Något särskilt att göra inför vintern?

andreas_e93

Ny medlem
Hej. Jag heter Andreas. Jag har nyligen köpt en ny cykel, som jag kört en gång i år (köpte den nämligen i tisdags). Jag undrar helt enkelt om man behöver rengöra cykeln eller göra något annat särskilt inför vintern?

Nä, du behöver nog inte göra nått speciellt.
Tvätta av den om den är väldigt skitig, och smörj kedjan ordentligt om den ska stå länge.

Vad är det för cykel? :-)

Jag vet inte om modellen heter så, men iallafall står det Crescent 700C på den tror jag. Den har Deore växel- och bromsreglage, Shimano V-bromsar och en SR SUNTOUR AXON framgaffel. Köpte den för 6100 inklusive skärmar. Väldigt bra pris tycker jag.

Det är bra om den förvaras i ett uppvärmt utrymme så att eventuell fukt drivs ut. Annars finns en liten risk att något fryser fast. Att något skulle frysa sönder är risken dock minimal för. Jag har då inte hört om någon som fått permenenta frysskador på sin cykel. Det skulle kunna hända om någon komponent är fylld till bredden med vatten...

Kul att du börjat med cykel! Det där med cykelvård är mycket personligt, men som stewe skrev göra rent och smörja. Sen är det upp till dig, men som ny skulle jag rekomendera att kolla lite på hur grejerna ser ut, är dom slitna och behöver bytas under vintern? Då menar jag vajrar, kedja och drev. Kanske däcken om dom börjar bli gamla.

Jag har börjat pyttelite mer i år. Har tänkt att cykla minst varannan dag. Cykeln är av 2006 års modell (förmodligen) men i toppfint skick. En gång var jag upp på ett berg och cycklade, och tog en liten paus. Då kände jag mig jättelugn och glad. Har någon av er upplevt något liknande?

Senast redigerad av en moderator:
Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har aldrig upplevt det.

Du stressar för mycket. Vi får ordna en Zen-buddistisk vintercykling och råda bot på det helt enkelt. Räkna med episka track stands uppe på åsen.

Grymt Andreas, du är nu en del av nåt stort. Det fina är att man kan nöja sig att stanna där och njuta, eller utmana lite och köra fortare och längre. Sen har du chansen att träffa många andra sköna cyklister att dela glädjen med.

Har du tänkt att använda den i vinter eller ska du ställa undan den till våren?
Inte för att en cykel är så väldigt underhållskrävande men lite skiljer det nog trots allt på att förbereda den för en vintersesång och att vinterkonservera den.

andreas_e93 skrev:

> En gång var jag upp på ett berg och cycklade,
> och tog en liten paus. Då kände jag mig
> jättelugn och glad. Har någon av er upplevt
> något liknande?

Nä. Förstår inte vad du syftar på- Jag brukar vanligtvis hata hela världen när jag cyklat upp för ett berg.
(därför cyklar jag bara upp på berg där jag är säker på att hitta en ölpump)

ja har upplevt lugn på toppen av ett berg. Min första tur och fortfarande händer det ofta. Som en bergsbestigare.

andreas_e93 skrev:
> En gång var jag upp på ett berg och cycklade,
> och tog en liten paus. Då kände jag mig
> jättelugn och glad. Har någon av er upplevt
> något liknande?

Berg ar jobbiga... Brukar alltid undra varfor jag cyklar upp for berg nar det finns bra vagar runt det.

Bergscykling i Georgien tidigare i ar...
3.JPG ht=400

Varsta backen jag har cyklat uppfor, 160km och 4500 hojdmeter. Kina
2.JPG ht=379

Mitt forsta bergspass offroad pa over 5000m. Kina
1.JPG ht=383

/Stellan
http://www.sandstorm.se

Något jag har råkat ut för några gånger är att fettet i baknavet fryser vilket ger effekten frihjul framåt. Riktigt tråkigt har de varit de gånger det hänt. Man tar en en varm cykel från förrådet och cyklar några km innan fettet fryser. Sen blir det att gå hem. Att göra rent baknavet och använda lagom med fett som inte blir så hårt i kyla har hjälpt mig.

andreas_e93 skrev:
> behöver göra något
> annat särskilt inför vintern?

Salj hojen, kop feta lagg och flytta till bergen. Det ar min plan for vintern iaf! ;-)

s skrev:
> Mårten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har aldrig upplevt det.
>
> Du stressar för mycket. Vi får ordna en
> Zen-buddistisk vintercykling och råda bot på det
> helt enkelt. Räkna med episka track stands uppe
> på åsen.

Oooh, zen-biddistisk vintercykling med episka trackstands. Låter najs!

Tillbaka
Topp