Olika trampor beroende på årstid?

Nej, kom igen nu…
Din åsikt: ”Tror inte många barn är tillräckligt duktiga cyklister för att klara av spd. Det gissar jag eftersom inte alla vuxna är tillräckligt bra cyklister för spd.”
Min erfarenhet: Det finns många barn som vill och kan hantera Spd-pedaler. Baserat på egna barn (50%) och min mångåriga erfarenhet av att vara ungdomsledare i en Mtb-förening. Jag menar att jag har relevant erfarenhet. Hur ALLA barn skulle fungera med Spd är inte relevant.
En annan sak, jag tror det är lättare att lära sig Spd när man är 10 än när man är 30.
Jag tror fortfarande inte att många barn är tillräckligt duktiga för spd. Eftersom de är barn.
Och återigen, de som vill kommer troligtvis att lära sig. Det betyder inte att det är en stor grupp.
Pratar du med en hästtjej kommer de att säga att det visst går att barn sköter hästar. Jag säger att många barn inte har det som krävs för att sköta hästar.
Och återigen, jag håller med dig. Igen. Barn har lätt att lära sig saker. Ffa de som vill lära sig. Ett barn som är osäkert (och hellre kör plattisar) kanske inte har lika lätt att lära sig (uppskatta fördelarna med spd). Eller barn som är mer försiktiga. Såna finns.
QED. Jag visade det du efterfrågade.
Jag efterfrågade din åsikt om ords betydelse (farligt och problem). Du vill inte prata om det uppenbarligen.
Nej, du ser inget farligt. Det är uppfattat nu! Betyder det att det inte kan vara farligt? Tänk om andra har andra erfarenheter än du?
Så, det ÄR farligt att bli stillastående (och kanske behöva leda cykeln)? :) På vilket sätt? Vilka erfarenheter har du/andra?
Hela det här med föräldrar med risktänkande och överbeskydderi är bara relevant för diskussionen… hur?
För att föräldrar påverkar sina barn. Och att de kanske saknar relevanta kunskaper. De tänker på sånt som kan drabba deras barn. Och då tänker jag på farligare saker än att behöva kliva av cykeln (om det finns nåt farligare).
Ok. Har du cyklat med barn i skogen?
Det har jag. Inte bara privat.
Jo, det finns vissa som har grejer för sig.
Definitivt.

Hur många turer gav du det?
Vill minnas det tog mig nästan två säsonger innan jag kände mig hel trygg på plattisarna. Bytte upp pedaler och skor i omgångar tills jag hittade en kombo som funkade.
Nu är jag tillbaks på spd. Bättre eller sämre? Mest bara annorlunda. Finns vissa mindre för och nackdelar men inget som skulle få mig att avfärda den ena eller andra typen. Kommer med alla säkerhet att byta igen. Och igen. Kul med variation.
Jag cyklade med SPD-pedaler i flera år och lyckades aldrig känna mig bekväm med det. När jag sen provade plattisar så funkade allt direkt. Behövdes ingen som helst "inlärning" eftersom det åtminstone för mig är det naturliga sättet som alla normala reflexer redan är anpassat till. Om båten håller på att välta och du vill flytta en fot så vrider du liksom inte på den först. Du lyfter den från durken bara.

Edit: Med andra ord; jag ser inte vitsen med att hålla på och plåga sig med nån slags omskolning. Antingen tycker man att de pedaler man använder fungerar, eller så gör de inte det. Och gör de inte det så har man en anledning att prova den andra typen.

Senast ändrad:
Jag tror fortfarande inte att många barn är tillräckligt duktiga för spd. Eftersom de är barn.
Och återigen, de som vill kommer troligtvis att lära sig. Det betyder inte att det är en stor grupp.
Pratar du med en hästtjej kommer de att säga att det visst går att barn sköter hästar. Jag säger att många barn inte har det som krävs för att sköta hästar.
Och återigen, jag håller med dig. Igen. Barn har lätt att lära sig saker. Ffa de som vill lära sig. Ett barn som är osäkert (och hellre kör plattisar) kanske inte har lika lätt att lära sig (uppskatta fördelarna med spd). Eller barn som är mer försiktiga. Såna finns.
Är det ett försök till nyansering från din sida? Nu uttrycker du dig lite mer försiktigt. En skillnad mot din tidigare rätt raka åsikt: ”Tror inte många barn är tillräckligt duktiga cyklister för att klara av spd. Det gissar jag eftersom inte alla vuxna är tillräckligt bra cyklister för spd.”
Hursomhelst har du fortfarande fel i ”eftersom de är barn”. Det finns inga färdigheter vid skogscykling som du har lättare att lära i vuxen ålder. Imho, men även baserat på erfarenhet. Och nej, ingen, varken vuxen eller barn, klarar sig utan en inlärningsperiod. Förstås.
Jag efterfrågade din åsikt om ords betydelse (farligt och problem). Du vill inte prata om det uppenbarligen.
Jag försöker prata om det. Men vi ska komma ihåg att min utgångspunkt i diskussionen är: ”Och att den största svårigheten inte är att komma loss utan att komma i vid trixiga starter.” Det ”farliga” har du fört in i debatten.
Så, det ÄR farligt att bli stillastående (och kanske behöva leda cykeln)? :) På vilket sätt? Vilka erfarenheter har du/andra?
Jag har ju faktiskt nämnt några exempel tidigare i tråden. Det är ok om du inte minns, men jag ber dig att gå tillbaka och titta. Så slipper jag skriva allt igen.
För att föräldrar påverkar sina barn. Och att de kanske saknar relevanta kunskaper. De tänker på sånt som kan drabba deras barn. Och då tänker jag på farligare saker än att behöva kliva av cykeln (om det finns nåt farligare).
Vad är det de tänker på? Kan du ge lite specifika exempel?
Det har jag. Inte bara privat.

Definitivt.

För att svara på TS fråga:
Jag började cykla stig för ca 4 år sedan. (cyklade en del stig tidigt 90-tal, men det är bortglömd erfarenhet)
Då stod jag och övervägde trampvariant och beslutade mig för plattisar. Började med billiga plattisar med små plastpiggar och vanliga sneakers.
Bytte sedan upp mig till Kona Wah Wah och ett par Fiveten Freeriders. Har sedan kompletterat med ett par Fiveten Trailrunners goretex för vintercyklingen.
För mig och min nivå på cykling passar det utmärkt. Jag har inte provat SPD, så kan specifikt inte uttala mig om hur det funkar.
Kombinationen bra plattformspedaler och bra mtb-skor gör att du sitter fast rejält när du står upp och cyklar. Vill du byta position på foten går det enkelt att göra genom att lyfta foten och sätta ner den som du vill ha den. Troligtvis ska man inte göra det, men personligen tycker jag att vissa fotpositioner funkar bättre på vissa stigsegment, medans andra funkar bättre på andra segment.

Sen har man ju aspekten After Bike-ölen. Ett par plattispedaler gör sig bättre på golvet än ett par spd-klossar. Freeriders ser ju till och med ut som ett par skate-sneakers.

Ok, vid step up kan jag se att det kanske känns så.
Cyklar grabben upp smutt? Jag cyklar inte så mycket sånt men jag minns några knölar som man kunde ta genom att tajma överkroppen och sen dra bakhjulet efter sig. Borde bli bättre med spd (men även detta kanske är fel teknik ?).
Ovan exekveras gärna i kombination med det andra tipset från 2001, att sitta ner med hög frekvens. När det tar stopp reser man sig och häver sig upp.

Jag har cyklat mycket under-däckat det kanske tränar upp spd reflexerna

Sonen klarar allt utan SPD. På helgen körde sonen step-ups på bilden (tågit tidigare) så långsamt att jag trodde att han skulle ramla åt sidan. Ingen problem utan SPD. Obs att det ser enklare ut på bilden än i verkligheten, det finns en lite brantare step-up just till vänster, man kan ser att det börjar går ner.

Den här ska jag snart prova nu jag har blivit lite mer van med plattisar.

2024-03-17-20-09-34-707.jpg

Sonen klarar allt utan SPD. På helgen körde sonen step-ups på bilden (tågit tidigare) så långsamt att jag trodde att han skulle ramla åt sidan. Ingen problem utan SPD. Obs att det ser enklare ut på bilden än i verkligheten, det finns en lite brantare step-up just till vänster, man kan ser att det börjar går ner.

Visa bilaga 696407
Det är exakt såna där situationer där jag aldrig skulle få för mig att ens prova med SPD, för att jag mer eller mindre vet att jag inte kommer loss om/när det tar stopp.

Visa bilaga 696407
OT-fråga: Vilka Fivetens kör han? Ser nästan ut som Sleuth.

Är det ett försök till nyansering från din sida? Nu uttrycker du dig lite mer försiktigt. En skillnad mot din tidigare rätt raka åsikt: ”Tror inte många barn är tillräckligt duktiga cyklister för att klara av spd. Det gissar jag eftersom inte alla vuxna är tillräckligt bra cyklister för spd.”
Hursomhelst har du fortfarande fel i ”eftersom de är barn”. Det finns inga färdigheter vid skogscykling som du har lättare att lära i vuxen ålder. Imho, men även baserat på erfarenhet. Och nej, ingen, varken vuxen eller barn, klarar sig utan en inlärningsperiod. Förstås.
Ingen skillnad. Du kan gärna läsa alla mina inlägg i denna tråd igen.
Det finns fysiska skillnader mellan vuxna och barn (som en inlärningskurva inte rår på). Styrka är en skillnad. Barn har ett större huvud och klarar en omkullkörning sämre än en vuxen. De orkar inte hålla upp huvudet på samma sätt.
Risk/konsekvensbedömning är en annan.
Jag försöker prata om det. Men vi ska komma ihåg att min utgångspunkt i diskussionen är: ”Och att den största svårigheten inte är att komma loss utan att komma i vid trixiga starter.” Det ”farliga” har du fört in i debatten.
Nä, det var/är fortfarande du som hävdade/hävdar att det är farligt att inte komma i pedalen.
Vid en eventuell krasch är det enklare att komma ur en flattie, eftersom man är "ur" den hela tiden.
Jag har ju faktiskt nämnt några exempel tidigare i tråden. Det är ok om du inte minns, men jag ber dig att gå tillbaka och titta. Så slipper jag skriva allt igen.
Kan du inte citera? Copy paste är enkelt. Jag citerade dig ang det du skrev om farligheten (det vill du inte kännas vid). Det är, i mina ögon, inte alls farligt att stå still. Man står still. Ingen fara att stå still, eller att gå med cykeln om man inte kan klicka i.
Vad är det de tänker på? Kan du ge lite specifika exempel?
De tänker nog på sin känsla (av att, med eller utan kunskaper, sitta fast i pedalerna) och känna att det inte är säkert. De vuxna tänker nog på spd-vurpor (inte ovanligt) och vill inte att det ska hända deras barn. Inte på en enkel stig, inte på en spång, inte uppe på en sten.
Det är min gissning.

OT-fråga: Vilka Fivetens kör han? Ser nästan ut som Sleuth.

Det är den som nästan alla kör i Hellas: Freerider Pro. Han kunde just byta till minsta vuxenstorlek, trevligt för att Freerider Pro är styvare än (barn-) Freerider, också bra på lvgcykel (nu ska vi inte diskutera det här, på lvg finns det ingen anledning att inte använda SPD) för att jag ännu inte vill köpa två par cykelskor till sonen varje år. Skorna är snygga också, frun sade att hon ville har samma när jag öppnade lådan.

Visa bilaga 696407
I nästa steg häver han sig framåt?

Ja, självklart går det utan SPD. Sätt SPD på grabben och han kommer att cykla upp i alla fall. Jag skulle säga att det är rätt bra jobbat att cykla upp så högt. Man får nog börja träna på hälften så hög. Jag hade KANSKE fixat det 2005 med de cyklar jag har idag,

Generallt skulle jag säga att det måste vara lättare att bedöma för dem som kan cykla upp där oavsett pedal än för dem som INTE kan oavsett pedal.

SPD kommer på bilden att kräva mer kommitment men hur ska du komma upp där utan full insats?

Det är den som nästan alla kör i Hellas: Freerider Pro. Han kunde just byta till minsta vuxenstorlek, trevligt för att Freerider Pro är styvare än (barn-) Freerider, också bra på lvgcykel (nu ska vi inte diskutera det här, på lvg finns det ingen anledning att inte använda SPD) för att jag ännu inte vill köpa två par cykelskor till sonen varje år. Skorna är snygga också, frun sade att hon ville har samma när jag öppnade lådan.
Ja, Freerider Pro är snygga. Föredrar vanliga Freeriders själva (mest för att jag tycker de är snyggare), men återigen är det mest en smaksak. Hade sparat in några rejält ömma tår på för sent upptäckta stubbar och pinnar om jag haft Pro, då de har lite mer tåskydd.

Ja, självklart går det utan SPD. Sätt SPD på grabben och han kommer att cykla upp i alla fall. Jag skulle säga att det är rätt bra jobbat att cykla upp så högt. Man får nog börja träna på hälften så hög. Jag hade KANSKE fixat det 2005 med de cyklar jag har idag,
Jag får en annan/bättre känsla (för vad cykeln gör) med plattisar än med spd. Icke-spdskor ger mer feedback än metall mot metall (spd). Jag klarar större/svårare objekt med plattisar. Det kan absolut vara en hel del mentalt också (vågar mer då det är enklare att baila). Lättare att ta med sig fart med spd (vilket är bra i vissa lägen), lättare att köra (mer eller mindre) trial med plattisar (andra lägen).

Det är bäst att barn får köra på både plattisar och spd, för när dem blir vuxna (eller i övre tonåren) så kommer dem vara väldigt mycket mer nervösa till att byta. Baserat på både min egen erfarenhet och det jag sett som ungdomstränare.
Oavsett vad man väljer så är det framförallt sin egen teknik och hur bekväm man är på cykeln som sätter stopp.

Det är bäst att barn får köra på både plattisar och spd, för när dem blir vuxna (eller i övre tonåren) så kommer dem vara väldigt mycket mer nervösa till att byta. Baserat på både min egen erfarenhet och det jag sett som ungdomstränare.
Oavsett vad man väljer så är det framförallt sin egen teknik och hur bekväm man är på cykeln som sätter stopp.
Det där är ju rätt motsägelsefullt, för vad är då vitsen med att barnen ska köra både och? Man vinner ju nästan ingenting på att byta om man väl lärt sig med den ena sorten.

Jag är olika.
Att låta barnen testa allt, så vet de vad de gillar, låter väldigt pedagogiskt. Men väldigt orättvist för oss som fick börja cykla på riktigt i vuxen ålder. Alltid är det mest synd om oss vuxna!

Det där är ju rätt motsägelsefullt, för vad är då vitsen med att barnen ska köra både och? Man vinner ju nästan ingenting på att byta om man väl lärt sig med den ena sorten.
Det är en stor vits/vinst med att kunna köra på "alla" pedaler. Och vem vet på förväg vilka pedaler som passar en bäst? Inte jag. Knappast barn heller (som byter intresse stup i kvarten).

Det enda som talar emot att SPD är på utdöende är väl proffsen som envisas med att vilja köra fort. Om det går lika bra med plattisar varför skulle någon, barn eller vuxen, vilja testa spd?

Det finns otaliga videos som bevisar att det inte går snabbare med SPD. Många gjorda av idioter men inte alla. Det är bara sunt förnuft som talar för SPD och det kommer man inte långt med.

Jag såg just en dragning om Millennial. Det är mycket som stämmer in på den här tråden. Det är inte ert fel. Failed parental strategies tydligen.

Ingen skillnad. Du kan gärna läsa alla mina inlägg i denna tråd igen.
Det finns fysiska skillnader mellan vuxna och barn (som en inlärningskurva inte rår på). Styrka är en skillnad. Barn har ett större huvud och klarar en omkullkörning sämre än en vuxen. De orkar inte hålla upp huvudet på samma sätt.
Risk/konsekvensbedömning är en annan.
Ja. Du kan gissa, teoretisera, hitta på fler orsaker till att: ”Tror inte många barn är tillräckligt duktiga cyklister för att klara av spd. Det gissar jag eftersom inte alla vuxna är tillräckligt bra cyklister för spd.”
Det ändrar inte verkligheten. Många barn är det.
Nä, det var/är fortfarande du som hävdade/hävdar att det är farligt att inte komma i pedalen.
Vid en eventuell krasch är det enklare att komma ur en flattie, eftersom man är "ur" den hela tiden.

Kan du inte citera? Copy paste är enkelt. Jag citerade dig ang det du skrev om farligheten (det vill du inte kännas vid). Det är, i mina ögon, inte alls farligt att stå still. Man står still. Ingen fara att stå still, eller att gå med cykeln om man inte kan klicka i.
Det finns där. Jag vet det, du vet det.
”Det är internet. Vissa har internetfasoner för sig. Tycker det är rätt intressanta beteenden här på Happy ibland. :)” Ja, kan bara hålla med! ;-)
De tänker nog på sin känsla (av att, med eller utan kunskaper, sitta fast i pedalerna) och känna att det inte är säkert. De vuxna tänker nog på spd-vurpor (inte ovanligt) och vill inte att det ska hända deras barn. Inte på en enkel stig, inte på en spång, inte uppe på en sten.
Det är min gissning.
Kul gissning! Min _erfarenhet_ är att det inte märks i min verklighet. Alltså den där som pappa till två cyklande ungdomar och ledare för Mtb-cyklande ungdomar. Måste säga att pedal-grejen är en icke-fråga i min verklighet. Det pratas, frågas, funderas ytterst lite om pedaler. Snackisar är mer växlar och droppers, i så fall. Fast lite prylsnack generellt. Barnen bara cyklar, föräldrarna gör inte mycket väsen av sig.

I andra verkligheter, tex i stallet, har jag ingen aning om hur snacket går? Kanske finns där en rädsla för Spd-vurpor bland föräldrarna? Vet de ens vad en Spd-vurpa är? Är det ens relevant?

På bilden är tyngpunkten redan nästan tillräckligt hög. Ja, har häver sig snart framåt, men inte mycket. Step-upen här är inte så vertikalt, så man kan fortfarande rulla och trampa. En riktigt vertikal step-up kräver att man drar cykeln snabbt framåt när tygndpunkten är tillräckligt hög.

Det enda som talar emot att SPD är på utdöende är väl proffsen som envisas med att vilja köra fort. Om det går lika bra med plattisar varför skulle någon, barn eller vuxen, vilja testa spd?

Det finns otaliga videos som bevisar att det inte går snabbare med SPD. Många gjorda av idioter men inte alla. Det är bara sunt förnuft som talar för SPD och det kommer man inte långt med.

Fördelen med SPD när det går riktigt fort i stök måste väl vara att fötterna inte ramlar av pedalerna. För att har denna fördel måste man köra riktigt fort. Jag som plattis-nybörjare trodde att mina fötter skulle ramla av i stök, men det har ännu aldrig hänt mig.

EDIT: någon skrev i en annan tråd att barnet som kör endurotävlingar hade provat SPD för första gången och sade att det var fusk.

Senast ändrad:
Ja. Du kan gissa, teoretisera, hitta på fler orsaker till att: ”Tror inte många barn är tillräckligt duktiga cyklister för att klara av spd. Det gissar jag eftersom inte alla vuxna är tillräckligt bra cyklister för spd.”
Det ändrar inte verkligheten. Många barn är det.
Och vuxna är starkare och klarar att hålla uppe sitt huvud bättre. Det är varken gissningar eller teorier.
Det finns där. Jag vet det, du vet det.
”Det är internet. Vissa har internetfasoner för sig. Tycker det är rätt intressanta beteenden här på Happy ibland. :)” Ja, kan bara hålla med! ;-)
Scrollade snabbt igenom och hittade inte flera exempel denna gång heller. :)
Du: "Jag har ett skråparti förbi en rejäl rullås-sida, smalt, exponerat, rotigt och uppför (i ena riktningen) hemmavid. Får man stopp där ligger man lite illa till om man vill cykla vidare." hittade jag.
Jag svarade: "Illa till" som i...att bli skadad? Eller att för evigt bli kvar i det partiet? Jag har gått uppför/nedför krångliga partier många gånger. Det är inget problem."

Du: "Jag skrev att det blir farligt om man vill cykla vidare, underförstått att det inte behöver vara en farlig situation om man väljer att promenera vidare (det är inget problem i sig)."

Jag: "Jag håller inte med dig (i ordvalet). Det är inte farligt eller riskabelt att få ett stopp pga att man inte kommer i pedalen. Det har inga konsekvenser."

Du: "Jag har i första hand beskrivet det som att det är ett problem att inte komma i pedalen, inte farligt. ”Det största _problemet_ med Spd är inte att komma loss utan att klicka i”. Det är du som envisas med att skriva om det som farligt, för att kunna förringa mitt grundargument. Sen försökte jag visa på några exempel på när problemet ändå kan bli farligt, och det var kanske dumt att nappa där…"

Intressant (att du skrivit det du skrivit och tar avstånd ifrån det du skrivit). :)
1. "men jag kan inte skaka känslan att det är rätt mycket ”BFS” i det här"
2. "Jag har ingen direkt känsla för dig." Fast det hade du ju, eftersom du skrev citat 1 före citat 2.
Kul gissning! Min _erfarenhet_ är att det inte märks i min verklighet. Alltså den där som pappa till två cyklande ungdomar och ledare för Mtb-cyklande ungdomar. Måste säga att pedal-grejen är en icke-fråga i min verklighet. Det pratas, frågas, funderas ytterst lite om pedaler. Snackisar är mer växlar och droppers, i så fall. Fast lite prylsnack generellt. Barnen bara cyklar, föräldrarna gör inte mycket väsen av sig.
Återigen, du har ett cykelintresse. Din verklighet är inte de flesta föräldrars verklighet. De har sina kunskaper/okunskaper/fördomar (liksom alla andra vuxna). Det senare har jag skrivit många gånger.
I andra verkligheter, tex i stallet, har jag ingen aning om hur snacket går? Kanske finns där en rädsla för Spd-vurpor bland föräldrarna? Vet de ens vad en Spd-vurpa är? Är det ens relevant?
Kan du inte ens gissa vad föräldrar utan hästerfarenhet har för tankar kring deras barn kring stora hästar? :) Att det potentiellt skulle innebära en fara för deras barn? Skulle du, som cykelförälder, rakt av köpa en hästförälders försäkran om att det inte är nån fara?

Kommer du att köra park med spd? Det är där det kan skaka till ordentligt...Rätt skönt att veta att cykeln är med.

Jag har kört park med SPD, men ska nu köra plattisar. Jag körde mina halvstyva trailrunningskor på brantare i La Thuile. Inte så trevligt för att fötterna blir trötta, men jag min inte att en fött skadade av. Och La Thuile har bara stökiga, branta naturstig. Jag körde dock inte så snabbt.

Jag har kört park med SPD, men ska nu köra plattisar. Jag körde mina halvstyva trailrunningskor på brantare i La Thuile. Inte så trevligt för att fötterna blir trötta, men jag min inte att en fött skadade av. Och La Thuile har bara stökiga, branta naturstig. Jag körde dock inte så snabbt.
Nej, det är bra. Kanske hinner du lära dig annars lär det gå snabbare för varje år med grabben. Annars tycker jag man står väldigt bra med spd med platform typ saints eller ännu större och med mjuka skor typ AM5.
Om du ger upp menar jag....

Nej, det är bra. Kanske hinner du lära dig annars lär det gå snabbare för varje år med grabben. Annars tycker jag man står väldigt bra med spd med platform typ saints eller ännu större och med mjuka skor typ AM5.
Om du ger upp menar jag....

I Åre hade jag ingen problem alls med SPD och hardtail. Med hardtail är SPD kan tom bättre för att det skakar mycket mer. Jag körde dock bara blå och röd, ingen svart.

Och vuxna är starkare och klarar att hålla uppe sitt huvud bättre. Det är varken gissningar eller teorier.
Har du Spd-pedalerna på huvudet? :-)

Du gissar: ”Tror inte många barn är tillräckligt duktiga cyklister för att klara av spd. Det gissar jag eftersom inte alla vuxna är tillräckligt bra cyklister för spd.”
Jag vet: Många barn klarar Spd.
Scrollade snabbt igenom och hittade inte flera exempel denna gång heller. :)
Du: "Jag har ett skråparti förbi en rejäl rullås-sida, smalt, exponerat, rotigt och uppför (i ena riktningen) hemmavid. Får man stopp där ligger man lite illa till om man vill cykla vidare." hittade jag.
Jag svarade: "Illa till" som i...att bli skadad? Eller att för evigt bli kvar i det partiet? Jag har gått uppför/nedför krångliga partier många gånger. Det är inget problem."

Du: "Jag skrev att det blir farligt om man vill cykla vidare, underförstått att det inte behöver vara en farlig situation om man väljer att promenera vidare (det är inget problem i sig)."

Jag: "Jag håller inte med dig (i ordvalet). Det är inte farligt eller riskabelt att få ett stopp pga att man inte kommer i pedalen. Det har inga konsekvenser."

Du: "Jag har i första hand beskrivet det som att det är ett problem att inte komma i pedalen, inte farligt. ”Det största _problemet_ med Spd är inte att komma loss utan att klicka i”. Det är du som envisas med att skriva om det som farligt, för att kunna förringa mitt grundargument. Sen försökte jag visa på några exempel på när problemet ändå kan bli farligt, och det var kanske dumt att nappa där…"

Intressant (att du skrivit det du skrivit och tar avstånd ifrån det du skrivit). :)
1. "men jag kan inte skaka känslan att det är rätt mycket ”BFS” i det här"
2. "Jag har ingen direkt känsla för dig." Fast det hade du ju, eftersom du skrev citat 1 före citat 2.
Nej, du ska nog inte förvänta dig att hitta fler exempel varje gång du läser om. Om du inte har läst slarvigt första gångerna då.
Återigen, du har ett cykelintresse. Din verklighet är inte de flesta föräldrars verklighet. De har sina kunskaper/okunskaper/fördomar (liksom alla andra vuxna). Det senare har jag skrivit många gånger.

Kan du inte ens gissa vad föräldrar utan hästerfarenhet har för tankar kring deras barn kring stora hästar? :) Att det potentiellt skulle innebära en fara för deras barn? Skulle du, som cykelförälder, rakt av köpa en hästförälders försäkran om att det inte är nån fara?
Jag har ett cykelintresse. Det finns föräldrar (en del cyklar själva, andra inte) som har sina barn i de grupperna där jag är ledare. De har INTE uttryckt några särskilda funderingar kring pedal-val. Det är min verklighet, det är relevant i frågan. Vad ”de flesta andra föräldrar” som inte har barn som cyklar tror/tycker har jag ingen aning om. Jag _gissar_ att de inte ens funderat på Spd-pedaler.

Båda mina barn har ridit/vistats i stall en del under åren. Jag är inte så bra på hästar. Jag har inte varit nämnvärt orolig ändå (hade faktiskt ett hästrelaterat dödsfall i min omgivning), jag har nog litat på processen. Jag antar att jag inte är överbeskyddande, kanske t.o.m. en dålig förälder?

Har du Spd-pedalerna på huvudet? :-)
Det är skillnader mellan vuxnas och barns fysik. Bla styrka. Det har jag skrivit flera gånger. :)
Du gissar: ”Tror inte många barn är tillräckligt duktiga cyklister för att klara av spd. Det gissar jag eftersom inte alla vuxna är tillräckligt bra cyklister för spd.”
Jag vet: Många barn klarar Spd.
Och många barn gör det inte. Många vuxna har svårt för spd. Trots att de är större och starkare.
Många barn klarar av stora hästar. Små människor kan ha svårt att hantera stora hundar. Det finns inbyggda problem, som inte går att avfärda som gissningar.
Nej, du ska nog inte förvänta dig att hitta fler exempel varje gång du läser om. Om du inte har läst slarvigt första gångerna då.
Så, inga fler exempel. Det är bara jag som ska citera (och du som ska ignorera dem). Rätt ska vara rätt! Farligt är ofarligt. Eller tvärt om. Spela roll! Ord är bara ord.
Jag har ett cykelintresse. Det finns föräldrar (en del cyklar själva, andra inte) som har sina barn i de grupperna där jag är ledare. De har INTE uttryckt några särskilda funderingar kring pedal-val. Det är min verklighet, det är relevant i frågan. Vad ”de flesta andra föräldrar” som inte har barn som cyklar tror/tycker har jag ingen aning om. Jag _gissar_ att de inte ens funderat på Spd-pedaler.
De överlåter nog cyklandet till de mer erfarna vuxna. Vilket är klokt. Alla vuxna/föräldrar gör inte så.
Båda mina barn har ridit/vistats i stall en del under åren. Jag är inte så bra på hästar. Jag har inte varit nämnvärt orolig ändå (hade faktiskt ett hästrelaterat dödsfall i min omgivning), jag har nog litat på processen. Jag antar att jag inte är överbeskyddande, kanske t.o.m. en dålig förälder?
Jag är inte bra på hästar heller (hästar är olika). Även om jag suttit på några (och känner hästkunniga som skadats). Även om en hästkunnig skulle säga: "Det är inga problem med att barn tar hand om hästar." skulle jag ändå inte vara helt avslappnad om mina barn skulle vilja hänga med hästar. Eftersom jag vet att det mesta kan hända med hästar (de är, på gott och ont, hästar).

Kör nu för tiden enbart plattisar, men vill nog argumentera att spd faktiskt är billigare. Shimanos spd instegspedaler och skor sitter lika säkert som ett par xtr. Men billiga plattisar och fel typ av sko funkar väldigt mycket sämre än *premium* grejorna. Dessutom sliter man ut plattisdojor på ett annat sätt
Ja precis, och även platts-pedalernas "spikar" har hög åtgång för mig.
Jag kör som jämförelse ett par shimano saint spd pedaler som hela tiden varit i perfekt bruksskick, medans jag tuggat mig igenom minst två par platta pedaler och ett par skor under samma tid.

För övrigt, detta är mina pedal-applikationer.
Spd = HT
Plattis = FS
Kombi = pendlarcykel/grusräcer

Jag såg just en dragning om Millennial. Det är mycket som stämmer in på den här tråden. Det är inte ert fel. Failed parental strategies tydligen.
Kommer du att köra park med spd? Det är där det kan skaka till ordentligt...Rätt skönt att veta att cykeln är med.

Varför måste det bli krig om detta varenda gång? Du ser ju själv att det har med vilken typ av cykling man pysslar med att göra. Jag cyklar aldrig park eller dedikerat utför. Skulle hemskt gärna sitta fast i pedalerna de få gånger jag vågar mig på att försöka droppa eller hoppa eftersom jag inte fattar hur man låter bli att tappa kontakt mellan fötterna och cykeln. Men för mig är det mer värt att INTE sitta fast när jag försöker ta mig upp för knöliga krux, och därför väljer jag plattisar över klick. Nån annan gör precis tvärtom och det är inga konstigheter. Olika prioriteringar och syn på vad cykling handlar om. Skulle jag "behöva" cykla så fort utför att jag halkar av pedalerna om jag inte sitter fast, så hade jag hellre låtit bli att cykla. De riskerna vill jag inte utsätta mig för oavsett. Därför är proffsens val fullständigt irrelevant, åtminstone för mig. Jag är inget proffs, har inga ambitioner att bli det och kommer aldrig komma i närheten av att cykla som ett proffs.

Varför måste det bli krig om detta varenda gång? Du ser ju själv att det har med vilken typ av cykling man pysslar med att göra. Jag cyklar aldrig park eller dedikerat utför. Skulle hemskt gärna sitta fast i pedalerna de få gånger jag vågar mig på att försöka droppa eller hoppa eftersom jag inte fattar hur man låter bli att tappa kontakt mellan fötterna och cykeln. Men för mig är det mer värt att INTE sitta fast när jag försöker ta mig upp för knöliga krux, och därför väljer jag plattisar över klick. Nån annan gör precis tvärtom och det är inga konstigheter. Olika prioriteringar och syn på vad cykling handlar om. Skulle jag "behöva" cykla så fort utför att jag halkar av pedalerna om jag inte sitter fast, så hade jag hellre låtit bli att cykla. De riskerna vill jag inte utsätta mig för oavsett.

Oklart varför de två inläggen representerar krig när vi parallellt har en flashbackdialog mellan två troll. Det ena kan du lämna åt Berk att hantera. Vi har delvis liknande behov och förutsättningar. Tycker han mina tankar är ointressanta så kan han nog komma över obehaget.

Det enda jag protesterar emot är påstående att man inte snabbt kan få ner foten. Visst, nu visar det sig att du testat i flera år så då har jag inte mycket mer på just det ämnet mer än att det är överaskande.

EDIT. Och om det andra inlägget, ja om det inte är snabbare borde det snabbt för ut.

Förslagsvis betraktar vi nu TS spörsmål som besvarat, och lämnar tråden att dö i frid.

⚰️

Spd-isterna står ju för en hel del underhållning. Ett par 3 ggr varje säsong är det nån som trillar i sidled vid rödljusen :)
Fan jag har aldrig sett någon göra en spd-vurpa vid rödljus. Jag har gjort en spd-vurpa utanför en uteservering men aldrig fått uppleva någon annan göra en så jag ligger under med 0-1, mycket irriterande.

Tillbaka
Topp