[Notis] Öhlins satsar på MTB

Testat lite med min Ö nu. Men hur ska man tolka bakdämparen. Tog en hyffsat snäll runda på hemma stigarna, men tryckte till på några ställen och lekte runt lite.
Använt slag var typ så jag kunde flytta bumpern ytterligare ett par mm bakåt. Frågan är var är botten då? Hur mycket kan man komprimera bumpern innan det tar stopp?

CoilRookie undrar :)

20180318_114053.jpg

marr sa:
Testat lite med min Ö nu. Men hur ska man tolka bakdämparen. Tog en hyffsat snäll runda på hemma stigarna, men tryckte till på några ställen och lekte runt lite.
Använt slag var typ så jag kunde flytta bumpern ytterligare ett par mm bakåt. Frågan är var är botten då? Hur mycket kan man komprimera bumpern innan det tar stopp?

Den brukar kunna bli i princip helt platt.

Så du har nog lite marginal kvar ;)

theBrand sa:
marr sa:

Den brukar kunna bli i princip helt platt.

Så du har nog lite marginal kvar ;)

Verkar rimligt med mitt val av fjäder nu då, ska bara mäta sag lite mer vetenskapligt också :)

Jaha, nähä, efter en veckas manglande i Malaga med RXF coil kan jag konstatera,

- Den medföljande vita fjädern ger 15% sag på 82kg (fullkittad) cyklist & en Trek Slash 29. Även testat ett snäpp hårdare fjäder men det vart sämre.

- Komforten är ännu bättre än i luftgaffeln. Heldagar & repor på 7-8min non-stop ger inga som helst tendenser till armpump. Helt galet bra komfort.

- Den klarar stora smällar precis lika bra som luftdämparen. Bottnat en gång så det verkligen kändes, men då var det 2m till platt på Motrils DH-bana.

- Det finns inget som helst intresse av att testa med min air shaft, coilen är bättre på allt. Skulle väl va vikten då om man är sån..

- Man får ha liiite mer HSC/LSC påskruvat jämfört med luftgaffeln. Kan iofs. ha & göra med hur banorna ser ut här i Malaga också, lite ruffigare än hemma.

För er som funderar på en RXF skulle jag välja coilen alla dagar i veckan.

durietz sa:
X-Race sa:
Servar man öhlinnarna själv så gäller ingen garanti, speciellt nu när det finns ett servicecenter att skicka till. Just good to know?
Är detta verkligen sant? Även på 50h-service? Isf är det ju fan bojkott som gäller. Man kan ju inte sälja gafflar över hela världen ha ett servicecenter i nordpolen som man inte kan få kontakt med och sen säga ifrån sig garantin om man inte vill spendera 2kkr och en månad utan gaffel för en service. Så kan man inte hålla på.

Sen på bollen, men: Enligt representanter på Specialized ska det gå bra att butiker även utan Öhlinsutbildning löser 50h-service. Kan vara bra att använda rätt olja, sunt förnuft och länken nedan:
http://enduro-mtb.com/en/service-ohlins-rxf36-fork/

Senast ändrad:
rayy sa:
durietz sa:
X-Race sa:
Servar man öhlinnarna själv så gäller ingen garanti, speciellt nu när det finns ett servicecenter att skicka till. Just good to know?
Är detta verkligen sant? Även på 50h-service? Isf är det ju fan bojkott som gäller. Man kan ju inte sälja gafflar över hela världen ha ett servicecenter i nordpolen som man inte kan få kontakt med och sen säga ifrån sig garantin om man inte vill spendera 2kkr och en månad utan gaffel för en service. Så kan man inte hålla på.

Sen på bollen, men: Enligt representanter på Specialized ska det gå bra att butiker även utan Öhlinsutbildning löser 50h-service. Kan vara bra att använda rätt olja, sunt förnuft och länken nedan:
http://enduro-mtb.com/en/service-ohlins-rxf36-fork/
Som det klargjordes lite tidigare i tråden så säger manualen att man själv får rengöra och inspektera, vilket borde inebära att man kan ta av underben och regöra & kontrollera för eventuellt slitage samt få i ny olja, så fort det ska bytas någon del så ska den in till ett servicecenter. Så står det i manualen, men jag tror nog också att det räcker med en verkstad som gör ett fackmannamässigt jobb. Och så fort man gör något själv så håler jag med tidigare talare, rätt verktyg, olja och sunt förnuft?

sdx sa:
marr sa:
sdx sa:
marr sa:
Låter era ttx dämpare något vis kompression, typ sqwooshande ljud?
Hur låter den med minskad retur dämpning och kompression.

Ljudet ändrar karaktär, lite mindre swoosh.
Ventiler som öppnar märker du någon skillnad när du cyklar svarar den på inställningar .
det värsta scenariot är kavitation i dämparen att ifp har sprungit läck .

Jag märker definitivt skillnad när jag provgungar. Dvs den svarar på inställningar. Är nog bara ovan och lite nojjig.

marr sa:
sdx sa:
marr sa:
sdx sa:
marr sa:
Låter era ttx dämpare något vis kompression, typ sqwooshande ljud?
Hur låter den med minskad retur dämpning och kompression.

Ljudet ändrar karaktär, lite mindre swoosh.
Ventiler som öppnar märker du någon skillnad när du cyklar svarar den på inställningar .
det värsta scenariot är kavitation i dämparen att ifp har sprungit läck .

Jag märker definitivt skillnad när jag provgungar. Dvs den svarar på inställningar. Är nog bara ovan och lite nojjig.
Den kan låta en liten aning, så det är säkert helt normalt.

Vem kan tunea öhlins? Någon i landet? Skulle vilja ha lite mer rebound dämpning att leka med. Kör på max nu, men det är sådär precis på gränsen. Skulle vara roligt att kunna vrida på lite till.

marr sa:
Vem kan tunea öhlins? Någon i landet? Skulle vilja ha lite mer rebound dämpning att leka med. Kör på max nu, men det är sådär precis på gränsen. Skulle vara roligt att kunna vrida på lite till.
Jag vet tyvärr inget ställe, men det man kan säga är att det ju krävs lite verktyg och kunskap att genomföra den operationen. Själva ingreppet i sig kräver lite shims (byta några små mot några större typ). Sen skall du då ha alla verktyg för att komma både dit, och tillbaks så att säga. Dvs verktyg att få isär dämparen, sen verktyg / maskiner för att få ihop den igen. Spontant känns oljefyllningen som det största hindret. Så, minst en riktigt bra utrustad serviceverkstad krävs ju, samt att de har tillgång till shims. Jag känner inte till någon faktiskt.

JonasH72 sa:
marr sa:
Jag vet tyvärr inget ställe, men det man kan säga är att det ju krävs lite verktyg och kunskap att genomföra den operationen. Själva ingreppet i sig kräver lite shims (byta några små mot några större typ). Sen skall du då ha alla verktyg för att komma både dit, och tillbaks så att säga. Dvs verktyg att få isär dämparen, sen verktyg / maskiner för att få ihop den igen. Spontant känns oljefyllningen som det största hindret. Så, minst en riktigt bra utrustad serviceverkstad krävs ju, samt att de har tillgång till shims. Jag känner inte till någon faktiskt.

Tftuned tunar ju utrikes tex. Ö har lite att jobba på, med så bra produkt borde man gå hela vägen gällande tuning också.

marr sa:
JonasH72 sa:
marr sa:

Tftuned tunar ju utrikes tex. Ö har lite att jobba på, med så bra produkt borde man gå hela vägen gällande tuning också.

Kan inte Järvsö bike park fixa det?

Hällreänbra sa:
marr sa:
JonasH72 sa:
marr sa:

Kan inte Järvsö bike park fixa det?

Vet ej om de servar bara, eller tunar också.

Någon som vet hur stor viktskillnad det är mellan gamla fjädern och den nya lättviktsfjädern som kom ifjol? Alltså till ttx-bakdämparen.

marr sa:
Hur snabbt rör den sig i retur frekvensen 1. fort 2.sakta en dämpare skall gå så pass sakta när fullretur används.
Så det finns några scenario som kan vara tänkbara.
1. Funkar returen som den skall den skall gå sakta även med fjäder
2. kolla returen utan fjäder när den är fullt inskruvad så skall inte kolvstången gå ut
3 vrid till kompressionen och tryck ihop stötdämparen skall gå trögt obs utan fjäder,.
Dämparen har samma typ av uppbyggnad som mc dämparna hade på 80-90 talet
testa dom 3 sakerna först och funkar dom 3 sakerna så är det inget fel på dämparen
På mc dämparna från 80-90 talet så kunde man bygga om lågfarts returen med olika munstycken original retur låg i regel på ca 24 klick ut till 52 klick ut på den modifierade varianten.
Hur mycket man kan modifiera cykel dämparen med olika konor i returen den kan nog Öhlins svara på.

Köpte mig nyligen en TTX 22m till Enduron och helgillar den!
Upptäckte dock att fjäderna redan tappat färg, är det normalt efter 5 cykelturer? 3 korta pass i skogen och 2 dagar i Järvsö.

IMG_0240.jpg

mikipedia_ sa:
Färg år ju hårt och fjädern rör sig, så det skulle jag nog säga?
Fast det där är ju skav där fjädern möter sig själv om inte jag ser fel. Färgen på fjädrar brukar väl vara vald för att vara mjuk och snarast gå sönder där den går emot saker. Åtminstone på bilar.

RS fjädrar har en helt annan finish som inte slits synligt iaf.

Rattnalle sa:
mikipedia_ sa:
Fast det där är ju skav där fjädern möter sig själv om inte jag ser fel. Färgen på fjädrar brukar väl vara vald för att vara mjuk och snarast gå sönder där den går emot saker. Åtminstone på bilar.

Så klart KAN hen reklamera den men det tar ju bara en massa dyrbar tid så här mitt i cukkelsäsongen, jag hade struntat i det! Möjligen tagit bild och skickat till Ö för att påbörja en reklamation, men inte drivit igenom den förrän efter säsongen...

larsaw sa:
Rattnalle sa:
mikipedia_ sa:

Så klart KAN hen reklamera den men det tar ju bara en massa dyrbar tid så här mitt i cukkelsäsongen, jag hade struntat i det! Möjligen tagit bild och skickat till Ö för att påbörja en reklamation, men inte drivit igenom den förrän efter säsongen...
Ja jag hade nog också struntat i det. Men ändå lite onödigt med saker som imploderar :-)

oLjud sa:
Upptäckte dock att fjäderna redan tappat färg, är det normalt efter 5 cykelturer? 3 korta pass i skogen och 2 dagar i Järvsö.
Öppningen av brickan under fjäder ska vara under den delen av fjädern som är planslippad för att undvika påfrestningar på den svaga delen av brickan. Din bricka ser redan lite skev men det kan vara en synvilla från bilden...

CC:s standardfjädrar har extremt känslig lack också, så det är nog inget konstigt. Lite patina skadar ju inte heller tycker jag:-)

Oskar: Jag tycker det ser ut som lite rost, men det borde väl inte kunna vara det redan?

Happy: Ah okej, då ska jag genast korrigera det! Fick den monterad av lbs och har kört på sen dess.

oLjud sa:

Det där ser helt klart ut som ett kvalitetsproblem beroende på fusk och slarv i tillverkningen. Gissningsvis har fjäderstålet blivit utsatt för väta någon gång i tillverkningen och börjat korrodera innan den färdiga fjädern doppas i färgbad.
Har haft många Öhlinsfjädrar till crossar och rr hojar och aldrig sett liknande men det metoder processer och underleverantörer kan vara annorlunda idag.

På dom bara, tar dom ordentligt betalt får dom baske mig levrera kvalitet också.

En liten fråga om dämparbussningar igen.

Vad är skillnaderna mellan de sfäriska lagerna och en vanlig plastbussning?(sittandes i sin igus bussning eller vad det nu må vara)

Varför monteras det ofta med en av varje?

Är något att föredra före det andra?

Varför har Ö ett så korkat mått på sina bussningar?

Tillbaka
Topp