Nya Orbea OCCAM

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Jag har tidigare haft en NS Snabb 130 i storlek Medium och jag trivdes otroligt bra på den cykeln, geometrin och storleken passade mig perfekt. Tyvärr var det någon annan som tydligen behövde den bättre än mig…

Nu funderar jag på vad jag ska köpa istället och Occam LT är en av cyklarna jag funderar på.
Dock blir jag lite osäker på storlek, blir Occam för liten om jag tar den i storlek Medium?
Jag är 176cm (Kanske lite korta ben).
Jag har gjort en jämförelse på stack och reach men behöver lite åsikter kring hur ni tänkte med storlek.

NS Snabb 130:
Stack: 631mm
Reach: 455mm
Styrstam: 45mm

Occam LT Medium
Stack: 613mm
Reach: 450mm
Styrstam: 35mm

Occam LT Large
Stack: 627mm
Reach: 474mm

Visa bilaga 598962
Det beror nog mycket på hur du vill att den ska kännas. Jag hamnar på ett liknande sätt lite mellan L och XL men valde den mindre på preferens. Men min sambo som är 167 kan utan några egentliga problem cykla på min så det kommer inte vara något problem för dig med L. Det är mest om du vill att den ska kännas lite mindre och smidigare eller större och stadigare som avgör.

Hälsingland

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Jag har tidigare haft en NS Snabb 130 i storlek Medium och jag trivdes otroligt bra på den cykeln, geometrin och storleken passade mig perfekt. Tyvärr var det någon annan som tydligen behövde den bättre än mig…

Nu funderar jag på vad jag ska köpa istället och Occam LT är en av cyklarna jag funderar på.
Dock blir jag lite osäker på storlek, blir Occam för liten om jag tar den i storlek Medium?
Jag har gjort en jämförelse på stack och reach men behöver lite åsikter kring hur ni tänkte med storlek.

NS Snabb 130:

Occam LT Medium

Occam LT Large

Visa bilaga 598962
Inte för att hijacka ditt inlägg men propain säljer ut tyee som borde ligga i samma fack som LT.

Jag får min Spindrift imorgon antagligen 😍

Kerik

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Svårt. Är ju inte fel att åka och klämma på en om du kan (Bikester). Men jag är 180 cm och kör en L med 150 mm slag fram och trivs bra. Men skulle rekommendera en dropper med längre slag än standard, särskilt om du skulle välja en M

sommaren

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Det beror nog mycket på hur du vill att den ska kännas. Jag hamnar på ett liknande sätt lite mellan L och XL men valde den mindre på preferens. Men min sambo som är 167 kan utan några egentliga problem cykla på min så det kommer inte vara något problem för dig med L. Det är mest om du vill att den ska kännas lite mindre och smidigare eller större och stadigare som avgör.
Ja det är ju det som är frågan.
Men om hon får plats och kan cykla på en large så borde det ju funka fint för mig.
Vill ju egentligen ha en lite smidigare och livlig hoj. Men är rädd att medium är för litet.

Lindbloom

Medlem
Nya Orbea OCCAM

NS Snabb 130:

Occam LT Medium

Occam LT Large

Visa bilaga 598962
Har inte jättemycket att jämnföra med, men ja är 173, hyfsat jämnt fördelad på längden och har en medium LT. Sitter riktigt bra på den, en L hade nog blivit för lång för mig, men allt e ju smaksak. Tycker den känns lättmanövrerad å livlig, stadig när de går utför, å en jäkel på klättring. Hitta nånstans att prova sitta på båda e nog lättast än att bara gå på siffror, även om dom hjälper😁

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM

NS Snabb 130:

Occam LT Medium

Occam LT Large

Visa bilaga 598962
Jag skulle gått på L alla gånger, kanske med en kortare styrstam. Jag är 171 och upplever M som bra, men jag skulle absolut inte vilja ha den mindre, om jag fick välja fritt skulle den gärna få vara en gnutta längre. Den uppenbara nackdelen med L är att den är fulare 😀

sommaren

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Jag skulle gått på L alla gånger, kanske med en kortare styrstam. Jag är 171 och upplever M som bra, men jag skulle absolut inte vilja ha den mindre, om jag fick välja fritt skulle den gärna få vara en gnutta längre. Den uppenbara nackdelen med L är att den är fulare 😀
Jag är inne på L efter mycket funderande. Du har nog rätt.
Dock kommer den ju med 35mm stam så att korta den blir nog svårt :)

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Lustigt att de kortat in dem, när jag köpte min såldes alla storlekarna med 50 mm så man fick känslan av att det var menat så. Jag kör ju dock en del backsweep så mycket kortare stam så hade det börjat bli väldigt kort verklig längd…

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Ah, det hade jag ingen aning om att de bytt. Det verkar lite cirkus med styrstammar från Orbea. Jag har en 2020 i M med 150-gaffel från fabrik, och den kom med 55 mm stam istället för 45 som det står i specen för M det året. Har dock bytt till en 50 mm.

Edit: På Orbeas hemsida står det att den kommer med 50 mm stam i L/XL och 40 mm i S/M. Var har du sett 35 mm?

sommaren

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Ah, det hade jag ingen aning om att de bytt. Det verkar lite cirkus med styrstammar från Orbea. Jag har en 2020 i M med 150-gaffel från fabrik, och den kom med 55 mm stam istället för 45 som det står i specen för M det året. Har dock bytt till en 50 mm.

Edit: På Orbeas hemsida står det att den kommer med 50 mm stam i L/XL och 40 mm i S/M. Var har du sett 35 mm?
Såg det på bikesters sida
Styrstam
Modell:
A-Head
Modell:
OC1, 3D smidd, 35 mm, 7º

Men de kanske syftar på diametern på styret?
Men konstigt isåfall att inte skriva ut längden.

Sluggo112

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Ni som kör med coil (helst fox sls) och väger runt 80kg isch, vad kör ni för hårdhet på fjädern? Är sugen på att testa en dhx2 på min nämligen 😁

(eller vad ni oavsett vikt kör för hårdhet så här man lite att jämföra med 😊 skriv gärna ca vikt och hårdhet)

johfo

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
ca 74-77 kg fullt kittad startvikt med ca 3L vatten (69-70kg morgonvikt) och den 500-fjäder som kom med min L med DHX funkade bra. Hade kanske klarat mig med en 475. Gör dock inga stora och höga hopp, men trampar mycket bröt.
(DHX2 kan visst vara på gränsen att klara clearance för ramar mindre än XL och möjligen L efter vad jag läst...en del kör den, andra säger att det tar i, så testa fullt utslag utan fjädern innan du laddar på...)

Sluggo112

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
ca 74-77 kg fullt kittad startvikt med ca 3L vatten (69-70kg morgonvikt) och den 500-fjäder som kom med min L med DHX funkade bra. Hade kanske klarat mig med en 475. Gör dock inga stora och höga hopp, men trampar mycket bröt.
(DHX2 kan visst vara på gränsen att klara clearance för ramar mindre än XL och möjligen L efter vad jag läst...en del kör den, andra säger att det tar i, så testa fullt utslag utan fjädern innan du laddar på...)
Cool! Då låter det som vi använder dom relativt lika 😊 (har en dh hoj när det ska köras hårt 😊) men det verkar som 500 är en bra start tror jag 😊

Dhx2 och dhx har vad jag åtminstone kan hitta information om samma mått åt det hållet där det kan ta emot så det bör inte vara någon skillnad där, dock har jag en medium 2020 och åker nu dpx2 med 55mm slag, vilket enligt orbea inte får plats men det är gott om plats 🤷 dock tror jag att det kan bli betydligt mer tight med en coil men efter som just som du säger att alla säger olika så verkar enda sättet att veta är att införskaffa en och testa själv 😊

johfo

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Cool! Då låter det som vi använder dom relativt lika 😊 (har en dh hoj när det ska köras hårt 😊) men det verkar som 500 är en bra start tror jag 😊

Dhx2 och dhx har vad jag åtminstone kan hitta information om samma mått åt det hållet där det kan ta emot så det bör inte vara någon skillnad där, dock har jag en medium 2020 och åker nu dpx2 med 55mm slag, vilket enligt orbea inte får plats men det är gott om plats 🤷 dock tror jag att det kan bli betydligt mer tight med en coil men efter som just som du säger att alla säger olika så verkar enda sättet att veta är att införskaffa en och testa själv 😊
kanske var X2 som kunde ta i förresten... vintern har varit lång och detaljer fallit i glömska.. men snart är det vår och leran blir varm och go' igen! 😀

Mback72

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
åker nu dpx2 med 55mm slag, vilket enligt orbea inte får plats men det är gott om plats 🤷
Det är här det blir tight vid fullt bottnad fjädring. Bild visar min M10 XL med Float X 210x55 bottnad.
A01F0EBD-3333-4E90-B507-B478565E628C.jpeg

Sluggo112

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
kanske var X2 som kunde ta i förresten... vintern har varit lång och detaljer fallit i glömska.. men snart är det vår och leran blir varm och go' igen! 😀
X2 lär ta i rätt rejält när man använder lite slag (tyvärr) 😅 men jag tror det kan vara jäkligt tight med coil också (på en medium) egentligen skulle man hitta en man kunde låna först men samtidigt så kommer ingen ihåg en fegis 😅

Det är här det blir tight vid fullt bottnad fjädring. Bild visar min M10 XL med Float X 210x55 bottnad. Visa bilaga 612983

Ja men precis dpx2:an är ju jäkligt slimmad så då är det gott om plats där (nästan 1cm) men med både coil och float x tror jag som sagt det kan bli jäkligt tight 🤔 borde dock inte vara så stor skillnad där på 50 och 55 i slag 🤔 sen är det nog lättare att se hur mycket plats der blir med en luft dämpare kontra coil 🙈

Köp & Sälj

Topp