Navbroms kärvar/fastnar

Fairass

Ny medlem
Navbroms kärvar/fastnar
Hej.
En fråga som inte rör MTB så mycket men...
Köpte mig en gammal militärhoj i veckan får en liten cykelverkstad som reparerar och säljer skrotcyklar.
Den är väldigt fin i skicket.
Problemet är när man bromsar (fotbroms/navbroms) så släpper inte bromsen när man börjar trampa igen, den kärvar.
Den kärvar hårdare ju hårdare man bromsar.
Man kan få den att släppa om man lirkar lite på en bult på sidan av navet.
Han på cykelverkstaden berättade detta för mig och sade att han inte hade kommit på vad det var (ingen aning om kunskapsnivån på honom).

Någon som har nån idé?

Navbroms kärvar/fastnar
Du kan ju börja med att ta en bild på navet eller berätta märke/modell av nav så kan nog någon duktig berätta hur du ska gå till väga

Navbroms kärvar/fastnar
Ska se till att lägga upp en bild i eftermiddag.
Har inte grejsat med cykeln alls, vad han på cykelverkstaden gjort törs jag inte säga.

Om det nu är fettet, vilken typ ska man ha?

Navbroms kärvar/fastnar
Problemet brukar lösa sig om man gör rent alla smådelar i navet och smörjer med rätt olja/fett enligt föreskrift från tillverkare. Kan vara nödvändigt att byta själva bromsdelen (2 delad ring som spänns ut vid bakåttramp). Specialfett på bromsdetajerna!

Navbroms kärvar/fastnar
Här har ni bilder på navet. Spec från tillverkaren blir nog svårt med tanke på åldern.
Kika på bilderna och om det är nån som har nåt smart tips om vad jag kan testa så är det bara att skriva =)

Men jag ska definitivt skruva isär det och titta hur det ser ut.

Bilagor

• 2014-02-28 12.43.15.jpg
    2014-02-28 12.43.15.jpg
    88.7 KB · Besök: 1,590
  • 2014-02-28 12.43.25.jpg
    2014-02-28 12.43.25.jpg
    92.5 KB · Besök: 995
  • 2014-02-28 12.43.34.jpg
    2014-02-28 12.43.34.jpg
    139.9 KB · Besök: 660
Navbroms kärvar/fastnar
Fast den manualen hör väl inte till det här navet tror jag (ögnade bara igenom som hastigast). Den där är för cykel m/42 och cykel 104 med "vanliga" bromsnav, det där ser ut att vara ett trumbromsat Sachsnav (cykel 105).

EDIT: Kollade lite i nån manual jag hade på datorn, stod tyvärr inte så mycket om navet på cykel 105. Det enda jag hittade var det här:
sachs.jpg

Du får väl helt enkelt pröva att droppa lite olja där och se om det händer nåt. Gör det inte det är det nog bara att ta isär, göra rent och se över.

Senast ändrad:
Navbroms kärvar/fastnar
Hej

Har haft en militärcykel med samma problem, kan inte svära på om det är samma model. Min lösning var att ta isär navet, göra rent och smörja upp alla rörliga delar i bromsmekanismen. Funkade utan problem efter det.

Navbroms kärvar/fastnar
Det är trumbroms i det navet Fairass, gör som MaxPower skriver men inget fett i trumman eller på backarna, tänk på att inte använda för mycket fett så det börjar vandra i navet. Bromsbackarna och trumman ska slipas lite jämt och plant. Är bromsbackarna slut så är det kört utan "nya".

Navbroms kärvar/fastnar
Det kanske är lite sent nu för din cykel, men jag kan lägga upp en bild här som kanske hjälper någon som i framtiden vill meka med sin militärcykel. Jag hittade nämligen genom lite googling en sprängskiss på baknavet till cykel modell 105A, som har ett nav från Sachs med modellnummer HR 90 V. Det navet sitter på en del mopeder, men den svenska försvarsmakten eller dess underleverantör använde alltså en variant av navet med bromsarm för cykel.
Själv har jag ett sådant baknav som glappar rätt ordentligt, så jag ska se om det går att åtgärda och tar gärna emot tips och erfarenheter från renovering eller bara isärplockning av navet.
Militarcykel105Abaknav.jpg

Försvarsmakten har gett ut en egen handbok för just det navet. Det finns ett exemplar att låna på Krigsarkivets bibliotek på Riksarkivet, för den som vill läsa på. Häftet heter "Cykel 105A baknav HR 90 V : anvisningar för justering"

Länk till sprängskissen på teh internetz: http://www.technik-ostfriese.com/technik-ostfriese/ztrb/ztrbhercp1505pfw/024.jpg
Källa: http://www.technik-ostfriese.com/technik-ostfriese/ztrbhercp1505pfw.php

Navbroms kärvar/fastnar
Det kanske är lite sent nu för din cykel, men jag kan lägga upp en bild här som kanske hjälper någon som i framtiden vill meka med sin militärcykel. Jag hittade nämligen genom lite googling en sprängskiss på baknavet till cykel modell 105A, som har ett nav från Sachs med modellnummer HR 90 V. Det navet sitter på en del mopeder, men den svenska försvarsmakten eller dess underleverantör använde alltså en variant av navet med bromsarm för cykel.
Själv har jag ett sådant baknav som glappar rätt ordentligt, så jag ska se om det går att åtgärda och tar gärna emot tips och erfarenheter från renovering eller bara isärplockning av navet.
Visa bilaga 301392

Försvarsmakten har gett ut en egen handbok för just det navet. Det finns ett exemplar att låna på Krigsarkivets bibliotek på Riksarkivet, för den som vill läsa på. Häftet heter "Cykel 105A baknav HR 90 V : anvisningar för justering"

Länk till sprängskissen på teh internetz: http://www.technik-ostfriese.com/technik-ostfriese/ztrb/ztrbhercp1505pfw/024.jpg
Källa: http://www.technik-ostfriese.com/technik-ostfriese/ztrbhercp1505pfw.php
Har ägnat hela eftermiddagen åt att serva mitt skrikiga, låsningsbenägna fotbromsnav av typ Sachs HR 90 V och kan meddela att denna sprängskiss stämmer hyfsat men inte exakt. Vad jag kan se sitter den på min cykel jämfört med bilden en extra bricka innanför bromsskölden (viktigt) och en bricka mellan bromsbackarna (mindre viktigt). Detta stämmer dock fint med sprängskissen bland filerna i facebookgruppen "Militärcykel". Där finns en sju sidor lång komplett verkstadshandbok! Länkar även en annan happytråd med matnyttigt på ämnet: https://happyride.se/forum/threads/militaercykeltraden.521117/

Bilagor

• 2.pdf
    2.pdf
    359.2 KB · Besök: 312
Tillbaka
Topp