Nackareservatet

Nackareservatet
lemonad skrev:
-------------------------------------------------------
> TBone skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Därför att USA är USA och Sverige är
> Sverige.
> > Hur samhället fungerar i dessa frågor är
> > fundamentalt olika skulle jag vilja påstå.
>
> Du får jättegärna utvecklas saken för jag är
> intresserad av svaret. Följdfrågor som jag
> också skulle vilja ställa är

Typ det som Tobias skrev ovan.

> a) så vem gör stigunderhållet i Sverige då, om
> inte användarna gör det?

Generellt sett så är stigunderhåll i Sverige att använda stigen. Annars växer den igen.

> b) vad finns det för faktiska hinder för att
> cyklisterna ändå hjälper till inom
> organisationerna som gör stigunderhållet?

Markägarna.
Antingen "det allmänna" som inte bara kan säga "ok, fixa lite" utan det skas utformas oficiella planer och kommunens förvaltning ska sköta det hela. Enskilda göre sig icke-besvär i Sverige. Privata markägare är skogsbrukare och skogen är något som "odlas". Friluftsliv får folk hålla på med om de vill enligt allemansrätten, men de har i allmänhet inget intresse av det.

> c) om stigarna inte alls underhålls eller dras om
> utan ligger där de "alltid" legat, kan det
> verkligen vara det bästa för användarna, vare
> sig man är cyklist, vandrare eller ryttare?

Stigar som underhålla av en kommun/motsvarande blir en väg. Eller åtmistone ett löpspår. Eller så tror de att vadringsleder inte är "lämpliga" för cykling då inte alla klarar av att cykla på dem, och då är cyklingen inte välkommen (jämför inläggen om Paradiset(?) härmdagen).

>Är
> inte det ett riktigt bra skäl till att rådande
> situation förändras?

För cyklister kanske, men inte för "the Man"

Nackareservatet
lemonad skrev:

> a) så vem gör stigunderhållet i Sverige då, om
> inte användarna gör det?
Som det ser ut på vissa ställen så skulle jag påstå att det inte sker alls.

> b) vad finns det för faktiska hinder.. ?
Det är det vi undrar. HNS har ju fått nobben som Tobias säger.

> c) om stigarna inte alls underhålls eller dras om
> utan ligger där de "alltid" legat, kan det
> verkligen vara det bästa för användarna, vare
> sig man är cyklist, vandrare eller ryttare?
Jag tror att det finns en överdriven respekt för naturen hos alla användare som vi måste komma ifrån.
Vill man ha nollpåverkan på naturen så får man hålla sig därifrån.

Nackareservatet
TBone skrev:
> lemonad skrev:
> > a) så vem gör stigunderhållet i Sverige då, om inte användarna gör det?
>
> Generellt sett så är stigunderhåll i Sverige att använda stigen. Annars växer
> den igen.

Är det kommunens eller cyklisternas sida som det synsättet speglar? (Jag gissar på det föregående.) Det regnar ju jämt i Sverige, det borde bli problem med erosion och lera. Vattennivåer förändras, en gång torra partier kanske nu blivit sumpmark, etc.

>
> > b) vad finns det för faktiska hinder för att
> > cyklisterna ändå hjälper till inom
> > organisationerna som gör stigunderhållet?
>
> Markägarna. Antingen "det allmänna" som inte bara kan säga "ok, fixa lite" utan
> det skas utformas oficiella planer och kommunens förvaltning ska sköta det hela.
> Enskilda göre sig icke-besvär i Sverige. Privata markägare är skogsbrukare och
> skogen är något som "odlas". Friluftsliv får folk hålla på med om de vill enligt
> allemansrätten, men de har i allmänhet inget intresse av det.

Allvarligt, det här är faktiskt inte så långt ifrån hur det fungerar i USA. Markägarna bestämmer här också, och det är upp till cykelorganisationerna att vinna deras förtroende. När det nu är tal om Hellas så är det väl "det allmänna" vi pratar om och då borde det vara enklare att föra en dialog än om det vore en grupp privata och sinsemellan oberoende markägare? Jag säger därmed självklart inte att det går, bara att jag inte än så länge är övertygad om motsatsen :)

Problemet känns för mig snarare som att det är en lång och jobbig process att dra igång. Dessutom borde den dragits igång för länge sedan för att vara verksam redan nu. Samtidigt sätter cykelförbud i ett område prejudikat för förbud även i andra områden så det verkar ändå värt att börja.

Nackareservatet
TBone skrev:
> Enskilda göre sig icke-besvär i Sverige.

Mycket sant... :P

Jag håller för tillfället på att försöka sy ihop ett arrangemang med 800 deltagare och ca 5000 åskådare här. Om det ska gå smidigt måste jag först förankra det stenhårt hos näringslivet, för att sen få stabilt politiskt stöd. Egentligen jobbar jag bara i bakgrunden och kommer låta en mer representativ "chefspersonlighet" vara ansiktet utåt, när den arrangemangs-specifika intresseföreningen är bildad. Görs inte det hela rätt fastnar det hela som vanligt på samma enskilda kommunala tjänsteman, som inte uppskattar arrangemanget och därför utnyttjar sin delegation till att krångla till det. Ett delmål är att för det enskilda arrangemanget få en ersättare för denne tjänsteman. Om jag hade sluppit det krånglet hade jag för att locka sponsorer direkt kunnat ta fram ett komplett marknadsföringsmaterial, och hade sluppit jobba på ett så bakvänt sätt. Kommuner...

Nu har jag fördelen av att ha mycket nära kontakt med våra lokala makthavare, vet vilka stora problemkällor som måste undvikas och har rätt bra kännedom om och kontaktnät i det lokala näringslivet. Hur många har egentligen den förmånen som medborgare?

Nackareservatet
Tyvärr Lemonad, vi har försökt med markägaren till hela det stora skogsområdet som inte ägs av Stockholm stad, familjen af Pettersen, och det var samma visa därifrån... Nej, nope, nein, ninjento osv...

När jag ansökte om att få lägga SSWC06 banan på af Peterssens mark erbjöd jag dem oxå att långsiktigt och på ett hållbart permanent sätt spånga alla våta partier i den tradtion som finns på stigarna här. Men även om han då för första gången uppvisade en inte direkt negativ inställning så vart det nobben när jag senare fick det definitiva svaret...

Stockholm stad verkar vara rädd för att ge oss ett lillfinger för att det skulle ses som ett accepterande och etablerarnde av vår vår närvaro, och af Pettersen verkar ha samma inställning plus att han vill ha så lite trafik som möjligt i sina kärnområden öht...

Nackareservatet
Calle F skrev:
> Jag håller för tillfället på att försöka sy
> ihop ett arrangemang med 800 deltagare och ca 5000
> åskådare här.

ska du ordna en handbollsturnering..?!

Nackareservatet
mattel skrev:
> ska du ordna en handbollsturnering..?!

Det korrekta svaret på den frågan är "aldrig i hela helvete!" :D

Liiiite skojigare än så, men jag håller det nog en aning diskret än så länge ;)

Nackareservatet
Tobias/Frost skrev:
> [...]
> Stockholm stad verkar vara rädd för att ge oss
> ett lillfinger för att det skulle ses som ett
> accepterande och etablerarnde av vår vår
> närvaro, och af Pettersen verkar ha samma
> inställning plus att han vill ha så lite trafik
> som möjligt i sina kärnområden öht...

Vad jag förstår har ni försökt en hel del! Det känns bra att höra det
i alla fall, eftersom jag får den mesta informationen om läget genom
happy så har jag ibland fått uppfattningen att cyklisternas försvarstal
i Sverige varit lite tunt just vad det gäller praktiken, gärna referenser
till studier av stigslitage men inga egentliga förbättringsförslag eller
-åtgärder typ.

Jag kan dock inte tänka mig något annat än att Sverige är ungefär i det
läget som USA var i innan de här frågorna började dyka upp där och IMBA
i sin tur bildades. De flesta som sköter om stigar i USA verkar vara äldre
snarare än yngre och har sett en markant förbättring på senare tid. Även
om många stigar dragits på ett ypperligt sätt av Civilian Conservation Corps
t.ex. så gällde det bara de mer kända stigarna. Vad det gällde allting
annat så var stigarna skapades av vandrare eller ryttare och cyklisterna
som säkert ville hålla hyfsad låg profil fick hålla sig till godo med vad
som redan fanns, hur dåligt än stigarna fungerade för cykling. Nu är det
en helt annan situation - och vad det verkar så vann inte bara cyklisterna
på det utan definitivt även vandrare och ryttare, bästa tänkbara utkomst
med andra ord* :)

I Pittsburgh är det för övrigt kul att se att det finns ett sådant genuint
engagemang hos omkringliggande cykelaffärer och inte minst medarbetarna i
DirtRag. Maurice t.ex. är ofta med på stigvårdsdagar och skickar ut
veckomeddelandena för Pittsburgh Trail Access Group. Varje år så är det
dessutom utdelning av priser till dem som lagt timmar på stigvård. Även
om jag inte hade lagt sådär sjukt många timmar förra året så hade jag ändå
ett Truvativ Stylo SS crankset att välja på, inte så dumt :)

(* Med reservation för min rätt omfattande okunnighet om både sveriges och
usas stigsituation :)

Nackareservatet
Calle F skrev:
> Det korrekta svaret på den frågan är "aldrig i
> hela helvete!" :D

haha.. jag anade det. :)

Nackareservatet
Vem har byggt de spängar som trots allt finns?
- De vingliga rackarna på gröna, orrmossen runt, gula och våta fötter
- De rejäla spängerna på gröna milbanan efter källtorpssjön

Nackareservatet
TBone skrev:
> lemonad skrev:
> -----
> > I takt med att jag blivit mer involverad i
> > organiserad "trail maintenance" (vad är det
> > svenska ordet - stigunderhåll?) där jag bor
> så
> > har jag mer och mer börjat undra varför man i
> > princip aldrig ser kallande till den typen av
> > aktiviteter i Hellas via Happy?
>
> Därför att USA är USA och Sverige är Sverige.
> Hur samhället fungerar i dessa frågor är
> fundamentalt olika skulle jag vilja påstå.

På vilket sätt skiljer sig volonärer och ideellt arbete?

Nackareservatet
Mr Handley skrev:
> På vilket sätt skiljer sig volonärer och
> ideellt arbete?

Jag använde nog fel ord här anar jag, jag är faktiskt inte säker på
skillnaden. Hur som helst så är det något man gör på sin fritid
genom en intresseorganisation utan att därmed har anställning däri
eller någon krav på ersättning.

Fast riktigt ideellt är det dock inte för det bjuds på "pastries"
och kaffe innan... och inte helt sällan på öl och snacks efteråt :)

Nackareservatet
rikard skrev:
> hur skulle stockholms stad/markägarna reagera om
> det var friluftsfrämjandet som kom och ville
> bygga bättre spänger?

Eftersom Friluftsfrämjandet har en fungerande organisation, seriöst rykte, inte är nischade på en aktivitet och sysslar med friluftsliv som uppfattas som mindre svetto-betonat än många "fria" cyklisters hojande så hade dom nog fått ett bättre bemötande ;)

En av ledarna i Friluftsfrämjandet här råkade få reda på att jag sysslar med mtb sen länge, och det passade dömt av hans reaktion uppenbarligen rätt bra när dom ska starta upp cykelverksamheten här. Det där är hojande som passar mig fint, och jag tror f ö inte svetto-betonad cykling har i anlagda och välfrekventerade områden att göra alls. Allt för många svetton är allt för egoistiska för det.

Den enda begränsning som gäller i Gullmarsskogen här (mycket trevligt område) är att löpslingan är just det och inget annat. Att transportera sig till och från raststugan på den del av löpslingan som måste användas för det är naturligtvis OK, men "konditionscykling" undanbedes. Inget konstigt med det imho.

Nackareservatet
rikard skrev:
> hur skulle stockholms stad/markägarna reagera om
> det var friluftsfrämjandet som kom och ville
> bygga bättre spänger?

Exakt frågan jag ville ha svar på tror jag, bara mycket bättre framförd
av dig :) Jag tror inte alls underhållet till en början behöver göras av
cyklister för cyklister utan bara det att den görs av cyklister gör
skillnad.

Jag (eller är det Karin, jag minns inte nu) är med i Föreningen
Sörmlandsleden och min förhoppning är definitivt att kunna vara med och
göra underhåll där när jag flyttar hem. Det är en lång led och jag kan
inte tänka mig något annat än att de gärna vill ha hjälp med det så länge
det inte ställs krav på motkompensation. Stigen är bra som den är men kan
säkerligen göras bättre för alla användare. Inte bara cyklister vill hellre
ha en smalare, slingrande och torr stig än en bred A till B-stig genom
våtområden. I alla fall vill jag gärna tro det :)

Nackareservatet
Mr Handley skrev:
> På vilket sätt skiljer sig volonärer och
> ideellt arbete?

Inom hembygdsrörelsen som jag jobbar gentemot ibland verkar det som definitionen av volontärarbete är enskilt oavlönat arbete i en redan existerande organisation, medan idéellt arbete utförs av intresseorganisationer i samarbete med en existerande organisation.

Nackareservatet
Calle F skrev:
men "konditionscykling"
> undanbedes. Inget konstigt med det imho.

Men det är konstigt i min inte alls ödmjuka uppfattning. Hur definerar man konditionscykling?

Är konditionscykling något som en person utför på grund av övervikt, på grund av att en person vill behålla sin godtagbara vikt och kondition i kombination med ett allmänt friluftsutövande, är det en person som väljer att transportera sig från punkt A till B på ett miljömedvetet sätt samtidigt som det ökar personens välbefinnande eller är det kanske en person som trivs med att träna sin kropp ytterligare samtidigt som den personen njuter av naturen?
Var drar du gränsen? Vid vilken hastighet övergår man från mysig friluftcyklist till XC-svetto?
Ska XC-svettona ombedes hålla sig till speciellt iordningställda träningsspår och frirajdarna till hoppberg? Har du någon bredd på stigar att föreslå, och ska man cykla igenom leran eller vid sidan om?
Det skulle vara väldigt roligt att få någon form av manual för hur man ska vara. Än så länge har jag fått tipsen att hälsa, visa hänsyn och att stanna för fikapauser. Jag brukar faktiskt följa dom reglerna när jag cyklar, men vad händer om jag inte stannar och tar en fikapaus mitt på blå spåret där jag kan upptäckas av fågelskådare och svampplockare och definieras som friluftsutövare av dom?
Kan inte alla som är angelägna om att definiera hur en stigcyklist som inte stör andra användare av skogen ska vara berätta för mig?
Finns det någon rekommenderad snitthastighet? Fikapausfrekvens? Stigval? (på Våta fötter är jag stigcyklist, men på Ulvjsöslingan är jag XC-svetto?)
Vilka parametrar avgör när jag går från hänsynsfull cyklist till egoistiskt träningsvetto?
Är det jag själv som får bestämma eller är det herr och fru fridfull promenadare som ska få avgöra det hela? Kan vi inte sluta upp med att vara så jävla hänsynsfulla och snälla, och framförallt sluta upp med att försöka skylla problem på någon som har utnyttjat väglaget och sin utrustning på härför avsett sätt? Det finns inga andra användare av skogen som håller på med såna mesigheter. Det är vår skog också och vi har rätt att använda den, allt annat är fjantigheter, låtsaspolitik och lögn och bör bemötas efter samma måttstock.

Nackareservatet
Okej, ska man nu bo i en storstadsregion får man vara beredd att dela med sig, inte bara av sittplatserna på de kommunala färdmedlen utan även av skogsområdena. Om det torde vi cyklister vara rätt så överens, även om vissa vill tassa mer på tå än andra.

Men hur övertygar vi nu renegade-Stig och de kommunalpolitiska diktatorerna om detta?

Eller skiter man bara i förbudsivrare och vänjer sig vid osämja i skogen och hoppas på ett oregistrerad-stig-cyklings-åtal framåt år 2011?

Eller sällar man sig till den separatistiska NS-motståndsrörelsen och börjar bygga vippbrädor eller kanske börjar man skriva överklaganden hela nätterna?

Alternativt så finns inte ens något problem till att börja med utan bara hojar glatt vidare?

Nackareservatet
erik h skrev:
> bigmollo skrev:
> > Vadå, ska de förbjuda cykling i skogen?
>
> Ja. Och rödvin i Hässelby.

Äh fy fan asså. Nån borde fan göra nåt. Typ skriva ett brev eller nåt.

Nackareservatet
Som det ser ut nu är det bara de som redan överklagat som kan överklaga, och någon annan väg tror jag inte är möjlig just nu.

Så det bästa man kan göra just nu tror jag är att hålla tummarna för de som redan överklagat och hälsa glatt på alla man möter i skogen.

Nackareservatet
Markus F skrev:
> Men det är konstigt i min inte alls ödmjuka
> uppfattning. Hur definerar man konditionscykling?

Citattecknen jag satte dit var ett försök att antyda just svårigheten med en fast definition ;)

Allemansrätten är inte skriven med snabb mountainbiking i åtanke. Det snabbaste generellt lagliga i skogen på barmark vi hade i Sverige var väl innan mtb:n terränglöpning. Har man inte den insikten med sig ut i skogen är man imnsho helt fel ute, och öppnar upp för kritik från andra naturbrukare.

De flesta som cyklar tycks ha klart större tolerans för andra motionsaktiviteter, så jag tror nog de flesta har känsligheten klart för sig. Om nån enstaka missköter sig blir det ju ändå genast som vanligt. Zigenare stjäl, finnar slås med kniv, samer är skitiga, smålänningar är snåla och mtb:are kör över pensionärer och förstör stigar... ;)

Nackareservatet
bigmollo skrev:
> Äh fy fan asså. Nån borde fan göra nåt. Typ skriva ett brev eller nåt.

Lugnt. Jag har redan gjort det.

anticimex.jpg

Nackareservatet
Per skrev:
> Det gäller för
> dem att behärska sig när det är folk i
> närheten, något som inte alltid är så lätt om
> man är ett gäng som ligger och pressar på och
> stämningen är tävlingsmässig med ett element
> av konkurrens.

I det här fallet skulle jag säga att du har helfel. Den enda konflikt jag varit med om under åtta års cyklande i Hellas inbgrep en välkänd happyit som absolut inte tävlar som nästan fick en vandringsstav i hjulet för att den personen cyklade snabbt på en grusväg. Vill man hitta buscyklister så är vi alla påtänkliga syndabockar. Är det inte dags att vi slutar att be om ursäkt för att vi cyklar?

Nackareservatet
Markus F skrev:
> Är det inte dags att vi slutar att
> be om ursäkt för att vi cyklar?

JO!

Vi är inga offer! Sluta be om ursäkt!

Nackareservatet
bruse skrev:

> Vi är inga offer! Sluta be om ursäkt!

Vem har bett om ursäkt? Min poäng var helt enkelt den, att ett gäng tävlingsåkare som ligger och tränar lätt blir så gripna av farten och den inbördes tävlingen att de glömmer att gulla med fotgängarna.

Nackareservatet
Tror du verkligen på allvar att det bara är tävlingscyklister som blir gripna av farten och glömmer bort att visa hänsyn? Är du verkligen så naiv?

Varför denna larvigt förenklade bild av cyklister och en helt meningslös intern pajkastning, när det ju handlar om att slå vakt om cyklisters rätt att vistas i naturen?

Nackareservatet
fredrikw skrev:
> Varför denna larvigt förenklade bild av
> cyklister och en helt meningslös intern
> pajkastning, när det ju handlar om att slå vakt
> om cyklisters rätt att vistas i naturen?

Eller om man förenklar lite mer: allas rätt att vistas i naturen på lika vilkor!

Nackareservatet
absolut inte, men jag tror att vi totalt missar målet om vi försöker dela upp oss i olika läger och kallar de som inte visar hänsyn för något annat än just det. hänsynslösa människor är ett problem, oavsett om de sitter på en cykel, promenerar eller simmar, det är inte något som vi ska behöva klä skott för.

Nackareservatet
bruse skrev:
> Eller om man förenklar lite mer: allas rätt att
> vistas i naturen på lika vilkor!

(Iofs verkar något slags samförstånd uppnåtts i tråden medan
jag skrev det här inlägget så jag kanske inte skall öppna upp
frågan igen... äsch, here goes :)

men vad innebär detta i praktiken då? På vilket sätt är det
intuitivt självklart att det är på lika villkor med vandrare
som man vistas i skogen när man cyklar? På vilket sätt är
det intuitivt självklart att det inte är på lika villkor ifall
man åker moped eller motorcykel? Jag tror man mycket väl kan
komma till den slutsatsen efter att ha resonerat en stund men
min poäng är att det inte är rakt av givet för alla. I USA
finns det t.ex. många kända (och bra) stigar där multianvändning
innebär vandring, cykel, häst, skoter, och motorcykel (två såväl
som fyrhjuliga).

Att cykla i skogen är nytt jämfört med vandring och jag tror
inte på något sätt man kan (eller bör) förvänta sig något annat
än att det tar ett tag innan majoriteten som vistas i naturen
känner att cyklister av alla dess sorter är ett givet inslag.

Tills dess att det blivit givet så finns det väl också en risk
att andra drar slutsatsen att cykling inte är vistelse i naturen
på lika villkor med t.ex. vandring. Bara för att man lagt ned
massa pengar på en fin hojpa känns det inte för mig som att man
därmed också köpt sig rätten till att använda den var och hur
man vill. Precis samma sak gäller som tur är (imho) motorcyklar,
fyrhjulingar, jeepar, motorbåtar, och så vidare.

Nackareservatet
Jag är böjd att hålla med dig i detta Jonas. Vi är en relativt sett ny företeelse i friluftsområdena som andra besökare måste få tid att acceptera. För andra är det precis som du skriver lika rimligt att klumpa oss med mopedister, motorcyklister eller ryttarekipage som med vandrare eller löpare. Ett viktigt kommunikativt mål för oss måste vara att vrida runt allmänhetens, intresseorganisationernas och makthavarnas syn på MTB så vi hamnar i "rätt" mentalt fack. Gör vi inte det kommer vi ha rejäl uppförsbacke varje gång vi försöker driva en fråga.

Att säga att vi ska sluta be om ursäkt för att vi cyklar är IMHO rätt, men samtidigt en näst intill farlig förenkling. Jag tror det kommer att krävas ödmjukhet och lite självrannsakan innan vi blir sedda som harmlösa frilufsare som ska inkluderas i varje sammanhang.

Nackareservatet
Per skrev:
> lemonad skrev:
> -----
> > bruse skrev:
> >
>
> > -----
> > > Eller om man förenklar lite mer: allas rätt
> att
> > > vistas i naturen på lika vilkor!
>
> Jag ställer egentligen inte upp på den
> sentensen: Är t ex inte med på att man skulle
> få köra sin Land Rover eller Land Cruiser efter
> eget kynne, på lika villkor, hur som helst i
> Hellas. Jag tycker också det är riktigt att
> motordrivna fordon, t ex ATWs och Enduro-MCs inte
> får vara i Hellas på "lika villkor", på vissa
> ställen i USA är de faktiskt ganska störande
> och de förstör stig. Ridning är ett gränsfall.
> Enstaka ryttare är OK, flitig ridning leder till
> att stigarna förvandlas till träck!

Jag var inte ute efter villkorslösa villkor! Jag skrev lika villkor. Och vad är då vilkoren? Ett vore väl att inte förstöra i naturen, alltså i enlighet med allemansrätten. Och vi är väl alla överens m att mtb förstör lika lite/mycket som en vandrare. Men det gör knappast jeepar eller motorcyklar. Och där finns terrängkörningslagen som reglerar trafiken för dessa fordon.

Lika villkor: att inte förstöra eller störa.

> Istället för allas rätt på lika villkor vill
> jag istället hävda, att vi bör sträva efter
> att jämställa cykling med vandring i
> naturvårdshänseende, att cykling på stig bör
> ha samma ställning som vandring på stig.

Ja, som jag skrev ovan: vi är väl alla överens m att mtb förstör lika lite/mycket som en vandrare. Därav de lika villkoren!

Tillbaka
Topp