Ny Santa..

Jilster

Aktiv medlem
Ny Santa..
Har kört angleset 2 grader på min Tallboy LT och ska testa och få in 27,5+ i den. Känns som SC varit inne på samma spår. Tror den har kortare kedjestag också. Har dock inte sett bilder på om de fått upp den dumma VPP länken som sticker ner under BB. De fixade det påp Nomaden och på Bronson tror jag så iom att de tar bort framväxeln så borde de även kunna fixa det på Highballen.

Jilster

Aktiv medlem
Ny Santa..
De har ändrat läge på dämparfästena samt styrt upp lite intern kabeldragning (om du det är något bra egentligen)

Inga jätte ändringar men lite mer raffinerat kanske.

Westman

Aktiv medlem
Ny Santa..
Hightower är verkligen ett olämpligt namn på en cykel tycker jag. Särskilt när den inte är det, geometriskt, utan ganska låg och busig.

Tycker den ser snäppet vassare ut med 27.5+ än 29, särskilt då det blir 135/150 ist för 135/140 i slag fram/bak. Det går väl iofs att sätta en 150-gaffel och köra med 29" hjul också med tanke på att bb är rätt lågt.

Synd att dom satt dit Boost 12 x 148mm bak.

Jilster sa:
Har kört angleset 2 grader på min Tallboy LT och ska testa och få in 27,5+ i den. Känns som SC varit inne på samma spår. Tror den har kortare kedjestag också. Har dock inte sett bilder på om de fått upp den dumma VPP länken som sticker ner under BB. De fixade det påp Nomaden och på Bronson tror jag så iom att de tar bort framväxeln så borde de även kunna fixa det på Highballen.

Det är ju en bild på det i artikeln?

p5pb13112619.jpg

"The Hightower's VPP suspension configuration is nearly identical to the Bronson's, with the lower link tucked neatly up into the frame."

Senast ändrad:

HasseL

Aktiv medlem
Ny Santa..
Ja westman planen är i så fall 27.5+.. Har ju allt till dem förutom framgaffel på min 5010.

Tallboyen är trevlig men med nya länkaget så kan den där bli riktigt rolig ju..

larsaw

Aktiv medlem
Ny Santa..
Jilster sa:
Någon som blir klok på om det ökat utrymmet för 27,5+ i baksvingen från Tallboy LT varianten?

Som jag tolkar det, JA!
" In order to get the Hightower's chainstays as short as possible, Santa Cruz chose to do away with the ability to run a front derailleur, an inreasingly common design decision that's been made possible by the advent of 1x11 drivetrains. The rear dropout spacing is 12 x 148mm, and 15 x 110 spacing is found up front, numbers that allow the bike to accommodate both 29” and 27.5+ wheels without running into any frame clearance issues."

Eveningstar

Aktiv medlem
Ny Santa..
Försöker hitta någonstans att köpa Hightower frameset men det verkar typ omöjligt.

Cykelmagneten (enda svenska återförsäljaren listad på santacruzbicycles.com) svarar varken på mail eller i telefon.
Tindeberg kan inte ta in den.
Ubyk kan inte skicka till Sverige.
Alla engelska webbshoppar jag hittar verkar vägra skicka utanför UK.

Både Bike24 och Hibike verkar kunna leverera, men €3675 är ganska mycket mer än £2699.

Hjälp? =)

HasseL

Aktiv medlem
Ny Santa..
Eveningstar sa:
Försöker hitta någonstans att köpa Hightower frameset men det verkar typ omöjligt.

Cykelmagneten (enda svenska återförsäljaren listad på santacruzbicycles.com) svarar varken på mail eller i telefon.

Både Bike24 och Hibike verkar kunna leverera, men €3675 är ganska mycket mer än £2699.

Hjälp? =)
Kolla med http://bertelsen.nu de har nog sakerna eller kan få tag på den.

Makten

Aktiv medlem
Ny Santa..
Eveningstar sa:

Hjälp? =)

Om du inte nödvändigtvis måste ha CC-varianten så kan du ju köpa den billigaste kompletta C:n och kränga de delar du inte vill ha. Borde bli avsevärt billigare. Skillnaden är ~300 gram och de ser helt identiska ut, så...

Edit: Jag köpte en komplett 5010 C S och det fanns inget ställe som var billigare än Tindeberg vad jag kunde hitta (för kompletta hojar då).

Edit: Ser nu att Tindeberg inte har den billigaste C R-modellen.

Senast ändrad:

Eveningstar

Aktiv medlem
Ny Santa..
Ok! Jag kollar med bertelsen.nu. Stort tack.

Jag tvivlar på att jag kan få ihop typ 15.000 på att sälja lite mellanmjölksdelar tyvärr.
Då blir det nog hellre köp från bike24.

Kanske blir en byggtråd snart, vem vet. =)

Makten

Aktiv medlem
Ny Santa..
Å andra sidan, om du köper en C S för ~45k så kanske du inte behöver byta så mycket;-) Det är väl mest hjulen som är lite trista. Kommer förmodligen uppgradera mina till kina-kol för ~10. CC-modellerna är ju inte heller jätteroligt specade om man inte väljer de dyraste, och jag antar att det kommer bli jäkligt dyrt att bygga från scratch ändå.

Makten

Aktiv medlem
Ny Santa..
happymtb.fr sa:
Blir det verkligen bra med regressive till progressive leverage...?

Vad gäller länkaget på 5010:an så är det extremt trevligt. Antar att det är liknande på övriga modeller också.
Det håller sig väldigt stumt och fint vid ståcykling och "sparkar ifrån" när man tar i, precis som jag önskar.
Utför och på rull så öppnar det istället upp och beter sig betydligt mjukare än man hade kunnat tro efter att ha cyklat uppför.

Ska man bara sitta ner och mata så är det dock ganska stötigt, så inget för den passive cyklisten tror jag. Men det uppmuntrar verkligen till aktiv cykling, vilket är positivt i min mening.

Westman

Aktiv medlem
Ny Santa..
Makten sa:
happymtb.fr sa:

Vad gäller länkaget på 5010:an så är det extremt trevligt. Antar att det är liknande på övriga modeller också.
Det håller sig väldigt stumt och fint vid ståcykling och "sparkar ifrån" när man tar i, precis som jag önskar.
Utför och på rull så öppnar det istället upp och beter sig betydligt mjukare än man hade kunnat tro efter att ha cyklat uppför.

Ska man bara sitta ner och mata så är det dock ganska stötigt, så inget för den passive cyklisten tror jag. Men det uppmuntrar verkligen till aktiv cykling, vilket är positivt i min mening.

Låter bra. Hur beter sig cykeln (länkade, geometri osv) om du jämför med din Phantom?

larsaw

Aktiv medlem
Ny Santa..
HasseL sa:
Klavikel sa:
Finns även för €2.499 i düskland om du kan leva med att det är en 2015... om det skiljer modellerna emellan mer än design får du själv kolla upp.
Yes det är i kol

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=103997;menu=1000,2,99,101
Det där ju inte Hightowern?
+1 HighTower'n kostar sina duktiga slantar: https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=165497;menu=1000,2,99,101 :/
EDIT: Fast jag ser faktiskt inget direkt störande med spec'n på "snik"-versonen... https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=165587;menu=1000,173,87

Senast ändrad:

happymtb.fr

Aktiv medlem
Ny Santa..
Makten sa:
happymtb.fr sa:

Bra att du är nöjd över cykeln! Jag har inte cyklat på nån cykel från SC så att följande är inte baserat på första hands erfarenhet, men endast på fakta om hur en dämpare fungerar! :)

Santa Cruz har en regressive till progressive leverage ratio på dom flesta av sina cyklar så har det varit länge och det verkar vara en grej man får med VPP men kollar på V10 så är den helt progressiv så att det borde gå att få dom andra VPP cyklar att vara också progressiva genom hela slaglängden.

Varför vill man helst inte ha regressiv till progressiv då?
Ja, eftersom det blir svårt att få en dämpare att funka optimalt i båda områden. Den första regressiva delen gör att det blir lättare och lättare att trycka ihop dämparen tills att man kommer till apexen av kurvan där det börjar bli progressiv så att man börjar få mer o mer dämpning så att det blir svårare att komprimera. Det blir liksom mjuk i början och sen möter man en hård punkt (apexen). Åt andra hållet, dvs när dämparen expanderar, blir det först minskande av shaft speed när man går igenom den progressiva delen följd av en acceleration av skaftet genom den regressiva delen så att det blir svårt att få returen att funka optimalt genom hela slaget.

Blir det verkligen så dåligt som det låter?
Inte riktigt och SCs framgång bevisar att många gillar det. Cykeln har en tendens att stanna runt apexen av kurvan vilket är väldigt tryggande. Har man åkt med en hel progressiv cykel så blir man störd av hur inkonsekvent dämpningen blir genom slaget...

Sen har Santa Cruz minskad storleken på pucken genom åren:
Nomad från 2015 ser "värst" ut:
SantaCruzNomadIII2015_LevRatio.gif

5010, LR kurvan är plattare och apexen ligger vid 35% av slaget.
SantaCruz50102016_LevRatio.gif

Hightower, LR kurvan är också ganska platt och apexen ligger vid 42%, vilket är kanske väl långt in för att vara en "naturlig" SAG-punkt...
SantaCruzHightower292016_LevRatio.gif

Senaste versioner har en plattare kurvan men som är fortfarande parabolisk så att beteendet beskriven ovan kommer fortfarande att finnas även om till en mindre grad. Sen är en platt LR-kurva inte optimalt heller, speciellt för cyklar med så pass mycket slag. Det går att kompensera delvis med en mindre luftburk för att få progressivitet i fjädret (dvs öka kraften som behövs för att bottna) men man kommer inte att få samma dämpning som med en progressiv LR...
Har man en ren progressiv LR-kurva blir allt lättare, ändringar på kompression eller retur kommer att ha samma effekt på hela slaglängden.

En sak som SC gör rätt är att ha en anti squat värde som ligger på samma nivå genom hela slaglängden som används när man trampar (0 till 70% av slaglängden ungefär). Sen gör dom snygga cyklar med hög kvalité men man betalar också för det. Och för det priset tycker jag att man borde få en bra länkage.

Hoppas det går att förstå vad jag försökte skriva... :)

Senast ändrad:

Gimpen

Aktiv medlem
Ny Santa..
Jag hade lite svårt att hänga med där (no offence) och antar att det finns flera som är lika är lite slöa i hjärnan.
Kom på att jag sett nåt klipp där Mike Ferrentino utvecklar detta häringa med VPP när ja sonderade Youtube på info om SC Nomad för några år sedan..
Här kommer en version om VPP i rörliga bilder för andra tröga..

Btw. Han verkar va en rätt så skön om än något speedad snubbe den där Mike =0)

Topp