Nu börjar älgjakten...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu börjar älgjakten...
Det finns inget som heter ”jaktlicens”. Man avlägger jägarexamen, vilket sedan är ett krav för att kunna söka och erhålla vapenlicens. Din jägarexamen kan du aldrig bli av med, däremot kan polisen dra in din vapenlicens.

Nu börjar älgjakten...
Det är troligtvis svårare att bli av med vapenlicensen än körkortet.
Jag håller inte riktigt med där, finns fall där exempelvis medlemsskap i kriminellt MC-gäng ledde till indragna vapenlicenser (men inte körkort). Har man upprepade LOBar på sig så ryker licenserna. Upprepade trafikförseelser kan leda till både indraget körkort och indragna licenser. Medicinska tillstånd kan leda till indragna licenser, men inte körkortsindragning. Allt kokar ner till att du ska vara skötsam, frisk samt respektera lagar och regler.

Nu börjar älgjakten...
Så du tror att medicinska tillstånd inte kan leda till indraget körkort?
Testa epilepsi till exempel.

Nu börjar älgjakten...
Så du tror att medicinska tillstånd inte kan leda till indraget körkort?
Testa epilepsi till exempel.
Jag uttryckte mig lite otydligt, klart att det finns medicinska tillstånd som gör att körkortet ryker. Men jag har personer i min bekantskapskrets som blivit av med sina vapen pga mentala tillstånd men inte körkortet - vilket jag tycker är konstigt. En bil kan ju också vara ett vapen.

Nu börjar älgjakten...
Jag håller inte riktigt med där, finns fall där exempelvis medlemsskap i kriminellt MC-gäng ledde till indragna vapenlicenser (men inte körkort). Har man upprepade LOBar på sig så ryker licenserna. Upprepade trafikförseelser kan leda till både indraget körkort och indragna licenser. Medicinska tillstånd kan leda till indragna licenser, men inte körkortsindragning. Allt kokar ner till att du ska vara skötsam, frisk samt respektera lagar och regler.

Jag har för mig jag har hört det brukar va så att vapenlicenserna ryker vid två LOBar? Är väl inte helt ovanligt lite yngre jägare har varit med om.. Är väl rätt rimligt system med. Jägarexamen kan alla ta och visar bara att du har rätt praktiska och teoretiska kunskaper. Men lämplighetsbedömningen görs när man ansöker om vapenlicens.

Nu börjar älgjakten...
Nu får väl inte lika många licens heller. Man gjorde ju provet digitalt 1 mars för att man misstänkte väldigt mycket fusk under proven, och det lutar ju åt att det var rätt väg att gå. Från att ungefär var fjärde kuggades tidigare är det nu mer än hälften som inte klarar provet.

Nu börjar älgjakten...
Nu får väl inte lika många licens heller. Man gjorde ju provet digitalt 1 mars för att man misstänkte väldigt mycket fusk under proven, och det lutar ju åt att det var rätt väg att gå. Från att ungefär var fjärde kuggades tidigare är det nu mer än hälften som inte klarar provet.

Som sagt. Man gör inga prov för att få licens.

Nu börjar älgjakten...
Nä, nu blandar jag ihop saker. Vapenlicens är inget prov för.

Men jägarexamen behöver man göra test för och det ligger till grund för licensen för de flesta vapnen hemma i stugorna. Och nu verkar det som väldigt många inte borde ha fått den examen, och därför inte hade fått vapenlicens heller.

Nu börjar älgjakten...
Nä, nu blandar jag ihop saker. Vapenlicens är inget prov för.

Men jägarexamen behöver man göra test för och det ligger till grund för licensen för de flesta vapnen hemma i stugorna. Och nu verkar det som väldigt många inte borde ha fått den examen, och därför inte hade fått vapenlicens heller.

Ja precis och så kan man ju se det. Jag tänker väl iofs att den typ av lämplighet som bedöms vid licensansökan är det som ska göra att endast skötsamma personer får ha vapen. Om man kan namn på änder och sälar och vet hur många kullar en hare får är lite en annan grej. Säker vapenhantering kollas ju också vid jägarexamen (och det hoppas jag inte har gått över till att ske via nätet)

Nu börjar älgjakten...
Vill man verkligen ha ihjäl någon tror jag det finns enklare och billigare sätt än att först skaffa sig jägarexamen, vapenlicens och sedan vapen...

Nu börjar älgjakten...
Om man är rumpmas är det väl bara att låna grannens bössa?! Jag tänker att du menar att man ska köpa ett olagligt vapen och då vet i alla fall jag inte ens i vilken ände jag skulle börja. Men jag råkar veta att gamla svartkrutsvapen inte är licenspliktiga så man kan valsa in på Söder, snacka lite skit och gå hem med en pickadoll.

Nu börjar älgjakten...
Om man är rumpmas är det väl bara att låna grannens bössa?! Jag tänker att du menar att man ska köpa ett olagligt vapen och då vet i alla fall jag inte ens i vilken ände jag skulle börja. Men jag råkar veta att gamla svartkrutsvapen inte är licenspliktiga så man kan valsa in på Söder, snacka lite skit och gå hem med en pickadoll.

5 timmar tog det för en journalist i Malmö för 9 år sedan. Gissar att det går ännu snabbare idag.

Nu börjar älgjakten...
Jag tror det är lättare och billigare att läsa för en jägarexamen än att gå journalistprogrammet och sedan få jobb på Expressen.

Nu börjar älgjakten...
Jag tror det är lättare och billigare att läsa för en jägarexamen än att gå journalistprogrammet och sedan få jobb på Expressen.
Och jag tror att klarar en svensk journalist av det så klarar vem som helst av det. Troligtvis på kortare tid.

Nu börjar älgjakten...
Har sett två skjutglada med puffror med ljuddämpningar av något slag. Tycker jag är obehagligt! Speciellt då de står och skjuter i nationalparker. ? Men är inte rädd! Ja mer än att jag är rädd för att bli dödad. En av dem hade till och med ungen med ut i tornet.

Det är väl egentligen det jag undrar mest, kan man ens ha dämpning på en sån där studsare?

Edit: Jägare har jag inte mycket respekt för, mer än den jag uppvisar för att de inte ska döda mig men jag får väl ge dem att de i vart fall inte står bakom ICA-kassan och beställer sina "jobb". Argumentet att man "kommer ut i skogen" får väl jämställas med ja jag vet inte vad, kanske går att jämställa med någon som åker ut njuter av naturen och skjuter av dess habitat.... Skulle jag gjort samma sak mot träden skulle jag blivit kallad för trähatare, och de har inte ens känslor!

Senast ändrad:
Nu börjar älgjakten...
Har sett två skjutglada med puffror med ljuddämpningar av något slag. Tycker jag är obehagligt! Speciellt då de står och skjuter i nationalparker. ? Men är inte rädd! Ja mer än att jag är rädd för att bli dödad. En av dem hade till och med ungen med ut i tornet.

Det är väl egentligen det jag undrar mest, kan man ens ha dämpning på en sån där studsare?

Edit: Jägare har jag inte mycket respekt för, mer än den jag uppvisar för att de inte ska döda mig men jag får väl ge dem att de i vart fall inte står bakom ICA-kassan och beställer sina "jobb". Argumentet att man "kommer ut i skogen" får väl jämställas med ja jag vet inte vad, kanske går att jämställa med någon som åker ut njuter av naturen och skjuter av dess habitat.... Skulle jag gjort samma sak mot träden skulle jag blivit kallad för trähatare, och de har inte ens känslor!
Det är inte så många som har respekt för dig heller…

Jag misstänker att det är påbjudet att de ska ha ljuddämpare i reservat/parker, för att gemene man inte ska skita på sig. Misstänker det skulle bli ett j-a liv annars pga ”höga smällar, usch vad otäckt, borde förbjudas, osv” trots att de bara utför nödvändig viltvård.

Nu börjar älgjakten...

Lycka till i skogen framöver utan jägare.
Jag skulle ogilla att cykla där med en vildsvinsstam som inte hölls efter.
Betydligt mer rädd för vildsvin än jägare.

Men du kämpar på, letar konflikter i varje tråd...

Nu börjar älgjakten...
Det är inte så många som har respekt för dig heller…

Jag misstänker att det är påbjudet att de ska ha ljuddämpare i reservat/parker, för att gemene man inte ska skita på sig. Misstänker det skulle bli ett j-a liv annars pga ”höga smällar, usch vad otäckt, borde förbjudas, osv” trots att de bara utför nödvändig viltvård.
Bråkstake. Förstår att du inte kan göra skillnad på skrivna ord på ett tangentbord och att ta någons liv. :confused: Förvånar inte! Det sjuka är dock när du får mig till ondingen. Hysteriskt kul. Världen är skev.

Obehagligt att de står så nära, tycker inte de hör hemma i en nationalpark. De kan stå någon annanstans, finns massor av skjutbanor och allt möjligt i området.

Lycka till i skogen framöver utan jägare.
Jag skulle ogilla att cykla där med en vildsvinsstam som inte hölls efter.
Betydligt mer rädd för vildsvin än jägare.

Men du kämpar på, letar konflikter i varje tråd...
Skulle det funnits vildsvin skulle jag inte varit där, de lever där, medan jag kanske går dit för att kolla på växterna... Leva gör jag under tak.

Edit: Jag undrade mest om man kan ha ljuddämpare på studsare för då är de där för att skjuta när jag cyklar! Jag hade en teori att de bara rekade på dagen. Ajdå. Blir nog en omväg...

Senast ändrad:
Nu börjar älgjakten...

Inte för att jag förstår vad du svamlar om, men jag kan svara på din (kontreta) fråga:
Ja, det går alldeles utmärkt, och är i de flesta fall att rekommendera, att använda ljuddämpare på jaktvapen. För ett klass 1-vapen (älgstudsare) dämpar en ljuddämpare ljudet typiskt 28-32 dB, dvs ned till ca 130 dB. Det är helt omöjligt att få ett "ljudlöst" vapen så länge kulans utgångshastighet är högre än ljudhastigheten. Det är den med råge för alla jaktvapen undantaget för viss speciell ammunition i kaliber 22lr (skidskyttekaliber), den klenaste kalibern för jaktvapen, i klass 4. Det är i praktiken omöjligt att få licens för ljuddämpare i klass 4.
Sammanfattat, ljudämpare gör INTE ett jaktvapen ljudlöst, utan dämpar bara ljudet från "direkt skadligt för hörseln" till "kanske skadligt för hörseln".

Nu börjar älgjakten...
Skulle det funnits vildsvin skulle jag inte varit där, de lever där, medan jag kanske går dit för att kolla på växterna... Leva gör jag under tak.

Edit: Jag undrade mest om man kan ha ljuddämpare på studsare för då är de där för att skjuta när jag cyklar! Jag hade en teori att de bara rekade på dagen. Ajdå. Blir nog en omväg...

Va?
Det finns vildsvin lite överallt nu, utan jägare betydligt fler och oräddare.

Angående den där omvägen, låt den bli låååååång!

Nu börjar älgjakten...
Jomenvisst.

Man märker av den här älgjakten minnsan. Plötsligt står det rader med bilar på varenda grusväg in i skogen. Så sitter det grönklädda människor med knallpåkar på ryggen och trycker. De ser väldigt uttråkade ut och hälsar inte ens när man kommer där och hälsar på dem.

Och detta ska vara året ut!? Yippie!

Nu börjar älgjakten...
Jomenvisst.

Man märker av den här älgjakten minnsan. Plötsligt står det rader med bilar på varenda grusväg in i skogen. Så sitter det grönklädda människor med knallpåkar på ryggen och trycker. De ser väldigt uttråkade ut och hälsar inte ens när man kommer där och hälsar på dem.

jo men får de inte hållas kommer vildsvinen äta upp alla stigar och älgarna trampa ned våra barn :/

Nu börjar älgjakten...
Jomenvisst.

Nja, snarare är det kommande vecka. Sedan blir det väl nån sporadisk helg, och definitivt inte hela jaktlagen som det är kommande vecka.

Nu börjar älgjakten...
jo men får de inte hållas kommer vildsvinen äta upp alla stigar och älgarna trampa ned våra barn :/
okej, ja de har nog något gott syfte också.

Nja, snarare är det kommande vecka. Sedan blir det väl nån sporadisk helg, och definitivt inte hela jaktlagen som det är kommande vecka.
Jaså, en på jobbet som är jägare sade att det är året ut. Men det är sant, man brukar ju bara se dem några veckor, sedan lugnar det sig.

Nu börjar älgjakten...
Jakttiden för älg är faktiskt (i teorin) numera ända till 31 januari, i hela landet.

• Gilla
Reactions: Bsk
Nu börjar älgjakten...
Inte här, dom är ute varenda helg till minst årskiftet. Det går fan inte att undvika jägare i någon skog i närområdet på helgerna. Men inte ens efter årsskiftet är det säkert. Det jagas ju inte bara älg utan även rådjur efter årsskiftet.

Nu börjar älgjakten...
Personligen har jag inga "problem" vare sig med jakt eller cyklar. Precis som Annie kombinerar jag nytta med nöje.

32738841433_9862fe7b45.jpg

Utöver det tänker jag ofta att många skulle må bra av lite vidgade vyer, för att så att säga, få proportion på vad som är ett "problem". Jag tycker exempelvis att det är ett problem att det finns människor på Södermalm. Det hindrar mig från väldigt många saker. Jättemånga saker. Det är då jag använder mina vidgade vyer och jämför med exempelvis Istanbul. Då är inte längre människorna på Södermalm ett problem för mig. För i Istanbul finns det jättemånga fler människor som skulle hindra mig. Jättemycket mer.

Att det är trångt i skogen, i Sverige, är ett "problem" - som i jämförelse ter sig extremt banalt.

Det är fredag.

Jag har vapen, enkelhyttspickis, bor på landsbygden och har en lägenhet vid Nytorget... och...låt mig se nu... 36 cyklar.

J-la dumheter i den här tråden. Jättemycket dumheter

Nu börjar älgjakten...
Lite roligt ändå att Länsstyrelsen tycker att det är allmänhetens plikt att se till att inte bli skjuten i skogen.
Dubbelkolla så att man inte har bibsen med insidan ut, så man råkar bli misstagen för ett rådjursarsle.

Nu börjar älgjakten...
Lite roligt ändå att Länsstyrelsen tycker att det är allmänhetens plikt att se till att inte bli skjuten i skogen.
Dubbelkolla så att man inte har bibsen med insidan ut, så man råkar bli misstagen för ett rådjursarsle.
Ja det är ju faktiskt mycket konstigt att det skall krävas färgglada kläder. Alla jägare hävdar jämt att man bara skjuter säkra skott. Då borde det inte vara ett problem även om jag cyklar med "älgfärger"

Nu börjar älgjakten...
Och på deras egna marker som vi får låna gratis resten av året...
Lätt att bli förvirrad av termen "markägare", men det betyder att man äger vissa rättigheter rörande marken, varken mer eller mindre. "Låna gratis" blir därmed bara relevant om man nyttjar någon av rättigheterna som ägas av markägaren, t.ex. att bygga ett hus eller odla upp en åker (eller bedriva jakt förstås). Att röra sig på marken är en rättighet som aldrig har varit markägarens och kan därmed inte ses som att låna marken.

Nu börjar älgjakten...

Plikt? Uppmanar läser jag.

Nu börjar älgjakten...
Lätt att bli förvirrad av termen "markägare", men det betyder att man äger vissa rättigheter rörande marken, varken mer eller mindre. "Låna gratis" blir därmed bara relevant om man nyttjar någon av rättigheterna som ägas av markägaren, t.ex. att bygga ett hus eller odla upp en åker (eller bedriva jakt förstås). Att röra sig på marken är en rättighet som aldrig har varit markägarens och kan därmed inte ses som att låna marken.

Som är ganska unik för Sverige. Vi kanske ska vara tacksamma för den lagstiftning vi har här. Vi har väl olika åsikt, själv anser jag att jag lånar marken och är oerhört tacksam för det privilegiet varje gång jag väljer att röra mig på någon annans mark, men det är säkert bara jag.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp