Ni som har Command post, frågor till er!

rularn

Aktiv medlem
Hej!

Jag har två frågor till er:
1) Hur ofta behöver ni fylla på er command post med luft?
2) Hur fungerar den i kallt väder? Dvs när det är minusgrader och runt 0-5 C?

Tackar på förhand!

3. Hur påverkas ni av att det bara är en bult som håller sadeln och sadelvinkeln - måste ni dra den tokhårt med loctite, knakar den, lossnar den etc?

Westman skrev:
-------------------------------------------------------
> 3. Hur påverkas ni av att det bara är en bult
> som håller sadeln och sadelvinkeln - måste ni
> dra den tokhårt med loctite, knakar den, lossnar
> den etc?

Jag har inte kört min nuvarande speciellt länge, men min gamla Commandpost har cirkulerat i kompiskretsen sen 2012 och jag har inte hört att några har klagat på det i alla fall. Det verkar funka bra, jag har dock hört att vissa på internetz klagar på det. Men jag har inte hört någon som har problem med det på riktigt.

Jag har samma erfarenhet som Luthman. Min stolpe är dock ganska ny, jag har haft den för 10-15 turer kanske...
Jag har hört folk klaga på den när det är kallt men vet inte vad som funkade dåligt och hur gamal / väl servad stolpen var.

Att det är bara en bult är inga problem, det funkar fint och knakar inte. Jag drog bara med min vanlig bondekänsla! :)
Sen att det är set back på stolpen ser jag som ett stort minus! Men som tur är passar det min ram. Det funkade inte alls på Endorphin-ramen som jag lånade till exempel.

Jag har kört 3 olika Command post sedan hösten 2010, den första gick i 2.5 år utan några problem, jag behövde dock serva den en gång vilket tog ca 30 minuter. Den stolpen rullar fortfarande hos grannen som dock cyklar mindre än vad jag gör.

1 Jag har fyllt på luft några gånger kanske 5-8 ggr totalt.

2 Den går klart långsammare när det är minusgrader men den funkar. Jag har dock hört om andra där det kärvar lite oklart varför.

3 På den första versionen jag hade fick man ta i för kung och fosterland för att få sadeln att sitta still, på de två efterföljande stolparna har det fungerat helt ok.

Innan jag hade Command post körde jag med gravity dropper i några år, den stolpen brukar referas till som underhållsfri men jag var tvungen att gulla mer med den än med Command Post:en

Min ,den 1:a var av gamla modellen med en skruv. Kass att ställa in vinkeln småjustera osv. Den höll ändast sex månader sen hade hylsan invändigt gått i bitar. Sp säger att man inte får öppna den själv då gäller inte garantin kasst, men det lösta sig. Sen fick jag den nya modellen på garantin vilken funkar klockrent. Sadeln sitter som den ska behöver knappt aldrig fylla luft & funkar mycket bra när det är kallt tillskillnad mot min Reverb som är långsam å slö. Gillar nog CP mera om jag skulle välja.

För min del har båda frågorna hängt ihop lite. Den går som sagt långsammare vid låga temperaturer,men funktionen har varit ok. Gick lite långsamt ett tag när jag använde fett istället för olja på glidytan.

Har behövt pumpa några gånger och den tappade luft mellan turerna. Detta var när jag ställde in cykeln i rumstemperatur med sadeln i botten. Nu låter jag sadeln vara kvar i högt läge när cykeln värms upp och problemet har försvunnit vilket känns lite skumt eftersom det bör vara ett slutet system.

Jag har en teori om vad som händer, men eftersom jag inte tror på den så behåller jag den för mig själv. Ska sätta mig med papper, penna och allmänna gaslagen och se om jag blir mer klok.. ;-)

Har just fått min 1:a reklamerad efter att "låskragen" gått i bitar.
Har i princip inte behöva fylla på luft annat än vid service, med fett i gick den så pass trögt vid minusgrader att jag fick dra upp den den sista biten. Har inte ens hunnit prova den nya, går den lika trögt åker det i olja direkt.

Ang enbultsinfästningen, om man gör som dom rekommenderar så brukar den sitta. Dvs dra åt den (enl angivet moment = lagom hårt med rätt känsla i handleden), vicka på sadeln så det knakar, dra åt lite till.

Har haft tre cyklar med cp & enda problemet har vart fukt i vajern som då frös i minus. Ny vajer så funka de fint igen. Specialized rekommenderar ett tunnare fett när det är kallt om man får problem med att den blir långsam. Jag stoppade i litiumfett i min förra och den blev betydligt rappare.

Lämnade min stolpe på service fyra ggr första året, den tappade luft. Fick till slut en ny av specialized. Även den nya slutade fungera efter två turer. Börjar misstänka att ramen är sned. Drar numera upp den för hand.

https://mittlivsomcykel.wordpress.com/2015/01/06/15c/u

Nu går jag lite offtopic och även så kanske folk tycker jag inte är helt oberoende i frågan.
Men just hur stolpar fungerat i dåligt väder och kyla har jag varit lite extra uppmärksam på i år och testat typ alla stolpar jag mött i skogen. Inklusive den nämnd i rubriken.

Ingen jag har mött har varit problemfri. Men den som gått bäst är den jag valt att köra på.

Här är den i -15°C

fattar inte varför länken hamnar överst alltid från mobilen?!

Tillbaka
Topp