När kan man cykla?

När kan man cykla?
Man kan väl cykla när man inte ramlar så mycket? Och sen ska man väl behärska lite olika dicipliner. Samt har en två, tre cyklar?

När kan man cykla?
cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> När man inte behöver stödhjul?

Man kan även cykla med stödhjul eller på en trehjuling. Så om man är mer än 2 år gammal så kan man cykla.*

/Johan

*Med reservation för till-lägg eller borttagning av personer (måste helgardera) :-P

När kan man cykla?
Ifall man haft elaka föräldrar som monterade stödhjul så kan man cykla först när de ryker och i övrigt enl nedan. Sen är det inte så jäkla noga hur snyggt eller hur långt man cyklar... Själv hade jag aldrig stödhjul och räknar med att man är cykelkunnig när man klarar att starta själv och klarar minst fem varv på vevpartiet. En bonus om man klarar att svänga men sånt är inte så viktigt i början ;-)
I mer vuxen ålder så utgår jag från att själva cyklandet inte är föremål för frågan, utan snarare en undran om cykling i olika väder och årstider och då blir svaret "man kan alltid cykla"

När kan man cykla?
plumse skrev:
> Ifall man haft elaka föräldrar som monterade
> stödhjul så kan man cykla först när de ryker
> och i övrigt enl nedan. Sen är det inte så
> jäkla noga hur snyggt eller hur långt man
> cyklar... Själv hade jag aldrig stödhjul och
> räknar med att man är cykelkunnig när man
> klarar att starta själv och klarar minst fem varv
> på vevpartiet. En bonus om man klarar att svänga
> men sånt är inte så viktigt i början ;-)
> I mer vuxen ålder så utgår jag från att
> själva cyklandet inte är föremål för frågan,
> utan snarare en undran om cykling i olika väder
> och årstider och då blir svaret "man kan alltid
> cykla"

Här sitter en "elak" pappa med en överlycklig 4-årig son. Äntligen har han fått stödhjul och kan ta sig fram själv på sin cykel. Att kunna cykla eller ej, definitionspetfråga. Skitsamma säger jag för nu har grabben det kul på sin cykel och det är vad som verkligen betyder något. Att jag hela förra sommaren och fram tills denna helgen försökte traggla fram med en stång bakifrån bara för att jag verkligen inte ville köra med "löjliga" stödhjul blev tillslut en plåga för alla. Grabben hatade sin cykel och vägrade se åt den när vi var ute och lekte. Nu frågar han efter att få komma ut och jublar glatt när han gör meterlånga "streck" på asfalten med låst bakhjul.

Att inte ha stödhjul bara för att det "inte är bra" är bara skitsnack ärligt talat. Jag hade heller inte stödhjul när jag lärde mig förresten..

När kan man cykla?
Ok, det är väl inte diaboliskt elakt med stödhjul kanske? Finns liten risk att jag överdrev en smula... Men EGENTLIGEN lider du! ;-)

[Edit]: Andematt, tyckte du också det var jobbigt när du lånade kompisar stödhjulsförsedda cyklar och tyckte det var svårt att cykla när hojen lutade åt fel håll?

Inte för att det spelar någon som helst roll längre fram hur duktig man blir som cyklist, där spelar nog stödhjulen ingen roll alls. Det var ju inte så jag menade.

Senast redigerad av en moderator:
När kan man cykla?
Har sett några studier som kommer fram till slutsatsen att människan är full-lärd vid 3 års ålder. Allt efter det är enbart förfining av kunskaperna.

Intressant tes.

När kan man cykla?
Det var alltså därför jag inte klarade av att lära mig Franska? Känns skönt att det inte var mig det var fel på, utan evolutionen!
;-)

När kan man cykla?
Cykla kan man när man överlåter balansen till hjulen och inte försöker balansera själv.

Då cyklar man!

Edit: Gör man något annat så är man ute och cyklar. ;)

När kan man cykla?
Plumsegubben lille, jag hade aldrig några vänner *buhuuu*. Än mindre sånna med stödhjul på sina cyklar. Jag har fortfarande inga vänner *snyft* och i dag är det nog inte sannolikt heller att jag får testa nån cykel i rätt storlek med stödhjul... *ynf* ;o)

Men jag förstår om din barndom var traumatisk för dig med sådana upplevelesr. Cyklar lutandes åt fel håll mm mm.

Förresten, jag kan franska, eller iaf funkar det i frankrike, de blev jätteglada när jag sa Märrsi Pucko..

När kan man cykla?
plumse skrev:
> Det var alltså därför jag inte klarade av att
> lära mig Franska? Känns skönt att det inte var
> mig det var fel på, utan evolutionen!
> ;-)

Något språk hade du lärt dig innan du var tre år. Franska är bara samma språk, fast med lite andra uttal.

När kan man cykla?
Annars har jag hört att lågt monterad sadel och borttagande av vevarmar (så att ungen kan använda den som sparkcykel) skall vara ett bra sätt att få ungar att lära sig hålla balansen. Helt plötsligt lyfter de upp fötterna från marken och rullar. Då är det bara att montera på vevarmarna igen...
OBS! Handbroms både fram och bak är att rekommendera!

När kan man cykla?
Många (läs medelålder kvinnor och äldre) kan i n t e "cykla" tycker jag. Det de kan är att sitta på sadeln, hålla balansen på cykeln och köra rakt fram. Kommer något i dess väg så vinglar och far de fram och tillbaka nästan i panik och vet knappt längre hur man bromsar. De verkar inte heller förstå hur de använder de 3-5 växlar de har på cykeln eftersom de bara kör på tyngsta växeln oavsett om det är plant eller uppförsbacke.

Grovt generaliserande, jag vet, men så uppfattar jag grovt den kategorin människor.

När kan man cykla?
Jag skrev någon gång att om du kan cykla så är ända skillnaden med spd att du blir starkare.

jag vet att dte var mindre populärt utalande av mig:)

När kan man cykla?
Jag lärde mig cykla på en sån här cool:

34216094_1.jpg

Inga bromsar och vevarna direkt på framhjulet. Allt enligt mytomspunnens teori. Det funkar. Jag har aldrig haft stödhjul.

När kan man cykla?
Vi bodde längs en lång asfalterad backe med en vändplan längst ner, och när jag kunde åka ända ned utan att drutta in i en häck med min Bambino, då kunde jag cykla...20km/h?
Observera äkta single drive och framhjulsdrift (ej min på bild, borta sedan länge tyvärr)!
Vid ~5 km/h var man tvungen att släppa pedalerna och fick förlita sig på spårval och att det fanns ett slut som ej var allt för hårt...

Bilagor

• bambino.jpg
    bambino.jpg
    106 KB · Besök: 238
När kan man cykla?
JT!
Helt otroligt!
Två tankar samtidigt.
Jag googlade efter 'Bambino cykel' och hittade bilden på Tradera, typ antagligen 10sekunder efter dig!

När kan man cykla?
Jag lärde mig på en grön metallic Fram King. Tror det finns en bild från 1979 nånstans på forumet på mig på den cykeln .. Efter det fick jag en guldmetallic av samma märke med 3 växlar och 24" hjul

Framskylt-30.jpg

När kan man cykla?
Jag hade en liten Panther BMX som första hoj. Skitkul hade jag med den, hoppade och höll mig. Sen fick jag en tråkig 5-växlad Crescent citybike... *morr*

Edit: Iofs hoppade jag 3-4 stegstrappor med den, men ändå en tråkig cykel.

När kan man cykla?
Vad hade din för färg Mårten? Jag hade en blå/vit bmx som jag funderar på om inte den hetter Panther. Efter den fick jag en 3-växlad tråkig liten citybike iaf, men cyklade långt på den för att vara så liten. blev en runda på en mil själv vid 10 års ålder iaf. (:

När kan man cykla?
Efter 1000 inlägg borde man nog kunna ståta med att vara en komplett cyklist.

Annars är jag beredd att hålla med Ingo och lägger gärna till fordonsslagen bil och skor.

När kan man cykla?
Mattias L skrev:
> Har sett några studier som kommer fram till
> slutsatsen att människan är full-lärd vid 3
> års ålder. Allt efter det är enbart förfining
> av kunskaperna.
>
> Intressant tes.

Förmodligen menar man att man har använt alla sina muskler minst en gång och då är man "fullärd" eftersom man vet att muskeln finns och går att använda.
Sedan är det ju motoriken...
Om hjärnan nu är en muskel så vore ju en intressant tanke:
Hjärnan kan tränas till att göra MASSOR med saker.
Biceps kan tränas till att göra MASS.. nä just det EN sak.
Kanske tur att man inte har en biceps innanför pannbenet och massa små hjärnor överallt på kroppen.
...även om många kommer att tro att JAG har det efter detta inlägg :)

Kanske är det så älijens är skapade. Fan vet vad de behöver för att överleva.
Jag har inte den blekaste aning om hur fan jag ska komma tillbaka till ämnet utan att säga att aliens kan förmodligen inte cykla och är där med inte heller happyiter.
Gnatt!

Tillbaka
Topp