Ny Majestic på g?

Ny Majestic på g?
Jo, fast frågan var ju efterfråga på lägrespec.

Det är väl bara be att få köpa med en sid och utan lina.
Hjulen brukar väl vara prisvärda?
Det är ju faktiskt ett alternativ.

Utöver det tänker jag såhär.

Märket är internationellt oetablerat och behöver stå ut mot branschen. Det tycker jag dom gjort hittills och hittas sin nisch. Tävlingsredo hojar till ett lite lägre pris än de andra.

Jag tycker lanseringstillfället är olyckligt, hur många 70k+ cyklar säljs 2024? Varför väljer man denna före en Oiz, Spark eller som någon nämnde ovan en av deras egna Alpha-modeller.

Ny Majestic på g?

Märket är internationellt oetablerat och behöver stå ut mot branschen. Det tycker jag dom gjort hittills och hittas sin nisch. Tävlingsredo hojar till ett lite lägre pris än de andra.

Jag tycker lanseringstillfället är olyckligt, hur många 70k+ cyklar säljs 2024? Varför väljer man denna före en Oiz, Spark eller som någon nämnde ovan en av deras egna Alpha-modeller.
Ja och sälja två versioner samtidigt... fast det kanske inte är så hög utvecklingskostnad

Ny Majestic på g?

Billigare än Oiz, enklare att leva med än Spark (och snyggare om man frågar mig). Racigare än Alpha med.

Ny Majestic på g?
För någon som ska tävla känns den väl klockren, XTR och Öhlinsdämpning för 69k får nog anses som ett fynd. Tror svensson kommer blir besviken på dämparna, kommer vara alltför hårt för gubbar som ska sittcykla.

Ny Majestic på g?
Frågan är ju varför dom inte kör sina egna asienfälgar "vincents"? Dtnav och bra hjul i övrigt. Rimlig peng.

Det är väl det där att oemprodukter kostar mycket mindre än vad vi ser när vi ska handla som privatperson.
Ifrågasätt inte, var glad för det ;) Själv har jag hellre Dt hjul än vincent. Klart att något alternativ med vincents hade varit fint för att få ner priset men tänker att xmc 1501 motsvarar just det.

Ny Majestic på g?
Någon som har fått sin Facelift och kan ge någon mini review eller så?
Är väldigt intresserad av en med Öhlinare men det är så långt att åka och provcykla.

Ny Majestic på g?
Har bara hunnit cykla ett pass. Men vilken cykel!
71487D75-59F2-4AC3-AA36-EED1CA153083.jpeg

Bilagor

• 0FAD1BC0-4FBA-4BCD-9470-4AEAD9F39988.jpeg
    0FAD1BC0-4FBA-4BCD-9470-4AEAD9F39988.jpeg
    1.1 MB · Besök: 143
Ny Majestic på g?
Är det verkligen bara en på Happy som fått ut en ny Majestic i år? Jag hade räknat med lite recensioner vid detta laget. Antalet dyra hobbies är för många så det blir ingen uppgradering i år, men 90+ Kg i combo med Lefty Ocho gör att jag nog får sluta vara märkestrogen till Cannondale vid nästa byte.

Ny Majestic på g?
Är det verkligen bara en på Happy som fått ut en ny Majestic i år? Jag hade räknat med lite recensioner vid detta laget. Antalet dyra hobbies är för många så det blir ingen uppgradering i år, men 90+ Kg i combo med Lefty Ocho gör att jag nog får sluta vara märkestrogen till Cannondale vid nästa byte.
Vad är problemet med vikten i kombination med nämnda gaffel?

Hälsningar från en annan 90-plussare med Lefty Ocho.

Ny Majestic på g?
I gaffeltester som jag läst (tyska Bike magazine) så har Ocho jämförbar vrid- och bromsstyvhet med Fox 34 sc, så lite flexigare än SID 35 men rimligtvis inte något problem för 90+ kg även om den kanske inte har kvar den vridstyvhet som gamla generationers lefty hade.

Ny Majestic på g?
Anekdotisk bevisföring. 2 cykelvänner som anser att Ocho flexar betydligt mer än gamla Lefty (vilket är den bästa XC-gaffeln jag någonsin haft). Har de fel blir jag bara glad :)
Hur man än vrider och vände rpå det så är ju varken en vanlig lefty eller en "ocho" någon egentlig sensation, tycker jag ;) Däremot ser det coolt ut. Nackdel: Hjul måste vara specifika.

Ny Majestic på g?
Ändå rätt snygg måste jag säga. Tycker fortfarande att det inte riktigt ser lika premium ut som de mer etablerade internationella märkena i formerna (men smaken är som baken). De kanske är så att de vill behålla liknande utseende till de gamla. Färgen och loggan var ju riktigt läcker dock!

Ny Majestic på g?
Jag blir lite förbryllad. Det ser ut som att sadelinfästningen är i en annan typ av kolfiber än huvudramen. Även någon for av länkage borde väl sitta under "kåpan"?

Ja, det måste ju vara länkade där under. Inte så vackert kanske men trevligare än Trek och Specializeds speciallösningar.

Ny Majestic på g?
Vilken snygg hoj! Loggan är ett klart lyft. Tänker retroscott eller vitus när jag ser den.

"Id hit it". Prisfråga nu när tillverkningen flyttar till Eu dock.
Usch ja. Grabben är sjukt sugen, och vi har väntat med inköp av hans nya cykel några månader, eftersom vi ”hade på känn” att den här var på gång. Jag anar dock att min pappa-förhoppning om att de ska sälja prisvärda (billiga menar jag nog) ramkit direkt från lansering är körd. Med ett sådant insta-inlägg luktar det mycket pengar. 😂

Får försöka få honom att nöja sig med en snik-Spez eller Colnago eller nåt. 😉

Ny Majestic på g?
Majestic Facelift är ju nu redan ersatt av Excalibur men någon som har kört Majestic Facelift och kan kommentera kvaliteten och känslan? Blev den inte ersatt ovanligt snabbt?

Tycker geometri och spec ser väldigt bra ut. Finns en del begnade då och då, så jag blir lite sugen. Har senaste fyra säsongerna kört Superior XF Team Issue med 100 mm slag fram och bak men är sugen på uppgradering med lite mer slag och lite flackare gaffelvinkel :)

Ny Majestic på g?
... Jag tror ju mer på att de var flytten till tillverkning i Europa, men det var alltså inte så? Helt ny fabrik blir ju nya formar.
De har (väl?) knappast något exklusivt avtal med Carbon Team så de inte kan köpa in ramar från andra tillverkare? De har ju rätt många cykelmodeller som inte kommer från Portugal. Jag har också hört om många trasiga baksvingar, men åas rätt snabba garanti-byten. Är ju rätt vanligt på flexstay-cyklar, t ex Orbea hade problem med det i flera generationer av Oiz. Ska man köpa en begagnad Allebike kan det vara värt att kolla upp garanti/crash replacement-villkoren först ifall nåt sånt händer, brukar vara rätt dyrt att själv betala ram-delar.

Ny Majestic på g?
Jag har kört Majestic i två år och bytte nyligen precis bytt mot en Excalibur. Jag har varit och är supernöjd med cykeln. Aldrig haft några problem alls. Den känns helt klart modern att cykla på, med väldigt bra geometri. Inget att klaga på.

Jag upplever inte att Facelift blev ersatt ovanligt snabbt ur ett kvalitets perspektiv. snarare en naturlig utveckling i och med att dem flyttade produktionen till Portugal. Facelift fans ju ändå på marknaden i två år.
Majestic Facelift är ju nu redan ersatt av Excalibur men någon som har kört Majestic Facelift och kan kommentera kvaliteten och känslan? Blev den inte ersatt ovanligt snabbt?

Tycker geometri och spec ser väldigt bra ut. Finns en del begnade då och då, så jag blir lite sugen. Har senaste fyra säsongerna kört Superior XF Team Issue med 100 mm slag fram och bak men är sugen på uppgradering med lite mer slag och lite flackare gaffelvinkel :)
Jag har kört Majestic i två år och bytte nyligen precis bytt mot en Excalibur. Jag har varit och är supernöjd med cykeln. Aldrig haft några problem alls. Den känns helt klart modern att cykla på, med väldigt bra geometri. Inget att klaga på.

Jag upplever inte att Facelift blev ersatt ovanligt snabbt ur ett kvalitets perspektiv. snarare en naturlig utveckling i och med att dem flyttade produktionen till Portugal. Facelift fans ju ändå på marknaden i två år.

Ny Majestic på g?

Säkert en kanonbra cykel att cykla på, inte minst med öhlins-fjädringen. Skönt att du inte haft några kvalitetsproblem.

Fullt möjligt att det va pga att de började köpa ramar i Portugal som bytet skedde.
Jag har bara svårt att se en lönsam affär i att byta ut den så snabbt.
Om det är som de säger, att de utvecklar ramarna själva (åtminstone delvis) och investerar i verktyg för produktionen, så behövs relativt stor volym att slå ut kostnaden på. De har ju också ganska humana priser på cyklarna. Man kanske har den försäljningen och är nöjd med payback efter två år, jag vet inte.
Hade de däremot en baksving av dålig kvalitet på halsen så rimmar det väl med att byta ut mot nytt så snart som möjligt.

Tillbaka
Topp