Nishiki Continental

Nishiki Continental
Även cykelhobby anger tjockleken 0,9-0,6-0,9.
Nishiki-modellerna på Cykelhobby är de ursprungliga touringcyklarna från tidigt 80-tal som är gjorda i Tange 2001 Mangaloy. Den du har är några årtionden nyare och inte alls gjord av samma stål eller samma produktionsmetod. Tror du har en kalascykel, även om den inte är klassisk med tunna rör och lödda muffar.

Nishiki Continental
?

Bilagor

• IMG_20230306_211623.jpg
    IMG_20230306_211623.jpg
    325.2 KB · Besök: 55
  • IMG_20230306_212101.jpg
    IMG_20230306_212101.jpg
    417.8 KB · Besök: 55
  • IMG_20230306_212052.jpg
    IMG_20230306_212052.jpg
    379.4 KB · Besök: 61
  • IMG_20230306_212042.jpg
    IMG_20230306_212042.jpg
    470.6 KB · Besök: 63
  • IMG_20230306_211715.jpg
    IMG_20230306_211715.jpg
    325.6 KB · Besök: 73
  • IMG_20230306_211706.jpg
    IMG_20230306_211706.jpg
    393.8 KB · Besök: 81
  • IMG_20230306_212019.jpg
    IMG_20230306_212019.jpg
    536.4 KB · Besök: 78
  • IMG_20230306_212122.jpg
    IMG_20230306_212122.jpg
    378.6 KB · Besök: 63
  • IMG_20230306_212110.jpg
    IMG_20230306_212110.jpg
    455.3 KB · Besök: 58
Nishiki Continental
Men det är intressant att slipa. Eventuella bucklor blir extra tydliga, likt nivåkurvor i MATLAB.
Här är den jag nämnde tidigare, knappast något som kan va ett problem.

Bilagor

• 16781379520031731219586020429552.jpg
    16781379520031731219586020429552.jpg
    523.4 KB · Besök: 62
  • 16781379719899115859156526752657.jpg
    16781379719899115859156526752657.jpg
    510.9 KB · Besök: 58
Nishiki Continental
Ni får förlåta min okunnighet i de här cyklarna. TS cykel verkar vara något helt annat om än med samma namn. Den uppmätta cykeln i listan är som ni säger av en mycket äldre modell.

Den äldre var ju i Standard diameter rör, Waikatos verkar vara större diameter och då hade säkerligen den godtjockleken upplevt som mycket styv.

är godstjockleken i listan troligen fel.
Varför tror du angiven tjocklek är fel?

Nishiki Continental
Varför tror du angiven tjocklek är fel?
Det verkar orimligt att man använt oreducerat diagonalrör när över- och sadelrör är reducerade och även att sadelröret är 0.8/0.5/0.8. Normala vid den tiden var 0.9/0.6/0.9 för mindre eller normalstora och 1.0/0.7/1.0 för större ramar och/eller touringmodeller. Sen fanns det även 0.8/0.5/0.8 och ännu tunnare men främst då för extra lätta lvg-cyklar.

Senast ändrad:
Nishiki Continental
Det verkar orimligt att man använt oreducerat diagonalrör när över- och sadelrör är reducerade och även att sadelröret är 0.8/0.5/0.8. Normala vid den tiden var 0.9/0.6/0.9 för mindre eller normalstora och 1.0/0.7/1.0 för större ramar och/eller touringmodeller. Sen fanns det även 0.8/0.5/0.8 och ännu tunnare men främst då för extra lätta lvg-cyklar.
Kanske det, men datan är uppmätt med dyr mätutrustning. Flera uppsågade ramar har använts för kalibrering. Reed som ligger bakom listan är en ytterst cykelnörd, jag har cyklat några brevets tillsammans med honom i San Francisco.

Nishiki Continental
Åter till ämnet.

Inspo!

Nishiki Continental
Hade missat denna tråden!

Fin ram vad det verkar! Med sådan geometri, dvs hög och kort, tror jag det är mycket svårt att köra något annat än bockstyre. Sittställning är såklart högst personlig, men eftersom du är såpass lång tror jag inte det blir någon höjdare med rakt styre.

Det är ett ganska stort jobb att först bygga upp cykeln med en typ av styre, för att sedan bygga om till en annan typ. Nya reglage, andra längder på vajrar och höljen osv gör att det lätt blir både kostsamt och tidskrävande.

Jag bygger bockstyrecykel med ram som är 58 hög och 55 lång, dvs ganska lik din. Om du vill får du gärna provsitta min och se hur den känns. Jag är 184 cm och cyklar vanligtvis på bockstyrecykel som är både 58 hög och 58 lång (åtminstone ungefär...). Jag behöver bara fundera klart i styrfrågan...?

Nishiki Continental
Hade missat denna tråden!

Fin ram vad det verkar! Med sådan geometri, dvs hög och kort, tror jag det är mycket svårt att köra något annat än bockstyre. Sittställning är såklart högst personlig, men eftersom du är såpass lång tror jag inte det blir någon höjdare med rakt styre.

Det är ett ganska stort jobb att först bygga upp cykeln med en typ av styre, för att sedan bygga om till en annan typ. Nya reglage, andra längder på vajrar och höljen osv gör att det lätt blir både kostsamt och tidskrävande.

Jag bygger bockstyrecykel med ram som är 58 hög och 55 lång, dvs ganska lik din. Om du vill får du gärna provsitta min och se hur den känns. Jag är 184 cm och cyklar vanligtvis på bockstyrecykel som är både 58 hög och 58 lång (åtminstone ungefär...). Jag behöver bara fundera klart i styrfrågan...?

Mm, detta kanske är en sanning som jag vägrar förlika mig med. Helst vill jag ha rakt styre, bock kan gå, men det är plan b.

Tack för erbjudandet, jag ska mäta lite andra cyklar och se vad jag har cyklat på tidigare. Kanske kan man komma upp lite i sittställningen på ett sådant sätt att det inte känns trångt.

Idag cyklade jag på en Skeppshult med 55 cm överröret och det kändes ändå ok. Kan lägga upp på den cykeln också, så får ni se vad jag experimenterar med ?

Nishiki Continental
Det beror också ganska mycket på hur långt bak man har sadeln som i sin tur beror på sadelrörets lutning och hur upprätt körställningen är.

Nishiki Continental
Kanske det, men datan är uppmätt med dyr mätutrustning. Flera uppsågade ramar har använts för kalibrering. Reed som ligger bakom listan är en ytterst cykelnörd, jag har cyklat några brevets tillsammans med honom i San Francisco.
Om mätresultaten är tillförlitliga är det mycket intressant data! Skall läsa på mer om det projektet :)

Nishiki Continental
Om mätresultaten är tillförlitliga är det mycket intressant data! Skall läsa på mer om det projektet :)
Gör det! Vet inte om länken till Google gruppen funkar för alla men såhär skrev Reed om projektet:

After much faffing about, I releasing my first set of bicycle frame tube wall thickness measurements. You can find them here:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1XeS2nJhBPSDRbqgG1-F2VOI_vK1QZnZmysARDJWyGps/edit?usp=sharing

Included in this first data set are an interesting selection of Rawland, Rivendell, Surly, and other production bicycles.

I've spent a goodly amount of time with a crashed Centurion Ironman frame (Tange #1, 4130) taking ultrasonic measurements and then cutting up tubes, deburring, carefully sanding away paint, and then re-measuring with a high quality set of Mitutoyo digital calipers. I've also spent a great deal of time comparing other frames against tubing manufacturer and frame manufacturer specifications. I am now confident my measurements are reasonably accurate for bikes made of 4130 steel, which is most bikes. Let's say within 5%, probably better. They should also be fairly representative for bikes made of other alloys, more testing to come.

Note: I am providing these results at the full resolution of the device I used to measure, but please don't get too hung up on hundredths of a millimeter. I recommend rounding up. Or down. Whichever makes you feel better.

IMG_3696.jpg
IMG_3689.jpg

Thanks to everyone at the Bicycle Quarterly Un-Meeting last weekend who let me measure your frames, to Eric Keller who originally suggested ultrasonic measurement, to Joshua Horowitz who provided the crashed Centurion, and Charles Vasta who donated a damaged Reynolds 531 frame for testing and calibration.

A very special thanks to Jan Heine, Mark Vande Kamp, Alex Wetmore, and Hahn Rossman for their work in identifying, researching, and teaching about the concept of planing.

Things to do better going forward: Carry a caliper to measure tubing diameter and a tape measure to measure frame size. If anyone knows any of the folks whose bikes I measured at the Un-Meeting please put me in touch! I'd love to get their frame sizes.

And if you're able to make it to San Francisco with your bike, please drop me a line, I'd love to measure your frame. Even if I've already measured another one of the same type, it would be ideal to confirm those results.

Best,
Reed Kennedy
San Francisco, CA

Nishiki Continental
Jag funderar faktiskt på att nöja mig med sandpapprandet nu, låta den rosta lite och lägga på klarlack.

Jag känner inget behov av en finräser, jag vill ha en trotjänare, en vapendragare, en livskamrat att ha ifred.

Plus, en resa till Italien är redan planerad där det enligt utsago "knappt går att ställa en cykel på gatan utan att den blir stulen".

Ja, så får det nog bli, nu när jag tänker efter.

Bilagor

• 16782021761409194340067352446917.jpg
    16782021761409194340067352446917.jpg
    582.3 KB · Besök: 89
Senast ändrad:
Nishiki Continental
Om det är svårt att få till ett bra rostskydd med en sån här ram så är det en game changer. Jag vill inte vara vårdslös, bara ointressant för the Knyckertz.

Nishiki Continental
Sorry, är inte meningen att peppra er med allehanda frågor, bara ert intresse uppskattas mycket.

Jag fann en bra intro här;

Ska dessutom ändå snart besöka en färgbutik på Hisingen med många linoljebaserade produkter, där jag kan säkert få input också.

Nishiki Continental
Okey, hur gör jag på bästa sätt? Trumfar linolja klarlack?
Jag använder mycket linolja men svårt att svara på utan att ha direkt erfarenhet av det på cykelramar, båda ger nog ett skydd men inte särskilt bra och på olika sätt. Linolja funkar rätt bra på rostiga porthängslen och liknande men det är för att den sugs in i den porösa rosten och linolja "andas", därför den fungerar så bra på trä, en lack lägger sig på ytan och skyddar men om sen fukten kryper in under rostar det på bra.

Senast ändrad:
Nishiki Continental
Jag använder mycket linolja men svårt att svara på utan att ha direkt erfarenhet av det på cykelramar, båda ger nog ett skydd men inte särskilt bra och på olika sätt. Linolja funkar rätt bra på rostiga porthängslen och liknande men det är för att den sugs in i den porösa rosten och linolja "andas", därför den fungerar så bra på trä, en lack lägger sig på ytan och skyddar men om sen fukten kryper in under rostar det på bra.
Okej, intressant.
Jag gillar ide`n med en tillsynes nedgången med väl funktionsduglig cykel.

Jag tror inte jag kommer oroa mig allt för mycket gällande rosten. Jag dokumenterar skicket här i tråden, sen håller jag koll framöver om något rost tycks bildas. Med ett par lager klarlack eller linolja borde det ändå funka hyfsat.

Snackade med en vän som cyklat runt i stora delar av Europa. Han nämnde att vissa tejpar sina cyklar i rikliga mängder för att få till ett nedgånget intryck, men det låter mekigt. I synnerhet med tanke på hur väl visa tejpbitar redan satt på ramen.

Istället bygger jag för resande redan från början. ?

Nishiki Continental
Okej, intressant.
Jag gillar ide`n med en tillsynes nedgången med väl funktionsduglig cykel.

Jag tror inte jag kommer oroa mig allt för mycket gällande rosten. Jag dokumenterar skicket här i tråden, sen håller jag koll framöver om något rost tycks bildas. Med ett par lager klarlack eller linolja borde det ändå funka hyfsat.

Snackade med en vän som cyklat runt i stora delar av Europa. Han nämnde att vissa tejpar sina cyklar i rikliga mängder för att få till ett nedgånget intryck, men det låter mekigt. I synnerhet med tanke på hur väl visa tejpbitar redan satt på ramen.

Istället bygger jag för resande redan från början. ?
Jag hade nog själv börjat med kokt linolja och sett om det ger skydd tillräckligt, lätt att förnya när det behövs. Lack är besvärligare.

Var precis ute en runda i stormen och passade på att kolla på portarna som målas med roslagsmahogny, alltså linolja blandat med lite tjära, och järndetaljerna har faktiskt klarat sig bra trots ett utsatt läge.

Nishiki Continental
Jag hade nog själv börjat med kokt linolja och sett om det är skyddar tillräckligt, lätt att förnya när det behövs. Lack är besvärligare.

Var precis ute en runda i stormen och passade på att kolla på portarna som målas med roslagsmahogny, alltså linolja blandat med lite tjära, och järndetaljerna har faktiskt klarat sig bra trots ett utsatt läge.

Toppen, då testar jag det.
Tack ?️

Nishiki Continental
Nu har jag cyklat en del på en Skeppshult med 55 cm överrör. Det känns helt ok så är inte särskilt orolig för storleken längre.
Men det är klart, en hög och lång styrstam skadar inte.

Gällande styre så har jag sneglat lite på mustasch-styren med styrändsreglage. Men det känns lite för experimentellt. Istället så tar jag nog skeppskultens styre rakt av, på med barends och sedan linda.

Ett annat projekt är hjulbygge, jag har ett NOS Deore LX nav med dynamo liggandes, det får bli framhjulet. Troligen kopplas dynamo till en mobilhållare så att jag kan ladda luren på vägen. Eller har ni andra åsikter?

Är sugen på att köra 90-tals LX rakt igenom, svarta komponenter, som inte väcker så mycket uppmärksamhet.

Senast ändrad:
Nishiki Continental
Jag investerade faktiskt i rå, okokt linolja. Ringde en färghandlare och besökte en annan, båda rekade den okokta om det fanns tid nog. Även flaskan nämner rostskydd vilket känns bra.

Torktiden då? Jo.. *trumvirvel*..... 24 dagar. Men jag har kokt hemma, lite blandas nog i för att få ner tiden.

Under tiden kan jag förbereda annat.

Hålet mellan sadelrör och vevhuset är i minsta laget. Kanske ställer jag en rulle papper sprutad med linolja även där, sen i med sadelstolpe.

Nishiki Continental
Jag investerade faktiskt i rå, okokt linolja. Ringde en färghandlare och besökte en annan, båda rekade den okokta om det fanns tid nog. Även flaskan nämner rostskydd vilket känns bra.

Torktiden då? Jo.. *trumvirvel*..... 24 dagar. Men jag har kokt hemma, lite blandas nog i för att få ner tiden.
Ställ ut den i solen så torkar (oxiderar) oljan på några dagar, i mörker kan det nog t.o.m. krävas ännu längre än 24 dagar.

Nishiki Continental
Var inte så säker på det, de som kan lite ser lätt igenom maskeringen :)
Jag skulle nog säga att detta är bortom begreppet maskering. Det handlar om en reell värdeminskning med alla kosmetiskamedel tillåtna. Komponenter blir oåterställbara.

Cockpiten däremot, den kommer nog hinta om något annat, dels vill jag inte kompromissa med komfort och dels är det ju faktiskt den jag själv ser vid framfart. ?

Nishiki Continental
Jag skulle nog säga att detta är bortom begreppet maskering. Det handlar om en reell värdeminskning med alla kosmetiskamedel tillåtna. Komponenter blir oåterställbara.

Cockpiten däremot, den kommer nog hinta om något annat, dels vill jag inte kompromissa med komfort och dels är det ju faktiskt den jag själv ser vid framfart. ?
En variant på samma filosofi som jag använder när jag lastar allt bak på cykeln, ser jag inte hur mycket jag har med mig är det (nästan) som att cykla utan packning, men man måste surra bra för man ser heller inte om något trillar av.

Nishiki Continental
Inget allvarligare mer än att komponentnamn och vissa detaljer nog målas över i samma färg som komponenten i övrigt.

Har ett par bra v-bromsar som kanske åker på enligt den devisen,
Haha, alltså jag bara måste få säga det, inget illa ment, men jag tycker det är synd att behandla en så fin ram och komponenter på det sättet. Att det enbart är kosmetiskt hjälper förstås en hel del men ändå ...

Nishiki Continental
Haha, alltså jag bara måste få säga det, inget illa ment, men jag tycker det är synd att behandla en så fin ram och komponenter på det sättet. Att det enbart är kosmetiskt hjälper förstås en hel del men ändå ...
Dels tror jag faktiskt inte jag orkar bygga "snyggt". Inget illa ment, men det krävs ett visst sinnelag, en viss "pedantism". Det ena ska matcha det andra etc.

Sen kommer ju detta på intet sätt påverka funktionaliteten.
Jag är vill ha en cykel som känns bra, såklart. Men om jag känner mina resvanor bra så kommer den här passa in bättre än vad en fincykel någonsin kan göra.

Lite synd kanske, men tänk istället på alla mil och dagar vi ska spendera tillsammans. Utan skrävel eller särskilt mycket oro. Bara vi på vägen, ensemble et au-delà ☺️?

Nishiki Continental
Dels tror jag faktiskt inte jag orkar bygga "snyggt". Inget illa ment, men det krävs ett visst sinnelag, en viss "pedantism". Det ena ska matcha det andra etc.

Sen kommer ju detta på intet sätt påverka funktionaliteten.
Jag är vill ha en cykel som känns bra, såklart. Men om jag känner mina resvanor bra så kommer den här passa in bättre än vad en fincykel någonsin kan göra.

Lite synd kanske, men tänk istället på alla mil och dagar vi ska spendera tillsammans. Utan skrävel eller särskilt mycket oro. Bara vi på vägen, ensemble et au-delà ☺️?
Absolut, och mitt inlägg var skrivet med glimten i ögat ;)

Tillbaka
Topp