P
Paco
Guest
[Notis] Öhlins satsar på MTB
Luthman Photography sa:När tänker nån såga den nya dh-gaffeln?
Jag har inte så mycket att säga om den men det har väl snackats rätt mycket om den på PB iaf...
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Luthman Photography sa:När tänker nån såga den nya dh-gaffeln?
H. sa:Synd att ttx'en inte finns med vridna piggybacken i universal-varianten...
Dom har ju dessutom gjort om hsc så att läge 3 blivit lockout vilket jag tycker känns fel på en sån dämpare.H. sa:soderblom sa:H. sa:Synd att ttx'en inte finns med vridna piggybacken i universal-varianten...
Det var väl därför de gjorde om den för univeralvarianten jämfört med Specialized? Dvs för att funka med fler ramar. Eller var det någon särskild ram du hade i åtanke där det blir tight?
Nä. Men den är mycket fulare med rak piggyback. Den vridna känns lite som Öhlins signum.
Var hittar du den vridna modellen av ttx för jag kan inte hitta den.H. sa:Synd att ttx'en inte finns med vridna piggybacken i universal-varianten...
soderblom sa:Review av RXF 34 på VitalMTB. Tycker ändå att det var en lite mer ingående recension än det brukar bara, dvs inte bara kommentarer om plushness och stiction...
http://www.vitalmtb.com/product/guide/Forks,33/hlins/RXF-34,16821#product-reviews/2602
durietz sa:soderblom sa:Review av RXF 34 på VitalMTB. Tycker ändå att det var en lite mer ingående recension än det brukar bara, dvs inte bara kommentarer om plushness och stiction...
http://www.vitalmtb.com/product/guide/Forks,33/hlins/RXF-34,16821#product-reviews/2602
Läste. Bra genomgång av hur den faktiskt funkar. Börjar bli en dyr meh-investering det här med Öhlins-gaffel. Om man tar hänsyn till basnivån på MTB-resensioner så har gaffeln nu blivit sågad ett antal gången. Det är konstigt tycker jag då den på pappret verkar riktigt väl genomtänkt (bortsett blingfaktorn)
FreddeP75 sa:Länka gärna till review där gaffeln blivit "sågad". Nyfiken på vad som skrivs. Själv har jag jämfört den med Pike och tycker den är bättre på alla punkter.
larsaw sa:+1 precis som för Formula's 35/Steva-gaffel så verkar Öhlins gafflar väldigt justerbara, vilket ju så klart är bra för dom som vill få ut MAX av sin upplevelse MEN för att uppnå denna nirvana av perfektion krävs tålamod och noggrannhet. Tvivlar på att alla som fått testköra denna gaffel lagt den tid som krävs för att hinna ställa in gaffeln så ordentligt som VitalMTB gjort, speciellt trolleriet med tre luftkammare.
Kanske är just på grund av komplexiteten att hitta "sweetspot" för dessa system som Manitou inte installerat sin variant (IRT) som standard på Mattoc'n, som mer och mer känns som den vettigaste gaffeln på marknaden (räknat bang4buck samt möjlighet till att kunna nörda ner sig i för den som så önskar).
FreddeP75 sa:Ja, det var ju några rejäla sågningar!
"and we wouldn't even say that it's better than a Pike or 34 in terms of outright performance, but it is certainly just as good."
"Thankfully, Öhlins’ twin-tube damper is seriously impressive. "
FreddeP75 sa:Ja, det var ju några rejäla sågningar!
"and we wouldn't even say that it's better than a Pike or 34 in terms of outright performance, but it is certainly just as good."
durietz sa:FreddeP75 sa:Ja, det var ju några rejäla sågningar!
Som jag skriver i min referens till detta, så jo, i MTB-recensionsvärlden så är det här så nära en sågning man kan komma. Vet inte om jag någonsin läst om en premium-produkt som inte hyllas. Håller du inte med har du läst för lite mtb-journalistik och reagerar med hjärta. Nu ska jag komma in och påpeka här också att jag själv just har en RXF på ingång och tror den kommer bli finemang, men tråkigt att den inte slår allt annat med hästlängder som man hade hoppats på.
Luthman Photography sa:durietz sa:FreddeP75 sa:Ja, det var ju några rejäla sågningar!
Som jag skriver i min referens till detta, så jo, i MTB-recensionsvärlden så är det här så nära en sågning man kan komma. Vet inte om jag någonsin läst om en premium-produkt som inte hyllas. Håller du inte med har du läst för lite mtb-journalistik och reagerar med hjärta. Nu ska jag komma in och påpeka här också att jag själv just har en RXF på ingång och tror den kommer bli finemang, men tråkigt att den inte slår allt annat med hästlängder som man hade hoppats på.
Problemet är väl att den inte verkar vara direkt bättre men kostar en del mer.
soderblom sa:Luthman Photography sa:durietz sa:FreddeP75 sa:Ja, det var ju några rejäla sågningar!
Problemet är väl att den inte verkar vara direkt bättre men kostar en del mer.
De jag vet som skaffat en RXF34 har ju sagt att den slår allt annat de tidigare haft, men det är kanske det man intalar sig när man öppnat upp plånboken? Vad gäller priset så är ju en Fox 36 dyrare om man bara tittar listpriser och en Lyrik ligger inte långt under. Men köper man en RS på rea i Tyskland går det ju alltid göra klipp.
Luthman Photography sa:Jag tittade in på min vanliga kran bike-components.de där ligger en Pike RCT3 29" på 719 europapengar, en Lyrik RCT3 29" 769 europapengar, en Fox 36 29" i diverse iterationer mellan 1259 och 1359 europapengar, Öhlins RFX34 går på 1215 europapengar och RFX36 1319 europapengar.
Paco sa:Det är därför du väljer en DVO Diamond 29" för 840 europapengar;)
TK sa:Svart fjäder..någon lättviktsvariant?
durietz sa:Vitalmtb har släppt en 17 min lång Öhlins-orgie för alla intresserade: http://www.vitalmtb.com/videos/feat...n-Enduro-29-with-Curtis-Keene,33089/sspomer,2
*Spoiler alert*
Det kommer en coil-variant på RXF-gaffeln. Och det ser ut som om den bara stoppas i luftkammaren på befintliga gaffeln och man behåller ramp-up-kammaren undertill, så hoppas verkligen det går att lösa som tillsats.
TK sa:Ni som har kört rxf gafflarna ett tag, vad har ni för intryck?
Schreddan sa:TTX22 i 230x65 mm.
Sprungsuspension i UK mfl fixar det. Säkert även Järvsö Bike Park.
inzani sa:Någon kunnig som har koll på vad jag behöver för å montera en RXF 36 på trek's ramar med E2 Tapered Steerer?
Köpa ett kit med specialized styrlager och byta ut undre koppen och montera specialized styrlager kanske? Antar den monteras rakt på gaffeln. Ser ju lite annorlunda ut jämfört mot en fox...