Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har flera. Gemensam nämnare är att de är oberoende av cykeln ;-)Köpte precis en Occam, tänkte kolla om någon har hittat en bra väska för reservslang, multiverktyg och kolsyrepatron som passar?
Hej,
Ny på forumet. Återfallsmtbare. Har inte cyklat på 17 år. Sålde just min Litespeed Ocoee från 1998 :)
Har varit ute ett par vändor i Hellas som jag bor granne med senast på en hyrd Rallon i XL. Jäklar vad kul det var. Det har hänt en del med materialet!!! Är väldigt imponerad av vad Rallonen presterade som stigcykel. Visst lite traktorkänsla men jäklar vad den togs sig uppför och över knixigheter och förvånansvärt lätthanterlig och smidig. Gillar teknisk stig samt gärna lite nerför ibland så Occam tycks passa mig. Tror geometri mm blir rätt. Så tack för informativ tråd!
Är 185 och 91 i ben mått så sitter mitt i mellanlandet mellan L o XL à la flera i tråden. Rallon i XL kändes inte alls stor för mig. Ser iofs att den skiljer en del geometrimässigt (förstås) från Occam. Någon som har erfarenhet av båda i XL? Känns Occam i XL större än Rallon?
Tvekar mellan att beställa en H20 med uppgraderade hjul, bromsar och ev 150 gaffeln och DPX2 eller en M10.
Någon som har en känsla förr skillnad i alu resp carbon förutom vikt? Styvhet och känsla?
Någon som kan ge input på skillnad i Float vs 150 mm samt Float o DPX2? Jag kommer i ärlighetens namn mest köra stigcykel och inte så mkt värre utförslöpor. Handlarn tyckte inte det var märkbar skillnad på stig. Dock ändras ju vinklarna marginellt också. Kan det avhjälpa det enda jag är lite brydd över med cykeln - det låga vevpartiet? Eller är det för marginellt för att påverka. Antar att vi pratar 3-4 mm?
För att hålla ner budgeten kan ett val bli att välja mellan aluram med uppgraderad dämpare eller carbonram med Float fram o bak. Några kloka ord om för resp nackdelar i ett sånt tänk.
Tacksam för all tänkbar klokskap o åsikter!
Bara att träna.Okej, hur funkar dom på Grusväg/asfalt? Har nästan 10km transport hemifrån till närmsta stig så funderar på om man är helt slut efter transportsträckanResten av stigarna jag kör tar jag bilen till dock.
Inte jättesnabba, men lite snabbare. Michelin Wild/Force AM. 2,35". Men Wild hade nog varit lagom både fram och bak såhär i efterhand, lite väl klent grepp bak ibland. Men vet att det finns avvikande åsikter om hur bra de rullar, jag tycker de rullar lagom bra. Finns snabbare om man kan offra ännu mer tålighet.När du bytte till snabba däck... märke , dimension?
Jag ändrade ju iofs. Behövde ju ändå beställa för att få välja färg ?Cykeln kommer inte med dhf och dhr utan med recon och highroller. Om man nu inte ändrar i beställningen
Tjaba!
Nu har jag bara skummat igenom tråden lite så kanske upprepar denna fråga, men jag står inför att köpa en occam men är väldigt kluven på vilken jag ska välja, jag velar mellan m30 och m10 ? jag tror att m30 absolut skulle räcka då det blir min "första" cykel men prylnörden i mig vill ju så klart ha en m10..
Så vad säger nu, gör jag bort mig om jag köper en m30 istället för en m10? Eller är m10 så pass mycket bättre att det är värt dom extra ca 13k?
(cyklar just nu på en lånad hård tail så allt är ju i princip bättre ?)
Mvh Jimmy
Tjaba!
Nu har jag bara skummat igenom tråden lite så kanske upprepar denna fråga, men jag står inför att köpa en occam men är väldigt kluven på vilken jag ska välja, jag velar mellan m30 och m10 ? jag tror att m30 absolut skulle räcka då det blir min "första" cykel men prylnörden i mig vill ju så klart ha en m10..
Så vad säger nu, gör jag bort mig om jag köper en m30 istället för en m10? Eller är m10 så pass mycket bättre att det är värt dom extra ca 13k?
(cyklar just nu på en lånad hård tail så allt är ju i princip bättre ?)
Mvh Jimmy
36 vs 34 handlar för mig inte om någon sorts styvhet utan att den ena har en bra dämpare i sig. Men är man tung kanske styvheten också spelar roll.M10 har ganska mycket finare bling på sig jämfört med M30, framför allt dämperi och hjul gör ganska mycket när man börjar nörda ner sig i det här med cykling och hur den levererar... Sen är det många (läs alla jag hört) som uppgraderar FOX34'an till den biffigare FOX36 för att få en stabilare front när det ska hårdköras i berg o annat...
Vad har du för framtidsvision om din cykling? Är det mestadels stigcyklande kan du enl. mig ligga kvar på 34'an, men vill du utmana dig med hårdare cykling så är absolut en stöddigare framgaffel en bra investering.
Kort sagt, har du råd så gå på M10 (helst med en FOX36's i fronten), annars gå på M30'an och skaffa finare hjul, dämperi och bromsar efter hand som du känner behovet av finare kvalité ökar...
Stigcykling är väl den primära tanken iaf sen vore det kul att kunna testa på något nerför också, men det låter som alla är övertygade om att m10 är ett bättre köp över lag, "behöver" man uppgradera bromsar, hjul, stötdämpare mm så lär ju en m30 bli dyrare ändå så att säga ?M10 har ganska mycket finare bling på sig jämfört med M30, framför allt dämperi och hjul gör ganska mycket när man börjar nörda ner sig i det här med cykling och hur den levererar... Sen är det många (läs alla jag hört) som uppgraderar FOX34'an till den biffigare FOX36 för att få en stabilare front när det ska hårdköras i berg o annat...
Vad har du för framtidsvision om din cykling? Är det mestadels stigcyklande kan du enl. mig ligga kvar på 34'an, men vill du utmana dig med hårdare cykling så är absolut en stöddigare framgaffel en bra investering.
Kort sagt, har du råd så gå på M10 (helst med en FOX36's i fronten), annars gå på M30'an och skaffa finare hjul, dämperi och bromsar efter hand som du känner behovet av finare kvalité ökar...
Jag beställde en xtraalltutrustad M30, jag behövde inte dom finare hjulen som sitter på M10.Stigcykling är väl den primära tanken iaf sen vore det kul att kunna testa på något nerför också, men det låter som alla är övertygade om att m10 är ett bättre köp över lag, "behöver" man uppgradera bromsar, hjul, stötdämpare mm så lär ju en m30 bli dyrare ändå så att säga ?
Fördelen är väl att m30 finns i butik så man bara kan åka och "hämta" men en m10 som inte är special lackad lär ju inte ta allt för lång tid heller ?
DT350+XM481 som det förmodligen är som gömmer sig under beteckningen på hjulen är väldigt schyssta allroundhjul och ungefär vad som ofta rekommenderas som bra uppgraderingshjul till cyklar som köpts med sämre hjul. Ihop med allt det andra som är bättre en rätt prisvärd uppgradering ändå. Ca 200 g lättare, bra fälgar och bra nav.Jag beställde en xtraalltutrustad M30, jag behövde inte dom finare hjulen som sitter på M10.
+1 på denna frågaKöpte precis en Occam, tänkte kolla om någon har hittat en bra väska för reservslang, multiverktyg och kolsyrepatron som passar?
DT350+XM481 som det förmodligen är som gömmer sig under beteckningen på hjulen är väldigt schyssta allroundhjul och ungefär vad som ofta rekommenderas som bra uppgraderingshjul till cyklar som köpts med sämre hjul. Ihop med allt det andra som är bättre en rätt prisvärd uppgradering ändå. Ca 200 g lättare, bra fälgar och bra nav.
Men nej alla behöver givetvis inte allt.
Om det är 36 Factory så bör den gå att ställa in så att den fungerar lika som 34 Factory på stigen (förutom marginellt högre vikt). Ev. skulle den kunna ha en hårdare shimstack (högfartskompression) men finessen med 36 Factory som har GRIP2-dämparen är att på denna kan även högfartskompressionen ställas via reglagen (vilket bara går att göra i tre lägen på dom enklare/mindre gafflarna).Jag har beställt en Occam M10 med egen färgsättning och 34:a gaffeln. Har gått från en Canyon Lux till denna mer stigorienterade cykeln. Går i valet och kvalet om jag ska byta gaffeln till 36:an istället. Nu kommer jag ju inte köra riktigt så hårt som många andra diehards gör men funderar på vad nackdelarna kan vara med att köra på den biffigare gaffeln? Någon som kan komma med input?
Inget snack om det är så lite som skiljer ?Om man är på M10 så är uppgraderingen till 36 grip2 149€ .
Jag gick på 36an.
Jag håller inte med. En bra kontrollerad dämpare är mycket mer värt än lite styvhet. Särskilt vid köttande utför. Hittills tycker jag att GRIP2 känns väldigt bra. Att uppgradera till den för 149€ är en no brainer imo. Butikspris på en sån gaffel är ju 15k, det är inte en uppgradering man gör i efterhand.Ja bara hjulen är ju ca 5k att köpa till, samt en bättre dämpare ytterligare 4-5k.
Gaffeln tror jag ärligt talat inte skiljer så mycket 34 Performance vs Factory kashima bling (om man inte gillar att ratta på inställningarna mycket). Performance med sin GRIP-dämpare vs FIT4 i Factory gör inte så hiskelig skillnad i sin prestanda för vanlig stigcykling.
Ska det köttas på nerför så är en biffigare gaffel viktigare än dämperiet (IMO), iaf när det gäller GRIP vs FIT4 vs GRIP2 (som 36 Factory är bestyckad med), allt enligt mina empiriska internet-studier... (eftersom jag själv bara kört Marz och RS genom åren...)
Jag har ett per Newmen Evolution SL A.35 sedan tidigare och kände att dom duger.....DT350+XM481 som det förmodligen är som gömmer sig under beteckningen på hjulen är väldigt schyssta allroundhjul och ungefär vad som ofta rekommenderas som bra uppgraderingshjul till cyklar som köpts med sämre hjul. Ihop med allt det andra som är bättre en rätt prisvärd uppgradering ändå. Ca 200 g lättare, bra fälgar och bra nav.
Men nej alla behöver givetvis inte allt.
Ja då är det också fullt rimligt att skippa den uppgraderingen.Jag har ett per Newmen Evolution SL A.35 sedan tidigare och kände att dom duger.....