[nu 100% OT] Ingen rädder för vargen är...

markus138 skrev:
-------------------------------------------------------
>
> I Afrika finns det inte naturligt levande tigrar.
> Det farligaste djuret i Afrika är flodhästen.

Stervelo syftar antagligen på tigrarna som föds upp i sydafrika för att sedan planteras ut i Kina, i något project. Det var iallfall vad jag fan om tigrar i africa när jag googlade

Igelkottar är ganska farliga också...om dom kommer en hel koloni
Jag skulle bli överlycklig om jag fick skåda en varg under en cykeltur. Du som har så många niko kan väl ta med dig några hit till GBG?

Senast redigerad av en moderator:
En gång sprang jag ikapp med en grävling. Det var otäckt. Jag har hört att de biter tills det knakar. Ska man vara tvungen att ha hagelbössa med sig när man springer numera?

Varghat? Man hatar väl inte varg för att man av självbevarelsedrift och rädsla inte vågar cykla i en skog med vargar? Lugn och fin nu.

Atlas_sthlm, hat och rädsla går väl inte alltid per automatik hand i hand? Jag hyser då ingen som helst slags förakt mot vargarna, utan kanske bara en stor (eller överdriven enligt många här) respekt för dessa skogens innevånare.

Niko/Frost skrev:
> Atlas_sthlm, hat och rädsla går väl inte alltid
> per automatik hand i hand? Jag hyser då ingen som
> helst slags förakt mot vargarna, utan kanske bara
> en stor (eller överdriven enligt många här)
> respekt för dessa skogens innevånare.

Ja, jag kom på det, det var lite kantigt mitt inlägg. Sorry. Det är klart att man har all rätt i världen att känna oro och att på ett ärligt sätt uttrycka den som du gjorde. Det kan väl snarare ses som balanserat och moget.

Kommentaren, förhastad som den var gällde egentligen inte dig och din oro utan det faktum att den alldeles för vanliga reaktionen i liknande fall är att hämta bössan... Det gäller för all del inte bara vargen. Här i stan gäller dylika reaktioner oftast invandrare.

Well Niko/Frost det var som sagt inte riktat mot dig, och det var plumt uttryckt. my bad.

Sprockets skrev:
> Om andra rovdjur:
>
> "De flesta möten mellan människa och björn sker
> utan att människan märker det. Björnen gör vad
> den kan för att undvika upptäckt och drar sig
> hellre undan."
> http://www.vk.se/Article.jsp?article=152335

Jepp, stämmer mycket väl. Man brukar bara stöta på tass-/fot-/ram-/vadändetheteravtrycken i skogen. Har hänt mig några gånger i området runt sommarstugan. Men detta är inget jag tänker desto mera på, ej heller funderar jag mycket över varg i skogen. Oro över att stöta på dessa har jag inte.

Den här vargfrossan i sverige är rolig.. Varför klarar man av att ha varg neröver i övriga europa? Där man har djuren ute på bete?
Det var relativt lugnt medan björnarna höll sig i norra sverige, nu när de kommer neröver höjs protesterna. Eller när bambi käkar upp tulpaner på kolonilotten... Njut! Ta ett kort av grannlåten.

Kanske säkerhetsvakterna kan få rutin på att avliva de djur de finner trafikskadade... (Skott i nosen är inte rätt plats!) Eller plocka av dem vapenlicensen.

mamme1, på ren svenska... go f*** yourself! Jag om någon har väl fanimej propagerat MOT jakten, och det här är ABSOLUT INTE en tråd som är emot vargar på något sätt!

Niko, du har inte funderat på att flytta till stan?

Fast här finns det ju flockar med mördarhundar som springer lösa på gatorna så det kanske inte är något alternativ. En egen liten bunker kanske skulle passa?

fantastiskt vad primitiva känslor såsom rädsla kan få styra ens tankar...

Om man gör en bedömning baserad på fakta skulle man kunna säga följande: (OBS siffrorna gör inga anspråk på att vara korrekta utan ska bara illustrera var de verkliga farorna finns)

ca. 100 personer mördas varje år i Sverige av andra människor.
ca. 400 personer dör i trafiken (inga rovdjur inblandade)
ca. 2 personer dör av getingstick.
ca. 5 personer dör av hundattacker
ca. 0,002 personer dör av vargattacker och björnattacker

Niko/Frost du har gjort helt rätt som flyttat från staden med massa människor, bilar och hundar. Du kommer säkert att bli 300 år gammal om du vistas regelbundet ute i din vargskog.

Ps. Rapportera gärna här varje gång du ser någon av dessa 20-30 vargar på dina cykelturer.

Med tanke på hur ovilliga vargar (och björnar) är till kontakt med människor skulle jag inte vara orolig. Ville de äta människor skulle bärplockare rapportera kontakter men det gör de inte. Att överraska en varg är nog svårt (om man inte har en väldigt välsmord/justerad drivlina). Att djuret dessutom skulle bli så trängt att det anföll känns väldigt väldigt otroligt.

I lokaltidningen Ångermanland stod det för ganska länge sen, så länge sen att jag bodde där, om en man som blivit riven av en björn. Han ställde upp med bild på första sidan o sa "Björnen reeev mig!"
Han hade bara hört talas om att det fanns ett björnide på ett srälle o gått dit, med hund o bössa, o tutat lite i öppningen. Björnen kom inte. Då gick han upp och klampade lite ovanpå idet. Då kom björnen, rev honom varpå han sköt den i "självförsvar".
Oerhört praktiskt att kunna tillämpa det där självförsvaret.

J.mika skrev:
> Vargarna ska bort, långt bort utanför Sveriges
> gränser...

Är du troll? F**k o*f!

Om inte så vill jag ha en jävligt bra förklaring.

Vet inte om någon skrivet det förr men det blev konstaterad igår att det INTE var en varg som bet gubben utan en hund.

Har sett både vargspår och spillning på mina turer och är tämligen övertygad om att dom är bra mycket räddare för mig än jag för dom, björnar, älgar och hundar däremot kan ställa till lite trubbel om man är på fel plats vid fel tid men thats life.

Själv så känner jag mig rätt hotad av mygg.

mankis skrev:
> Vet inte om någon skrivet det förr men det blev
> konstaterad igår att det INTE var en varg som bet
> gubben utan en hund.

Det skrev jag på sidan 2 men jag tror att det försvann i vargdebatten.....

jansson99 skrev:
> mankis skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vet inte om någon skrivet det förr men det
> blev
> > konstaterad igår att det INTE var en varg som
> bet
> > gubben utan en hund.
>
> Det skrev jag på sidan 2 men jag tror att det
> försvann i vargdebatten.....

Fakta har inte alltid en plats i varg-"debatten".

Bara drygt 2300 inlägg i den debatten :-) då har vi en bit kvar. Vapen någon?

Det skulle kunna vara en varg utklädd till hund.

Nästa pass så åker flugsmällan med i alla fall, eller ska jag kanske fånga dom med munnen?

Jag har sett bilder på nån hopfällbar militär mountainbike som har hållare på styret för automatkarbin. Det kanske är något som behövs i vargaskogarna?

Eller så får du köra med den gamla ryska stilen och skaffa långsammare kamrater som du kan "kasta av" när vargarna kommer för nära trojkan.
30520.jpg

Niko/Frost skrev:
> mamme1, på ren svenska... go f*** yourself!
Vilken konstig svenska det pratas i gnällbältet! Well all right then, visst kan jag göra det, du som tycks erfaren på den punkten kan väl tipsa om hur?

> Jag om någon har väl fanimej propagerat MOT jakten,
> och det här är ABSOLUT INTE en tråd som är
> emot vargar på något sätt!

Visst, sant, men om du inte klarar av att bemötas med en viss ironi efter att ha ställt frågan på ett (förvisso ot-bemängt, vilket jag tycker är bara kul) cukelforum om din vargrädsla är befogad eller ej, med en notis om en äldre man som blir knuffad av något som visade sig vara en hund som utgångspunkt, så kanske du kan få mer empati och en annan förståelse om du vänder dig till jägareförbundet?

Btw, rubriken är fortfarande 75 procentenheter felaktig!

Hej svejs i lingonskogen!

Jag skulle säga så här du behöver inte vara överdrivet rädd för vargarna. Men lite respekt kan du ha.
Risken att du ska bli angripen när du är ute och cyklar anser jag som minimal. Du har som argument att det nästan inte är några som rör sig i skogarna under vinter och därför kan du vara i farozonen om du kommer in i närheten av en hungrig flock. Jag tycker att man lite kan jämföra din cykling med skidåkare som är ute och åker i skogarna har aldrig hört talas om att en skidåkare blir attackerad.
Tror att anledningen till att en del jägare råkar illa ut har mycket att göra med att dom nästan alltid har hund med sig som springer runt och hetsar vargarna.
Sen ska man också vara medveten om att djur i stortsätt bara attackerar människor om dom känner sig trängde. Inte pga hunger djuren har nämligen medfött att människor är farliga och att man bör hålla sig borta.

Men är det så att du känner att du inte kan förbi se din rädsla för vargarna så är det väl tyvärr så att du får undvika att cykla i skogen under den aktuella perioden. Eller kanske försöka få hjälp för det om du anser att din rädsla är så stor. Har dock ingen aning om vad det finns för hjälp att få för varg rädsla. Ett alternativ kan ju vara att försöka läsa på så mycket som möjligt om vargar samt vad man ska göra för att minimera eventuella risker. Ett inte allt för seriöst alternativ är kanske att montera en sirén på cykeln så att det hörs när du kommer. =)
Men seriöst lycka till och försök att komma över din rädsla det låter som du kan behöva det.

Helt otroligt vad svårt det är att få en fråga besvarad utan att det skall spretas, beskyllas, hänvisas och nojjas.

Niko: Du behöver inte vara orolig. Eftersom du inte ingår i de svenska rovdjurens näringskedja så komemr de göra allt för att undvika dig. Du låter och luktar dessutom väldigt konstigt (hehe) så de kommer upptäcka och undvika dig långt innan du ens fattat att de är där.

Mr Handley, hehe... på tal om lukt så har jag nog kommit på att vi människor har ett bombsäkert inbyggt självförsvar mot attack om man råkar cykla på en flock vargar. Nämligen den att jag kommer utan tvekan få en spontan tarmtömning, och vilket djur vid sina fulla sinnens bruk skulle ens fundera över att äta en sådan måltid? ;)

Grusha, trevligt med ett seriöst svar för omväxlings skull, mot många tidigare gliringar och anklagelser om djurhat, etc... Jag tror att det som har gjort mig mest skrajsen är inte så mycket de rövarhistorier man ibland hör från jägare. Eller faktiskt inte i någon mån alls, jag tar lätt per automatik den folkgruppens historier som just vad jag tycker det är, rövarhistorier. Grunden till min oro ligger främst i när man har hört vargen tränga in ett byte här ute i skogen... När dom skäller låter det inte som ett pack hundar, utan snarare som ett granatregn i krigstid. Det ger åtminstone mig kalla kårar och väcker ibland tanken, "Tänk om", som i tänk om det hade varit jag som råkat befinna mig i sitsen där den stackars älgen, räven eller vad det nu må vara som flocken tog just den kvällen, kanske bara för att bytesdjuret befann sig på fel plats vid fel tidpunkt...

Men du har ju en bra poäng som emotsäger min teori om att folk inte rör sig i skogen under vintern, med att det finns ju faktiskt en hel del långfärdsskidåkare runt dalarna där det är vargtätt.

Mamme1, rubrik ändrad ;-)

Senast redigerad av en moderator:
Scott tokig skrev:
> Det här leder ju tankarna till tidernas roligaste
> forum tråd på et cykelforum....
>
> Läs här:
> http://www.cyclingforums.com/t180561.html

Kom dom fram till vilket vapen som var bäst för cykling? Orkar inte läsa hela tråden. ;)

Tillbaka
Topp