Ny Teknik imponeras av brott?

• Trådstartare Trådstartare BJS
  • Start datum Start datum

BJS

Aktiv medlem
Det är illa. Nog för att nivån på facktidningen sakta sjunker, men när de imponeras av rent kriminallitet.....

the botten is nådd

Bilagor

• Capture+_2018-04-07-13-01-25.png
    Capture+_2018-04-07-13-01-25.png
    70.9 KB · Besök: 31
Bengt-re sa:
Det är illa. Nog för att nivån på facktidningen sakta sjunker, men när de imponeras av rent kriminallitet.....

the botten is nådd

Artikeln om idioten i Linköpings verkar också driva på försäljning och intresse. Men det har hursomhelst INGENTING med cykel att göra.

Senast ändrad:
Carl A sa:
Inget brottsligt att trimma elcykel.
Jag hittar iaf inget förbud mot det

Förutom att de uppmanar att köra den på cykelbanan är det ju moraliskt förkastligt. Det är inte olagligt att köra en trimmad elcykel på avspärrat område osv osv, men det är såklart bara ett marginellt fenomen och inget relevant argument för NyTekniks läsare.

DaK sa:
Bengt-re sa:
Carl A sa:

Kör den på cykelbana är lika lagligt som att köra en oreggad Honda 1000cc med cykelhjälm på sig...
Källa på det ?

Jag blir lite nyfiken på varför det skulle behövas källa på det.
Hur lagligt är det att köra en oreggad Honda1000cc med cykelhjälm? = Inte alls.
Hur lagligt är det att köra ett eldrivetfordon som går +80km/h på cykelbana? = Inte alls.
Har du en annan åsikt så får du gärna försöka förklara för mig som innt begrip nå.

(Jag förutsätter att det är under normala trafikförhållanden utan specialtillstånd, inhägnader och stuntmän inblandade.)

Ähum, sorry; nu läste jag hela art. Såg nu om cykelbanan.
Tar på mig dumstruten, e förresten den satt redan på...

Avsåg dessutom vara tramsviktigpetter. Rimligtvis trimmar man väl sin elcykel för att använda den, på allmän väg.

Bengt-re sa:
Carl A sa:

Kör den på cykelbana är lika lagligt som att köra en oreggad Honda 1000cc med cykelhjälm på sig...

Har du prövat att köra Honda 1000cc med cykelhjälm på cykelbanan? Nä tänkte väl det. Det är skitroligt. Bry dej inte om vad andra säger. Varför ska jag inte få ha roligt bara för att det sitter någon surgubbe på ett forum som inte förstår sej på ny teknik. Nä åk och köp en Honda nu och ha lika roligt som jag. Och du, skit i vad andra tycker.

Lars.E sa:
DaK sa:
Bengt-re sa:
Carl A sa:

Källa på det ?

Jag blir lite nyfiken på varför det skulle behövas källa på det.
Hur lagligt är det att köra en oreggad Honda1000cc med cykelhjälm? = Inte alls.
Hur lagligt är det att köra ett eldrivetfordon som går +80km/h på cykelbana? = Inte alls.
Har du en annan åsikt så får du gärna försöka förklara för mig som innt begrip nå.

(Jag förutsätter att det är under normala trafikförhållanden utan specialtillstånd, inhägnader och stuntmän inblandade.)
Eftersom du skrev lika lagligt trodde jag att du menade att det var lika höga straff på båda brotten. Men visst kan man dela in allt man gör i lagligt och olagligt, men straffen skiljer något mellan mordbrand och felparkering.

Alltså, allt som har mer än 250W (ca 0,3 hk) och assisterar över 25 km/h behöver registreras i någon av moped eller motorcykelklasserna. Dessa fordon behöver skattas, besiktigas och försäkras beroende på vilken klass de kvalar in för, de kan också behövas körkort.
Om något av dessa fordon framförs på allmän väg (detta innefattar cykelbanor) utan registrering, skatt försäkring, besiktning eller körkort kan du få böter.

En elcykel som trimmas faller utanför sin klass och kommer att anses falla inom någon av moped eller motorcykelklasserna. Detta är inget nytt och gäller även för trimmade mopeder.

Så med det sagt skulle jag vilja mana till att hålla moralpaniken i schack, trimmad moped har väl alla kört.

AX3L sa:
Imponera på cykelbanan alltså..

Sveriges ingenjörer är verkligen Sveriges sämsta fackförbund :)

Jag hänger inte riktigt med, på vilket sätt har fackförbundet med elmopeden att göra?

(Vore iofs också intressant med en motivering till varför just SI är så mycket sämre än andra förbund, även om det är aningens mer OT än elmopeder)

theBrand sa:
AX3L sa:

Jag hänger inte riktigt med, på vilket sätt har fackförbundet med elmopeden att göra?

(Vore iofs också intressant med en motivering till varför just SI är så mycket sämre än andra förbund, även om det är aningens mer OT än elmopeder)

NyTeknik är en tidning av och för Sveriges ingenjörers medlemmar. Eventuellt något annat förbund också. Skriver man sån smörja är man inte seriös :)

Varför jag är mindre nöjd med SI är för att man under alla år lobbat för att få upp antalet utbildningsplatser. Pekat på ingenjörsbrist osv. Det kan man säga vad man vill om men jag menar att det inte stämmer om man inte går efter företagens önskelista, dvs att 25 åriga civilingenjörer med 10 års erfarenhet, färdiga med familjelivet och som kan jobba för 25kkr i månaden. Jämför man med läkarförbundet som aktivt hållit nere antalet utbildningsplatser under ffa 90-talet (ev lite väl effektivt kan medges) så har de en helt annan marknad idag. Notera att detta är min egen subjektiva bedömning dock :)

AX3L sa:
theBrand sa:
AX3L sa:

NyTeknik är en tidning av och för Sveriges ingenjörers medlemmar. Eventuellt något annat förbund också. Skriver man sån smörja är man inte seriös :)

Så vitt jag vet är Ny teknik en fristående tidning. (dock ingår det en prenumeration om man är medlem i SITTER)

AX3L sa:
Varför jag är mindre nöjd med SI är för att man under alla år lobbat för att få upp antalet utbildningsplatser. Pekat på ingenjörsbrist osv. Det kan man säga vad man vill om men jag menar att det inte stämmer om man inte går efter företagens önskelista, dvs att 25 åriga civilingenjörer med 10 års erfarenhet, färdiga med familjelivet och som kan jobba för 25kkr i månaden. Jämför man med läkarförbundet som aktivt hållit nere antalet utbildningsplatser under ffa 90-talet (ev lite väl effektivt kan medges) så har de en helt annan marknad idag. Notera att detta är min egen subjektiva bedömning dock :)

Jag tror du blandar ihop olika intressenter, många stora svenska företag har länge varnat för framtida ingenjörsbrist, framför allt då stora pensionsavgångar är förestående. Men arbetslösheten är ju fortsatt låg bland ingenjörer, så jag har svårt att se problemet?
God tillgång till ingenjörer är ju en av drivkrafterna bakom våra framgångsrika teknik och industribolag.

I den bransch jag jobbar i har vi allt som oftast svårt att rekrytera, men visst det gäller ju inte alla ingenjörsgrenar. Men hade vi haft samma situation som läkarna har hade det inte funnits några ingenjörsjobb kvar i Sverige, inget företag hade velat satsa pengar på en RnD-enhet i ett land där det inte finns kompetens att rekrytera (vi har ju redan företag som lägger merparten av sina projekt i lowcost-länder).

P.S.
https://www.svd.se/ingenjorsbristen-kan-losas-redan-nu

https://www.svd.se/naringslivet-skriker-efter-fler-ingenjorer

(Jag ber om ursäkt för OT, men jag är så trött på att det slentrianmässigt ska kastas skit åt alla håll utan någon form av analys eller konstruktivt handlande.)

Tillbaka
Topp