Nya idéer kring Finnmarksturen

Korta ned loppet tror jag är helt fel väg fram, var år har de gjort banan lättare och lättare. Jag tror snarare de behöver göra tvärt om, gör det till en större utmaning för var år som går istället. Mer stigar med riktig MTB-terräng vore en bra start.

Att folk kör på crossar och SS är om inte annat ett bra tecken på att folk vill ha en större utmaning.

Vem som helst som har grundkondition tar sig ju runt den tävlingen, i vart fall 10% borde tvingas bryta. Då har man kommit någonstans.

Håller med dig Tobbe. Det finns redan enkla långlopp. Folk vill ha utmaningar. Vad blir nästa steg, korta ner vasaloppet och Stockholm Marathon?
/J

Jag tror också man behöver se över hur man ska höja statusen för vanliga "blåbär" att köra. Min bror körde loppet år 2000 på en tid av ca 3.40 minuter och kom runt 350 plats. Samma tid i år hade räckt till en någorlunda liknande placering. Då var de ca 1500 motionärer bakom honom, nu hade det varit färre än 400 efter.

Summerat kan sägas: I tävlingen saknas alla dessa vanliga människor som inte direkt hänger på Happy och har MTB som något större intresse. De är med och harvar runt för det är en kul händelse, motionen och utmaningen att klara av det. Statusen kommer nog aldrig nå Vasaloppsnivå men om man kan jobba för att det ska vara ett riktigt mandomsprovs (högre status i folks medvetande) så kan det nog börja växa igen.

Över och ut.

/Jonas

Kan det inte också ha att göra med att loppet ïnte längre är med i långloppscupen? Det drar väl en massa extra folk till start osv..

saltgurkan skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan det inte också ha att göra med att loppet
> ïnte längre är med i långloppscupen? Det drar
> väl en massa extra folk till start osv..

frågan är hur många som verkligen bryr som om det. visst, lite folk som bryr sig om det finns det ju, men tror inte det är den stora massan, den stora massan kör ändå inte alla tävlingar.

jag tror faktiskt lite som tnt, ja tror man måste tänka i nya banor, kanske kosta lite och göra det lite mer tekniskt igen.

Tiki skrev:

> Summerat kan sägas: I tävlingen saknas alla
> dessa vanliga människor som inte direkt hänger
> på Happy och har MTB som något större intresse.
> De är med och harvar runt för det är en kul
> händelse, motionen och utmaningen att klara av
> det. Statusen kommer nog aldrig nå Vasaloppsnivå
> men om man kan jobba för att det ska vara ett
> riktigt mandomsprovs (högre status i folks
> medvetande) så kan det nog börja växa igen.
>
> Över och ut.
>
> /Jonas

Det finns en hel del lokalt vanliga människor som är med. Motionärer, hurtbullar sådan som jag och liknanade. Det är bara en hake: upptgningsområdet. Man avslöjer sig på dialekten, alla är lokals. Från elitmotionär och ner är det inte många som reser längre sträckor med övernattning i Ludvika.

För min del är det verkar det dumt att korta loppet, jag vill ha det längre och hårdare, nu har jag ju tagit mig runt, så nu kan dom öka.

De måste på något sätt locka till sig bredden på samma sätt som VR. Tänk om dom kunde får var med i Klassikern.

Med risk för att upprepa lite vad andra redan har skrivit...

Korta ner det och göra det enklare tror jag bara förvärrar situationen. Det finns som sagt gott om vanliga långlopp. Försök att sticka ut från dessa istället. Långt och tufft så det är något mål motionärer kan sätta upp här runt om i landet. Precis som löpare tränar hela året för att springa marathon eller lidingöloppet, skidåkare tränar för att köra vasaloppet och landsvägscyklister tränar för att köra vätternrundan. Alla dessa lopp sticker ut lite från mängden genom att vara längre eller tuffare än de vanliga loppen som går och alla dessa lopp har betydligt fler deltagare än vanliga lopp.

Jag körde finnmarksturen i år för första gången och hade det varit kortare och enklare hade jag nog inte åkt 60 mil från Helsingborg, lagt en massa pengar på övernattning och startavgift.

i o för sig. va man kanske ska kolla upp ä varför Birkbeinerritten är så populärt. ja menar de hade ca 16000 anmälda och ca 14000 startade i år

Birkebeinern innehåller väldigt lite skogsstigar, däremot blir grusvägarna en utmaning eftersom det är så pass många långa och ganska branta backar. Det är ett grusvägsrally och inte en mtb-tävling tycker jag. Men skulle det varit mer stig kunde inte så pass många deltagare vara med på loppet även fast dom har olika startgrupper som på vätternrundan.

Birkebeiner går ju i Norge...dom fattar väl inte bättre ;-D (OBS SKOJ)

Men om FMT, tillbaks till stöket!
Den "gamla" turen som var 7-8 mil var TUFF (har jag hört...)

Om man får rykte om sig att vara det TUFFASTE MTB loppet (inte bara höjdmeter utan stökiga stigar) så kommer massor av folk att försöka.
Trots allt så är ju FMT cykelns Vasalopp/Stockholm maraton, en klassiker.

Jag tror man ska jobba på att öka statusen för FMT. Att få vara med i klassikern skulle helt klart göra det. Man måste också inse att MTB börjar dala i intresse. I dag säljs allt fler racers i förmån för MTBs. Jag skulle hellre adressera frågan så här: "Hur kan vi öka statusen på MTB?".

Jag tror det är fel väg att börja dribbla med banlängder, flytta start, göra det tuffare, enklare etc. När det gäller FMT så är det längden på banan som är utmaningen. Man åker inte på bakhjulet uppför Krabobacken när man cyklat 100-105km i hårt tempo.

gör loppet dubbelt så långt, kör på natten i obanad terräng och ni ska ni se att det är 2000 anmälda varje år. ...om den får ingå i klassikern alltså...

wilmerx skrev:
> Man måste också inse att MTB börjar dala i intresse.
> I dag säljs allt fler racers i förmån för MTBs.

Källa?

Vad jag förstått säljs det MTBs som aldrig förr, många Dirhojjar och en hel del NRS och liknande.

Håller med TnT, loppet ska inte kortas utan hellre göras lite mer som det har varit förr i tiden. Har inte kört det själv, men ett rent snabbt grusvägslopp lockar åtminstone inte mig längre. BST har gått den vägen också, om nu inte årets bandragning skiljer sig från de tidigare.

Sen känns det även som mtb-långloppen redan haft sina glansdagar för några år sedan, just nu befinner sig nog de flesta loppen i en svacka. Det vänder säkert, men kräver en nog del ändringar. Fler har även upptäckt att det går att cykla mtb i skogen på annat sätt än med smala däck och lätta XC hojar, vilket minskat deltagandet i långloppen. För det är inte många som ställer upp med en tyngre AM cykel på långloppen direkt.

/Leo

NEJ,nej nej nej ta inte bort eller ändra dessa roliga lopp!!!! Vad blir då kvar för oss motionärer som kanske inte hinner träna som eliten.......Dessa lopp står väl för vad såväl nybörjare som motionärer hinner att träna och komma iform för när hänsyn samtidigt ska tas till barn,familj och jobb. Vart skulle vi då ta vägen ???? Att bli supervass på MTB tar många år men vi vill ändå cykla runt i skogen och pröva tekniken allt efter vår förmåga !!! Att cykla i knixiga och branta backar gör varken nybörjaren eller motionären som en självklarhet. Det är väl viktigare att fler i Sverige kommer ut och rör på sig än att elitåkare får egna tävlingar ?

Satsa på att göra MTB till en folksport istället !!!

Nu sticker jag ut hakan ordentligt. LÄGG NER SKITEN. Jag har varit uppe på Finnmarksturen under 7-8 år och kan bara säga att dom ( ledningen ) är flexibla som ett järnspett. Det sista dom vill är att ändra något på Finnmarksturen,det har inte hänt något alls för att förnya tävlingen eller att pröva nya grepp eller ideér. Säfsens skidanlägning var berädda att gå in med en hel del pengar för att få starten förlagd till Fredriksberg men ICKE det gick inte. Start och mål borde flyttas in till centrala Ludvika annars men ICKE. I år var det 5-6 utställare mindre men dom har fortfarande inte ändrat något i sitt upplägg eller prövat några nya grepp för att förnya sig. " Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke " men Finnmarksturen gör trots allt sina tappra försök till detta.

Har inte tävlingarna i Långloppscupen också tappat deltagare? Jämför exempelvis BST 2004 med 2007!

Att det krockar med Birkebeinern kan väl inte ha någon avgörande betydelse? Hur många svenskar kör det loppet och kan tänka dig att också köra FMT?

FMT har förändrats de senaste åren. Bl.a. har tonvis med grus körts ut i spåren och tävlingsdagen flyttats till lördag. Gruset gillar jag inte men föredrar lördagar som tävlingsdag. Om loppet blir ännu enklare minskar motivationen att köra. Jag har betraktat FMT som årets självklara utmaning och höjdpunkt (orkestrar o.d. utmed banan) men den inställningen börjar vackla. Saknade musiken uppe på slammdammen i år.

Jag vill ha tuffare FMT!

Årets FMT var min 7e raka. Det var bättre förr.

Hur kul och utmanande kan ett 112km lång grusvägslopp bli, speciellt då det inte finns med i Långloppscupen och har den dragkraften?

Verkar som dom lagt all energi de sista åren på att ta bort svårigheterna på loppet.

Svårigheter och svårigheter. Jag kan bara jämföra med Mörksuggejakten. Och då har FMT ett par stigar som är klart trixigare än något på MS. Likaså saknar MS surhål och mördarbackar.

Som jag såg hade FMT klart mindre antal sönderkörda växelöron i år än förra året då dom stog som spön i backen runt Skattlösberg.

Dock är en FMT en tävling med lång tradion och jag beundrar tekniken och tågan hos dom som körde helstelt med sämre däck på dåtidens svårare bana för 10-15 år sedan.

Ytterligare en sak är att en del av förbättringarna helt enklet är underhåll av det hårda slitage banan utsatts för.

bengt skrev:
> en del av förbättringarna helt enklet är underhåll av det hårda slitage banan utsatts för.

I beg to differ och jag vet mycket väl hur stigarna sett ut både före och efter. Vissa platser har så klart reparerats men många har bara slätats ut "för att göra det lättare för motionärerna".

Finnmarksturen borde titta med på lopp som växer, vasaloppet, vätternrundan osv. Det handlar inte bara om själva tävlingen utan lika mycket om det som händer runt om kring. Finnmarksturen har näcken så mycke annat upphetsande finns inte ;)

Mörksuggejakten 732 st (OBS SM-tävling)
Lida Loop ca 1000 st (Stockholmsfördel)
Långa Billingeracet 307 st
Bockstensturen 656 st
FMT 680 st
Långa Lugnet 73 anmälda 1,5 vecka kvar!

Vi kan drömma om att det ska komma 2000-3000 pers och cykla långlopp. Spelar ingen roll vad vi gör med banor etc. Inse fakta. Vi är ett utdöende släkte som älskar att cykla MTB. Vi måste satsa på barnen. Lilla Finnmarksturen drog ca 600 "ungar"!!! Det är de som vi måste se till cyklar i framtiden. Annars kommer samtliga lopp dö... bäva månde... Jag tror dessutom att vi som cyklar MTB måste hjälpa till att pusha för något lopp så det blir allmänt känt. Alla de stora loppen idag som Vasaloppet, Vätternrundan etc har ju fått sin status genom att man har hängt i och hållt sig till sitt koncept. Att hela tiden försöka byta "varumärkesdeklaration" gör bara att vi blir förvirrade. Mitt råd till FMT är att man ska hålla sig till konceptet. Långt, lagom tekniskt, orkestrar och publik!

Kan de ha att göra med att de kostar 700 att efteranmäla sig?

Man kan göra testet att höja anmälan till nästa år till omkring 2000 kr och så får man se hur många som kommer, sen kan man ta 300 året efter därpå och se om de blir nån skillnad :-)

Siljan runt är ganska lätt men kostar bara 400 att efteranmäla sig till, då drar de massor av folk varje år +2000 i år.

Sen satsa mer på att få med sig bygden, lär av Mora/vasaloppet.

Låt alla respektive få starta för halva priset om den andra parten startar, typ familje anmälan.

Fixa nåt runtomkring före och efter för de som deltar.

1 orkester i skogen??
Ut med 5 band till i skogen och sponsra dem på strömmen, alla band vill väl höras?

"Jaga ut" skolungdomar och pensionärer att få en egen depå med bakade kakor och ha en tävling internt om bästa bullar...
Låt en cykelbutik eller 2 få tävla om en depå med vad man nu vill ha, hyr ut cyklar till de som vill starta men inte vill köpa nåt direkt eller inte har råd.

Samarbeta med andra klubbar, vi hjälper vi er nu så kan ni hjälpa oss sen, släpp prestigen lite.

Dela upp i 2 startomgångar, tävling dam/herr och sen dam och herr motion med 20-30 min diff emellan.

Lägg in en spektakulär "genväg" typ 1 meter djup vallgrav 5 meter lång med lera eller åk runt en km på ett ställe de är lätt att komma som publik.

Eller ha nån kul för tävling kvällen innan eller efter tävling, back tävling för de 10 snabbaste eller komma längst ut i dypölen på 10 meter...
Kanske nån lvg/mtb spurt uppför nån brant backe o.s.v

Fixa en gemansam matsal dagen innan typ pastatält o.s.v med subventionerad mat för 50 spänn för pasta och dtyck, så man kommer i stämning som på vättern och inte bara spridda skurar typ, man ska känna sig välkommen och delaktig i nåt, inte bara åka dit och vänta på start.

Nåja lite ideer jag tänkte på när jag var där och i Varberg

> Mörksuggejakten 732 st (OBS SM-tävling)
> Lida Loop ca 1000 st (Stockholmsfördel)
> Långa Billingeracet 307 st
> Bockstensturen 656 st
> FMT 680 st
> Långa Lugnet 73 anmälda 1,5 vecka kvar!
>

Baserat på den statistiken skulle jag säga att det enda som krävs för att hålla kvar titeln som störta långlopp är att det ingår i LL-cupen igen. Det är väl inte hela världen att det blir klasser och inte alla mot alla, vilket jag har uppfattat som skälet till att de gick ur cupen.

wilmerx skrev:
> Vi är ett utdöende släkte som älskar att cykla MTB.

Det finns 5669 medlemmar på det här forumet i skrivande stund så jag håller inte med. Jag tror snarare att släktet tycker mer om att cykla MTB än att köra grusvägsrallyn mot klockan. :D

Det ser ju inte så ljust ut ...men själv har jag kört 7 gånger och kommer garanterat tillbaka nästa år.

Bilagor

• FMTstats.jpg
    FMTstats.jpg
    40.6 KB · Besök: 25
Senast redigerad av en moderator:
bengt skrev:
> jag beundrar tekniken och tågan hos dom som
> körde helstelt med sämre däck på dåtidens
> svårare bana för 10-15 år sedan.

Mitt första lopp -96 åkte jag på en lila helstel astung Nishiki Bombardier, utan SPD. Banan var helt klart mer teknisk då. Började få kramp i fingrar och triceps redan vid Stensboberget. Nerför stigarna ovanför Knutsbo ner mot målet hade jag så ont i händerna att jag inte längre kunde nypa åt bromsarna utan fick sätta ner fötterna för att bromsa farten lite... Det var tider det :-)

Förövrigt så tycker jag personligen att längden i sig på FMT är en tillräcklig utmaning för mig. 112 km är långt för mig, framför allt med alla goa backar som finns. Att det sen är ett grusvägsrally stör mig inte heller då jag mestadels tränar på grusvägar och gillar att köra på grusvägar.

Att loppet går på en lördag tycker jag är perfekt för då kan man ta det lugnt efter loppet och har en dag på sig att vila innan man börjar jobba igen.

Tydligt är att inte alla tycker som jag om man ser till det minskande deltagarantalet från år till år så något måste göras.

Att vara med i långloppscupen drar naturligtvis lite extra folk men inga massor. Att som Superape (tror jag det var) föreslog att FMT skulle ingå i klassikern vore nog det ultimata. Det skulle inte bara dra de som gör klassikern utan även andra som inte har fått upp ögonen för FMT. På mitt jobb t ex var det ingen som har hört talas om FMT, men "alla" vet vilka lopp som ingår i klassikern även om de aldrig genomfört något lopp i klassikern.

Lilla FMT är klockrent, det drar hela familjer till Ludvika över helgen och hela familjen engageras. Att se barnens fightingface på upploppsrakan var en höjdare i år.

Den höga efteranmälningsavgiften avskräcker säkert en hel del från att åka. Kostnaden stannar ju inte vid 700 kr. Man ska ta sig till Ludvika på något sätt, kanske övernatta mm. För vår del så gick helgen på ca 4000 kr för att jag skulle få åka, hyrbil + hotell i två nätter plus startavgift.

Hur ser det ut för andra långlopp i Sverige? Ökar eller minskar de från år till år? Nån som orkar gräva lite?

> Hur ser det ut för andra långlopp i Sverige?
> Ökar eller minskar de från år till år? Nån
> som orkar gräva lite?

Vad gäller LLC så minskade alla lopp utom Mörksuggan en aning förra året. I år har, vad jag vet, alla långloppscupslopp ökat, utom BST.

the_TnT skrev:
> wilmerx skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vi är ett utdöende släkte som älskar att
> cykla MTB.
>
> Det finns 5669 medlemmar på det här forumet i
> skrivande stund så jag håller inte med. Jag tror
> snarare att släktet tycker mer om att cykla MTB
> än att köra grusvägsrallyn mot klockan. :D

Vad du säger är att loppen i långloppscupen inkluderande FMT ska läggas ner? Jag vidhåller att vi inte ska "hoppa" på FMT! Visserligen ligger loppet i brygga men det är fortfarande det enda lopp av loppen i långloppscupen som har haft reportage i Sportspegeln. 5669 pers räcker inte för att hålla MTB-loppen igång. Se på Kjells Tur. Ekonomin går inte ihop. För att trenden ska vända tror jag att MTB måste synas mer i TV och loppen som erbjuds ska vara överkomliga för motionärer och inte bara för "nördar" som oss.

*host* *host*... marknadsföring *host* *host*...

Är det nån som har sett nån marknadsföring för FMT utanför cykelnördskretsarna? Tänker till exempel på folket runt Vasaloppet som ju borde vara intresserad av liknande kraftprov. Äventyrstidningen Outside borde också vara ett givet ställe.
Min erfarenhet/åsikt är att FMT är en fantastiskt välordnad upplevelse på plats, men att man är helt värdelös på administration innan loppet och att man i stort sett helt skiter i marknadsföring. Jag vet att reklam kostar (har jobbat inom reklam själv), men utan den kan dom glömma att växa.

Hur som helst, så kör jag såklart nästa år om den inte är nedlagd :-)

P.S. Sen får man ju inte glömma att man själv kan locka folk. Jag har lyckats "lura med mig" fyra stycken till nästa år.

Mer tekniskt är fel väg att gå om Finnmarksturen ska ha ambitionen att bli MTB:ns Vasalopp. Det vill säga ett lopp även för allmänna hurtbullar. Håll fast vid den långa distansen, men låt loppet vara relativt tekniskt enkelt. För den erfarne cyklisten som söker tekniska utmaningar finns andra lopp - t ex Billingeracet och Ränneslättsturen.

Jag tror precis som HUMUHUMU NUKUNUKU A'PUA'A att mycket beror på marknadsföringen. Det borde finnas samarbetspartners som har mycket att vinna på att det växer fram ett stort, brett lopp för mtb-motionärer. T ex cykeltillverkare och skidorter som försöker skapa mtb-turism på sommaren. Finnmarksturen och Säfsen kan mkt väl komplettera varandra. Till Säfsen eller Åre åker man en vecka/veckoslut för att träna eller nöjescykla, medan Finnmarksturen är årets tävlingshöjdpunkt.

Till sist tror jag att ett återinträde i Långloppscupen är nödvändigt av ett skäl. Om hela sporten har en nedåtgående trend har långloppen allt att vinna på att samarbeta för att höja det allmänna intresset och därmed att sig ut ur svackan. I år låg Bockstensturen och Finnmarksturen alldeles för tätt ihop.

//Alvar

Nej fan det behöver bli längre stökigare och jävligare. Det är väll en utmaning man vill ha?
Att jag satt "pers" på senaste FMT och det för första gången cyklandes på SS. Snacka om att FMT blivit för lättåkt. (nej flåset är inte bättre nu än förr)
Nästa år får man ta damtrallan.

Deltagarantalet på de rikskända* mtbtävlingarna har varit sviktande de senaste åren. Möjligtvis att hemglasstrampet har ökat en hel del, fast det räknas nog inte.

Att säga att Lida har stockholmsfördel är fel. Snarare tvärt om. Det finns ingen annan stad som har så stor konkurrens om befolkningen och vad man skall göra när man inte jobbar. Att Lida blivit såpass stora beror enbart på enträget arbetande med att förbättra sig från år till år och tillhandahålla en bana som cyklisterna vill ha. Att hävda något annat är respektlöst mot den proffsiga tävlingsorganisationen.

Kunderna vill veta vad man köper. Man vill inte att det ena året skall vara LL avslutning, ena året skall vara SM, ena året ha förenklad bana och så vidare.

Men som flera andra varit inne på, vet man inte om att varan finns att köpa kommer man inte köpa den. Göra reklam i cykelkretsar är värdelöst, det måste till andra grepp.

Säger som Pigge W, gör det du gör lokalt, och gör det bra så kommer du skapa något stort.

* = inom cykelnördkretsar

matswik skrev:
> Nej fan det behöver bli längre stökigare och
> jävligare. Det är väll en utmaning man vill
> ha?
>

Den stora massan tycker nog inte så

Senast redigerad av en moderator:
oxr skrev:
> wilmerx: menar du att cykelhobbyn dör om folk
> inte tävlar????

Naturligtvis är jag inte så naiv att jag tror att cykelhobbyn dör om man inte tävlar, men jag tror att loppen vi pratar om gynnar oss alla som gillar att cykla. Ju fler som cyklar desto bättre utbud kommer vi att ha i butikerna i Sverige.

Mr Handley skrev:

>
> Att säga att Lida har stockholmsfördel är fel.
> Snarare tvärt om. Det finns ingen annan stad som
> har så stor konkurrens om befolkningen och vad
> man skall göra när man inte jobbar. Att Lida
> blivit såpass stora beror enbart på enträget
> arbetande med att förbättra sig från år till
> år och tillhandahålla en bana som cyklisterna
> vill ha. Att hävda något annat är respektlöst
> mot den proffsiga tävlingsorganisationen.
>

så du menar att det inte är nån som helst fördel att tävlingen ligger nära till det området som kanske har flest cyklister per yta? nog har de en fördel, MEN det är viktigt att understryka att det absolut inte är den ända anledningen till att de har så många deltagare. att man inte inte tror att de har det enkelt för det.

tycker absolut inte man tar nått ifrån deras arrangemang genom att säga att de har den fördelen. varför skulle man det? enträget arbete ja, det äre nått flera andra tävlingar som oxå har, o ändå inte når dit lida nått.

Jag har startat de två senaste åren och min personliga reflektion är:

1. Precis som nån sa ovan att de marknadsför alldeles för dåligt. Jag har nog inte sett nånting utanför Ludvikatrakten där alla redan vet vad det är. De skickar väl även ut en folder till de som cyklat förut men tror reklamen stannar där. Måste bli starkare på att marknadsföra sig själva.

2. Varför fokuseras det så mycket på Dan Andersson? Jag är född och uppväxt i och kring Ludvika (vilket troligtvis är det ställe där Dan Andersson är som mest hypad) och detta till trots så kunde jag inte bry mig mindre om honom. Jag har aldrig förstått vad han har gjort som är så fruktansvärt bra för att han ska uppmärksammas så mycket. Vi hade ju en hel vecka här i kommunen med en massa evenemang i hans ära. Tycker det räcker med det.

Tillbaka
Topp