Sixten Fors sa:
MAN någon? Du vet var det finns att låna...
Behövs inte längre! Tack för tjatet Sixten, för det lönade sig:
-----------
Så, en liten uppdatering. Under den senaste månaden har jag använt en Specialized Henge Sport (tror jag den heter) som satt på min fatbike. Den funkar hyfsat men är även den för smal (143 mm).
I brist på bättre saker att göra så bestämde jag mig för att köpa ytterligare två sadlar, varav den ena är den av Sixten ständigt rekommenderade Selle Italia Man gel flow. Den andra är en Ergon SMC4.
Efter några inte alltför långa turer så tycks båda funka rätt skapligt faktiskt! Men helt glad får man ju aldrig vara, så här kommer redogörelser för respektive sadel.
Selle: Känslan när man sitter på denna sadel är extremt diffus. Man har ingen aning om vad som är "rätt" position eftersom den är i stort sett helt plan uppepå. Detta kan ses som bra, men man måste därmed leta lite med arslet tills man hittar rätt. Vilket för min del är väldigt långt bak, då sadeln trots sina ~150 mm bredd inte känns ett dugg bred.
Stoppningen är extremt mjuk men inte så tjock, vilket gör att man känner att man faktiskt sitter på sittbenen. Mycket bra! Dock är hela stommen också mjuk och det gör att den liksom saggar på mitten, så att den inte längre är plan när man belastar den. Ännu en anledning till att sitta långt bak på sadeln.
Som alla andra sadlar trycker det lite på fortplantningsapparaten, men klart utståbart. Och klart bättre/mindre än nio av tio andra sadlar jag provat. Bra så långt alltså, men inte perfekt. Jag hade önskat att den var ungefär 2 cm bredare och kanske lite hårdare stoppad. Men den kommer nästan garanterat funka tillräckligt bra. Kvaliteten verkar dessutom hög i förhållande till priset, med riktigt skinn och grejer.
Ergon: Denna sadel är APBRED. 155 mm baktill är inte värre än min lädersadel, men nosen är också bred som fan. I kombination med relativt plan ovansida så gnaver det lite mot insida lår. Vilket jag kan tolerera om jag slipper tryck på känsliga ställen. På den sistnämnda fronten är denna sadel också något bättre än de flesta andra sadlar jag provat, men knappast riktigt bra. Jag känner ett påtagligt tryck efter ganska kort tid, men det är liksom utspritt över större yta och därför inte så farligt. Dock tror jag inte den funkar att cykla riktigt långt med.
I skogen kommer den breda nosen till sin rätt. Vid branta klättringar kan man sitta långt fram och ändå få hyfsat stöd. Mycket bra! Hela formen på sadeln inbjuder dessutom till att hitta rätt position på ett ögonblick. Stoppningen är onödigt mjuk, men det följer den vanliga idiotregeln om att breda sadlar ska vara mjuka. Tydligen.
Sammanfattningsvis så tror jag mig ha köpt två sadlar som är ganska bra. De löser inte mina problem helt, men de minskar dem dramatiskt:-) Den dag jag hittar en sadel som bara funkar, så gör jag mig av med allt annat och köper likadana till alla cyklar.