Nytt projekt

Nytt projekt
Hmm njae då blir d lite för mkt söndag.
O då nuddar den nog nästan 8kg oxå vilket verkligen inte var planen. Sub 7 va målet men när jag valde stålgaffeln så gick d åt pipan då gaffeln nog väger närmare 1 kg.

Nytt projekt
Tror nog ändå på svart sadel stolpe och även svart linda, fast kanske just lindan ska va vit ändå!?

Nu e jag sugen på att cykla men ska iväg en vecka imorn tyvärr. Initialt känns cykeln väldigt mkt mer stabil än jag är van vid. Inte nödvändigtvis på ett possitivt sätt. Styrningen e lite segare. Behöver testas lite mer än runt kvarteret iofs. Lite flackare gaffelvinkel på denna.

Vikten e lite högra än önskat på ca 7.6 (gaffeln e boven), med enve gaffeln hade jag nog nästan klarat mitt sub 7 mål, iaf med nya sadeln som ska på sen.

9453345708_0bc5d29d8b_o.png

Nytt projekt
Dags för en liten uppdatering. I mitt smått maniska letande efter nya (eller kanske snarare beggade) cyklar ska iaf 2st byggas till sommaren är tanken.

Denna hoj har varit väldigt nice med plats för feta däck och skärmar under hösten men ändå känts väldigt rapp och skoj. Har nu sålts vidare för att ge plats för vårens roliga projekt :)

10404086943_807c5bcb64_c.jpg

Denna ram ska byggas upp. Har faktiskt haft just denna färg förut så inga överraskningar visuellt iaf. Lite för långt styrrör för perfekt fit men ska försöka kapa det 1cm lr liknande iaf. -17graders stam funkar iofs men inte så visuellt tilltalande med slopat överrör. Nåja d blir säkert bra när det är klart:

12866738224_53f7ee9ccc_c.jpg

En lvg hoj är oxå planerad inför sommarn. Just nu hos lackerare för att få en ny gråaktig finish över hela ramen. Låter kanske inte så skoj men har förhoppning om att det ska bli riktigt juste när den står klar. Pendlade mellan det mesta.. baby blue pearl lr kanske svart, lila eller vit? Loggor i form av cutouts över kolfibern eller kanske paneler med silver och rött.. för många val så till slut tröttnade jag på att vela och tyckte grått över hela ramen vart en bra kompromiss :) Den kommer iaf bli ganska diskret och man kommer inte att se eller ana varken kolfibret eller titanet om man inte är cykelintresserad och har ett bra öga dvs. Har alltid velat prova en Ottrott så det ska bli skoj.

Ett färgprov i denna gråa kulör
Skrmavbild2014-05-10kl.18.06.05.png

Och ramen
ottrott.jpg

Senast ändrad:
Nytt projekt
Vi hoppas fortsättningen oxå blir lovande. Så sjukt svårt att välja färger och tema för mig. Googlat allt ifrån james bond db5 silver birch färg koder till ferrari blu scuro. Har ägnat många nätter i mitt letande för att slutligen välja grå :) Jag gav nog upp lite, e inte alltid bra med för många val, såna som jag kan ju bli tokiga på kuppen!

Nytt projekt
kul och riktigt fina cyklar som ska byggas

det där med att bli tokig på färgval känner jag igen
snart är min cx i stål klar och jag måste bestämma färg och design
när man gjort ett par försök blir man nästan tokig

Nytt projekt
Den där var riktigt bra för att få en ide om hur det hela skulle se ut. Själv har jag suttit i photoshop och lekt (trots ganska usla kunskaper i programmet) Hade gärna haft den där länken tidigare! Har iaf bokmärkt för framtida bruk, tackar! Men även när man bestämt sig för paneler, färg och övrig design är det riktigt kluriga ändå nyanser och hur stor skillnad det faktiskt ändå kan göra på resultatet med ganska små skillnader i nyansen. Dessutom ser ju samma nyans helt olika ut målade på en cykel i jämförelse med en större yta tex bil lr liknande. Ja svårt om man e petigt lagd.

Vad lutar du åt för färger, eller kanske ska fråga de i din tråd istället.. Har faktiskt glömt bort den, verkade lovande så ska kika.

Senast ändrad:
Nytt projekt
aaargh färg panik! Ramen e redan hos lackerare men jag e så velig, har inte lång tid på mig nu .)

Tänker att man kanske ska köra en "grund" färg över hela ramen på en ganska ljus silver.
En panel i en ganska ljus silver med en aningen blått i vissa ljus som jag är osäker på om den skulle ge tillräckligt stor kontrast. Sedan loggor i en metoritgrå färg och eventuellt med en vit outline? Too much? Less is more? Svårt o säga om man ens kommer se skillnad på de olika ljus silverfärgerna men vill heller inte ha för mkt kontrast på panelen (om man nu ska ha en sådan)

Tittar rätt mkt på billack för att hitta några bra nyanser. Undrar generellt om en lackad yta i samma nyans på ett litet föremål upplevs som mörkare än på en större yta som en bil? Ngn som har erfarenhet lr synpunkt?

E en total djungel med färger och koder och vissa färger ser såklart annorlunda ut när de målats vid vissa årtal trots att de har samma färgkod som senare lackerade bilar.. ah pub!

Nytt projekt
14195499230_f9acd8a0ac_c.jpg

Ett projekt färdigt så när som på pedaler och linda dårå. Vurpade för 2 veckor sedan, första dagen tillbaks i sadeln. Lite seg i nacke o rygg men en ny hoj gjorde det lite lättare iaf :) 2 timmar pallade jag idag hoppas på mer snart men blir trött lätt i just nacke rygg.

Nytt projekt
lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Du bygger så vackra cyklar Björn! Jag är alltid
> väldigt imponerad!

+1
Superfina grejer!

Nytt projekt
Alltså, var hittar du dessa ramar? Så grymt fina...ser man något liknande på ebay så trissas ju priserna upp snabbt. Skulle verkligen kunna tänka mig ett liknande projekt. En fråga: vem gör lackjobbet till dig?

Nytt projekt
Smicker, det funkar ofta och även idag, cheers :-)

Ja vad är det för pedaler egentligen. Får undersöka saken, de har iaf jäkligt fet anläggningsyta vilket var mkt skönt!

De flesta ramarna kommer från USA och där är det väl mest paceline forum och craigslist samt ebay. Har haft tråkigt nu när jag varit hemma och mest i sängen i 2 veckor pga krocken så jag lyckades handla en kolfiberram oxå från tyska ebay som lär dyka upp i dagarna. Man måste ha lite tur och vara snabbt framme om ngt verkar intressant typ. Kostar tid fast jag tycker ju de e skoj så då e d ju lugnt. Vad har du för storlek på ram?

Lite väl mkt projekt just nu vilket gör att det blir mer jobbigt än skoj fast när de väl står färdiga brukar jag ju bli glad så får hoppas på d.

Lackeraren heter William McDonald och var ansvarig för lackningen hos serotta innan de la ner. Kan pma kontakt vid intresse, fast han e ju i usa såklart.

Senast ändrad:
Nytt projekt
Letar efter en lvg-ram med ca 53-54 cm topprör och tanken är att bygga en cykel som inte tappar stilen efter några år. Stål eller titan brukar ju åldras bättre än carbon. Pace Line forum verkade bra, många bra annonser där!

Skall jag köpa nytt lutar det just nu åt en Ritchey Road Logic. Priset är OK för en ny ram tycker jag, ca 8500SEK, men samtidigt tycker jag den gråa färgen är lite tråkig...en IF eller liknande är ju roligare.

Nytt projekt
Ja för 8500 hittar du en ram i fint skick från IF lr dylikt. Gillar iofs oxå ritchey ramen men håller med om att den inte är så snygg i lacken. Jag ska hålla ögonen öppna och pma om jag ser ngt skoj!

Nytt projekt
Tack, gör gärna det så får vi se om budgeten håller! När det gäller Ritchey-ramen så skall den tydligen få en ny färg till nästa säsong, jag föreslog ljusblå metallic. Det hade varit betydligt bättre.

Fö. väldigt kul att följa dina projekt, klart inspirerande!

Senast ändrad:
Nytt projekt
Midsommar och en massa paket i bilen. Har inte hunnit kontrollera innehållet men hoppas det ser ut som på bilden. Blir mkt skoj att bygga över helgen om jag nu fick med mig alla verktyg o delar dvs..

Är en 62a vilket kan bli lite stort för mig. Kommer iofs att passa men kanske inte estetiskt optimalt för mina 187cm.

14175279659_08232474b6_b.jpg

Nytt projekt
Glida e helt min stil :-)

Ska bli skoj att jämföra upplevelsen, var länge sedan jag hade en plasthoj.
Hur ser din sadelstolpsklämma ut? Min e ej org och ful.. Flaskhållarna ska bort men blir bra tror jag.

Senast ändrad:
Nytt projekt
Kung_Gustaf skrev:
-------------------------------------------------------
> Ursäkta okunskapen men hur hänger muffarna och
> kolfibern ihop? Väldigt smäcker färg!

Vet inte om colnago e lika anala men denna videon gillar jag oavsett
Den stora fördelen e väl egentligen att du kan ha fler storlekar utan att ha en massa former som kostar pengar.

Senast ändrad:
Nytt projekt
Saknade ett par verktyg och ngn del (jäkla fet gaffelkrona, måste ha riktigt lång bult till frambromsen) så blir svårt att färdigställa men jag anar iaf hur den blir så småningom. Ska bli riktigt intressant o skoj att jämföra plasthojen m alla metallhojar jag haft de senast åren.

14466227685_7089be1b84_b.jpg

Senast ändrad:
Nytt projekt
Jag borde nog ändra rubriken då "ETT nytt projekt" börjar kännas vagt missledande. Men nu tänker jag lägga ner att bygga fler åt mig själv. Pensionerar mig helt enkelt, har ju nu skaffat brun läderlinda också så det passar väl bra.. Får hålla till godo med den här tråden o alla hojar i titan och ståltråden när suget blir för stort!

Det blev en Merlin Extralight denna vår av modell 2013-2015

Skrev en massa om bygget här: http://www.sthlmess.se/a-new-bike-in-time-for-spring/
Mkt text men bara o skippa till bilderna längst ner i del 2 för de som inte orkar med att läsa .)

Sneak preview:
Untitled by Björn Lundquist, on Flickr

Senast ändrad:
Nytt projekt
aaarghhh varför skulle jag hitta denna tråd? Kom på mig själv att vilja bygga en egen sånhäringa sorts cykel... Vad ska mtb´n säga? Frun? Ungarna? Jag som lovat att vara nöjd och glad i hundra år när jag köpte nya mtb´n för en månad sen :(

Skämt åsido, tummen upp på fina byggen!!! Min favvis hittills är den på översta bilden på denna sida :)

Nytt projekt
Jag har varken mtb fru lr ungar så jag kan tyvärr inte svara på det, men de är säkert jättepossitiva till att du ska bygga en ny cykel. E de inte alltid det de nära o kära.. :)

Do it, det är riktigt skoj om man kan ta sig tiden att pula och fundera ordentligt.

Gillar också den blåa IFen, en av mina favoriter visuellt med. Den ägs idag av en annan happyit (e lite avis..)

Edit:

Denna e också blå men blir inte långvarig i min ägo. Byggd åt min bror men föll honom inte i smaken riktigt visuellt tyvärr.
atlanta2.jpg

Senast ändrad:
Nytt projekt
båtbensbudet sa:
Men nu tänker jag lägga ner att bygga fler åt mig själv. Pensionerar mig helt enkelt, har ju nu skaffat brun läderlinda också så det passar väl bra.. Får hålla till godo med den här tråden o alla hojar i titan och ståltråden när suget blir för stort!

Det blev en Merlin Extralight denna vår av modell 2013-2015

Vilken "grand finale"!! Härligt. Som vanligt är det båtbensbudet som har den snyggaste cykeln.

Känns dock lite vemodigt att du "ska lägga ner", men det är väl aldrig försent att göra come back.

Nytt projekt
Haha det där är subjektivt men gillar att du känner så : )

Visst, man kan alltid göra come back men jag hoppas på att kanske lyckas med att göra ngn hoj då o då åt ngn annan istället som en liten sido grej som kanske iaf skulle kunna bli självförsörjande. Dvs man får en slant för sin tid iaf. Skulle nog dessutom vara roligare och mindre maniskt o bygga / leta åt andra. Men vi får se hur det blir med det..

Rambyggar kurs o göra allt själv vore iofs det grymmaste såklart.

En höstbild:

30016821472_8fb3428033_h.jpg

Senast ändrad:
Nytt projekt
Hmm man får krypa till korset o erkänna att det kanske dröjer innan jag lägger cykelbyggandet på hyllan även åt mig själv..

Behöver hjälp att hitta sista delen till vårhojen. Ett zipp contour sl styre. Ngn som sitter och trycker på ett och känner att det är överflödigt i din arsenal? Behöver 42cm center till center och måste vara varianten TB = traditonal bend. Samma som på Merlincykeln ovan.

Vore toppen om ngn hade ngt, har letat ett tag nu men gått bet överallt.

En teaser på hojen nedan tillsvidare.
bbarea.JPG

Nytt projekt
Nu ligger ett paket med dessa o väntar hos tullen:
IMG_7137.JPG

En massa campa har också dykt upp. 2014års vevar till en övrigt 2017 års record grupp då jag fortf inte kan vänja mig vid 4 arms vevpartit. Passar väl ok på senaste aero racern ibland men inte på lite mer klassiska ramar (inte i mitt tycke iaf).

En riktigt lätt styrstam från extralite.
HyperStem%20Stealth.jpg

Vet inte varför jag slog till på denna stam då jag egentligen inte tycker den passar klockrent. Lite blankare än ramen med sin svarta alu finish. Logon är i black on black men syns mer än jag vill i verkligheten. Men gillar att den är 12graders vinkel iaf.

Samma gäller stolpen som även den blir lite blankare än önskvärt, en deda superzero med borttagna logotyper. Inte helt 100% nöjd med just dessa 2 delar men har visat sig svårt att hitta stolpe och stam som matchar ramfinish någorlunda och inte ser ut som skräp i formen.
Skrmavbild2017-04-26kl.18.52.02.png

Nu återstår endast ett inköp innan jag kan bygga klart o limma däck inför provtur.
Men detta jäkla styre.. har letat överallt i flera månader nu :( ingen happyit som sitter o ruvar på ett ex?? (zipp contour sl alltså i traditional bend 42cm). Hade ju varit sweet...

Senast ändrad:
Nytt projekt
Kul att så många nisch byggare vågar mixa nytt med gammal beprövad teknologi, steampunk fast inte så illa, muffar är ju snyggt och det är definitvt svårare att göra en kolram som sticker ut på ett positvt sätt när alla verkar använda samma recept.

Bastion fick mycket ros på NAHBS för sina 3D printade muffar och kolrör, kanske lite över the top men kul att våga sticka ut lite i mängden, skall bli kul att se vad det blir av ditt bygge när det är klart.

Sitter själv med nästan alla komponenter men saknar ramen svårt, så hur man vänder sig får man som bekant sittdynan bak.

Nytt projekt
Ja jag gillar ju också mångfald. Till dess att det blir mainstream då e det tydligen inget positivt längre. Lustigt hur det (under)medvetna fungerar .)

Jag faktiskt lite lika i den visuella konstruktionen på det sättet att både parlee o bastion använder sig av en luggad konstruktion som är så slimmad att det i princip endast är materialskillnaden (i parlees fall samma material men annan weave) som ögat ser som får en att inse att konstruktionen är muffad då den är skiljer sig såpass lite i diameter från övriga rören. En fin look i mitt tycke. Serottan ovan (både titan/kolfiber ottrotten och stål-atlantan) ser man ju ganska tydligt att muffarnas diameter är relativt mkt tjockare i jämförelse med rören. Det är lite som man skulle uppfattat denna ram som seamless trots muffen om det inte vore för att de på denna valt att lägga annan weave.

Vad är det för ram som du går och väntar på?

Nytt projekt
Kolfiberbonanza?? mm men lite titan i droupoutsen iaf .)
Hittade inte mitt favo styre trots månader av letande varken nytt eller beggat. Blev mitt andra val och ett ganska likt styre men utan "aero" tops. Dekaler bort såklart!! Snart så..

Väntar fortf på längre ventiler (vittoria och deras underliga system) ska bli lite klarlackande och sedan montera samman.

Carbonbonanza.JPG

zippsandpapper1.JPG

zippsandpapper2.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp