MickeMud sa:
Vad är den samlade erfarenheten av Öhlins MTB dämpare/gafflar.
Finns några oberoende tester med loggning av rörelsemönster m.m. över en bestämd testban. Jmf.m konk.
Är det lätt att justera in och serva själv, jmf med Konk.
Finns det delar att få tag på smidigt
Finns det serviceställen med kunskaper
Jag gillar det svenska guldet Öhlins och har sedan länge kört med det på mina mc, (RR ) dock är Öhlins själva krångliga och dåliga på eftermarknaden av konsument och racingprodukterna och distributören likaså, så servicepartnerna har givit upp sedan länge och bytt till mer kundvänliga allternativ med samma eller bättre prestanda. Prestandan på stötdämpare är i mångt och mycket helt beroende av bra service och tuningkunskaper på fältet.
Kört en del på både RXF34 och STX22 senaste åren och mina samlade intryck är att prylarna verkligen levererar, är galet nöjd.
Service på gaffeln är busenkel och lilla 50h servicen gör man på en kvart med gaffeln hängande kvar på hojen om det är så.
Och man skall inte fiska med denna service för gaffeln blir inte speciellt rolig om man drar ut på det, tappar mycket av den fina känslan och det är något man får leva med när man köper produkter designade för att hålla hög performance.
Som sagt, det tar bara en kvart.
Problemet att få tag på servicekitt till stora servicen är dock ett ganska stort problem då de inte säljs över disk varken i några butiker eller på internet, där har jag haft ”tur” och har även dubbla uppsättningar innan möte för att kunna cykla på ett och ha ett servat och klart. ?
Men om jag förstått det rätt så kommer det snart finnas ett serviceställe i norrort så man slipper skicka upp prylarna till Järvsö, även om de är grymma på service.
STXen har jag inte servat själv utan haft förmånen att lämna iväg, så på den har jag ganska dålig koll på hur man servar.
Dock saknas det även där kit att köpa över disk.
När det gäller inställningarna så är både gaffel och dämpare busenkla att få till en bas på.
Följ Öhlins anvisningar i manualen och du har en riktigt bra utgångspunkt.
Sen lät man sig ganska snabbt vad som ger något att ratta på och inga av Ös inställningar har 736st lägen att välja på utan det händer saker när man skruvar på rattarna.