Ny här och nykär. Köpråd

Ny här och nykär. Köpråd
Hade strålande solklart ? valt Pinnacle Iroko 1 2019 av dessa tidigare nämnda! Inget snack om saken! (tror nästan Sixten håller med)

Cykelinfo: https://www.evanscycles.com/en-se/pinnacle-iroko-1-2019-mountain-bike-EV339962
Geometri och mått: https://static.evanscycles.com/prod...Pinnacle_size_and_geometry_guide_Iroko_19.pdf

Recon RL-gaffel 130mm med Boost-axel/nav 15x110mm = "lagombra" = ?
Ram med gängat BSA-vevlager = ?
Ram med Boost-axel/nav 12x148mm = ?
Modern "trail/enduro-geometri" med exempelvis 65,5 graders HTA (gaffelvinkel) = ?
Shimano Deore M6000-drivlina 1x10 vxl = omodernt men pålitligt = ?
Shimano MT400-bromsar = duger bra = ?
Fälgar WTB i29 (alltså lagom modernt breda 29mm inv.) = ?
Däck WTB 27.5x2.6" = lite mot "plus-hållet" = lite mer grepp och "rotsväljningsförmåga" = ?
Vikt = Lagom ca 13,6 kg = bra för prisklassen = ?
Utseende = snygg! = ?
Pris = ca 8500 SEK = PRISVÄRT = ? = KÖP NU! ?

Senast redigerad av en moderator:
Ny här och nykär. Köpråd
Pinnacle kostar £80 i frakt. Känns lite surt att lägga en 1000-lapp på frakten istället för att maxa budgeten på cykeln. Men å andra sidan om den är billigare men lika bra... sen gillar jag hur den ser ut. Subtil men snygg.
Känns lite oavsett som att de nya 2020-cyklarna kommer komma kring november alternativt påfyllning av 2019 kommer inom ett par tre veckor om det finns något kvar, då tänker jag främst på Vitus lager.

Kona verkar etablerat? och man får styre och pedaler som jag tycker verkar ok för min del, värt några hundralappar också.

Ny här och nykär. Köpråd
Man gissar att frakt betalas oavsett om det är inbakat i priset eller ikke.

Nu kollade jag bara snabbt men ser som alternativet är de vanliga förslagen på wiggle

Ny här och nykär. Köpråd
sista frågan.. kanske inte men ändå... 27,5" vs 29"?
29" verkar ju den nya standarden, håller säkert bättre andrahandsvärde, skulle jag tröttna på den.

29" verkar ta tuffare terräng, sen verkar det mest tycke och smak.
Om jag cyklar till och från på väg, gör det någon skillnad?

Ny här och nykär. Köpråd
Gmac sa:
29" verkar ta tuffare terräng, sen verkar det mest tycke och smak.
Om jag cyklar till och från på väg, gör det någon skillnad?
Ja generellt sväljer ju 29" mer terräng än 27.5" men i jämförelse med Iroko med 2.6" halvfeta däck och dessutom mycket flackare gaffelvinkel och längre slaglängd på 130mm, så tar den betydligt mer svår terräng än Kahuna som bara har 100mm slaglängd och dessutom lite brantare HTA på 68 grader, och ovanpå det "smala" 2.25"-däck... Däck kan man visserligen självklart byta, Konan tar väl säkert minst 2.4" - 2.5" på 29"hjulen, men Irokon kanske till och med tar 2.8" som max?

Men det där är ju en smaksak som sagt, vad man är ute efter. Det kan ju dessutom vara svårt att veta som ny inom MTB.

Senast redigerad av en moderator:
Ny här och nykär. Köpråd
Örjan Lax sa:
Men det där är ju en smaksak som sagt, vad man är ute efter. Det kan ju dessutom vara svårt att veta som ny inom MTB.

Exakt! Därför frågar jag löjligt mycket för att se vilka svar man gillar och verkar passa mig. Så kanske jag får större chans att det blir rätt från början :)
Tack och bock än en gång. Känns som en härlig värld denna MTB-värld

Ny här och nykär. Köpråd
Ok en Kahuna eller Rapide för ungefär samma peng? (då Rapide kostade 9200kr)
Så känns Rapide kanske ännu bättre utrustad, då den inte har QR bak, i övrigt ganska samma, förstår som sagt inte geometrierna och jämför därför inte de så mycket mer än kollar reach osv.

Ska man "passa på" att köpa en nedsatt nu, och få ett par åkturer eller vänta inför november med nya cyklar?
Om man jämför utvecklingen från 2016-2019 så verkar det ju skett ganska stora kliv i mått och framförallt att alla pekar åt singeldrev fram. Vad kan 2020 bjuda på för nytt? Lite som 2019 fast mer för pengarna, alt lägre peng för typ samma 2019 setup? Låter väl rimligt?

Ny här och nykär. Köpråd
Bättre utrustad skulle jag säga men Kahuna hade instegs 12 växlat? Jag skulle inte vilja ha det på personligen men jag vet inte hur bra eller dåligt det är. NX verkar ju funka för folk så detta kanske också funkar.
Rapide har 11s SLX? Beprövat och fungerar garanterat.

Trenderna är väl flackare vinklar på XC och gärna en version med 120mm?
Personligen hade jag lätt tagit Rapide av de två - men har man en fixed budget så har man.

QR spelar knappast nån roll om du inte får ideer som att uppgradera hjulen och ta med dem till nästa hoj.

Ny här och nykär. Köpråd
jonte987 sa:
QR spelar knappast nån roll om du inte får ideer som att uppgradera hjulen och ta med dem till nästa hoj.

Köper man ett nytt bakhjul med tex DT Swiss 350 nav, Hope (finns säker fler) så kan man bara byta end caps:n från QR till TA om man vill ha hjulet i 148 TA istället.

"Example is a DT Swiss 350 148x12. Pop the TA end caps off and put on the QR caps then you have a 141mm QR higher end hub."

https://forums.mtbr.com/wheels-tires/141-qr-rear-help-1038271.html

"1) The DT Swiss UK distributor have confirmed that their QR end caps (HBDT1528S) will work with Boost 148mm XR, XM, EX, X, M, E and FX 1950 wheels and when fitted will convert the hub to 141mm QR Boost standard.

2) HOPE also sell end caps for their Pro 4 Boost 148mm rear hub which will convert it for use in 141mm QR Boost frames.
"

https://forums.mtbr.com/wheels-tires/boost-141-rear-hubs-141mm-x-9mm-qr-boost-1095401.html

Senast ändrad:
Ny här och nykär. Köpråd
Hallå-hallå!

Avböjde snällt erbjudandet om en Kona Kahuna 2019 för 9500kr. Om någon vill så finns tydligen en Large hos "F i x my B i k e" i Hammarby Sjöstad. (Vet inte om man får skriva sådant därav o-sökbara mellanrum :) ) Men hur som kanske någon annan blir glad.
Tror jag inväntar bättre beg. eller 2020 hojjarna.

Försökte pressa Vitus på info men utan lycka. Det enda verkar vara "within the coming months"

Ny här och nykär. Köpråd
Jag försökte leka detektiv. Ni får själva spekulera i vad detta betyder.

Kollar man ursprunget på produktbilden av Sentier 2019 så ser man att bilden är skapad/redigerad i Photoshop 2017-08-10 medan bilden på den ute i det fria i deras pressmeddelande är från 2018-10-09.

Jag vet dock inte när de gick ut med 2019 modellerna eller när man faktiskt kunde börja köpa dem. Men det var det jag försökte luska ut.

Ny här och nykär. Köpråd
Spontant mer eller mindre samma hoj som en cannondale trail 3, nästan identisk spec, fast bättre gaffel och singelklinga. Räcker strl L?

Ny här och nykär. Köpråd
Jämför jag GT med Rapide så ser det ut såhär.
2019-08-25_08-36-54.jpg

Om Reach är det man främst tittar på är GT'n lite längre, medan Stack är lägre, och hjulbasen 3 cm kortare.
Vad det säger är en bra fråga?

Vad jag läst mig till tror jag en Rapide Large är bra för mig.
Vet inte varför en XL där man får byta till kortare styrstam skulle vara bättre. Läser man guider för hur en cykel beter sig skrivs det som att det är bättre att välja en mindre storlek för ökad "handling". Och detta på sidor som ej säljer cyklarna utan bara utvärderar. Känns orimligt att det skulle vara konspirationer kring hur man säljer storlekar. Att jag som 183cm skulle behöva största storleken som finns känns ju lite märkligt. Sen har ju som sagt cyklarna vuxit ganska mycket från 2016 till idag. Så 2016 års XL är väl kanske en Medium idag, grovt räknat.

Ny här och nykär. Köpråd
ialla fall finns det väl mer att välja på om man kan tänka sig 70 grader. Du borde jämföra Kahuna ovan med GTn istället?

Ny här och nykär. Köpråd
Ny här och nykär. Köpråd
Funderar seriöst på GT just nu. Bra pris, bra utrustad och bra look.
Finns det något argument som fäller denna cykel?
Och ja, jag tycker nog 3000kr är mycket att lägga extra på en något bättre ram om alla ändå säger att man köper en ny inom något år om man blir biten.

Ny här och nykär. Köpråd
För 6900 säger jag GT. Ändå ok komponenter.

Fast du vet nog inte riktigt vad du får. På gaffeln står det 110mm boost och på navet 100mm. (Eller missförstår jag?)

Ny här och nykär. Köpråd
jonte987 sa:
För 6900 säger jag GT. Ändå ok komponenter.

Fast du vet nog inte riktigt vad du får. På gaffeln står det 110mm boost och på navet 100mm. (Eller missförstår jag?)

Tvärt om tror jag. 100mm Travel och 15x110mm axel. Om jag förstår det rätt. Samma gaffel som Rapide? Eller?

Ny här och nykär. Köpråd
Nav: Formula 15x100 front, QR rear

Edit. Men skit i det. Troligen är det 110mm fram och 135mm bak. Kass för 10k ok för 7 k(?). Lär gå att cykla på ialla fall.

Senast ändrad:
Ny här och nykär. Köpråd
Ja det är i alla fall för jävla tråkigt om de byggt cykeln med boostgaffel och lagt i ett 100mm hjul. Men det är väl bara att montera dit några spacers?

Ny här och nykär. Köpråd
Såg att GT och Cannondale ägs av samma företag och ramar och seriös ser väldigt lika ut. Trail 3 har 15x110 och ”Customerservice boost QR” bak.

Vill helst inte köpa för för dyrt, vill kunna ställa den vid tåget till stan ibland utan att svettas under dagen.

Ny här och nykär. Köpråd
Sen skiter tjuvarna i boostgaffel, ser cykeln dyr ut för dom, vilket en 7-10000 kronors hoj gör, så ryker den nog lika snabbt som en 25000 kronors hoj

Ny här och nykär. Köpråd
Hjulet passar nog. De har väl inte pallat ändra texten bara.

Custom boost brukar betyda 141mm. Står det bara QR får man väl gissa på 135mm.

Ny här och nykär. Köpråd
Det säger tyvärr mig inget. Men förstår att det inte är så kul om inte axel och hjul är anpassat utan man behöver ha spacers. Men tror inte jag kommer direkt hoppa från stup. Blir glad om jag får ut den på grusstigar mellan livets andra måsten.

Ny här och nykär. Köpråd
Gmac sa:
Det säger tyvärr mig inget. Men förstår att det inte är så kul om inte axel och hjul är anpassat utan man behöver ha spacers. Men tror inte jag kommer direkt hoppa från stup. Blir glad om jag får ut den på grusstigar mellan livets andra måsten.

Nej fan. Inga spacers, jag skulle dragit dit en smiley. Antingen är gaffel och hjul 110 eller 100, en del av specen är stavfel. Ring biketown imorgon och fråga, men det kommer inte avgöra om du köper den eller inte. :)

Ny här och nykär. Köpråd
jonte987 sa:
Hjulet passar nog. De har väl inte pallat ändra texten bara.

Custom boost brukar betyda 141mm. Står det bara QR får man väl gissa på 135mm.

Jag som läste slarvigt, såg nu att det stod 141 bak. Men men, de skriver också "Avalanche Comp Features:" i beskrivningen för avalanche expert

Ny här och nykär. Köpråd
jingleyschmidt sa:
Otroligt hur slappa en del affärer och tillverkare är att ge oss vettig info om deras egna jävla cyklar alltså. :P

Samtliga. Men värst är de som skriver boost på det som är boost men mörkar det som inte är det. Tror Canyon nämde boost 3 gånger på en hoj med 142mm bak och boost gaffel. Ingen info om bakhjulet...

Fast den här GTn är extra knepig.

Ny här och nykär. Köpråd
Cube är det ordning och reda med i alla fall. Tysk precision och korrekthet. Köp en Cube. ?

Ny här och nykär. Köpråd
Eller att lyckas få reda på hur lång styrstam en cykel levereras med. Var intresserad av att veta på en Cube-hoj. Ingenstans står det, inte hos Cube, inte hos åf. Mailade Cube, BD och Bikester. Bikester svarade först, de visste inte. BD visste inte. Cube har inte svarat.

Tillbaka
Topp