Nya racerhjul till våren......

IMG_2495.JPG

Bästa hjul jag har haft är Shimano Dura Ace C50 tub. Kostar mellan 8500:- och 10000:- beggage. Nypris alldeles för mkt. Skön känsla i dem.

IMG_0055.JPG
Stuvarn sa:
Bengt-re sa:
Stuvarn sa:
Tack för alla svar tror det lutar åt Cosmic Pro Carbon wts (45mm) Tyckte dom var både hyfsat lätta å inte så dyra! Bästa pris jag hittade var 8898:- (Erlan) och 8999:- (Cykelgear)

Låter vettigt och skadar ju inte att de är snygga heller då du brukar ha snygga cyklar.

Haha....precis :) Köper mkt med ögat......
Jag har ett par Fulcrum red wind som jag är riktigt nöjd med, kostar ungefär som mavic hjulen, lättare att rikta för att de har varit smarta att sätta nippeln utanför kolfibret;)

Gimli sa:
Jag har ett par Fulcrum red wind som jag är riktigt nöjd med, kostar ungefär som mavic hjulen, lättare att rikta för att de har varit smarta att sätta nippeln utanför kolfibret;)

Ja dom var riktigt fina...inte helt lätt välja hjul nu :)

Antar dom är 50mm höga? Dock var dom väl lite dyrare (å lite lättare)?

cykelpeter sa:
Bästa hjul jag har haft är Shimano Dura Ace C50 tub. Kostar mellan 8500:- och 10000:- beggage. Nypris alldeles för mkt. Skön känsla i dem.

Köpte ett par nya C35 tub i våras för sub-10' från http://www.futurumshop.nl/. Ganska lätta och fina, inte vindkänsliga alls. Har huvudsakligen använts till GP-lopp och ett linje.
Håll ögonen öppna under vintern/våren, så går det att hitta bra rabatter.

Senast ändrad:
Jeppe_E sa:
Arsozath sa:
Jeppe_E sa:
Henrik_E sa:

Inga hjul är ju tillgängliga för köp??? Bra REA ;)

Fanns ju massor...

Nä? Får bara upp att de är slutsålda. De enda som är kvar är crossride-fälgarna?

Eller missade jag ironin i ...

Nää. Hjulpar verkar det finns gott om. Enstaka hjul däremot....

Henrik_E sa:

Nä jag lyckades inte klicka hem nått hjulpar från Canyon idag :(
Gick in vid typ 12 tiden å kollade sen skulle jag gå in på min bank å öppna mitt bankkort (som jag tydligen måste göra vid köp av Canyon men inte när jag handlar av tex Bike-components) när jag gick in igen å skulle beställa så var allt slut....
Samma sak hände ett par dar tidigare när jag skulle beställa hem en hjälm från Canyon....så nu slutar jag försöka handla från Canyon!

Men tror jag bestämt mig nu vilka hjul jag vill ha...om nu nån bryr sig.... :) Det blir trots allt Mavic Cosmic Pro Carbon WTS 45mm (Shimano 11-del, vit decal)
Dom är lite lättare än Fulcrum Red Wing å lite snyggare tycker jag....kommer dessutom monterade med däck/slang (Yksion Grip/Power Link, 190gram, 25-622)

Bilagor

• F54202.jpg
    F54202.jpg
    68.9 KB · Besök: 26
Nu börjar jag förstå att köpa aerohjul inte är det lättaste....bidde inga Mavichjul pgr av att dom tydligen tar in vatten vid regn som sen ligger å skvalpar i fälgen! Lutar åt Fulcrum Red Wind 50 igen då :) Där ingår tydligen kolfibern som en bärande del i fälgen men på Mavic är det bara ett tunt skal med stora hål för ekrarna å det är där vattnet tar sig in......

Tack för tipsen ska kolla på dom direkt efter mitt cykelpass (-3grader å dubbdäck) få se hur långt det blir:)

Senast ändrad:
Stuvarn sa:
Tack för tipsen ska kolla på dom direkt efter mitt cykelpass (-3grader å dubbdäck) få se hur långt det blir:)

Hittade dom inte billigare än 14 med en snabbgoogling.
Kom ihåg att rätt däck (inte för breda) ska väl användas för själva aerobiten, tror jag.

Ligger ett par nya DuraAce C50 2016 på K&S på Facebook för 10k, kanske kan vara något?
Hoppas ingen tar sig illa vid att jag bifogar bild (inte min annons..)

Bilagor

• hjul.JPG
    hjul.JPG
    62.1 KB · Besök: 35
Det är ju lite trista hjul kanske, det är samma fälgbana som på RS81 C50, men lite finare nav bara. Jag upplevde själv RS81 som lite...döda?

Det rullade på snällt, och placebon fanns absolut där, men det var inget sprätt i cykeln, svårdefinierat?

Bra hjul är det dock.

/J

Ja jag har börjat inse att det kanske inte är helt rätt köpa lite tunga aerohjul som har alufälg med tunt carbonskal.....ska titta på 2 par hjul imorgon! Dom ena lätta fina(dyra) aerohjul i carbon + ett par icke aerohjul (Roval SLX 23) som kanske är det vettigast...men tycker ju det är så snyggt med aerohjul :)

Ps Tog kontakt med Sebastian som sålde Dura Ace hjulen....men blev lite rädd när nån skrev här att dom var lite ömtåliga (behövdes riktas vid däcksbyte?)

emmer sa:
Stuvarn sa:
Ja jag har börjat inse att det kanske inte är helt rätt köpa lite tunga aerohjul som har alufälg med tunt carbonskal.....
Nästan idé att påminna om inlägg #2 igen :-)
[Blev lite fel då men kanske mer rätt nu?]

Jo du har mer kunskap än mig på det här området :) Har tydligen hänt mkt med carbonfälgar/bromsklossar sen jag cyklade tempo/triahtlon tävlingar i ösregn med ett par Zipphjul (diskhjul/bak) för typ 100år sedan :)

Bilagor

• IMGP7128.JPG
    IMGP7128.JPG
    388.4 KB · Besök: 23
Stuvarn sa:
Nu börjar jag förstå att köpa aerohjul inte är det lättaste....bidde inga Mavichjul pgr av att dom tydligen tar in vatten vid regn som sen ligger å skvalpar i fälgen! Lutar åt Fulcrum Red Wind 50 igen då :) Där ingår tydligen kolfibern som en bärande del i fälgen men på Mavic är det bara ett tunt skal med stora hål för ekrarna å det är där vattnet tar sig in......
Vattenskvalpandet har inte med kolfiberns bärighet att göra. Finns det hål i fälgen, tex för ekrar, så kommer det in vatten.
Problemet är bristen på dräneringshål.
2012_09_HED_Jet_6_Review_11.jpg

Om kolfibern inte är bärande borde det tom vara säkrare att borra egna dräneringshål

emmer sa:
Nästan idé att påminna om inlägg #2 igen :-)
[Blev lite fel då men kanske mer rätt nu?]
Jag är övertygad om att de hjulen, eller åtminstone bakhjulet, skulle kännasinte enbart styvare, utan ffa snabbare, kvickare och kanske tom responsivare med styvare ekrar på höger sida än de CX Ray som sitter där nu,
ännu bättre blir det förstås med 28 (eller kanske rent av 32?) ekrar.
http://thecycleclinic.co.uk/collect...rbon-clinchers-from-1390g-20f-24r-26-5mm-wide

/Håkan

HåkanC sa:
Vattenskvalpandet har inte med kolfiberns bärighet att göra. Finns det hål i fälgen, tex för ekrar, så kommer det in vatten.
Problemet är bristen på dräneringshål.

Om kolfibern inte är bärande borde det tom vara säkrare att borra egna dräneringshål

/Håkan

Jo såg en video där en kille fått in vatten i ett Mavichjul å jäklar vad det skvalpade...carbonfälgen(carbonskalet) hade dräningshål men det var ändå svårt få bort vattnet helt efteråt! Det hade dessutom varit som att cykla i sirap så trögt gick det! Man vill ju inte råka ut för nått sånt när man tränar/tävlar!

HåkanC sa:
Jag är övertygad om att de hjulen, eller åtminstone bakhjulet, skulle kännasinte enbart styvare, utan ffa snabbare, kvickare och kanske tom responsivare med styvare ekrar på höger sida än de CX Ray som sitter där nu,
/Håkan
Vi vet att du är övertygad om det :-)
Men visst, upp mot 32 kan du börja spänna frisidans ekrar så att de håller bra (om man nu tycker att 2:1 är lika mycket lappri som det här med att jorden är rund, äldre än 6000 år och skulle vara utsatt för klimathot).

nypan sa:
Om jag ville ha aerohjul och tänkt mig nåt i den prisklassen du anger, så hade jag kikat lite närmare på hjul från Swiss Side https://www.swissside.com/products och Lambda racing http://www.lambda-racing.de/clincher_voll_carbon.html
De ser intressanta ut.
Dessutom finns det ju oberoende tester av hur aerodynamiska Swiss Side-hjulen är.

emmer sa:
HåkanC sa:
/Håkan
Vi vet att du är övertygad om det
Inte bara jag.
Utan även flera tillverkare av komplette hjul, tex både Campa och Shimano, har (eller åtminstone har haft) hjul med styvare ekrar på högersidan.

/Håkan

HåkanC sa:
Inte bara jag.
Utan även flera tillverkare av komplette hjul, tex både Campa och Shimano, har (eller åtminstone har haft) hjul med styvare ekrar på högersidan.
/Håkan
Styvare ekrar eller fler ekrar går ungefär på ett ut, eller hur?
(Eller snarare, mjukare eller färre ekrar på sidan med bättre vinkel - men det blir ju samma sak i sista ändan. Det handlar ju om krafter och motkrafter.)

http://www.cykelgear.se/hjul/racer-...Facebook&utm_content=LiquidAds&utm_campaign=N

Nån som vet nått om hjulen? Bra pris å hyfsat lätta är dom i alla fall.

Har alltså inte kommit till skott än....men som NickPick skrev jag har typ 3 månader på mig.
Shimano Dura Ace WH 9000 C50 hjulen missade jag för jag tvekade lite för länge......tyckte såklart det var svårt betala 10 000:- utan att få se/klämma på dom först :)

Senast ändrad:
Betyder det här "700x12,6 mm" att fälgen är under 13mm bred?
Onödigt smalt och en föråldrad fälgprofil om det stämmer.

Dessutom är det inte totalvikten du bör lägga ngn större vikt(!) vid,
det är den roterande vikten, dessutom är (den laterala) styvheten för hjulet viktig för att hjulen ska kännas bra,
och då har (troligen) åtminstone bakhjulet för få ekrar,
som jag redan har skrivit i tråden.

/Håkan

Håller med Håkan.
Nja säger jag av fler anledningar varav interna nipplar är en.
Tycker fortfarande att hjulen från Lambda racing mfl verkar vettiga.

Manurhin2 sa:
nypan sa:
Håller med Håkan.
Nja säger jag av fler anledningar varav interna nipplar är en.
Tycker fortfarande att hjulen från Lambda racing mfl verkar vettiga.

Hur tänker du angående interna nappar?

M

1. Svårare (bökigare) att hantera när man behöver rikta hjulen. Vid tub är det ännu värre.
2. Man har ju ingen aning om hur nipplarna "mår" eftersom man inte ser dom (

Men jag är långt från nån expert, men baserat på att jag haft hjul med interna nipplar så väljer iallafall jag idag bort det.
Dom ev. vinsterna pga påstådd bättre aerodynamik är jag tveksam till att nån vanlig dödlig motionär känner av.

2.

Ok
Tänkte jag kanske missat något ( är inte heller expert )
Söker för närvarande aero kolfälgar för att bygga mig finhjul till discracer och väljer absolut i först hand interna nipplar .

Angående nipplarnas skick så stämmer det du säger tyvärr , tar dock väldigt lång tid innan dom blir misärdåliga .

Oavsett vad ev tyska tester och övrig expertis kan tycka så känns det extremt fel att ha nipplar roterande längst ut i periferin när man i övrigt söker aero .

Räknar med att hjulen inte slår sig utan åverkan , sker det så rycker jag gärna tejpen ( tl ) för att rikta .

M

MavicCosmicCarbonPro2017vit.jpg
Tycker oxå det känns tryggt se/komma åt nipplarna på utsidan men vad vet jag...

Tycker det är svårare köpa hjulset än att köpa ny cykel :) Har dock valt ut 3 olika hjulset som jag gillar av lite olika anledningar!
Tar tacksamt imot tips här...

Mavic Cosmic Pro Carbon WTS (45mm), vikt 1650gram, pris 8898:-

Fulcrum Red Wind 50C (50mm), vikt 1755gram, pris 7781:-

Fulcrum Red Wind XLR 50 (50mm), vikt 1590gram, pris 11384:-

Bilagor

• Fulcrum-Red-Wind-50-mm-Carbon-Laufradsatz-carbon-schwarz-28-Satz-VR-HR-Draht-Shimano-Rotor-30...jpeg
    Fulcrum-Red-Wind-50-mm-Carbon-Laufradsatz-carbon-schwarz-28-Satz-VR-HR-Draht-Shimano-Rotor-30...jpeg
    93.7 KB · Besök: 33
  • Fulcrum-Red-Wind-XLR-50-mm-Bright-Label-Carbon-Laufradsatz-mit-CULT-Lagerung-schwarz-weiss-28...jpeg
    Fulcrum-Red-Wind-XLR-50-mm-Bright-Label-Carbon-Laufradsatz-mit-CULT-Lagerung-schwarz-weiss-28...jpeg
    131.4 KB · Besök: 25
Senast ändrad:
Stuvarn sa:
Miss Lycka sa:
Haha....misstänkte det :)
Men det är fördel för Mavic hjulen just nu......
Är det för att dom är 622-17C och Fulcrum är 622-15C?
Häng inte upp dig på det för det är "nästan" bättre om man vill köra 23:or för de blir lite konstiga på en 17C -fälg (precis som 30:or blir lite konstiga på en 15C -fälg). För du kommer väl hålla dig till 23 till 28:a i däck?

Tillbaka
Topp