Något för stor lvg-racer

Något för stor lvg-racer
Tror de små tävlingscyklarna mest handlar om luftmotstånd, generellt och särskilt när man ligger i klunga. Och de är ju så unga också, de små liven, att de kan knyckla ihop sig likt bältor.

Något för stor lvg-racer
Har haft något för stor och något för liten, alla gånger jag tar den mindre. Konceptet lång med kort styrstam funkar bättre på mtb (där också sadelröret oftast är brant för att kompensera). På lvg blev det bara en sävlig hoj med konstig balans.

Något för stor lvg-racer
Förhållandet mellan kroppslängd <=> ben (grenmått) varierar STORT
även bland de med samma kroppslängd
Visa bilaga 475229
Om man hade haft kvoten av benlängd/kroppslängd på Y-axeln ist hade man mycket lättare kunnat se om det förhållandet ändrad med ökat värde på X. Samt Z-axel med antal värden för varje X/Y så det går att se om varje tvärsnitt är normalfördelat (vilket det borde vara)

Något för stor lvg-racer
Om man hade haft kvoten av benlängd/kroppslängd på Y-axeln ist hade man mycket lättare kunnat se om det förhållandet ändrad med ökat värde på X. Samt Z-axel med antal värden för varje X/Y så det går att se om varje tvärsnitt är normalfördelat (vilket det borde vara)
Resultatet från sådana undersökningar borde finnas åtminstone i den akademiska världen,
jag tänker ex-jobb eller likn från (typ)idrottshögskolor/läkarutbildningar

Men om vi grottar ned oss ännu mer i detaljerna tror jag fortfarande inte att alla med samma längd och grenmått skall ha ramar med samma stack och reach, eller ens samma sittställning (dvs inkl distanser, styrtapp och styre).

Kolla tex den här bilden på hur mkt det kan skilja i sadelhöjd trots samma grenmått
shgraph.jpg

Från: https://bikedynamics.co.uk/saddleheightformulae.htm

Tillbaka
Topp