Nackareservatet

Nackareservatet
Calle F skrev:
-------------------------------------------------------
> Det
> är ju ett otyg skötselmässigt att det blir ett
> gäng stigar på bredden i onödan,
Om man vill ha en stig som är lättare att sköta finns det flera alternativ.
*Spångar
*Dränering
*Dra om stigen
Allt borde bli enklare och billigare i längden, framförallt om det är särskilt värdefulla naturvärden som man önskar skydda.

Nackareservatet
TBone skrev:
> Hejhopp!
> Med anledning av vad du skrev och att du var med
> och överklagade beslutet från början så vill
> jag tipsa om:
> http://www.centrumforrattvisa.se/index.php/publish
> er/articleview/frmArticleID/24 (länken går
> direkt till deras "har du ett fall för
> oss"-sida)

Jag har sedan tidigare tagit till mig ditt tips och det har nu en särskild plats djupt inne i mitt hjärta. Bredvid dig, faktiskt.

Nackareservatet
Markus F skrev:
> Om man vill ha en stig som är lättare att sköta finns det flera alternativ.

För att inte tala om grusning. Med rätt underarbete behöver ingen besväras av skräpig och blöt skog. Hur går det med grus-vandringsleden genom Sicklaskiftet, den ingick ju i reservatplanen?

Nackareservatet
erik h skrev:
> För att inte tala om grusning.

Du får komma och testa FMT-banan vilken dag som helst, det är jättespännande! Glöm inte lvg-hojjen bara!

Nackareservatet
En del av mina hemmastigar har gjorts om så att de blivit tillgängliga för allmännheten dvs man har röjt skog, satt upp stängsel, dränerat och lagt ut grus överallt. Skönt då slipper man ju naturen. Vänte bara lite så har ni asfalterade gångbanor i länets alla skogsområden så att alla kan köra permobil och plocka svamp. :)

Nackareservatet
erik h skrev:

> För att inte tala om grusning. Med rätt
> underarbete behöver ingen besväras av skräpig
> och blöt skog.
Men det är ju det jag försöker få fram. Vill vi ha helt orörd skog så måste vi förbjuda att någon vistas i den, för fötter sliter också på marken.

Bättre alternativ är väl att säga att det är okej att slita på skogen och göra det bästa för att den håller, eller så säger man att man struntar i underhåll och att skogen får reparera sig själv.
Men att hålla på och ha skuldkänslor för att man eventuellt förstör eller ställa upp regler för hur man får cykla i skogen spelar bara miljöfacisterna i händerna.

Nackareservatet
cerberos skrev:

> alla kan köra permobil och plocka svamp. :)
Tycker du inte att den som använder permobil ska tillåtas plocka svamp?

Nackareservatet
Markus F skrev:
> Om man vill ha en stig som är lättare att sköta
> finns det flera alternativ.
> *Spångar
> *Dränering
> *Dra om stigen
> Allt borde bli enklare och billigare i längden,
> framförallt om det är särskilt värdefulla
> naturvärden som man önskar skydda.

Det du skriver är helt riktigt, men "tendensen" tycks för tillfället även här vara att få folk att hålla sig på stigen även om den INTE sköts...

Det hela tror jag är en effekt av märkvärdifieringen (<- Peter Englund-ord) av natur. Även här på bonnvischan finns det småtendenser till det, men ni där i Stockholmstrakten är ju direkt utsatta.

Nationalstadsparken är ju ett skämt. Den enda i världen säger dom, och det finns nog en anledning till det. Jag kallar det där ett trevligt parkområde...

"Urskogen" i Tyresta är ingen urskog. Den når inte ens den "naturskogsstatus" som vissa naturkramare har skapat. Vanlig sketen skogsmark är det, vilket inte är att förakta.

Låt det gå några år så är Hellas-trakten säkert höjt till nationalpark också. "Nationalfriluftsvandrarpark" kommer den nog att bli...

:)

Nackareservatet
Jag undrar vad som hade hänt om Nackareservatet hade hetat Nacka Friluftsområde istället för "Reservat"? Namnet kommer ju inte ursprungligen från några naturhänsyn, utan det var Stockholms Stad som ville reservera marken för framtida exploatering. Både flygplats och kärnkraftverk har funnits på förslag. Nu är det naturreservat, och tanken går genast till platser med sällsynta orkidéer, känslig fjällmossa och häckningsplatser för havsörn där stygga människor inte ska få trampa fram och krossa bräcklig natur under sina hårda fötter.

Till och med dom som riskerar att pekas ut som miljöbusar av andra användare blir svettiga och börjar se sig själva som att dom stör naturen och funderar på att börja cykla tidigt om morgnarna, minska ner på antalet deltagare på sina turer, inte köra när det är på en viss väderlek eller om man får använda viss sorts däck eller inte. Cyklisterna väljer också att definera sig som "friluftscyklister" för att distansera sig från andra cyklister, så att bara den som är riktig stigcyklist ska ha tolkningsrätt på hur man exakt använder sin skog och vilken medelhastighet som ska vara lämplig för cyklandet och ber på så sätt om ursäkt samtidigt som man försöker behålla sin egen tillgång.

Det sättet att resonera är fegt och defensivt, och framförallt är det elitistiskt eftersom man anser sig själv ha tolkningföreträde på hur en friluftsupplevelse ska vara. Vi måste finna oss i att det här friluftsområdet är till för alla, men dessa alla inkluderar även cyklister. Och det får absolut inte finnas någon defintion på hur och var cykling är tillåten, inte ens en rekommendation från någon cyklistorganisation. Cyklisters tillträde till stigarna gynnas bäst av att det är tillåtet att cykla på milbanan för att för att ta sig till en badplats med småbarn i barnsits eller att CP-n i rullstol tränar inför paralympics.

Kan vi till en början sluta upp att kalla området för ett naturreservat? Och sen så slutar vi med att se oss som MTB-åkare och börjar istället diskutera varför man förbjuder cykling. En föräldraledig pappa med barnsits är opinionsmässigt mycket viktigare än massvis med stigcyklister som är så hänsynsfulla och naturmedvetna och lovar att dom ska vara hur snälla som helst bara dom får fortsätta att köra på sina älskade stigar där det inte får vara för många, för då går stigen sönder..

Nackareservatet
Har det blivit några insändare publicerade om det här förutom det som var i några lokala Nacka-blaskor för länge sen? Om inte, är det inte ett bra tillfälle att försöka igen? Det står ju var och en fritt att försöka men om det finns intresse kanske man kan göra en gemensam insats. Det skadar ju aldrig att upplysa lite allmänt om stigcykling, vanliga missuppfattningar och omotiverade förbud. Länsstyrelsens beslut är ju rätt bisarrt men det är ett bra exempel på ett väldigt omotiverat förbud.

Nackareservatet
Bra Markus! NU får du min röst för presidentskap! (om jag får bli nån minister).

Jag vill kunna vara ute med min son i naturen, vandrande, simmande eller cyklande. Det är vår skog lika mycket som alla andra som går, simmar, springer eller cyklar. Jag betalar kommunskatt i Stockholm, Stockholm äger skogen, alltså äger jag skogen. Också, tillsammans med alla andra. Och jag vill kunna ta ut min storstadfsunge i skogen, utan att vara rädd.

Nackareservatet
Författaren Douglas Adams(liftarens guide till galaxen mm) beskrev problematiken en gång, jag kommer inte ihåg exakt vad han sa men på ett ungefär.

Från det att man är nyfödd tills man är 15 år betraktar man allt nytt som man ser som något naturligt.
I åldern 15-35 år ser man allt nytt som kommer som något spännande och kanske något man kan göra karriär innom. Efter det man fyllt 35 betraktar man allt nytt som tillkommer som en styggelse som borde förbjudas.

Med bakgrund av detta så borde skogscyklings problematiken vara ett övergående problem då barn idag "präglas" när de ser folk cykla i skogen.

Nackareservatet
Markus, jag ser ett fel med ditt resonemang. Det är när du inte är villig att se att viss typ av cykling inverkar negativt på andra människors möjlighet till eller upplevelse av att utnyttja området. Som vi varit inne på tidigare handlar det om de cyklister som ganska hänsynslöst far fram i höga hastigheter på de anlagda vandringsstigar och vägar som området har och som de gående främst utnyttjar. Det är denna typ av cykling vi främst antar har påverkat frågan om ett förbud.

Genom att kalla oss stigcyklister vill vi fokusera på den, hittills, konfliktfria? cyklingen på de markerade eller omarkerade stigarna. Den som sker i relativt låga farter och som bla ofta innebär att man gärna stannar vid möte m vandrare. Ett förhållningssätt till cyklingen som inte skiljer sig från andra typer av färder på stigarna, t ex skidåkning, löpning eller vandring, mer än till verktyget. Lite hårddraget men iaf...

Vet inte varför jag sitter och förklarar detta för dig, en av föreningens instiftare. Det kanske du kan svara på?
//Oscar

Nackareservatet
Att vara hänsynslös har ingenting att göra med hur man tar sig fram i naturen att göra. Det finns hänsynslösa vandrare också. Jag är med markus när det gäller brandingen av cyklelformer. Men här predikar vi ändå alla för kören... =)

Nackareservatet
Oscar, jag tror inte att du läste vad jag skrev. Prova en gång till.

(edit: ja, vi predikar för kören här. Det är väl bara det att jag vill få kören att sjunga "Get up Stand up" i stället för "Ovan där")

Senast redigerad av en moderator:
Nackareservatet
Men om de är de hänsynlösa skogscyklisterna som avgör hur ickecyklister ska se på skogscykling och skogscyklister behövs det inte någon typ av alternativ då?

Nackareservatet
Markus, jag läste bla:

Markus F skrev:
> Cyklisterna väljer också att
> definera sig som "friluftscyklister" för att
> distansera sig från andra cyklister, så att bara
> den som är riktig stigcyklist ska ha
> tolkningsrätt på hur man exakt använder sin
> skog och vilken medelhastighet som ska vara
> lämplig för cyklandet och ber på så sätt om
> ursäkt samtidigt som man försöker behålla sin
> egen tillgång.
>
> Det sättet att resonera är fegt och defensivt,
> och framförallt är det elitistiskt eftersom man
> anser sig själv ha tolkningföreträde på hur en
> friluftsupplevelse ska vara.

Kunde inte se det som något annat än någon slags kritik mot HNS och hur vi har valt att definiera oss och vår typ av cykling. Att hjälpa till att arrangera nationella XC-lopp vet jag inte hur det går ihop med tolkningsföreträdet?

Nackareservatet
Nej, det är inte kritik mot HNS som organisation. Det är kritik mot en defaitistisk ideologi som till viss del kan finnas hos enskilda inom HNS.
Du har ju själv alldeles nyss visat att du har en uppenbar tolkning av vad som kännetecknar en riktig stigcyklist, men jag är inte riktigt säker på att det är HNS officiella linje.

Jag delar ju till exempel inte den ståndpunkten att vid en viss hastighet så går man från att vara frilufsare till svetto. Jag tror nämligen att det går precis lika bra att bli störd av 130mm framdämpning som 80mm framdämpning om man vill irritera sig på cykling.

Och frågar du mig så är vi alla friluftscyklister, helt oavsett Camelbak eller cykelkorg. Det är den biten jag tror att du inte har fattat.

Nackareservatet
I motiveringen till avslaget hänvisas till förarbetena till miljöbalken (1997/98:45 del 1 s 485) ...att allemansrätt aldrig kan vara tillräckligt för att talerätt skall föreligga.

Har svårt att se vad denna text, som handlar om tillsyn, har med saken att göra.

//j
Edit.
Såg att texten på sida 475 handlar om rätten att föra talan och att överklaga.
Förmodligen bara hänvisat till fel sida.

Senast redigerad av en moderator:
Nackareservatet
Jag känner många stigcyklister som kör helstelt så ditt försök att antyda att jag skulle dela upp cyklister efter slaglängden på dämparna känns lite väl låg.

För min del skulle vi lika gärnaha kunnat kalla oss Hellas och Nackaskogarnas Friluftscyklister om det nu är viktigt, vilket jag inte tror.

Det jag tror är viktigt är att tydliggöra att cykling har samma berättigande som friluftsaktivitet som andra typer av friluftsaktiviteter inom ramen för allemansrätten. Där tror jag vi är överens.

Någonstans här tror jag du å din sida börjar missa vad jag skriver.

Nackareservatet
Fjärdebrunn: jag tror du missat vilka stigar som blivit förbjudna. Det är INTE motionsspåren där man kan cykla fort, utan det är de vanliga naturstigarna där man cyklar långsamt.

Nackareservatet
Det är nog inte så snurrigt egentligen. Ser det mer som ett utslag av vem/vilka som smög in formuleringen, som dåligt pålästa kommunalpolitiker sen gör sitt bästa för att försvara.

Nackareservatet
Den största orsakerna till "förbudet" är att politiker, allmänhet, tjänstemän, ekomullar och i princip alla andra med en negativ eller okunnig ståndpunkt har en bild av oss mountainbike cyklister som är enormt långt från den som vi själva ser. De ser oss som framhetsande fartmonster, motorcrossliknande jordfräsar, hänsynslösa naturfridsstörare och som några få som bara "leker" lite i terrängen som barn ungefär. Därför är det lätt att förbjuda ut oss ur skogen...

När man läser remissvaren från ett flertal andra föreningar och remisinstanser så blir man verkligen mörkrädd. Man inser att ett av de viktigaste arbeten vi kan göra är att skapa och sprida en bild av oss själva som stämmer överens med den bild som vi själva har av oss, och förklara vilka vi är, vad vi vill och hur vi påverkar. För ingen kommer annars att någonsin se en annan bild än den fördom de redan har. Vi kommer vara skogens "minoritet" att förtrycka och förjaga tills vi löser detta problem...

När det Gäller HNS användande av beteckningen "stigcyklist" så var detta ett led i ett sådant tänkande. Framförallt för att försöka tydligöra för politiker och tjänstemän vår position och kanske påminna dem om vår inställning till oss själva varje gång de omnämner eller skriver om oss. Ett sätt att smyga in en annan bild av oss kort och gott...

Sen är det både rätt märkligt och tröttsamt att du Markus blandar ihop vårt namnval och anledningen därtill med ett flertal diskussioner här på happy som i mångt och mycket handlat om att peka finger i olika riktningar och skylla på varandra. Något som vi inte under nån som helst omständighet instiftat eller uppmuntrat. Det är onekligen intressant att i så här i 11:e timmen få höra förtäckt och tyckmyckig surhet framföras och stänkas ut lite hursomhaver...

Nackareservatet
Rättigheten att cykla på skogsstigar måste likställas med rättigheten att vandra eller springa på samma stigar. Eftersom det finns gott om bevis att MTB skadar inte mer än vandring (annorlunda, men inte mer), det måste vara en självklarhet att alla brukare av friluftsområden och naturreservat har lika mycket rätt att vara där oavsett om de är till fots eller cyklande, så länge de visar hänsyn till deras medtrafikanter och inte skadar känsliga områden i naturen.

I lördags cyklade jag upp väldigt sakta och försiktig bakom ett par som gick på el-ljus spåret i Grimstaskogen (hade ingen plinga på SS och hade ingen bråttom heller.) De upptäckte att jag kom innan jag hann be om möjligheten att komma förbi, klev till höger samtidigt och mannen ropade "kör hårt!" med ett stort leende.

Made my day!

Nackareservatet
Markus F skrev:
> Och frågar du mig så är vi alla
> friluftscyklister, helt oavsett Camelbak eller
> cykelkorg.

P g a viss erfarenhet av konflikter med andra stigbrukare, bl a i just Hellas fast för 16 år sen, kan jag inte hålla med dig helt. Vissa av de som ser prestation och tävling som viktigast kommer aldrig att kunna fås att anpassa sig till andras behov eller visa den hänsyn som krävs. Dom är inte många, men stör mycket.

Som du märker skriver jag inget om cyklister, utan det ovanstående gäller imho alla aktiviteter. De "vanliga" klagade förr på gay-berget vid Hellas. Löparna klagade på barnvagnsfolket. Barnvagnsfolket klagade på cyklisterna. Eller rättare sagt: några få "extremister" ur varje grupp klagade, och då för länge sen var det barnvagnsfanatiker som hade de kontakter som behövdes hos Hellas bastu-troll och fik för att krångla till det för oss. Mot detta hjälpte inga argument och Hammarby MTB:s aktiviteter dog snart ut i brist på glädje hos de som fungerade som funtionärer.

Vi kunde sköta oss hur bra som helst när några få egoistiska svetto-svin inte brydde sig. När vi hade fått dom ur klubben var det dock för sent, och vi la ner all organiserad verksamhet för att åtminstone förhindra ett cykelförbud runt Hellas. Det enda som hände var att cyklingen stoppades på mil-slingan, och det gick ju att leva med.

:)

Nackareservatet
Naturreservat... det låter det. I förarbetena iallafall, vet inte om ordet nu är bytt, men där stod det Friluftsreservat! En enorm skillnad. Och syftet med detta Friluftsreservat var att bevara dagens friluftsaktiviteter och säkerställa att dagens frilftsaktiviteter kan fortgå i framtiden. Men sen har det spårat ut, och man har alltså i sina beslut i Nacka gått emot Stockholms hela intention med "reservatet".

En liten politisk skandal? Att en kommun "kuppar" en annan kommuns intentioner?

Nackareservatet
Tobias/Frost skrev:
> De ser oss som framhetsande
> fartmonster, motorcrossliknande jordfräsar,
> hänsynslösa naturfridsstörare och som några
> få som bara "leker" lite i terrängen som barn
> ungefär. Därför är det lätt att förbjuda ut
> oss ur skogen...
Det är därför jag vill att det ska stå klart att förbuden även gäller för damcyklar..
Det är mycket lättare att förbjuda naturvandaler på MTB än svamplockande tanter med cykelkorg.

> När det Gäller HNS användande av beteckningen
> "stigcyklist" så var detta ett led i ett sådant
> tänkande.

Jag var ju själv med . Den definitionen var rätt, att cykling jämställs med alla annan friluftsverksamhet.

> Sen är det både rätt märkligt och tröttsamt
> att du Markus blandar ihop vårt namnval och
> anledningen därtill med ett flertal diskussioner
> här på happy som i mångt och mycket handlat om
> att peka finger i olika riktningar och skylla på
> varandra.

Hey, läs mitt svar till Fjärdebrunn. Jag säger inte att HNS har den officiella ståndpunkten.
De åsikter om att det är enskilda cyklister som far fram hänsynslöst och förstör för andra kommer från annat håll, men när dom uppkommer så är HNS alltid väldigt måna om att påpeka att vi visst är hänsynsfulla och snälla.

Nackareservatet
Per skrev:
> Istället gäller det att kunna erbjuda
> alternativa beslut, att komma med förslag som kan
> genomföras. Istället för att motsätta sig
> varje inskränkning bör man acceptera vissa
> inskränkningar och stödja dessa. Det jag
> närmast tänker på är rätten att cykla hur som
> helst även där det inte är stig, en ståndpunkt
> som faktiskt återfinns i något yttrande. Det
> hade varit mer strategiskt att istället plädera
> för att man ska få hoja på stigarna och att det
> ska vara förbjudet att hoja vid sidan av dem.
> Denna ståndpunkt går nämligen att driva hem med
> en rationell argumentation, som kommunala
> handläggare lätt kan tillgodogöra sig. Den
> innebär att de kan få införa ett av sina
> älskade förbud, nämligen att cykla vid sidan av
> stig, samtidigt som det förblir tillåtet att
> hoja på stig. Såväl förbudsnissar som
> stigcyklister hade då kunnat fira. Och, rent
> praktiskt, spelar det ingen roll. Det är ju
> ytterst sällan man hojar vid sidan av stig, om
> man alls gör det, eftersom naturen vid sidan av
> stigen tenderar att vara stygg mot ekrar och
> drivlina. Kort sagt: förlusten av rätten att
> hoja i den fria naturen skulle knappt ha saknats.

Det har vi gjort i kontakter med kommunerna, redan på presentationsstadiet i Kärrtorp.
Vi har förklarat och även i vårt överklagande sagt att vi INTE vill eller kan cykla brevid stigarna. Att vi vill cykla på stigarna, där inga konflikter sker och att vi vill samarbeta med markägaren i utvecklingen av reservatsbildningen. Vi har poängterat att vi inte är emot reservatsbildningen, tvärtom, vi välkomnar den. Men att det är skrivningarna vi ogillar och kommit med konkreta förslag på omskrivningar.

Men dom vill inte lyssna...

Nackareservatet
Vad heter damen i TV med det stora håret som var f.d. mästare på lvg? Vad skulle hända om hon gjorde reportage om detta där hon var sur för att det är nu olagligt för henne att cykla ut på stigerna i Hellas för att plocka bär och svamp pga beslutet, men att det är bara en mening som måste ändras?

Markus, när jag läste vad Per skrev om hur den eviga nekaren uppfattas så insåg jag att han har rätt. Det påminnar mig om National Rifle Association i USA. Jag vill inte förknippa dig på något sätt med Charlton Heston, så tänk om... ;)

Nackareservatet
Daner skrev:
> Vad skulle hända om hon
> gjorde reportage om detta där hon var sur för
> att det är nu olagligt för henne att cykla ut
> på stigerna i Hellas för att plocka bär och
> svamp pga beslutet,
Ja. Och Fjärdebrunns små barn ska stå och gråta bredvid för att dom inte kan cykla med pappa och bada.

> USA. Jag vill inte förknippa dig
> på något sätt med Charlton Heston, så tänk
> om
Du menar att jag bör se upp om Michael Moore står vid min dörr och vill prata lite?

Nackareservatet
I takt med att jag blivit mer involverad i organiserad "trail maintenance" (vad är det svenska ordet - stigunderhåll?) där jag bor så har jag mer och mer börjat undra varför man i princip aldrig ser kallande till den typen av aktiviteter i Hellas via Happy?

I Pittsburgh (och vad jag förstått i många delar av usa) så har parkerna generellt fått mindre och mindre pengar till underhåll och är därför på många sätt beroende av volontärarbete. Jag inte tänka mig något annat än att man skulle tänka både en eller två gånger innan cykling förbjuds i våra parker därför att man vet att underhållet då skulle komma att bli eftersatt. Ryttarna utgör visserligen en väldigt stark lobbygrupp men vägt mot att de inte verkar lika intresserade av själva arbetet i parkerna så är det ändå inte självklart att de får sin vilja igenom. Att sedan cyklisterna underhåller stigarna med alla användargrupperna i bakhuvudet gör inte saken sämre. Fördelen är förstås också att även om det skulle finnas några cyklister som missköter sig så finns det desto fler som utgör bra exempel.

Är inte just Hellas ett för Sverige idealiskt område för denna typ av "advocacy" egentligen? Området ligger nära stockholm och därför finns det både många cyklister som cyklar i Hellas (och som säkert gärna vill fortsätta cykla där) och många andra stiganvändare som snabbt skulle lägga märke till arbetet. Om vandrare, ryttare, etc. lägger ned x timmar i månaden så låter det för mig som att den bästa strategin vore att cyklisterna ser till att lägga x+1 timmar.

Med vem eller vilken organisation är det som cyklister bör samarbeta med vad det gäller underhåll och dragning av stigar i Hellas?

Nackareservatet
lemonad skrev:
> I takt med att jag blivit mer involverad i
> organiserad "trail maintenance" (vad är det
> svenska ordet - stigunderhåll?) där jag bor så
> har jag mer och mer börjat undra varför man i
> princip aldrig ser kallande till den typen av
> aktiviteter i Hellas via Happy?

Därför att USA är USA och Sverige är Sverige. Hur samhället fungerar i dessa frågor är fundamentalt olika skulle jag vilja påstå.

Nackareservatet
Vi har sedan våra allra första kontakter med markägare och förvaltare föreslagit att vi skulle få ägna oss åt stigvård för att visa vårt angagemang och vilja till att bidra. Men ack nej alla sådana förslag från oss har nobbats konsekvent av alla ovanstående. Inte en försöksverksamhet för att visa potentialen i ett såna aktiviteter har de nappat på. Så tyvärr...

Nackareservatet
TBone skrev:
> Därför att USA är USA och Sverige är Sverige.
> Hur samhället fungerar i dessa frågor är
> fundamentalt olika skulle jag vilja påstå.

Du får jättegärna utvecklas saken för jag är intresserad av svaret. Följdfrågor som jag också skulle vilja ställa är

a) så vem gör stigunderhållet i Sverige då, om inte användarna gör det?
b) vad finns det för faktiska hinder för att cyklisterna ändå hjälper till inom organisationerna som gör stigunderhållet?
c) om stigarna inte alls underhålls eller dras om utan ligger där de "alltid" legat, kan det verkligen vara det bästa för användarna, vare sig man är cyklist, vandrare eller ryttare? Är inte det ett riktigt bra skäl till att rådande situation förändras?

Nackareservatet
Tobias/Frost skrev:
> Vi har sedan våra allra första kontakter med
> markägare och förvaltare föreslagit att vi
> skulle få ägna oss åt stigvård för att visa
> vårt angagemang och vilja till att bidra. Men ack
> nej alla sådana förslag från oss har nobbats
> konsekvent av alla ovanstående. Inte en
> försöksverksamhet för att visa potentialen i
> ett såna aktiviteter har de nappat på. Så
> tyvärr...

Ah, det var illa men då förstår jag lite mer åtminstone. Kan man tänka sig att stigvård ändå görs av cyklister men inom ramarna för de organisationer som sköter underhållet? Kan man tänka sig att börja i andra områden och arbeta sig "uppåt"? Det verkar som att en del andra områden runt stockholm underhålls av cyklister.

Tillbaka
Topp