 2) =
> > effektivare.
>
> vart?

Har hittat den för ca tusenlappen

Muskelstimulator
Kaijan skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> > notrix skrev:
> >
>
> > -----
> > > Kaijan skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Räcker denna?
> > > >
> http://www.tensway.com/se/ems/cefar-activ-2/
> > >
> > >
> > > Lägg till 500:- så får du en Cefar XT
> Active
> > > med 4 st utgångar (i stället för bara 2) =
> > > effektivare.
> >
> > vart?
>
> Har hittat den för ca tusenlappen

vart? vill veta :D

Muskelstimulator
ska du ha den som komplement till träning o tävling, så skaffa inte active stimulatorerna för det är färre specifika sportprogram och mer andra typer av program som gör det bökigare. Vill du köra bägge benen samtidigt så är det faktiskt fyra elektroder fördelat på två kanaler på de billigaste apparaterna som räcker ledigt till. Vill du köra armar + ben, ja då ska du ha 4 kanaler med 8 elektroder men då blir än bökigare. 2295 kostar cefar active xt men skaffa hellre den sportspecifika myo xt för 1800 som jag kör med. gå in på www.cefar.se

Muskelstimulator
AndersT skrev:
> ska du ha den som komplement till träning o
> tävling, så skaffa inte active stimulatorerna
> för det är färre specifika sportprogram och mer
> andra typer av program som gör det bökigare.
> Vill du köra bägge benen samtidigt så är det
> faktiskt fyra elektroder fördelat på två
> kanaler på de billigaste apparaterna som räcker
> ledigt till. Vill du köra armar + ben, ja då ska
> du ha 4 kanaler med 8 elektroder men då blir än
> bökigare. 2295 kostar cefar active xt

Både Active-serien och Myo-serien (sport) har programmen "Återhämtning" och "Aktiv återhämtning" - inte alls bökigt. Däremot är 4 utgångar med 8 electroder mkt effektivare då man kan ha 4 st på varje ben och kunna köra dessa samtidigt. Kolla gärna in manualer/fråga elitåkare.

Muskelstimulator
Vad tror panelen om Cefar kontra Beurer?

Det är Cefar Activ XT / Myo XT (4-kanals) mot Beurer EM80 som verkar intressanta för mina elchocksbehov. Men det är ju en rejäl prisskillnad, en Beurer kostar hälften av en Cefar. Fler färdiga program är den uppenbara skillnaden.

Muskelstimulator
Kan inte jämföra, men min Cefar Active X2 fungerar bra. Bra program är viktigare än många program. Jag kör i princip bara återhämtning och massage. 4 kanaler hade varit bra men det funkar att köra två omgångar också.

Muskelstimulator
tillmann skrev:
> Bra program är viktigare än många
> program. Jag kör i princip bara återhämtning
> och massage.

+1
Men nu orkar jag inte använda den längre. Dricker vin och onanixar ordentligt istället.

Muskelstimulator
Jag hittade bättre info hos återförsäljare än hos tillverkarna:
Beuer feature list
Cefar-manual Myo XT/Activ XT (pdf)
Cefar Activ x2 (pdf)

Beuer verkar mer inriktad på smärtlindring & massage medans Cefar är om man vill sova eller sitta i soffan och bygga muskler. Det verkar tilltalande.

Picture1.png ht=114

Jag får nog fundera lite mer på vad som motsvarar min nuvarande elchocksbehandling. Beuer är såklart billigare i Tyskland (80€ inkl frakt).

Tillbaka
Topp