Nackareservatet

Nackareservatet
Per skrev:
-------------------------------------------------------
> Att
> skötselplanen gäller och att det numer är
> förbjudet att hoja på "icke-anlagda" stigar i
> Hellas? Eller?

Om skötselplanen gäller så är det fortfarande tillåtet att cykla på icke-anlagda stigar, men inte berdvid dem.

Fast bortsett från det så vore det intressant att få se exakt vad det står i det där brevet, nu verkar ju folk till och med lite oense om det är samma eller olika brev som gått ut.

Nackareservatet
bigmollo skrev:
> Anlagda bränder då? Får man cykla där?

Där gäller samma regler som för anlagda fruktträdgårdar. Se paragraf 8:3a

Nackareservatet
Det är en juridisk snårskog än så länge. Om tre veckor kan det vara förbjudet att cykla på annat än anlagd väg och stig. Vad det innebär i praktiken vet vi först om någon blir åtalad för att ha brutit mot föreskrifterna. Så länge ingen blir det vet vi inte om det konstiga formuleringen betyder anlagd stig eller bara stig.

Jag kommer att överklaga att jag inte får överklaga. Om det innebär att föreskrifterna vinner laga kraft eller om det skjuts upp vet jag inte.

Nackareservatet
En sak är väl om någon lufsar runt i skogen på sin cykel. Inte många lär bry sig. En helt annan när någon postar en tråd här om en tur som samlar 15 pers och som följs upp med bilder och RR (brottet dokumenteras). I det senare fallet ber vi ju om smisk från polisen.

Fy fan vad trist det här är

Nackareservatet
Men så länge man håller sig på en stig så kan det ju tolkas som att det är ok, även fast man dokumenterar det. Isf måste formuleringen ändras från stig till anlagd stig, och även det kan ju eventuellt tolkas på olika sätt, eller finns det några krav för vad en stig är?? Ska den vara X meter bred eller?
Som jag ser det så cyklar jag bara på (anlagda) stigar redan nu.

Nackareservatet
Ja, det är nog faktiskt det som förvirrar mest med hela historien. Jag har inte riktigt hajjat vad det är politikerna vill förbjuda. Om det är så att de faktiskt vill ha bort någon typ av cykling i reservatet så underlättare det ju framtida lydnad om det faktiskt framgår av formuleringen vilken typ av cykling det är. Pajasar!

Nackareservatet
Nacka kommun vill "reglera" cyklingen för det förekommer konflikter med gående. Säger dom.

Vi alla vet att flest konflikter sker på de stigar/vägar där det är många gående, som motionsspåren, upplysta eller ej, som Gula motionsspåretspåret osv. Men där vi oftast cyklar som Blåa, Gröna, Gula/Källtorpssjön runt (inte samma gula som ovan), Ulsvsjöslingan osv, är det sällan vandrare på och därmed obefintliga konflikter.

Så vad gör Nacka kommun för att förhindra konflikter? Sätter upp stora cykelbaneskyltar med pilar till badplatser, golfbanor osv, på just Gula motionssspåret som det ÄR konflikter på, pga av dess breda grusväg. HUR JÄVLA IDIOTISKT SOM HELST!! Nacka kommun bidrar ju till konflikterna!

Så Nacka kommun vill förbjuda oss att cykla där inga konflikter sker, och skyltar upp cykling där konflikterna sker! Nån som fattar nåt?

Denna gula menar jag med Gula motionsspåret (den andra kallas Källtorpssjön runt, den Jorhn alltid gillar och som är på brandområdet).

gula_slingan.bmp

Nackareservatet
Men hur vet man att en stig är planerad och dragen av någon vid ett skrivbord när man är där ute i skogen?

Sörmlandsleden är mycket planerad, med markeringar, skyltar, köpekartor, hemsida, förening. Kan det bli mer planerad?

Blåa och gröna fram å tebax Solsidan, är de "anlagda" stigar enligt Pers definition? Det är nog från början spontana stigar, men "någon" har bemödat sig om att måla pluppar på träden, trycka upp kartyor och sälja dom osv?

Om dessa två exempel är så kallade "anlagda" stigar, så är alla stigar som är markerade stigar "anlagda". Ut med färghinken å penseln folk!

Nackareservatet
bruse skrev:
> Men hur vet man att en stig är planerad och
> dragen av någon vid ett skrivbord när man är
> där ute i skogen?

Rättsligt framstår inte "anlagd stig" som särskilt klart, kan tolkas både hit och dit, så det är blir oklart om man är på en anlagd stig eller ej och därmed går rättssäkerheten förlorad. Markerad stig är betydligt lättare att hantera, en stig är antingen rösad eller ej, så länge inte någon går kluddar loss på egen hand. I Uppsalas naturskyddsområden är det "markerad stig" som gäller, och vilka som ska eller får finnas anges också reservatskartorna.

Nackareservatet
För att bidra lite till förvirringen så var det någon här på forumet(kommer inte ihåg vem) som hade kontaktat någon tjänsteman i Nacka för att få klarhet i defitionen av "stig". Dennne hade då svarat något i stil med att "det finns ingen, det som ser ut som en stig är en stig".

Nackareservatet
bruse skrev:

>
> Så Nacka kommun vill förbjuda oss att cykla där
> inga konflikter sker, och skyltar upp cykling där
> konflikterna sker! Nån som fattar nåt?

Nej. Men jag hade ändå inte tänkt bry mig om eventuella förbud eller ta några speciella vägar för att undvika påstådda "konflikter".

Nackareservatet
Daner skrev:
> Om polisen är lika sträng mot cyklister som de
> brukar vara mot okopplade hundar så kommer ingen
> att kunna driva det här tills en omprövning.
>
> "Can't we just all get along?" - Rodney King

Jag cyklar på stigar med lös hund - de du! ;) Breaking the law.....breaking the law!

Nackareservatet
Ska vi ägna oss åt hårklyverier är väl alla stigar vi använder (ej rena djurstigar) anlagda. Människor har börjat gå i varandras steg för att nå samma mål (en plats eller en upplevelse mm). I de flesta fall antingen den effektivaste vägen mellan punkt A till B eller den bästa vägen för att uppnå upplevelsen, tex en utsikt. Mao är alla av mänsklig fot skapade stigar anlagda då det finns en klart mänsklig och medveten mening med att de finns. De är mao planerade. Om kartor och skrivbord är inblandade är ointressant då de bara är verktyg.

Detta är iaf ett resonemang jag kommer att anföra den dag jag ställs inför skranket för att ha cyklat i Hellas.

Jag bor i Nacka och kommer för evigt att se Nackas politiker som rena idioter efter detta. Mitt röstskolk i kommunalvalet kommer att vara fundamentalt. Att ingen Nackapolitiker har trätt fram och stött vår sak ser jag som ett tydligt tecken på att politikerna, i Nacka, inte är fullt ut mentalt bemedlade. Sorgligt att behöva känna så inför de politiker som ska ansvara för mina barns omsorg och skolgång men jag kan inte hjälpa det. Detta beklagar jag djupt då politikerförakt är synnerligen destruktivt för demokratin.

Edit: lite rättstavning

Senast redigerad av en moderator:
Nackareservatet
TBone skrev:
> det som ser ut som en stig är en stig".

Är det Stig som rev Lagombra-spiralbron? Den som ser ut som en Stig, är en Stig?

Nackareservatet
Tyvärr syftar nog "anlagd" både på "väg" och "stig".

Men det verkar ju inte vara avgjort ännu, annars
skulle hemsidan vara uppdaterad?

EDIT: Läste lite på HNS hemsida. Saken verkar inte vara
helt förlorad.

Nackareservatet
Igår hade styrelsen för HNS möte och vi beslöt att "någon" bör överklaga länsstyrelsens beslut att ingen av oss har rätt att överklaga Nackas beslut. Det är alltså sakfrågan som överklagas: vår rätt att överklaga!!

Läs mer på HNS forum: http://www.hns.nu/

Styrelseanteckningarna offentliggörs när de är verifierade av de andra.

Vi kallar även till årsmöte 31 mars 007!

Om det är någon som vill medverka på något sätt, styrelsen eller valberedningen, hör av er!
Tycker ni att "nån annan" gör för lite? VAR MED Å HJÄLP TILL!!!!

Nackareservatet
Markus F skrev:
> Det är bra att ni beslöt att någon måste göra något.

Ja, det tycks vara en handlingskraftig förening det där HNS.

Nackareservatet
TBone skrev:
>
> så vore det intressant
> att få se exakt vad det står i det där brevet,
> nu verkar ju folk till och med lite oense om det
> är samma eller olika brev som gått ut.

Har ni som fått brev kommit överrens om det var olika skrivelser eller samma än? Och skulle det vara möjligt att ta del av texten (eller texteran om det är olika)?

Nackareservatet
Länsstyrelsens beslut är en offentlig handling, och kan begäras ut därifrån.
Själva beslutet verkar inte ha eget diarienummer... mysko... utan hänvisar till "505-05-68172 mfl".
Vår skannar skapar bara jpeg, inte pdf:
skanna0001.jpg ht=725

skanna0002.jpg ht=725

skanna0003.jpg ht=725

skanna0004.jpg ht=725

Nackareservatet
Bra! Bråka på bara. Sinnessjuka politiker som tar intryck av Fotgängarlobbyn kan ställa till med mkt jävelskap för folk som vill motionera utomhus. Här i Tüskland har flera Bundesländer infört cykelförbud på stigar/vägar smalare än två meter och med tanke på hur rabiata stavgångarmänniskor/jägare/hundägare är härnere skulle det förvåna mig mkt om inte cyklister blir polisanmälda stup i kvarten. Själv har jag dock klarat mig hittills. Det som stör mig mest är att cyklister ses som ngt "onaturligt" och "onödigt" hos den stora massan medans flockar av hemmafruar med meindlkängor, stavar och lösa, morrande hundjävlar är helt ok. Om alla bara tog ett steg tillbaka och visade ett uns respekt för varandra skulle alla som vill lätt få plats ute i naturen. Men istället försöker man förbjuda cyklingen i skogen och tvinga ut oss på vägarna där vi istället "stör" bilisterna (samma människor som går stavgång, de tar nämligen bilen till naturen) som med alla medel försöker skrämma oss bort från vägen...

Kämpa på mot idiotin bara!

Nackareservatet
bruse skrev:
> Länsstyrelsens beslut är en offentlig handling,
> och kan begäras ut därifrån.
> Själva beslutet verkar inte ha eget
> diarienummer... mysko... utan hänvisar till
> "505-05-68172 mfl".

visst har du ett eget diarienummer, titta i sändlistan.

för övrigt verkar det ju helt vrickat man som brukare inte rätt att överklaga. superbra att ni jobbar på detta.

Nackareservatet
Tack Bruse. Även om materialet finns att tillgå för den som begär, så är det jättebra att du presenterar det här också.

Men jag förstår fortfarande inte. Er överklagan avslås alltså för att ni inte bor inom reservatområdet? På det här viset kan ju ingen överklaga, vare sig man promenerar med hund eller vill bygga golfbanor. Reservatet är ju inrättat som rekreationområde för invånarna i Stockholm på kommunalt ägd mark, men kommuninvånarna kan inte överklaga? Är jag korkad eller är det verkligen så här?

Nackareservatet
Markus F skrev:
> Tack Bruse. Även om materialet finns att tillgå
> för den som begär, så är det jättebra att du
> presenterar det här också.
>
> Men jag förstår fortfarande inte. Er överklagan
> avslås alltså för att ni inte bor inom
> reservatområdet? På det här viset kan ju ingen
> överklaga, vare sig man promenerar med hund eller
> vill bygga golfbanor. Reservatet är ju inrättat
> som rekreationområde för invånarna i Stockholm
> på kommunalt ägd mark, men kommuninvånarna kan
> inte överklaga? Är jag korkad eller är det
> verkligen så här?

Länsstyrelsen hänvisar till förarbetena till propositionen, och det är den tolkningen vi ska överklaga. Alltså vi ska överklaga att Länsstyrelsen gjort en felaktiv tolkning av förarbetena och därmed avslagit vår rätt att överklaga.

Låter som sagt knas, att INGEN ska kunna överkalga, om man inte äger marken. Å det gör ju Stockholms stad.

Nackareservatet
Det är ju helt galet. Är dock inte det minsta förvånad.

Blir det överklagan till nästa instans nu då?

Det är lite intressant med naturreservatsbildningen i Nackaskogarna. Det handlar ju inte om nån speciell natur som skall skyddas, utan om att man vill säkra området mot bebyggelse. Det är iofs hedervärt, men risken är ju att naturreservatsbegreppet urholkas om helt plötsligt varje litet grönområde får den statusen. Till slut kommer väl "riktiga" reservat förlora i status.
Får man förresten plocka svamp i ett naturreservat?

Nackareservatet
"Någon annan omständighet som talar för att föreningen skulle kunna anses vara berörd av det överklagade beslutet på sätt som krävs har inte framkommit i ärendet"

HNS berörs inte av beslutet? Bara att cykla vidare då alltså.

Varför tillåter man ens remissinstanser när man inte påverkas det minsta av vad de säger vare sig före eller efter beslut? Finns det någon poäng med att ge sig in i mikrobyråkratin om det är såhär det fungerar?

Nackareservatet
Ni har lyckats sammanfatta argumentationen ganska bra här ovan.

Länsstyrelsens svar visar en tydlig lucka i lagstiftningen, återstår att se om regeringen är intresserade av att göra något åt det.

Det kommer filas febrilt på både överklaganden och strategier för att gå vidare.

Nackareservatet
oxr skrev:
>
> Det kommer filas febrilt på både överklaganden
> och strategier för att gå vidare.

Hejhopp!
Med anledning av vad du skrev och att du var med och överklagade beslutet från början så vill jag tipsa om:
http://www.centrumforrattvisa.se/index.php/publisher/articleview/frmArticleID/24 (länken går direkt till deras "har du ett fall för oss"-sida)

Chansen är väl inte superstor att de tar sig an det hela, men den finns då det verkar ligga i linje med vad de vill här i världen.

/Magnus

Nackareservatet
Kan beslutshavarna ha som mål att slippa "stig-deltan" som bildas då folk irrar omkring vid sidan av en blöt eller svårkörd stig? Det är ju ett otyg skötselmässigt att det blir ett gäng stigar på bredden i onödan, och jag har all respekt för beslutet om det är det dom vill försöka undvika.

Tillbaka
Topp