Nackareservatet

Nackareservatet
Fjärdebrunn skrev:
-------------------------------------------------------
> Idag publiceras intervjun med mig, med anledning
> av Länsstyrelsens beslut, i Mitt I Nacka.
>
> Finns på på lördag men som sagt i tidningen
> redan idag (i Nacka).
>
> Den som till äventyrs har en tidning och en
> scanner får gärna publicera den här. Jag har
> inte sett den själv. :o
>
> Oscar

Mediaträning 101. Se alltid till att få granska den tryckfärdiga artikeln innan den går i tryck. Helst med disposition och bilder med. Då är du så skyddad du kan vara.

Fast det är klart, det kan bli ändringa ändå av en klåfingrig redaktör (har drabbats av det själv)

Nackareservatet
Mr Handley skrev:
> Mediaträning 101. Se alltid till att få granska
> den tryckfärdiga artikeln innan den går i tryck.

Sådana krav är inte populära bland journalister. Det kan straffa sig. Möjligen kan man be om att få kolla att citat blir riktiga, så att man står för dem, men man ska vara ytterst försiktig med att säga åt journalister vad de ska skriva. Ska man vara en person de gärna talar med och hör av sig till får man finna sig i att det någon gång kan bli galet.

Nackareservatet
Nu har jag läst den och den är OK. Citaten är tyvärr tvistade och därmed mindre skarpa och tydliga. Nåja, det är några budskap till Nackas folkvalda som de gärna får svara på.

Ju mer jag tänker på detta desto mer förbannad blir jag

Nackareservatet
Per skrev:
> Mr Handley skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mediaträning 101. Se alltid till att få
> granska
> > den tryckfärdiga artikeln innan den går i
> tryck.
>
> Sådana krav är inte populära bland
> journalister. Det kan straffa sig. Möjligen kan
> man be om att få kolla att citat blir riktiga,
> så att man står för dem, men man ska vara
> ytterst försiktig med att säga åt journalister
> vad de ska skriva. Ska man vara en person de
> gärna talar med och hör av sig till får man
> finna sig i att det någon gång kan bli galet.

Allt beror ju p åhur man uttrycker sig, eller hur? Att säga åt journalisten att man vill granska artikeln för att man inte litar på hans yrkeskunskaper är ju korkat, men att man villvara såker på att få fram sitt budskap brukar aldrig stöta någon journalist.
Journalisetn skriver ju dessuto artikeln av en anledning, de brukar vara minst lika intresserade av att få det rätt.
Sedan är det inte alltid det går men det är en annan sak.

Nackareservatet
Vet inte hur smart det är att gå till pressen, innan kände ett fåtal till detta förbud och jag tror inte dom hade brytt sig eller reflekterat speciellt mycket, men nu vet hela Nackas befolkning om det, vilket jag inte tror gör situationen bättre. (antagligen kommer det bara stå om förbudet på en liten skylt nånstans som det brukar göra vid naturreservat)

Nackareservatet
Den där artikeln var klart det värsta jag läst på länge. Cykling är ju förbjuden med undantag för cykling på "anlagd väg och stig".

Om det är förbjudet eller ej att cykla på stigarna är alltså inte solklart men antagligen är det tillåtet om nu inte "anlagd" även tillhör ordet "stig". Vad nu en anlagd stig är för något.

Det vi i HNS har överklagat är just den formuleringen för att det klart ska framgå vad som gäller för att vi ska slippa missförstånd där folk tror att det är helt förbjudet att cykla i hellas.

Den där artikeln gör alltså precis motsatsen och jag tycker det känns som om Fjärdebrunn lurats av journalisten.

Nu vet alla att all form av cykling i nackareservatet är helt förbjuden och att det är ok att ingripa mot dom som bryter mot statsmakten.

Skit mao.

Nackareservatet
Nja. Jag tycker att det var några väldigt bra saker dök upp. På förstasidan så sägs det med stora bokstäver att cyklister portas, och sen så står det med fetstil som ett citat " Ska mina barn som är fyra och fem år gamla inte får cykla i reservatet"(sic).
Det är bra. Det är faktiskt jättebra. Vi måste sluta prata om MTB och börja prata om cykling.
Det är jättelätt att förbjuda grumma frirajders, men det är mycket svårare att säga att Fjärdebrunns små knattar inte ska få cykla med pappa. Äntligen kom den dimensionen fram.

Nackareservatet
Hette reportern möjligtvis Stig? Nu låter det verkligen som att det är helt förbjudet att cykla i skogen. Tyvärr gjorde nog artikeln läget ännu värre. Synd.
/j

Nackareservatet
Just ordet reservat känns jävligt fel när man snackar om cykling. Reservat låter som att det är känslig natur som man vill spara för eftervärlden. Inget som folk ska sladda runt och cykla i. Olyckligt ord tycker jag.
/J

Nackareservatet
Men i artikeln står det tyvärr just reservat. Om det hade stått friluftsområde så hade artikeln tolkats på ett helt annat sätt hos vanliga svenssons.
/J

Nackareservatet
Visst. Men nu står det att cykling är förbjudet i reservatet, inte MTB. Det är jättebra att "cyklister" förbjuds, för det är just cyklister vi är trots frånvaron av cykelkorg. Dom ska inte förbjuda freeriders i säckiga byxor som snickrar hembyggen , dom ska förbjuda Monarktanter.

Nästa gång ska det stå att cykling är förbjudet i friluftsområdet.

Nackareservatet
Markus menar du att reservatsbildandet av friluftsområdet "Nackareservatet" bara har varit ett friluftsområdesbildande av ett befintligt friluftsområde med ett olyckligt valt namn?

Nackareservatet
Beslutet vinner antagligen laga kraft om en och en halv vecka, men blir nog uppskjutet ytterligare när nästa överklagan kommer in.

Vi (HNS styrelse samt ett par adjungerade) jobbar på att formulera ett överklagande. Det är synnerligen komplicerad juridik och politik det är frågan om just nu. Frågan gäller om regeringen kan och vill ändra tolkningen av lagen. Det kan gå åt vilket håll som helst.

Att sitta här och skrika kommer inte att hjälpa, och inga protestlistor, hatbrev eller insändare i Grönköpings veckoblad heller. Man kommer behöva agera lite smartare och bygga allianser med tunga krafter.

Så fort det finns något att presentera så kommer det göras, men världen utanför Happy snurrar lite långsammare än ordflödet här inne.

Så vad kan man göra just nu om man inte filar på överklaganden? Ärligt talat inte så mycket. Det hjälper antagligen lite att gå med som medlem i HNS för det låter alltid bättre med 300 medlemmar än 100, men det är ett tag kvar tills man medlemsmässigt är så många att någon bryr sig (10000?) så därför kommer smart lobbyverksamhet vara viktigare.

/Oskar - ej styrelsemedlem men tillfälligt adjungerad och i tät kontakt med ordförande Christer Söderäng

Nackareservatet
=David skrev:
> Markus menar du att reservatsbildandet av
> friluftsområdet "Nackareservatet" bara har varit
> ett friluftsområdesbildande av ett befintligt
> friluftsområde med ett olyckligt valt namn?

Ja. Och just därför ska vi skrika om cykelförbud i ett friluftsområde, inte om mtbförbud i naturreservat. Vad är det som säger att Monarktanterna inte skulle vara intresserade av att cykla på stigen? Vad är stig och vad är smal grusväg?
Den tanten jag mötte midsommarafton 2005 med 25 liter vatten i dunkar på cykeln, hur kom hon fram till källan där hon fyllde på vatten? Är stigen förbjuden för mig är den förbjuden för henne.

Nackareservatet
För saken skull, vill jag friskriva mig något från artikeln.

Samtliga citat är felaktiga, tyvärr. Mindre tydliga och nyansrika. Jag var mycket noga och skrev i förväg ner vad jag ville ha sagt och vad jag ville bli ceterad på. Sånt är livet, i mediavärlden...

Att gaffla om semantiken kring om stigcykling är tillåten eller inte kan vi göra här eller i en rättsal Syftet med formuleringen är ju solklar (och kom till efter vårt remissvar). "De" vill ha bort oss från stigarna. Det är den attityden vi måste bemöta med fakta och goda argument, i debatten och i möten.

Nackareservatet
Skönt att de även har citerat reservatformuleringen fel, dvs det står att det är förbjudet att cykla och köra moped på annat än anlagd väg. Inte ens "och stig" får vara med.

Så då får man väl räkna med att folk i skogen hojtar att "det är förbjudet att cykla här". Trevligt.

Blir det värre och värre cykel-PR varje gång det här tas upp i Nackatidningarna?

Vad gör Garry och SCF?

Nackareservatet
HNS PR-strategi känns inte helt genomtänkt alla gånger. Fattas det gemensamma beslut i styrelsen om vilka framträdanden i medier, luncher med politiker och annat som skall utföras och vilken info/åsikt man vill understryka?

Man får nästan känslan av att det är "söndagmorgon med DN i sängen"-idéer som skrider till verket ibland.

Nackareservatet
Här är dom remissvaren som är negativa till cykling i Hellas. Skulle det nu vara ett väldigt problem med konflikter mellan hederliga naturälskare i toppluva och näbbstövlar och cyklister tycker jag att det borde varit lite flera? Höna av en fjäder?

"Sportcykling", "Större grupper tävlar", "aktiviteter som ger stort slitage" usw.. Ja se själva:

15. Maria Hannäs, boende i Björkhagen. Sportcykling bör begränsas till bestämda leder eller banor.

17. Marie Åslund, boende i Björkhagen. Att generellt tillåta mountainbike på alla stigar i skogen verkar olyckligt. Det bör finnas möjlighet i reservatsföreskrifterna att kanalisera aktiviteter som ger stort slitage till särskilda områden eller stigar.

43. Åke Forsberg, boende i Saltsjö-Boo. Mountainbike, MTB, är ett problem på ängar, löp- och vandringsstigar, sankmarker, mm. Större grupper tävlar. Oklart ansvar: Nacka, Stockholm, klubb? Gör separata banor för MTB.

Intressant att se vad af Petersens tycker:

8. Johan af Petersens, Erstavik. Organiserade arrangemang bör endast förekomma efter tillstånd. Särskilda områden för mountainbikecykling bör avsättas.

http://infobanken.nacka.se/politik/...at/Sammanstallnning_kommentarer_remissvar.doc

Att använda monarktanter och blåögda, blonda flickebarn på barncyklar i propaganda för vår sak tycker jag bara blir löjligt. Det är sånt som fungerar som propaganda för diktaturer i diktaturer.

Vi cyklar mtb på stigarna och det är vad jag vill kämpa för att få göra i hellas. Om tanterna och barnen som ibland hoppar av cyklarna och springer med en blombukett till den store ledaren vill säkerställa deras fortsatta rätt till cykling i hellas tycker jag att dom kan göra det på egen hand eller tillsammans med oss som kämpar för mountainbikecykling på hellas stigar.

Nackareservatet
David, jag har inte heller upplevt konflikter med andra användare av Hellas.
Det är "höna av en fjäder" på väldigt hög nivå, och jag är själv förvånad över att dom argumenten används. Jag tror som tidigare sagts inte på konfliktargumentet eftersom jag själv inte har upplevt såna situationer (ok, nästan en gång då).
Men cykelförbud är cykelförbud. Det tar inte hänsyn till klädsel, fart eller framgaffel.

(och dessutom sa jag aldrig att det måsta vara blåögda och blonda flickebarn. Det går bra med mörkögda och svartkrullhåriga också. Fast det där med diktatur står jag för)

Nackareservatet
Ingen som nappade på mitt inlägg om att försöka skriva ihop insändare till blaskor som inte är Nacka-specifika? Jag har börjat fila på ett förslag men det är förmodligen lönlöst att posta nåt här eftersom alla skulle ha starka åsikter som spretar åt alla håll. Däremot vore det bra att få lite hjälp, gärna från nån som är insatt i Hellas-fallet även om jag inte tänkt skriva om endast det.

Nackareservatet
Jag hade tänkt börja med något mer realistiskt som att hamna i någon av de stora gratisblaskorna (Metro eller City) som trots allt läses av väldigt många. Tänkte inte rikta in mig mot beslutsfattare i första hand utan snarare informera allmänheten om den diskriminering vi utsätts för. Metro och City brukar ibland ta in insändare som handlar om dåliga cykelbanor och att ta med sig cykel på t-banan osv. I Stockholm känns det som att björnarna redan har vaknat. Det lär ju redan filas på fler förbud lite överallt i Stockholm.

Nackareservatet
Tackar! Mycket information där som torde vara till hjälp för många vid liknande situationer. Tur att det gick så bra med Lunsen-fallet. Man har nästan blivit lite bortskämd med de vettiga föreskrifterna i Uppsala - Stockholm känns som en helt annan värld :(

Nackareservatet
Jag är väl inte dummare än att jag fattar att det inte räcker med ett överklagande. Men det kunde vara trevligt om man kunde få koncentrera sig på överklagandet och strategin för att övertyga de som inte cyklar, än att behöva försvara det man gör på Happy.

Just nu är det jävligt bråttom med överklagandet och allt annat måste få vänta.

Nackareservatet
Per - lysande skrivet, väl påläst avvägt och formulerat brev. Jag tror att man kommer längst med skrivelser av den karaktären. Hoppas våra vänner i HNS har något dylikt på lut som sedan kan ge en trevlig dominoeffekt ut i de kranskommuner som också överväger förbud.

Nackareservatet
Jag tror vi måste skjuta in oss på naturvårdsverket. Det är ju de som i policyn för naturreservat skriver att man som regel inte tillåter mtb. Om de tvärtom skrev att mtb ska ses som vandring, löpning, skidåkning när det gäller nationalparker och naturreservat skulle kommunerna och deras konsulter ändra sin inställning. Jag tror deras skrivningar är mycket betydelsefulla i längden.

Här har vi en lobbyingsfråga att jobba hårt med på nationell basis.
För sådana här frågor skulle man kunna starta om SAMS. Då som en federation mellan olika regionala organisationer.

Nackareservatet
Saxat från Naturvårdsverkets rapport 5295 . augusti 2003 - "Planering av naturreservat
- avgränsning och funktionsindelning" ( http://www.naturvardsverket.se/bokhandeln/pdf/620-5295-0.pdf )

5. Rekreation och friluftsliv
Ett naturområdes betydelse och potential för rekreation och friluftsliv kan vara en viktig
faktor vid utformning av lämpliga reservatsgränser. Intresseväckande eller natursköna
företeelser som sjöar, bäckar, höjder och kulturlämningar är exempel på företeelser som
kan bidra till att förstärka ett reservats upplevelsevärden. Om ett område som har
betydelse för rekreation och friluftsliv dessutom har starka upplevelsevärden av detta slag
som ej sammanfaller med värdekärnor för djur- och växtliv bör detta särskilt beaktas vid
avgränsningen av reservatet. I regeringens proposition (2000/01:130) påpekas att: ”Även
om bevarande av biologisk mångfald är huvudinriktningen i den svenska naturvårdsstrategin
är det viktigt för måluppfyllelsen att hänsyn tas även till skogens betydelse för
närmiljön, för ett aktivt friluftsliv och för dess roll som bärare av kulturvärden. Naturvårdens
sociala dimension, de skyddade områdenas betydelse för friluftslivet och det ökade
behovet att bevara tätortsnära natur bör fortsättningsvis väga tungt när ett områdes
skyddsvärde skall bedömas. Även skogens kulturmiljövärden skall vägas in i bedömningen
av ett områdes skyddsvärde. Regeringen anser således att bevarandevärdena för
friluftslivets intressen, tätortsnära miljö, skogens kulturmiljöer m.m. i möjligaste mån
skall samordnas med skyddet av den biologiska mångfalden i skogslandskapet för att
uppnå synergieffekter i bevarandearbetet. Vad den slutliga kostnaden blir beror i hög grad
på vilket instrument som används för att uppnå skyddet, varvid den mest kostnadseffektiva
lösningen alltid bör väljas”.

Flera olika ansatser har gjorts för att beskriva rekreations- och friluftsvärden. En
modern metodik för inventering och bedömning av tätortsnära natur med utgångspunkt
från upplevelsevärden och sociala kvalitéer finns framtagen av landstinget i Stockholms
län (Regionplane- och trafikkontoret 2001). Denna metodik har t ex provats och
vidareutvecklats inom ramarna för arbetet med kommunala översiktsplaner (Botkyrka
kommun 2002).

Särskilda rekommendationer:
• ett områdes betydelse, potential och lämplighet för rekreation och friluftsliv bör
bedömas i varje enskilt fall.

• om rekreation och friluftsliv bedöms som viktiga faktorer vid avgränsning av ett
reservatsförslag bör motiven för detta alltid redovisas.

• bedömning bör ske med utgångspunkt från följande faktorer: tillgänglighet, anordningar,
attraktiva målpunkter, stigsystem, lämplighet för olika aktiviteter, förutsättningar för
naturupplevelser, etablerad friluftsverksamhet, grad av exploatering, tålighet för slitage,
storlek och form, besöksfrekvens, upplevelsevärde och skönhetsvärde, identitets- och
symbolvärden (Naturvårdsverket 1998).

• möjligheten att infoga arealer som påtagligt tillför eller förstärker värden för friluftsliv
och naturupplevelser i ett reservat bör beaktas samtidigt som avvägningar mot reservatets
huvudsyfte och dess totala kostnad alltid bör göras.

Nackareservatet
Per skrev:
> En cykeldemonstration utanför fullmäktiges
> sammanträdeslokal strax före sammanträdet
> börjar med väl formulerade flygblad och
> TV-bevakning, skulle vara på sin plats.

Jag kommer.

Nackareservatet
För att bli specifik, tror jag det är bland annat den här formuleringen på <http://www.naturvardsverket.se/allemansratten/> som är felaktig och olycklig och som driver på kommunala förbud.

"Det är tillåtet att cykla i terrängen och på enskilda vägar. Men man får inte cykla över tomt eller plantering eller över annan mark som lätt kan skadas. Därför är det viktigt att anpassa vägval och körsätt så att inte marken skadas i onödan. I nationalparker och natur-reservat gäller ofta begränsningar för terrängcykling."
http://www.naturvardsverket.se/allemansratten/

Om du inte tycker vi ska göra något åt det här får du gärna förklara varför Markus.

Nackareservatet
Om jag har tolkat Markus rätt så menar han att det blir ännu bättre om man bestämmer vem som ska göra vad, och när det ska göras.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp