när inget verkar funka (ont av sadeln)

Jag har redan fizik arione, antares och aliante i min samling.
Aliante är bäst men för spetsig från mitten och framåt tycker jag. Jag gillar att kunna glida fram en bit under en spurt och det fungerar dåligt på den tycker jag.
Antares är nog den värsta jag prövat hittills
Minns inte hur den var för sitt benen men där fick jag domningar i snabeln nått jag annars aldrig får.

Makten sa:
...ISM...smärtan bara blivit värre för varje tur...helt vidrig sadel som jag inte begriper hur den kan passa nåns arsle...
Du håller till i Nacka, eller?
Om du vill låna min MAN Gel Flow sadel några dagar för att testa så går det bra, finns på Kungsholmen.

Sixten Fors sa:
Makten sa:
...ISM...smärtan bara blivit värre för varje tur...helt vidrig sadel som jag inte begriper hur den kan passa nåns arsle...
Om du vill låna min MAN Gel Flow sadel några dagar för att testa så går det bra, finns på Kungsholmen.

Ja, eftersom Makten antyder att 143 mm kan vara för smalt så kanske 151 mm (som Man Gel Flow mäter) inte vore så dumt att prova.

Makten sa:
Det var länge sen jag mätte, men då blev jag rekommenderad en 143 mm bred sadel. Vilket jag dock tror är för smalt för upprätt sittställning.

https://www.bike-components.de/en/Selle-Italia/Man-Gel-Flow-Sattel-p24336/

ISM har jag testat inget vidare för mig.

denna Selle MAN Gel Flow som det tjatas om har dom nån återförsäljare i stockholm så man kan klämma lite på den?

ooms sa:
Konkret sa:
ooms sa:
Konkret sa:
Fizik arione går att köpa för 500 spänn på köp och sälj.
Fizik Arione är jättesmal och framtagen för extremt viga personer. Jag tror inte alls den är lämplig för mtb, har inte fizik t.o.m. en mtb-variant av den, Gobi, istället?
Av Fiziks sadlar skulle jag titta på den, eller Aliante (gjord för oss som är viga som ett kylskåp, och därmed sitter lite mer upprätt).

Extremt viga alltså. Okej det var något nytt för mig.
Arione finns i en triathlon version också . Den är också att rekommendera.

Är väldigt vig tror jag mig vara och alla de sadlarna skrämmer mig något oerhört numera. var just en sådan jag använde innan, aldrig mer. Ha en pinne (nos) tryckande mot ädla delarna. AJ

Fråga... Har du provat någon form av sadel som faktiskt funkat på annat färdmedel?
Tex, Harley Davidsson MC för FETA arslen?
Hästsadel?
Offroadhoj?
Fyrhjuling?
Jetski?

För någonstans mittemellan det som funkar och det som inte funkar tror jag att du kan hitta en lösning. Allt annat tror jag kräver medicinska ingrepp av något slag.

EDIT: Du kanske tillomed skall göra en avgjutning av ditt arsle och göra en modell som passar din formfaktor perfekt?

Senast ändrad:
ooms sa:
Konkret sa:
ooms sa:
Konkret sa:
Fizik Arione är jättesmal och framtagen för extremt viga personer. Jag tror inte alls den är lämplig för mtb, har inte fizik t.o.m. en mtb-variant av den, Gobi, istället?
Av Fiziks sadlar skulle jag titta på den, eller Aliante (gjord för oss som är viga som ett kylskåp, och därmed sitter lite mer upprätt).

Quote bild slut på quote.

Dom människorna som inte når ner till marken när dom står som på bilden behöver verkligen stretcha.
Det är snarare onormalt att inte klara det.

Sixten Fors sa:

Tack ödmjukast för det, Sixten! Vi får se hur det artar sig här, jag håller på och flyttar runt mina gamla befintliga sadlar och försöker se om de faktiskt funkar bättre när jag labbar mer med vinkel och position. WTB-sadeln var enormt mycket bättre än jag mindes, så det kanske finns lite hopp trots allt.

Jag hör av mig om det verkar lämpligt med lån framöver:-)

Konkret sa:
Dom människorna som inte når ner till marken när dom står som på bilden behöver verkligen stretcha.

Du är inte över 30 va? :-)

Konkret sa:
ooms sa:
Konkret sa:
ooms sa:
Konkret sa:

Quote bild slut på quote.

jag kan hålla med om att det verkar konstigt men det är för att jag själv kan så då blir ju allt annat märkligt. Men om du kollar på hur få det är som lägger sig i dropsen av hobbycyklister förstår du nog.

ooms sa:
Konkret sa:

Jaha, då har jag missförstått. Jag trodde det var Fiziks snake-versioner av olika modeller som var för viga personer.

JPL sa:
ooms sa:
Konkret sa:

Jaha, då har jag missförstått. Jag trodde det var Fiziks snake-versioner av olika modeller som var för viga personer.
Nä, du har förstått helt rätt. Arione är gjord för snakes (viga personer), Aliante för bulls (oviga personer), och Antares för de som är varken eller.

Makten sa:
Sixten Fors sa:

Tack ödmjukast för det, Sixten! Vi får se hur det artar sig här, jag håller på och flyttar runt mina gamla befintliga sadlar och försöker se om de faktiskt funkar bättre när jag labbar mer med vinkel och position. WTB-sadeln var enormt mycket bättre än jag mindes, så det kanske finns lite hopp trots allt.

Jag hör av mig om det verkar lämpligt med lån framöver:-)

Konkret sa:

Du är inte över 30 va? :-)

Jo, dessutom lönnfet och klen!
För att skryta når jag ner med knogarna.

Konkret sa:
För att skryta når jag ner med knogarna.

6wa2OHQl_400x400.jpg

;)

ooms sa:
JPL sa:
ooms sa:
Konkret sa:

Nä, du har förstått helt rätt. Arione är gjord för snakes (viga personer), Aliante för bulls (oviga personer), och Antares för de som är varken eller.

Ok, men jag trodde det var sadlarna som var försedda med Snake-märket, dvs tex inte alla Arione. Använder själv Arione (vilken inte har ngt snake-märke) på min lvg-hoj, och trivs med den utan att kunna böja ryggen bakåt eller hur nu den där "snake-definitionen" är enligt Fizik.

Nåväl, Arionen fungerar bra för mej. Men ett tag körde jag med Gobi även på lvg-cykeln då den är väldigt bekväm för mej, och verkar vara det för en ganska bred skara av cyklister även om sadlar är väldigt individuellt. Däremot är det viss skillnad även på Gobi och Gobi har jag märkt då jag har använt 4 st olika versioner.

Senast ändrad:
Marlinmtb sa:
Dr_Rydell sa:
Jag känner av röven om jag cyklar lugnt. När jag tar i är det inga problem. När jag kör intervaller på 600-900 watt kan jag sitta med sadelspetsen mitt i perineum utan att det stör. Man flyter liksom på den iaf. På 200 watt hade jag fått ischemi på 10 röda med sån position. Vad lär vi oss av detta mån tro? Med 183 och 63 kg lär du ha utrymme att lägga på lite kött på benen utan att bli för tung uppför. Hur lång och hur mkt väger Froome? Vad trycker du för watt?

Ja precis så funkar jag oxå kan sitta på spetsen när jag öser på fullt utan problem men jag klarar inte av att köra hela CV med den effekten :D har tröskel på 200watt sist jag testade mig

Teorin jag har hört där är att, tja, ju mer av kroppens vikt som tas upp av pedalerna, desto trevligare blir det för övriga kontaktpunkter (händer samt bak).

Körteknik och att se till att använda fötterna ordentlig när du ska pumpa, bunnyhoppa etc tror jag är en viktig komponent, om inte annat kanske det kan vara värt att öva på mer varierade positioner på cykeln för kunna vara mer effektiv samtidigt som du får avlastning för känsliga delar? Även om en bra sadel fortfarande är viktigt :)

JPL sa:
ooms sa:
JPL sa:
ooms sa:
Konkret sa:

Ok, men jag trodde det var sadlarna som var försedda med Snake-märket, dvs tex inte alla Arione. Använder själv Arione (vilken inte har ngt snake-märke) på min lvg-hoj, och trivs med den utan att kunna böja ryggen bakåt eller hur nu den där "snake-definitionen" är enligt Fizik.

Nåväl, Arionen fungerar bra för mej. Men ett tag körde jag med Gobi även på lvg-cykeln då den är väldigt bekväm för mej, och verkar vara det för en ganska bred skara av cyklister även om sadlar är väldigt individuellt. Däremot är det viss skillnad även på Gobi och Gobi har jag märkt då jag har använt 4 st olika versioner.
Jag vet inte när de kom med sitt s.k. Spine-koncept (se bilden jag lade in högre upp i tråden), det kan vara så att Arione kom innan dess. Observera också att på bilden står det "Road saddles", medan deras " mtb saddles" är en annan range (Tundra, Gobi, etc). Vet inte om de öht använder spine-konceptet där. Vet inte heller varför det egentligen ska vara skillnad på lvg- och mtb-sadlar. Sedan nåt år erbjuder Fizik även Arione, Antares och Aliante i olika bredder, så det kan vara så att de insett att annat än vighet spelar in... ?

Senast ändrad:
marr sa:
Makten; Har du testat nån ergon sadel?

jag har en ergon SM3 i min samling och den funkar inte heller.
det finns sadlar som är mindre bra och som trycker på främre delarna så man får andra problem
men bortsett från det så verkar det göra istortsätt lika ont i just sittbenen oavsett sadlar jag hitils prövat.
men märker även att om jag sitter på en hård pall får jag lite liknande ont i sittbenen rätt snart så jag kanske inte är gjord för att sitta ner helt enkelt :/
sjukgymnasten hittade inget fel likt det som beskrevs ovan.
men jag är kort i hamstrings och jag kan inte i närheten av nudda golvet med fingrarna
i övrigt är jag näst in till över rörlig.

Marlinmtb sa:
jag kanske inte är gjord för att sitta ner helt enkelt :/
Ingen människa är gjord för att sitta.
Marlinmtb sa:
sjukgymnasten hittade inget fel likt det som beskrevs ovan.
men jag är kort i hamstrings och jag kan inte i närheten av nudda golvet med fingrarna
i övrigt är jag näst in till över rörlig.
Stretching kanske?

Makten sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
...och ja har man den inte rätt uppstår det alla möjliga obehagligheter. Jag ger er det!.

Det finns ingen större möjlighet att jag suttit fel eller monterat sadeln fel, eftersom jag provat och justerat som en galning. Den är våldsamt smärtsam hur jag än bär mig åt. Vilket inte är så konstigt eftersom man inte sitter på sittbenen, utan på området mellan baksida lår och perineum (i sidled alltså). Det är bara massa senor, nerver och blodådror där vad jag kan förstå.
Hade det varit sittbenen så hade det blivit bättre efter varje tur, men det har bara blivit värre. Sist kunde jag knappt stå ut i mer än 10 minuter, så jävla ont gjorde det.

Om det är så att den ska justeras så fruktansvärt exakt för att inte vara ett tortyrredskap, så vill jag ändå inte ha en sådan sadel. Helt ohållbart att försöka sitta på millimetern rätt hela tiden på en MTB. Det går bara inte.
Det är enkelt, du sitter upprätt långt fram på den, det är den inte till för. Alls. Helt fel sadel för ditt ändamål och ändalykt. Jag har den själv, och längst fram på hornen ska du inte sitta med dina sittben, utan pubesbenen, i en framåtlutad position. När jag cyklar uppför och håller ovanpå styret, då sitter jag längre bak, på den inte delade delen, då sitter jag enbart på sittbenen.

Mheel sa:
Hur går det för Makten, har du hittat den perfekta sadeln?

Nä, jag har inte orkat leta faktiskt. Har lagt ut en annons men bara fått svar med till synes klart olämpliga sadlar.
Dock parkeringsplatsprovade jag en polares Ergon-sadel efter en tur då jag redan blivit öm i röfven, och den kändes förvånansvärt bra. Inget att dra några slutsatser av förstås, men utformningen ser vettig ut.

Nu har jag monterat originalsadeln på stigcykeln; en WTB Volt med den hiskeligt minimala bredden av 130 mm. Konstigt nog funkar den ändå bättre än nästan allt annat, vilket jag tror beror på att den är helt platt i sidled där man faktiskt sitter. En bredare sån kan nog funka skapligt. Den befintliga får jag ont av men inte på det vidrigt plågsamma sättet. Och det dröjer ganska länge. Dock har jag uppenbara "pinka långsamt"-symptom i flera timmar efteråt, så nog trycker det lik förbannat på fel ställe.

Edit: Jag vet förresten fortfarande inte vem som skickade ISM-sadeln till mig. Mycket egendomligt. Är det meningen att jag ska sälja den och nalla pengarna för den som var så snäll? :-) Den gör ingen som helst nytta här i alla fall.

Senast ändrad:
Specialized Power Expert! Har denna sadel på linjehojen, CX:n och mtb:n! Tipset jag fick av grabbarna på SCS var att "gå upp en storklek" dvs jag hade alltid haft en 143 mm och gick upp till 155 mm på denna model. Fick låna en testsadel hos SCS i tre veckor och testköra innan jag bestämnde mig.

vincentlinden sa:
Specialized Power Expert! Har denna sadel på linjehojen, CX:n och mtb:n! Tipset jag fick av grabbarna på SCS var att "gå upp en storklek" dvs jag hade alltid haft en 143 mm och gick upp till 155 mm på denna model. Fick låna en testsadel hos SCS i tre veckor och testköra innan jag bestämnde mig.

Jag var väldigt skeptisk till den när någon föreslog den, men om det nu är bredd och platt yta som hjälper (vilket jag i och för sig inte vet än) så ser den bra ut. Och jag tror också jag ska ha bredare sadel än vad mitt sittbensmått säger, just för att jag cyklar med upprätt sittställning (särskilt när problemen uppkommer, alltså maklig transport på MTB).

Vad är SCS? Låter ju lysande om man kan få prova en sadel ordentligt länge!

Problemet är väl att sadeln skall funka för både aktiv cykling och slöcykling? Du skulle ha någon slags snabbkoppling för att vinkla om sadeln.

På tal om det. Vid någon etapp i förra veckan på Vueltan var det någon (Bardet?) som såg ut att justera något på sadeln strax innan eller efter en stigning, kommer inte ihåg. Han pillade med något i bakänden av sadeln, och stoppade sedan ner något som såg ut som typ en vinklad insexnyckel i ena ryggfickan.

Någon som har en idé?

me.I.am sa:
Problemet är väl att sadeln skall funka för både aktiv cykling och slöcykling? Du skulle ha någon slags snabbkoppling för att vinkla om sadeln.

På tal om det. Vid någon etapp i förra veckan på Vueltan var det någon (Bardet?) som såg ut att justera något på sadeln strax innan eller efter en stigning, kommer inte ihåg. Han pillade med något i bakänden av sadeln, och stoppade sedan ner något som såg ut som typ en vinklad insexnyckel i ena ryggfickan.

Någon som har en idé?

Vinkeln är inte nåt jag ser varför man skulle vilja ändra under färd. Styret sitter ju där det sitter, så överkroppens ställning är samma vid transport som vid sittcykling i skogen.
Enda haken är om sadeln är så bred att den är ivägen när man ståcyklar. Men det tror jag inte ska vara några problem.

Scs=specialized concept store.

Vet att många tillverkare även (trek, specialized fabric ex.) har en deal att man får köpa en sadel, prova en månad och byta om den inte fungerade.

Provade en bontrager som var ett tortyrredskap under 30mil. Inga problem att lämna tillbaka den sen, men dom skulle tydligen vars tvungna att såga isär den för att få pengar från trek.

Hmm, jag kan böja mina armar vid armbågen. Kör iofs lvg, men kan ändra positionen ganska mycket även med händerna i samma position på hoodsen.

Makten sa:
Mheel sa:
Hur går det för Makten, har du hittat den perfekta sadeln?

Nä, jag har inte orkat leta faktiskt. Har lagt ut en annons men bara fått svar med till synes klart olämpliga sadlar.
Dock parkeringsplatsprovade jag en polares Ergon-sadel efter en tur då jag redan blivit öm i röfven, och den kändes förvånansvärt bra. Inget att dra några slutsatser av förstås, men utformningen ser vettig ut.

Nu har jag monterat originalsadeln på stigcykeln; en WTB Volt med den hiskeligt minimala bredden av 130 mm. Konstigt nog funkar den ändå bättre än nästan allt annat, vilket jag tror beror på att den är helt platt i sidled där man faktiskt sitter. En bredare sån kan nog funka skapligt. Den befintliga får jag ont av men inte på det vidrigt plågsamma sättet. Och det dröjer ganska länge. Dock har jag uppenbara "pinka långsamt"-symptom i flera timmar efteråt, så nog trycker det lik förbannat på fel ställe.

Edit: Jag vet förresten fortfarande inte vem som skickade ISM-sadeln till mig. Mycket egendomligt. Är det meningen att jag ska sälja den och nalla pengarna för den som var så snäll? :-) Den gör ingen som helst nytta här i alla fall.

Måste fråga om du har testat Specialized Henge?
Jag har den bredda 155 och den fungerar bäst av dom 20 sadlar jag har testat. Den är inte så dyr, tror den kostar 400kr.

Det kanske är kläderna som är problemet?
Prova ett par cykelbyxor med minimal stoppning så inte den bullar ihop sig och skapar tryck.
Du kanske kör med shorts som inte sitter så tight och skapar tryck?

me.I.am sa:
Hmm, jag kan böja mina armar vid armbågen. Kör iofs lvg, men kan ändra positionen ganska mycket även med händerna i samma position på hoodsen.

LVG är ju nåt helt annat och tyvärr inte jämförbart. Sittpositionen på MTB justerar jag så att den funkar i skogen och där spelar sadeln ingen roll eftersom man inte sitter statiskt. Denna sittposition måste jag sen leva med på transportsträckor, och då handlar det om att ta sig från A till B i maklig takt. Alltså sitter jag med raka armar och därmed upprätt.

Mheel sa:
Måste fråga om du har testat Specialized Henge?
Jag har den bredda 155 och den fungerar bäst av dom 20 sadlar jag har testat. Den är inte så dyr, tror den kostar 400kr.

Ja, jag har kört med en Henge Comp i 143 mm bredd (vilket rekommenderades mig efter mätning av sittbensbredd), men den funkar inte även om den är bättre än många andra sadlar. Möjligen skulle det bli bättre med en bredare. Tror dock att den är lite för mjuk.

Ted_B sa:
Det kanske är kläderna som är problemet?
Prova ett par cykelbyxor med minimal stoppning så inte den bullar ihop sig och skapar tryck.
Du kanske kör med shorts som inte sitter så tight och skapar tryck?

Jag kör inte med stoppning alls, för det förvärrar bara alla problem. Det är alltså inte sittbenen som gör ont, så stoppning för dessa fyller ingen funktion. Det enda som händer är att stoppningen under perineum (varför i helvete man nu har stoppning där) trycker hårdare än om jag inte använder stoppning.
För skogsbruk och slöturer är det sportkalsonger och nån form av rätt så lösa kortbyxor som används i mitt fall. Och de knorvar sig inte eller nåt sånt.

Sixten Fors sa:
MAN någon? Du vet var det finns att låna...

Behövs inte längre! Tack för tjatet Sixten, för det lönade sig:

-----------

Så, en liten uppdatering. Under den senaste månaden har jag använt en Specialized Henge Sport (tror jag den heter) som satt på min fatbike. Den funkar hyfsat men är även den för smal (143 mm).
I brist på bättre saker att göra så bestämde jag mig för att köpa ytterligare två sadlar, varav den ena är den av Sixten ständigt rekommenderade Selle Italia Man gel flow. Den andra är en Ergon SMC4.

Efter några inte alltför långa turer så tycks båda funka rätt skapligt faktiskt! Men helt glad får man ju aldrig vara, så här kommer redogörelser för respektive sadel.

Selle: Känslan när man sitter på denna sadel är extremt diffus. Man har ingen aning om vad som är "rätt" position eftersom den är i stort sett helt plan uppepå. Detta kan ses som bra, men man måste därmed leta lite med arslet tills man hittar rätt. Vilket för min del är väldigt långt bak, då sadeln trots sina ~150 mm bredd inte känns ett dugg bred.
Stoppningen är extremt mjuk men inte så tjock, vilket gör att man känner att man faktiskt sitter på sittbenen. Mycket bra! Dock är hela stommen också mjuk och det gör att den liksom saggar på mitten, så att den inte längre är plan när man belastar den. Ännu en anledning till att sitta långt bak på sadeln.
Som alla andra sadlar trycker det lite på fortplantningsapparaten, men klart utståbart. Och klart bättre/mindre än nio av tio andra sadlar jag provat. Bra så långt alltså, men inte perfekt. Jag hade önskat att den var ungefär 2 cm bredare och kanske lite hårdare stoppad. Men den kommer nästan garanterat funka tillräckligt bra. Kvaliteten verkar dessutom hög i förhållande till priset, med riktigt skinn och grejer.

Ergon: Denna sadel är APBRED. 155 mm baktill är inte värre än min lädersadel, men nosen är också bred som fan. I kombination med relativt plan ovansida så gnaver det lite mot insida lår. Vilket jag kan tolerera om jag slipper tryck på känsliga ställen. På den sistnämnda fronten är denna sadel också något bättre än de flesta andra sadlar jag provat, men knappast riktigt bra. Jag känner ett påtagligt tryck efter ganska kort tid, men det är liksom utspritt över större yta och därför inte så farligt. Dock tror jag inte den funkar att cykla riktigt långt med.
I skogen kommer den breda nosen till sin rätt. Vid branta klättringar kan man sitta långt fram och ändå få hyfsat stöd. Mycket bra! Hela formen på sadeln inbjuder dessutom till att hitta rätt position på ett ögonblick. Stoppningen är onödigt mjuk, men det följer den vanliga idiotregeln om att breda sadlar ska vara mjuka. Tydligen.

Sammanfattningsvis så tror jag mig ha köpt två sadlar som är ganska bra. De löser inte mina problem helt, men de minskar dem dramatiskt:-) Den dag jag hittar en sadel som bara funkar, så gör jag mig av med allt annat och köper likadana till alla cyklar.

MAN är alltså den sadel som ger dig minst ont av alla sadlar du använt? Ge den mer tid så blir ni förhoppningsvis än bättre kompisar.

Sixten Fors sa:
MAN är alltså den sadel som ger dig minst ont av alla sadlar du använt? Ge den mer tid så blir ni förhoppningsvis än bättre kompisar.

Jag är inte säker än eftersom jag inte cyklat längre än ~15 km på den i ett sträck. I den mån jag inte är kompis med sadlar så brukar det bara bli värre med tiden;-) Men, nu börjar det bli såpass kyligt ute att nedkylning av underredet kan ge ungefär samma känsla som strypt blodflöde, så det är svårt att dra några slutsatser.

Vi får se! Kass är den i alla fall inte, och i detta sammanhang är det ett toppbetyg:-))

Jag sitter lite i samma båt. Får ont i sittbenen och har provat mängder med sadlar senaste två åren. Bäst hittils är Fabric Scoop Radius. Fabric har i stort samma koncept som Fizik, med en platt modell (flat), en lite svängd modell (shallow), och en mer svängd modell (radius). Eftersom jag enligt Fizik är en "bull" så gick jag på radiusmodellen, och den funkar bäst hittils av allt jag provat. Köpte även en Fabric Cell som verkade lite udda med ny teknik (typ invändiga luftkuddar), och den är faktiskt skön också!

Den som är intresserad kan kolla in:

https://www.bikester.se/fabric.html

http://fabric.cc/products/saddles/

Kul att det faktiskt börjar närma sig, Makten. Trägen vinner.

Nästa steg kanske kan bli att göra dig av med stoppningen helt? Om du nu har hittat rätt rätt med formen? Fint vinterprojekt. Slipa till och finishera ytan på lämpligt sätt eller limma tillbaka skinnet.

Jaha, att jag aldrig lär mig att hålla käften tills jag provat ordentligt. Idag satt jag på Sellesadeln i två timmar, och då var den inte ett dugg rolig längre. Samma skit som alla andra sadlar, det vill säga tryck på dåliga ställen med påföljande smärta och strypt blodflöde.

Om inte Ergonsadeln funkar så ger jag upp. Får helt enkelt låta bli att cykla långt:-(

Tillbaka
Topp