Jaha, då var det dags att få däckhelvetet på plats igen. On-One Floater 4.0 på en On-One Fatty Trail. Fick den levererad förra året med däck som satt så skevt och ofullständigt på fälgarna att jag höll på att guppa ur sadeln när jag cyklade på den först. Efter brevväxling med supporten sa de att jag skulle pröva dra upp dem till 60 psi/4,1 bar för att få på däcken. Och jo, de satte sig bättre men inte bra.
(Meddela gärna Tom, som skruvade ihop cykeln att han banne mig får se till att däcken sitter på fälgarna innan han lämnar den ifrån sig... Carl, som kontrollerade monteringen/cykeln måste lära sig att titta på den här detaljen också.)
När jag kom ut och skulle cykla iväg igår hade ventilen lossnat från slangen på bakhjulet. Bytte slang idag. Smorde fälg- och däckskant med däcksmörjmedel från Würth, satte hjulet i hallen och gick själv in i vardagsrummet och stängde dörren med en glipa för slangen från pumpen. Pumpade i 2 kilo, torkade kallsvetten ur pannan och pumpade sedan i 4 kilo totalt. Ingen däcksprängning eller kalvning, tack och lov. Men däcket hamnade lite mer snett än det var innan tycker jag. Inte f-n hade det sträckt sig eller gått till sig på något vis så att det gick på lättare den här gången, som jag hade hoppats.
Bra däck annars - gillar verkligen mönstret och greppet i dem, men att de ska vara så inåt h-e svåra/omöjliga att få på, på deras (One-Ones) egna fälgar? Riktigt irriterande. Vet dock inte om det är däcken eller fälgarna som är största problemet? Kanske de båda har toleranserna åt fel håll, så att kombinationen dem emellan blir problematisk?
Vill också tillägga att leveransen av cykeln var helt problemfri, inget att anmärka på alls. Har beställt blandade mindre grejer av On-One en gång tidigare, och det gick snabbt och smidigt likaså.