Makten sa:
happymtb.fr sa:
Blir det verkligen bra med regressive till progressive leverage...?
Vad gäller länkaget på 5010:an så är det extremt trevligt. Antar att det är liknande på övriga modeller också.
Det håller sig väldigt stumt och fint vid ståcykling och "sparkar ifrån" när man tar i, precis som jag önskar.
Utför och på rull så öppnar det istället upp och beter sig betydligt mjukare än man hade kunnat tro efter att ha cyklat uppför.
Ska man bara sitta ner och mata så är det dock ganska stötigt, så inget för den passive cyklisten tror jag. Men det uppmuntrar verkligen till aktiv cykling, vilket är positivt i min mening.
Bra att du är nöjd över cykeln! Jag har inte cyklat på nån cykel från SC så att följande är inte baserat på första hands erfarenhet, men endast på fakta om hur en dämpare fungerar! :)
Santa Cruz har en regressive till progressive leverage ratio på dom flesta av sina cyklar så har det varit länge och det verkar vara en grej man får med VPP men kollar på V10 så är den helt progressiv så att det borde gå att få dom andra VPP cyklar att vara också progressiva genom hela slaglängden.
Varför vill man helst inte ha regressiv till progressiv då?
Ja, eftersom det blir svårt att få en dämpare att funka optimalt i båda områden. Den första regressiva delen gör att det blir lättare och lättare att trycka ihop dämparen tills att man kommer till apexen av kurvan där det börjar bli progressiv så att man börjar få mer o mer dämpning så att det blir svårare att komprimera. Det blir liksom mjuk i början och sen möter man en hård punkt (apexen). Åt andra hållet, dvs när dämparen expanderar, blir det först minskande av shaft speed när man går igenom den progressiva delen följd av en acceleration av skaftet genom den regressiva delen så att det blir svårt att få returen att funka optimalt genom hela slaget.
Blir det verkligen så dåligt som det låter?
Inte riktigt och SCs framgång bevisar att många gillar det. Cykeln har en tendens att stanna runt apexen av kurvan vilket är väldigt tryggande. Har man åkt med en hel progressiv cykel så blir man störd av hur inkonsekvent dämpningen blir genom slaget...
Sen har Santa Cruz minskad storleken på pucken genom åren:
Nomad från 2015 ser "värst" ut:
5010, LR kurvan är plattare och apexen ligger vid 35% av slaget.
Hightower, LR kurvan är också ganska platt och apexen ligger vid 42%, vilket är kanske väl långt in för att vara en "naturlig" SAG-punkt...
Senaste versioner har en plattare kurvan men som är fortfarande parabolisk så att beteendet beskriven ovan kommer fortfarande att finnas även om till en mindre grad. Sen är en platt LR-kurva inte optimalt heller, speciellt för cyklar med så pass mycket slag. Det går att kompensera delvis med en mindre luftburk för att få progressivitet i fjädret (dvs öka kraften som behövs för att bottna) men man kommer inte att få samma dämpning som med en progressiv LR...
Har man en ren progressiv LR-kurva blir allt lättare, ändringar på kompression eller retur kommer att ha samma effekt på hela slaglängden.
En sak som SC gör rätt är att ha en anti squat värde som ligger på samma nivå genom hela slaglängden som används när man trampar (0 till 70% av slaglängden ungefär). Sen gör dom snygga cyklar med hög kvalité men man betalar också för det. Och för det priset tycker jag att man borde få en bra länkage.
Hoppas det går att förstå vad jag försökte skriva... :)