Nackareservatet
Fjärdebrunn skrev:
-------------------------------------------------------
> För att bli specifik, tror jag det är bland
> annat den här formuleringen på som är felaktig
> och olycklig och som driver på kommunala
> förbud.
>
> "Det är tillåtet att cykla i terrängen och på
> enskilda vägar. Men man får inte cykla över
> tomt eller plantering eller över annan mark som
> lätt kan skadas. Därför är det viktigt att
> anpassa vägval och körsätt så att inte marken
> skadas i onödan. I nationalparker och
> natur-reservat gäller ofta begränsningar för
> terrängcykling."
> http://www.naturvardsverket.se/allemansratten/
>
Det blir väl tyvärr ett cirkelresonemang, naturvårdsverket konstaterar att det är vanligt med begränsningar för cykel i existerande naturparker och reservat vilket de beslutande (kommunstyrelser och tjänstemän) ser som en rekomendation/sedvana när de inför ett nytt reservat och därför, för säkerhets skull, inför cykelförbud i detta. Vilket sen leder till att naturvårdsverkets konstaterande stämmer i än högre grad vilket i sin tur ännu mer stärker "sedvanan" att förbjuda cykling.
Lyckades man få naturvårdsverket att ta bort sista meningen och omformatera stycket något, efter vad jag tolkar det som deras egna intentioner, kan mycket vara vunnet. Naturvårdsverket torde vara en tung instans i kommunstyrelser.
-------------------------------------------------------
> För att bli specifik, tror jag det är bland
> annat den här formuleringen på som är felaktig
> och olycklig och som driver på kommunala
> förbud.
>
> "Det är tillåtet att cykla i terrängen och på
> enskilda vägar. Men man får inte cykla över
> tomt eller plantering eller över annan mark som
> lätt kan skadas. Därför är det viktigt att
> anpassa vägval och körsätt så att inte marken
> skadas i onödan. I nationalparker och
> natur-reservat gäller ofta begränsningar för
> terrängcykling."
> http://www.naturvardsverket.se/allemansratten/
>
Det blir väl tyvärr ett cirkelresonemang, naturvårdsverket konstaterar att det är vanligt med begränsningar för cykel i existerande naturparker och reservat vilket de beslutande (kommunstyrelser och tjänstemän) ser som en rekomendation/sedvana när de inför ett nytt reservat och därför, för säkerhets skull, inför cykelförbud i detta. Vilket sen leder till att naturvårdsverkets konstaterande stämmer i än högre grad vilket i sin tur ännu mer stärker "sedvanan" att förbjuda cykling.
Lyckades man få naturvårdsverket att ta bort sista meningen och omformatera stycket något, efter vad jag tolkar det som deras egna intentioner, kan mycket vara vunnet. Naturvårdsverket torde vara en tung instans i kommunstyrelser.