Nya Orbea OCCAM

Nya Orbea OCCAM
Hej,

Ny på forumet. Återfallsmtbare. Har inte cyklat på 17 år. Sålde just min Litespeed Ocoee från 1998 :)

Har varit ute ett par vändor i Hellas som jag bor granne med senast på en hyrd Rallon i XL. Jäklar vad kul det var. Det har hänt en del med materialet!!! Är väldigt imponerad av vad Rallonen presterade som stigcykel. Visst lite traktorkänsla men jäklar vad den togs sig uppför och över knixigheter och förvånansvärt lätthanterlig och smidig. Gillar teknisk stig samt gärna lite nerför ibland så Occam tycks passa mig. Tror geometri mm blir rätt. Så tack för informativ tråd!

Är 185 och 91 i ben mått så sitter mitt i mellanlandet mellan L o XL à la flera i tråden. Rallon i XL kändes inte alls stor för mig. Ser iofs att den skiljer en del geometrimässigt (förstås) från Occam. Någon som har erfarenhet av båda i XL? Känns Occam i XL större än Rallon?

Tvekar mellan att beställa en H20 med uppgraderade hjul, bromsar och ev 150 gaffeln och DPX2 eller en M10.

Någon som har en känsla förr skillnad i alu resp carbon förutom vikt? Styvhet och känsla?
Någon som kan ge input på skillnad i Float vs 150 mm samt Float o DPX2? Jag kommer i ärlighetens namn mest köra stigcykel och inte så mkt värre utförslöpor. Handlarn tyckte inte det var märkbar skillnad på stig. Dock ändras ju vinklarna marginellt också. Kan det avhjälpa det enda jag är lite brydd över med cykeln - det låga vevpartiet? Eller är det för marginellt för att påverka. Antar att vi pratar 3-4 mm?

För att hålla ner budgeten kan ett val bli att välja mellan aluram med uppgraderad dämpare eller carbonram med Float fram o bak. Några kloka ord om för resp nackdelar i ett sånt tänk.

Tacksam för all tänkbar klokskap o åsikter!

Nya Orbea OCCAM
Hej,

Ny på forumet. Återfallsmtbare. Har inte cyklat på 17 år. Sålde just min Litespeed Ocoee från 1998 :)

Har varit ute ett par vändor i Hellas som jag bor granne med senast på en hyrd Rallon i XL. Jäklar vad kul det var. Det har hänt en del med materialet!!! Är väldigt imponerad av vad Rallonen presterade som stigcykel. Visst lite traktorkänsla men jäklar vad den togs sig uppför och över knixigheter och förvånansvärt lätthanterlig och smidig. Gillar teknisk stig samt gärna lite nerför ibland så Occam tycks passa mig. Tror geometri mm blir rätt. Så tack för informativ tråd!

Är 185 och 91 i ben mått så sitter mitt i mellanlandet mellan L o XL à la flera i tråden. Rallon i XL kändes inte alls stor för mig. Ser iofs att den skiljer en del geometrimässigt (förstås) från Occam. Någon som har erfarenhet av båda i XL? Känns Occam i XL större än Rallon?

Tvekar mellan att beställa en H20 med uppgraderade hjul, bromsar och ev 150 gaffeln och DPX2 eller en M10.

Någon som har en känsla förr skillnad i alu resp carbon förutom vikt? Styvhet och känsla?
Någon som kan ge input på skillnad i Float vs 150 mm samt Float o DPX2? Jag kommer i ärlighetens namn mest köra stigcykel och inte så mkt värre utförslöpor. Handlarn tyckte inte det var märkbar skillnad på stig. Dock ändras ju vinklarna marginellt också. Kan det avhjälpa det enda jag är lite brydd över med cykeln - det låga vevpartiet? Eller är det för marginellt för att påverka. Antar att vi pratar 3-4 mm?

För att hålla ner budgeten kan ett val bli att välja mellan aluram med uppgraderad dämpare eller carbonram med Float fram o bak. Några kloka ord om för resp nackdelar i ett sånt tänk.

Tacksam för all tänkbar klokskap o åsikter!

Storlek skulle jag nog säga XL. Jag har L på mina 183 cm mest för att mina ben inte är långa nog för en vettig dropper på XL. ST-vinkeln är så brant att du kommer ganska nära styret så den upplevs inte så stor.

Jag velade också mellan en uppgraderad alu eller en standard carbon när jag skulle köpa. Kom fram till att det var bättre att köpa carbon och ha möjligheten att uppgradera vidare när plånboken återhämtat sig än att köpa en färdiguppgraderad alu. Det skiljer tydligen ett helt kg mellan dem också, det går åt ganska många uppgraderingar att komma upp i det.

Nya Orbea OCCAM
Okej, hur funkar dom på Grusväg/asfalt? Har nästan 10km transport hemifrån till närmsta stig så funderar på om man är helt slut efter transportsträckan :LOL: Resten av stigarna jag kör tar jag bilen till dock.

Nya Orbea OCCAM
Fungerar hur bra som helst på asfalt. Tycker den rullar på lätt. Då jämför jag mot den Trek Remedy jag hade innan. Nu på sommaren fungerar däcken bra med för mig på tekniska stigar. I helgen blir det Vallåsen.

Nya Orbea OCCAM
Okej, hur funkar dom på Grusväg/asfalt? Har nästan 10km transport hemifrån till närmsta stig så funderar på om man är helt slut efter transportsträckan :LOL: Resten av stigarna jag kör tar jag bilen till dock.
Bara att träna.

Men själv har jag bytt dhf/dhr till mer lättrullade stigdäck för den torra cyklingen hemma. Blev väldigt roligt med snabba däck. Spar de andra till mer kvalificerad cykling.

Nya Orbea OCCAM
När du bytte till snabba däck... märke , dimension?
Inte jättesnabba, men lite snabbare. Michelin Wild/Force AM. 2,35". Men Wild hade nog varit lagom både fram och bak såhär i efterhand, lite väl klent grepp bak ibland. Men vet att det finns avvikande åsikter om hur bra de rullar, jag tycker de rullar lagom bra. Finns snabbare om man kan offra ännu mer tålighet.

Hans Dampf , det nya, ser också ut som en vettig kandidat. Eller Bontrager XR4 som finns hos vissa Trek-handlare.

Nya Orbea OCCAM
Cykeln kommer inte med dhf och dhr utan med recon och highroller. Om man nu inte ändrar i beställningen
Jag ändrade ju iofs. Behövde ju ändå beställa för att få välja färg ?

Från recon är nog svårare att köpa sig mer lättrullat utan att det blir riktigt lätt och mindre grepp. HR2 rullar sådär men fram gör det mindre skillnad tycker jag.

Nya Orbea OCCAM
Tjaba!
Nu har jag bara skummat igenom tråden lite så kanske upprepar denna fråga, men jag står inför att köpa en occam men är väldigt kluven på vilken jag ska välja, jag velar mellan m30 och m10 ? jag tror att m30 absolut skulle räcka då det blir min "första" cykel men prylnörden i mig vill ju så klart ha en m10..

Så vad säger nu, gör jag bort mig om jag köper en m30 istället för en m10? Eller är m10 så pass mycket bättre att det är värt dom extra ca 13k?

(cyklar just nu på en lånad hård tail så allt är ju i princip bättre ?)

Mvh Jimmy

Nya Orbea OCCAM
Tjaba!
Nu har jag bara skummat igenom tråden lite så kanske upprepar denna fråga, men jag står inför att köpa en occam men är väldigt kluven på vilken jag ska välja, jag velar mellan m30 och m10 ? jag tror att m30 absolut skulle räcka då det blir min "första" cykel men prylnörden i mig vill ju så klart ha en m10..

Så vad säger nu, gör jag bort mig om jag köper en m30 istället för en m10? Eller är m10 så pass mycket bättre att det är värt dom extra ca 13k?

Mvh Jimmy

Hej,
Du kommer med all säkerhet vilja byta bromsarna på m30.
Jag köpte nya SLX till min h20 och dom var mycket bättre.
Köper du m10 så kommer du nog inte känna att något är i underkant mer än lite på kontot :)

Nya Orbea OCCAM
Tjaba!

Mvh Jimmy

M10 har ganska mycket finare bling på sig jämfört med M30, framför allt dämperi och hjul gör ganska mycket när man börjar nörda ner sig i det här med cykling och hur den levererar... Sen är det många (läs alla jag hört) som uppgraderar FOX34'an till den biffigare FOX36 för att få en stabilare front när det ska hårdköras i berg o annat...
Vad har du för framtidsvision om din cykling? Är det mestadels stigcyklande kan du enl. mig ligga kvar på 34'an, men vill du utmana dig med hårdare cykling så är absolut en stöddigare framgaffel en bra investering.

Kort sagt, har du råd så gå på M10 (helst med en FOX36's i fronten), annars gå på M30'an och skaffa finare hjul, dämperi och bromsar efter hand som du känner behovet av finare kvalité ökar...

Nya Orbea OCCAM
Går ju att uppgradera M30 till 36an också men M10 känns mer prisvärd tycker jag om man vill uppgradera gaffeln.

Sen kan man ju välja färger på M10 om man orkar vänta.

Nya Orbea OCCAM
M10 har ganska mycket finare bling på sig jämfört med M30, framför allt dämperi och hjul gör ganska mycket när man börjar nörda ner sig i det här med cykling och hur den levererar... Sen är det många (läs alla jag hört) som uppgraderar FOX34'an till den biffigare FOX36 för att få en stabilare front när det ska hårdköras i berg o annat...
Vad har du för framtidsvision om din cykling? Är det mestadels stigcyklande kan du enl. mig ligga kvar på 34'an, men vill du utmana dig med hårdare cykling så är absolut en stöddigare framgaffel en bra investering.

Kort sagt, har du råd så gå på M10 (helst med en FOX36's i fronten), annars gå på M30'an och skaffa finare hjul, dämperi och bromsar efter hand som du känner behovet av finare kvalité ökar...
36 vs 34 handlar för mig inte om någon sorts styvhet utan att den ena har en bra dämpare i sig. Men är man tung kanske styvheten också spelar roll.

M10 har i princip inga behov av uppgradering alls. Otroligt väl specad hoj imo. Jag har bytt grepp och sadel och är i övrigt nöjd. Men den kostar ju en slant också.

Nya Orbea OCCAM

Stigcykling är väl den primära tanken iaf sen vore det kul att kunna testa på något nerför också, men det låter som alla är övertygade om att m10 är ett bättre köp över lag, "behöver" man uppgradera bromsar, hjul, stötdämpare mm så lär ju en m30 bli dyrare ändå så att säga ?
Fördelen är väl att m30 finns i butik så man bara kan åka och "hämta" men en m10 som inte är special lackad lär ju inte ta allt för lång tid heller ?

Nya Orbea OCCAM
Du kan se beräknad leveransvecka på Orbeas hemsida om du går in i verktyget för att välja lack.

Precis, ska du byta alla de grejerna blir det dyrare totalt. Men bara om det är just de grejerna du faktiskt vill ha.

Nya Orbea OCCAM
Stigcykling är väl den primära tanken iaf sen vore det kul att kunna testa på något nerför också, men det låter som alla är övertygade om att m10 är ett bättre köp över lag, "behöver" man uppgradera bromsar, hjul, stötdämpare mm så lär ju en m30 bli dyrare ändå så att säga ?
Fördelen är väl att m30 finns i butik så man bara kan åka och "hämta" men en m10 som inte är special lackad lär ju inte ta allt för lång tid heller ?
Jag beställde en xtraalltutrustad M30, jag behövde inte dom finare hjulen som sitter på M10.

Nya Orbea OCCAM
Jag beställde en xtraalltutrustad M30, jag behövde inte dom finare hjulen som sitter på M10.
DT350+XM481 som det förmodligen är som gömmer sig under beteckningen på hjulen är väldigt schyssta allroundhjul och ungefär vad som ofta rekommenderas som bra uppgraderingshjul till cyklar som köpts med sämre hjul. Ihop med allt det andra som är bättre en rätt prisvärd uppgradering ändå. Ca 200 g lättare, bra fälgar och bra nav.

Men nej alla behöver givetvis inte allt.

Nya Orbea OCCAM
BTW, en intressant detalj är att kol och alu modellerna skiljer sig så mycket åt i spec.
En H10 har ju i princip samma spec som M30, medans M10 inte har någon likvärdig spec'ad version :/

Nya Orbea OCCAM
Jag har beställt en Occam M10 med egen färgsättning och 34:a gaffeln. Har gått från en Canyon Lux till denna mer stigorienterade cykeln. Går i valet och kvalet om jag ska byta gaffeln till 36:an istället. Nu kommer jag ju inte köra riktigt så hårt som många andra diehards gör men funderar på vad nackdelarna kan vara med att köra på den biffigare gaffeln? Någon som kan komma med input?

Nya Orbea OCCAM
DT350+XM481 som det förmodligen är som gömmer sig under beteckningen på hjulen är väldigt schyssta allroundhjul och ungefär vad som ofta rekommenderas som bra uppgraderingshjul till cyklar som köpts med sämre hjul. Ihop med allt det andra som är bättre en rätt prisvärd uppgradering ändå. Ca 200 g lättare, bra fälgar och bra nav.

Ja bara hjulen är ju ca 5k att köpa till, samt en bättre dämpare ytterligare 4-5k.
Gaffeln tror jag ärligt talat inte skiljer så mycket 34 Performance vs Factory kashima bling (om man inte gillar att ratta på inställningarna mycket). Performance med sin GRIP-dämpare vs FIT4 i Factory gör inte så hiskelig skillnad i sin prestanda för vanlig stigcykling.
Ska det köttas på nerför så är en biffigare gaffel viktigare än dämperiet (IMO), iaf när det gäller GRIP vs FIT4 vs GRIP2 (som 36 Factory är bestyckad med), allt enligt mina empiriska internet-studier... (eftersom jag själv bara kört Marz och RS genom åren...)

Nya Orbea OCCAM
Jag har beställt en Occam M10 med egen färgsättning och 34:a gaffeln. Har gått från en Canyon Lux till denna mer stigorienterade cykeln. Går i valet och kvalet om jag ska byta gaffeln till 36:an istället. Nu kommer jag ju inte köra riktigt så hårt som många andra diehards gör men funderar på vad nackdelarna kan vara med att köra på den biffigare gaffeln? Någon som kan komma med input?
Om det är 36 Factory så bör den gå att ställa in så att den fungerar lika som 34 Factory på stigen (förutom marginellt högre vikt). Ev. skulle den kunna ha en hårdare shimstack (högfartskompression) men finessen med 36 Factory som har GRIP2-dämparen är att på denna kan även högfartskompressionen ställas via reglagen (vilket bara går att göra i tre lägen på dom enklare/mindre gafflarna).

Nya Orbea OCCAM
Jag har kört Fox 36 grip 2 och Fox tidigare flaggskepp RC2 och tycker att grip 2 är ett klart lyft. Nu kör jag Lyrik ultimate som jag gillar väl så bra som 36, grip2.
Jag hade lätt valt en 36 före en 34 och jag haft möjlighet.
Edit: en annan möjlighet är att köpa en cykel med 34 som du sedan säljer och byter mot en lyrik (som är bra mkt billigare att köpa löst jämfört med en Fox 36 av någon anledning).

Nya Orbea OCCAM
Ja bara hjulen är ju ca 5k att köpa till, samt en bättre dämpare ytterligare 4-5k.
Gaffeln tror jag ärligt talat inte skiljer så mycket 34 Performance vs Factory kashima bling (om man inte gillar att ratta på inställningarna mycket). Performance med sin GRIP-dämpare vs FIT4 i Factory gör inte så hiskelig skillnad i sin prestanda för vanlig stigcykling.
Ska det köttas på nerför så är en biffigare gaffel viktigare än dämperiet (IMO), iaf när det gäller GRIP vs FIT4 vs GRIP2 (som 36 Factory är bestyckad med), allt enligt mina empiriska internet-studier... (eftersom jag själv bara kört Marz och RS genom åren...)
Jag håller inte med. En bra kontrollerad dämpare är mycket mer värt än lite styvhet. Särskilt vid köttande utför. Hittills tycker jag att GRIP2 känns väldigt bra. Att uppgradera till den för 149€ är en no brainer imo. Butikspris på en sån gaffel är ju 15k, det är inte en uppgradering man gör i efterhand.

Mattocen hade också en väldigt bra dämpare, men lite flex. kontrasten mot t ex Pike RC med medioker dämpare men mindre flex tycker jag var stor.

Detta är dock bara enligt min anekdotiska erfarenhet av att cykla på blandad skit. Och givetvis min åsikt, inte en objektiv sanning.

Senast ändrad:
Nya Orbea OCCAM

Jag har ett per Newmen Evolution SL A.35 sedan tidigare och kände att dom duger.....

Nya Orbea OCCAM
Ja, det verkar ju faktiskt rätt galet att inte köra på 36 gaffeln. Ringde butiken jag beställt hos och de skulle kolla om det var möjligt att byta gaffel...hoppas!!!:oops:

Nya Orbea OCCAM
Nu är första turen på min M30 avklarad :)

Mycket skön att cykla på och däcken var inte så tungrullade som jag trodde.
Märkte direkt att jag istället för som jag gör på min fs xc cykel som jag kör slalom med runt stenar och rötter i spåret istället bara kör en rak linje och låter cykeln äta upp det som kommer i vägen för den.

Original dämparna räcker nog gott och väl till för den typen av cykling jag utövar känns det som.
Brukar inte ha problem med sadlar men denna fick jag fan ont i röven av efter 2 timmar i skogen även om röven borde vara van nu efter drygt 100 mil i skogen. Har inga problem alls på min xc cykel.

En sak jag noterade var hur framdäcket skottar upp grus mot undersidan av ramen när jag kommer ut på grusväg,
fick till och med en hel del stenar i ansiktet.. Bra iofs om jag behöver blästra nått, bara hänga fast bakom framdäcket ? .
Trodde jag inte skulle ha nån lack kvar på undersidan när jag kom fram men det var inte ett märke så måste ge en stor eloge till Orbea för lacken!

Måste köpa en matchande flaskhållare med!

Och så några bilder:
20200611_102429.jpg

20200611_114604.jpg

20200611_140149.jpg

Nya Orbea OCCAM
Nice hoj det där!!
Skulle jag bli tvungen att byta hoj idag (vilket jag inte hoppas) så skulle slaget stå mellan Occam, Propain Tyee och Ripmo'n (men den sistnämnda tycker jag är för ful, så den går nog bort bara därför...)

Nya Orbea OCCAM
fick hem min M30 igår. har bara hunnit med en kortare runda, men än så länge känns den fin. kommer från en Genius 920 och stora skillnaden jag märker direkt är hur mycket bättre Occamen klättrar.

fick tyvärr hem cykeln med knäckt justerskruv till droppern och några repor. får se hur bikester väljer att hantera detta. Men efter nästan en månads leverans så orkade jag inte vänta med att cykla på den!
IMG_0451.jpg

Nya Orbea OCCAM
Frågan är ju om man ska beställa direkt från orbea eller om man ska gå via bikesters butik ? (Om det går att beställa med uppgraderingar via dom) fördelen med orbea borde ju vara leveranstid framförallt men fördelen med bikester är att man kan dela upp kostnaden med klarna samt att man kan använda rabattkod och få 10% rabatt ?

Tillbaka
Topp