Ny cykel med lacklagning. Vad göra?

tobot

Aktiv medlem
Fick precis min nya Commencal Meta. Glad i hågen börjar jag såklart skruva ihop den när jag upptäcker en missfärgning på ramen.

Vad göra? Kompensation? Tänker knappast skicka tillbaka. Vill ju ut och cykla liksom :)

AF85AF44-4D79-45E4-B121-AA7107CEE0DE.jpeg

AF85AF44-4D79-45E4-B121-AA7107CEE0DE.jpeg

Bilder också kanske...

Bilagor

• F3EC223A-7771-43DF-9F98-2E7E890F6E2B.jpeg
    F3EC223A-7771-43DF-9F98-2E7E890F6E2B.jpeg
    202.4 KB · Besök: 302
Ja man tycker ju det. Har mailat dom nu. Ser ut som någon har lagat en liten buckla eller repa. Kollar man i reflektionen så kan man se en liten upphöjning. Spackel?

Kan faktiskt gå att snygga till med polering om man vill göra det mindre synbart. Är det halvdjupt så kan man våtslipa med maskin och sen polera upp en blank yta.

Skulle gissa på att det är en lite repa som uppstått i fabrik eller senare som någon mindre noggrann i färgvalet har reparerat.
Klart irritabelt. Det bör gå att bryta till rätt färg men det bör någon med känsla göra.

Fältprästen sa:
Cykeln är ju inte ens trasig och så skall det ges kompensation?
Jag trodde de flesta var överens om att kompensation inte skall ges.

Alternativet är ju att byta/lacka om ramen. Tycker prisavslag är en lämplig åtgärd om man kan leva med estetiken. I det andra fallet ville ju personen ha kompensation OCH korrigering.

Man köper en vara som ska se rätt ut och fungera.

Fungerar den inte, då vill man ha de fixat.

Ser det fel ut, finns det lite olika lösningar. Som vi fick en cx med en repa i. Butiken gav ett rimligt prisavdrag eller reklammation att välja på. Det är fair tycker jag.

Samma borde gälla i detta fallet. Estetisk skada som inte har med annat att göra. Antingen en rimlig kompensation, alternativt byte eller återköp. Svårt att fixa på annat sätt. Lacka om är inte en rimlig lösning för någon.

Det bör landa i en retur av den cykel du fått och leverans av en ny. Oavsett hur cyklingssugen man är.
Annars en ny ram och ersättning för kostnaden av byte av denna.

"Plåster på såren" och kompensation är typiskt oss svenskar att ta till och det hjälper ingen.

Du har köpt en produkt som ska vara av en viss kvalitét och de kunde inte leverera.
Självklart ska du få en ny cykel av den kvalitét du beställt (eller annan likvärdig lösning), inte snåla in och godta en skadad cykel bara för att du kan spara en tusing eller två.

Riktigt risigt, den där skulle jag inte ta i med tång, vem vet vad som döljer sig under lacken?

En ny ram ska du helt klart ha.
Mycket snack om kompensation på senaste...

Senast ändrad:
Är ju sån dära svindyr OS spez lack som skiftar nyans och färg med temperaturen. Grattis.

Ser precis ut sådär när man kissat på sig och det droppat på ramen...

Senast ändrad:
Naveus sa:
Det bör landa i en retur av den cykel du fått och leverans av en ny. Oavsett hur cyklingssugen man är.

"Plåster på såren" och kompensation är typiskt oss svenskar att ta till och det hjälper ingen.

Du har köpt en produkt som ska vara av en viss kvalitét och de kunde inte leverera.
Självklart ska du få en ny cykel av den kvalitét du beställt (eller annan likvärdig lösning), inte snåla in och godta en skadad cykel bara för att du kan spara en tusing eller två.

Jag tycker att det är rimligt med kompensation. Skickar dom en ram som är lagad har dom ingen jättebra kvalitetskontroll, eller så har den bara flugit under radarn. Det är väl i Commencals intresse att dom gör kunderna nöjda och behåller sitt goda rykte? Om jag ska skicka tillbaks den måste jag skruva ner allt, plocka ur droppern och packa allt, vilket jag inte har nån lust med egentligen. Men visst, det kanske är det enda rätta. Sålde min gamla cykel precis så det känns rätt surt.

Nej, det hade jag uppskattat.

Jag hade inte heller brytt mig ett skit om min ram hade en grej i lacken som var lite avvikande. Jag ser inte heller att du skulle ha någon rätt att kräva något för det.

jofahjalm sa:

Jag hade inte heller brytt mig ett skit om min ram hade en grej i lacken som var lite avvikande. Jag ser inte heller att du skulle ha någon rätt att kräva något för det.

Ja, där är vi olika. Hade jag köpt en begagnad cykel hade jag inte haft några problem med det alls.

Står ganska tydligt i deras garanti: "- All finish, like paint, stickers and other deco have a manufacturing defect warranty
of 6 months. "

Det är svårt att se från dina bilder, men det är väl lite bättringsfärg där? Då lär dom anse att cykel är åtgärdad och i säljbart skick.

Ja, det är väl helt ok finish, men för min det hade det hellre fått vara en blå fläck. Man kan se att det är spacklat och lackat med en annan commencal-färg (orange team 2017?)

jofahjalm sa:

Du har väl en poäng med lacken. Bryr mig inte jättemycket egentligen. Bara surt på en splajdans ny cykel. Får jag kompensation är det bara bra eftersom jag ska köpa nya bromsar :)

Naveus sa:

Jag brukar resonera tvärtom, så länge prylen jag fått är i funktionellt ok skick så behåller jag den gärna om säljaren är villig att erbjuda rimlig kompensation. Jag tycker det är vansinne att man ska kassera felfria prylar p.g.a fåfänga, vi har trotts allt begränsade resurser att tillgå på det här lilla klotet.

Till TS:
Den här typen av lackskador brukar ju prylar i Commencals outlet ha, så jag tycker att du definitivt ska be att få kompensation.

(Hade jag varit du hade jag nog behållit cykeln oavsett, men om jag inte hade fått någon kompensation hade jag nog gjort det känt på diverse MTB-relaterade webbsidor så att säga)

theBrand sa:
Jag brukar resonera tvärtom, så länge prylen jag fått är i funktionellt ok skick så behåller jag den gärna om säljaren är villig att erbjuda rimlig kompensation. Jag tycker det är vansinne att man ska kassera felfria prylar p.g.a fåfänga, vi har trotts allt begränsade resurser att tillgå på det här lilla klotet.

Exakt så!

Nu verkar allt löst sig på ett bra sätt och diskussionen därmed lite passé, men om jag hade fått en ny ram med ett så tydligt försök till lackbättring hade jag direkt ställt mig frågan: vad försöker de dölja? Det skulle kunna vara något så banalt som en väldigt ytlig lackskada från hanteringen, men det skulle också kunna vara en rejäl buckla (eller spricka beroende på material) som de spacklat i och målat över. Det är den osäkerheten som skulle få mig att kontakta säljaren och begära en ny ram.

Om de kunde garantera eller göra helt troligt att det är frågan om en för funktionen och hållbarheten helt oviktig skada så skulle väl förstående gest som den TS fick erbjudande om vara OK, men om de inte kan det så vill i alla fall inte jag ta mot en sån ram till fullpris. Jag har betalat för en ny, felfri vara. Det är en enkel affärsmässig fråga och handlar inte om lättkränkthet. Mina bucklor och repor vill jag själv vara ansvarig för.

Allt tyder väl på att man spacklat över en stor spricka i röret och sen lackat.... Eller så råkade man sakta in lite där när man målade men det var fredag så vem pallar fixa - nästa!

Klart trist på en ny cykel även om den ändå ser ut som skit inom 1,5 vecka.

jofahjalm sa:

Eh, om nu tobot fått för sig att cykeln inte var något för honom efter två turer i skogen. Han har inte adderat en repa själv.

Säljer den där, den får dåligt anrdhandsvärde på grund av något inte Tobot orsakat. Eh? Hur tänker du?
Varan är värd mindre än det han betalt för.

Du köper en ny bil, hade fått såna repor och "lagning" på, hade du inte gnällt då?

jofahjalm sa:

Det är som att köpa en ny bil... När du hämtar den är ena dörren inte svart som resten av bilen, den är grå! Helt ok för dig alltså?

Alla är vi olika men det är inte normalt att tycka det är ok!

tobot sa:
Blev erbjuden en 50€ voucher på deras webbshop.
Vilka kräk.

Fråga dem, om du returnerat hojjen, efter att ha packat upp den, inte cyklat på den, men råkat göra den där repan på något sätt vid uppackningen.

Det finns inte en chans i helvetet. Du hade inte fått returnera den, om du fått det, hade de sagt att vi måste lacka om den, och dragit av minst 500 europengar.

Jag har haft ett lite varmt öga till commencal men det där var illa, en ren pungspark.

Reklamera hela skiten.

Tillbaka
Topp