Nån som känner en elak cyklist i Högbo?

Belse

Aktiv medlem
Screenshot_20200724-201350_Lite.jpg

Ingen idé att direkt bli upprörd innan man hört båda sidor. Har provat på att rida och visar alltid respekt när jag möter ryttare genom att sakta in så tyst och snabbt det är möjligt och går förbi hästar eller låter dem gå förbi beroende på situationen.

Men den del i beskrivningen där de "hade gäster" på hästarna påminner mig om en gång när jag själv var ute och red i grupp, 2 vana ryttare och typ 7 med noll koll utspridda över en grusväg. Hade vi mött en cyklist hade det resulterat i kaos och det hade varit våran arrangör som brustit pga. för många ovana "gäster".

Jag vet att det inte hör till ovanligheterna att privata stall har just arrangemang t.ex svensexor där man har för dåligt utbildade ryttare och mest håller tummarna för att det inte ska ske en olycka. Möter en sådan grupp en medelålders idiot (vilket inte heller hör till någon ovanlighet) så är det inte något annat än 2 grupper av puckon som möts i skogen och pekar på vad den andre gör för fel.

Haha, han finns nog på Strava.
Ja om dom ger tidpunkt och exakt position så borde det nog att gå att luska ut vilka som cyklar just där vid det tillfället på strava.

Ingen idé att direkt bli upprörd innan man hört båda sidor. Har provat på att rida och visar alltid respekt när jag möter ryttare genom att sakta in så tyst och snabbt det är möjligt och går förbi hästar eller låter dem gå förbi beroende på situationen.
Enligt TS post så låter det som om dom har bra kommunikation med samhället men ja. Kan vara nyttigt. Det är upp till hästägarna att upplysa det lokala samhället var dom rider och hur man ska bete sig kring en häst. Men dom verkar ha bra kommunikation med friluftsmänniskor i området

I beskrivningen att han är "hotfull, cyklar i högt tempo och skrämmer hästar, hundar och folk som promenerar", låter det ju som ett psykfall som cyklar i 40 km/h och skriker och svär högt omkring sig. Märklig beskrivning på någon som eventuellt "bara" cyklar snabbt utan att visa hänsyn till andra på stigarna.

Vad jag vill säga med det är att det är en enorm skillnad på att cykla fort i skogen och på så vis skrämma någon stackars pensionär eller en häst (vilket inte är svårt), till att faktiskt vara hotfull och på riktigt skrämma någon medelst aggressiva utfall, våld/hot om våld och svordomar osv.

Nu tycker jag det finns idioter både bland ryttare, och folk överlag, hundägare och cyklister så tar egentligen inte någons sida i det här specifika fallet (för lite information), men jag tycker det är problematiskt med ryttare och jag tycker många ryttare upplever att dom har förtur i naturen och mer rätt att vara där än någon annan. För att inte tala om deras "jag är lite bättre och finare än du"-uppsyn.

Sen kan man ju ha åsikter om att ha häst som något jävla cirkusdjur att rida runt på och använda för sitt eget nöje med allt vad det innebär för hästen.

Alla som inte är lite ödmjuka och tar hänsyn till andra är korkbollar. Det gäller bilister, cyklister, ryttare, vandrare, barnvagnsförare och hundägare. Med det sagt så kan ju även den bäste fela ibland, om man är lite stressad eller så --- ?

trevliga ryttare som polisanmäler otrevliga cyklister.
Då möter vi olika ryttare, jag hälsar på hästarna ("hej häst" före hej till ryttaren) och ryttarna jag möter är glada och hejar tillbaka.

Självklart finns det några rötägg där också, precis som bland oss cyklister, men är man alltid trevligast på stigen så spelar de få dåliga ingen roll.

Hästar är inga odjur, precis som hundar, kor osv. De är flyktdjur som blir rädda lätt, men de är inte farliga för det. Hästskit är nog på samma nivå som " stigslitage" efter oss, sånt vi får leva med.

Återigen, var den trevligaste på stigarna, mot alla.

Då möter vi olika ryttare, jag hälsar på hästarna ("hej häst" före hej till ryttaren) och ryttarna jag möter är glada och hejar tillbaka.

Självklart finns det några rötägg där också, precis som bland oss cyklister, men är man alltid trevligast på stigen så spelar de få dåliga ingen roll.

Hästar är inga odjur, precis som hundar, kor osv. De är flyktdjur som blir rädda lätt, men de är inte farliga för det. Hästskit är nog på samma nivå som " stigslitage" efter oss, sånt vi får leva med.

Kan bara hålla med. Förstår inte att det ska vara så svårt. Var snäll mot alla, så enkelt är det.

Jag har jobbat ihop med en man som blivit sparkad av sin egen häst, det gick att se i ansiktet många år efter det hände. Så, hästar kan vara riktigt farliga. Gå inte bakom en häst på sparkavstånd.

Jag har jobbat ihop med en man som blivit sparkad av sin egen häst, det gick att se i ansiktet många år efter det hände. Så, hästar kan vara riktigt farliga. Gå inte bakom en häst på sparkavstånd.
Nä såklart, men de är inga odjur mm uttryck & attityder som finns (fanns) ovan. Retar man fel djur på fel sätt lär man bli biten, sparkad eller stångad.

Det jag reagerade på var några uttryck i olika inlägg som nu är redigerade och det är ju bra. All heder till er som redigerat!

Fast nog är hästar lite annorlunda än t.ex. hundar. De senare kan ju börja jaga en medan hästar mer är ganska lättskrämda, ffa om man kommer bakifrån och dyker upp utan förvarning. Är väl därför det rekommenderas att man pratar så att häst och ryttare hör en om man kommer bakifrån och det innan man dyker upp i hästens blickfång.

Dessutom är hästar (typiskt) stora saker vilket åtminstone gör att jag försöker förhålla mig rätt defensiv när jag cyklar (lvg i mitt fall).

J
Fast nog är hästar lite annorlunda än t.ex. hundar. De senare kan ju börja jaga en medan hästar mer är ganska lättskrämda, ffa om man kommer bakifrån och dyker upp utan förvarning. Är väl därför det rekommenderas att man pratar så att häst och ryttare hör en om man kommer bakifrån och det innan man dyker upp i hästens blickfång.

Dessutom är hästar (typiskt) stora saker vilket åtminstone gör att jag försöker förhålla mig rätt defensiv när jag cyklar (lvg i mitt fall).
Ja, precis! De kallas flyktdjur, vana att fly från rovdjur till skillnad från hundar. Därför är det helt rätt att prata med hästen som du säger, då förstår de förhoppningsvis att du inte är farlig.

Nä såklart, men de är inga odjur mm uttryck & attityder som finns (fanns) ovan. Retar man fel djur på fel sätt lär man bli biten, sparkad eller stångad.

Det jag reagerade på var några uttryck i olika inlägg som nu är redigerade och det är ju bra. All heder till er som redigerat!
Man behöver inte reta en häst för att råka illa ut. Det kan räcka med en vindpust som får något att låta för att hästen eventuellt kan sparka bakut. Jag tycker du invaggar läsare i en falskt trygghet angående hästens beteende.

Man behöver inte reta en häst för att råka illa ut. Det kan räcka med en vindpust som får något att låta för att hästen eventuellt kan sparka bakut. Jag tycker du invaggar läsare i en falskt trygghet angående hästens beteende.

Att överaska dem inom sparkområdet är att reta dem. Det behövs inte mer för att de skall agera reflexmässigt men de gör dem inte till odjur.
Men ja, det är definitivt djur man behöver kunskap om innan man närmar sig dem. Särskilt från fel hål.

Att överaska dem inom sparkområdet är att reta dem. Det behövs inte mer för att de skall agera reflexmässigt men de gör dem inte till odjur.
Men ja, det är definitivt djur man behöver kunskap om innan man närmar sig dem. Särskilt från fel hål.
Man behöver inte överraska en häst för att råka illa ut, den kan reagera på annan händelse. Det gör inte hästen till ett odjur, men ett farligt djur.

Och du har haft många hästar? Om du är tillräckligt nära bakom en häst (så att den når att sparka dig, alltså ca 1 meter) utan att den har märkt att du kommer, då har du gjort fel. Om hästen har märkt att du kommer och inte ser dig som ett rovdjur så kommer den inte att sparka. Undantag finns så klart, men ytterst få.

Edit: såg att du ändrade ditt inlägg till ett mycket bättre, mycket bra ?

Hur läskig kan en cyklist vara? Väntar nog på att få mer information innan jag stämplar någon som en idiot. Hästar är för övrigt väldigt lättskrämda djur. Det räcker ju med att det prasslar i en buske för att dom ska bli oroliga.

Hur läskig kan en cyklist vara? Väntar nog på att få mer information innan jag stämplar någon som en idiot. Hästar är för övrigt väldigt lättskrämda djur. Det räcker ju med att det prasslar i en buske för att dom ska bli oroliga.

En cyklist (eller ryttare) som vägrar visa tillbörlig hänsyn är en idiot!
Och närmar man sig lättskrämda djur och beter sig som en idiot så är man en fullblodsidiot!

Ett visst mått av respekt och ödmjukhet krävs såklart för hästar som för all aandra, men det ingår ju i konceptet "trevligast på stigen", eller hur?

Ett flyktdjur (tänk rådjur som springer för minsta lilla) tar allt okänt som ett potentiellt hot oavsett det är en skugga eller en cyklist, därför ska man prata med hästar så att de förstår att man är människa, inte gnissla med bromsar i onödan osv. Javisst är dom svårare än hundar men inte farliga.

Vi vill ogärna acceptera stigslitage som vårt personliga fel, särskilt stadsnära sådant, det är alltid nån annan cyklist som breddar surhålet osv. Tyvärr är det till viss del ofrånkomligt, precis som hästskit. De får va i skogen precis som vi, och precis som efter oss så blir det några mindre trevliga, men nedbrytbara spår, efter dem.

En cyklist (eller ryttare) som vägrar visa tillbörlig hänsyn är en idiot!
Och närmar man sig lättskrämda djur och beter sig som en idiot så är man en fullblodsidiot!

Det tycker nog barnvagnsmaffian med om diverse cyklister när dom ibland bestämmer sig för att ge sig ut och promenera i cykelbanan. Innan vi hört cyklistens sida av historien så tycker jag att man ska vara försiktig med att dra förhastade slutsatser. Det är dessutom olagligt att hänga ut människor på internet.

Man behöver inte överraska en häst för att råka illa ut, den kan reagera på annan händelse. Det gör inte hästen till ett odjur, men ett farligt djur.
F1B1F3D7-4F6D-455E-A990-0F137E555FBE.jpeg
Helt galna djur, Bits fram, Sparkas bak och otäcka på mitten..
Hästar är inga aggressiva djur, Har varit betydligt räddare i vissa människors närvaro än hos hästar..

Ja och det gäller faktiskt åt båda håll...
"Tänkt på det?;)"

Finns en solklar anledning till att jag vet detta.
Och för att förklara för de som inte begriper själva, ja jag visar ALLTID andra hänsyn.
Oavsett om jag kör bil, cyklar, går, paddlar osv osv....

Något i detta som fortfarande är oklart och behöver förklaras närmare?

Haha, förr när jag bodde på Gullarsplan (för 15 år sedan) brukade det cykla omkring en helt ”spritt spångande” asiat o fråga efter cigg.
Måste vara denna snubbe som ryckt upp sej, flyttat till skogen o börjat reta upp sej på hästar istället. Haha, den cyklisten måste lätt vara den knäppaste i Sverige! Det måste vara han.

Haha, förr när jag bodde på Gullarsplan (för 15 år sedan) brukade det cykla omkring en helt ”spritt spångande” asiat o fråga efter cigg.
Måste vara denna snubbe som ryckt upp sej, flyttat till skogen o börjat reta upp sej på hästar istället. Haha, den cyklisten måste lätt vara den knäppaste i Sverige! Det måste vara han.
Är bikestockholm asiat?

Tillbaka
Topp