Olyckor i JBP

Arson82

Medlem
Olyckor i JBP

Fruktansvärt trasigt med denna olyckan men att "parken gamblar med människor" är något av det dummaste jag har hört.

Snefan

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Livet är väl en "gamble" hur man än gör..
En tragisk olycka dock.. hoppas det går bra.
Men ser inte att det är "parken" som bär ansvaret här. Man vet vad man ger sig in på när man sätter sig på sadeln i skogen..

Spindelbenen

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Sjukt tragiskt med såna olyckor. Däremot så vet jag inte om jag kan hålla med om att det är Järvsö som gamblar med folks liv men kan förstå hennes reaktion som mamma. Det gäller ju att inte köra i leder man inte kan hantera, med det sagt har jag ingen aning om Alexanders kompetens i bikeparks. Oavsett så är det sjukt tragiskt. Men om det exempelvis är droppet ner i Lite för liten och han har tvekat kan jag förstå att det går åt helvete.

johan44

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Trist men tror som föregående talare att många har bristande "respekt för sporten". Olyckan skedde i twist twist, röd backe, näst svårast. Inte läge att tveka i en sån pist. Sen är det väl lite hur det kommuniceras också. För en så där 20 år sedan blev dykning en allemanssport och branschen hejade på men det är inte en sport för alla. Jag har en känsla av att nybörjare tror att downhill är en bra idé idag och Järvsö har devisen "Järvsö Bergscykel Park | Downhill & cykling för alla", kanske lurar det nån.

Valhalla_

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Ja om något gamblar människor med sig själva. Jag är övertygad om att killen var fullt medveten om riskerna. Men dennes mamma verkar ha svårt att veta vart hon ska rikta sin ilska, sorg och frustration över detta. Kan man iofs förstå, detta är ju otroligt tragiskt för alla inblandade. Men att via aftonbladet utmåla järvsö som hin håle är väl att ta i kan jag tycka

Jensen

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Sjukt tragiskt. Men är man 34 år lever man väll under eget ansvar? Visst kan de bygga säkrare spår. Men nånstans finns ju olika kunskapsnivåer. Alla banor är så att säga inte för alla. Nu har jag inte kört aktuella banan, men gissar att den har hopp där man inte får tveka, vilket verkar ha hänt.

Crocko

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Fruktansvärt naturligtvis men agerandet runt olyckan är så lätt och lagom svenskt, naturligtvis måste det vara någon annans fel när en olycka sker, det kan aldrig vara så att den drabbade faktiskt fattat ett beslut som bidrog till att olyckan skedde.

Om det dött över 250 personer i jaken på en perfekt selfie så kanske man kan räkna med att om man utövar en action sport så finns det ett visst mått av risk inblandat, den risken får man ta eller avstå på eget ansvar. I reportaget anser den skadades mor att sonen aldrig skulle valt att åka den leden om han känt till att olyckor hänt där innan, jag anser detta vara ett naivt önsketänkande, titta på mount everest det kommer aldrig hindra någon som känner sig lockad att det finns en överhängande risk att man inte kommer ner.

LFN

Medlem
Olyckor i JBP
Jag tycker Aftonbladets vinkel är det mest upprörande. Självklart tycker mamman till den skadade att det är en skandal och att parken borde stängas och personalen hudflängas. Det skulle jag också tycka om jag satt vid mina barns sjukhussäng och blev intervjuad. Så trött på den där oseriösa journalistiken som bara letar sensationer och konflikt.

rix

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Sjukt tragiskt. Men är man 34 år lever man väll under eget ansvar? Visst kan de bygga säkrare spår. Men nånstans finns ju olika kunskapsnivåer. Alla banor är så att säga inte för alla. Nu har jag inte kört aktuella banan, men gissar att den har hopp där man inte får tveka, vilket verkar ha hänt.
Har kört Twist twist rätt många gånger och kan inte komma på något stort drop som man inte kan rulla, men det kanske finns. Lite för liten däremot har ju ett drop som man Inte kan rulla.

ErikvW

Medlem
Olyckor i JBP
Det sitter en fin liten skylt på början av Twist Twist som berättar hur man ska hantera ledens "svåra" natur. Oavsett hur olyckan hände så har jag svårt att tro att bikeparken är skyldig, speciellt med tanke på hur välbyggda droppen på twist är.

manneblask

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Har kört Twist twist rätt många gånger och kan inte komma på något stort drop som man inte kan rulla, men det kanske finns. Lite för liten däremot har ju ett drop som man Inte kan rulla.
Det finns ett dropp i början (som inte är så högt iofs) men det är nog inte så lätt att rulla och tvekar man så kan det ju gå illa

sdx

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Jag tycker Aftonbladets vinkel är det mest upprörande. Självklart tycker mamman till den skadade att det är en skandal och att parken borde stängas och personalen hudflängas. Det skulle jag också tycka om jag satt vid mina barns sjukhussäng och blev intervjuad. Så trött på den där oseriösa journalistiken som bara letar sensationer och konflikt.
Hade du väntat något annat från en skandal blaska som bara vill ha sin agenda som den enda saningen.Bojkta skiten.

Snefan

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Varför ska det alltid skyllas på ngn när det händer en olycka? I många av fallen så är det ju ett eget val/egen risk man bedömt att göra det man gör.
I järvsö elr i ngn annan av alla sveriges alla olika anläggningar för skoj ala action sport. Har jag då inte känt mig hotad elr tvingad, lurad elr förd bakom ljuset att kasta mig ut för allt vad d har att erbjuda.
På vissa ställen är det ju snudd på skyltar med blindtext/ljud och alla språk man kan tänka sig..

jonte987

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Röd brukar gå att köra lugnt och försiktigt tycker jag. På de två ställen jag varit vill säga. Finns det ingen chicken line?
Annars är just tveka på ett drop min egen skräck.

Foxis

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Röd brukar gå att köra lugnt och försiktigt tycker jag. På de två ställen jag varit vill säga. Finns det ingen chicken line?
Om jag minns rätt har väl inte droppen chickenline. Har också för mig att Twist Twist har gap som man inte bör tveka i. Eller blandar jag ihop det med lite för liten...?

Wibzerk

Medlem
Olyckor i JBP
Först och främst så är det hemskt att folk skadar sig allvarligt.
Men jag reagerade på en sak i artikeln
”Parkchefen bekräftar att det skett tre svåra olyckor de senaste två veckorna – på en och samma bana, som heter ”Twist Twist”.

Sedan parken öppnade 2010 har det aldrig skett någon så svår olycka som dessa tre, enligt vd:n. Han säger även att leden där olyckan skedde har sett likadan ut de senaste fem åren.”

Det här stämmer ju inte alls! Jag var i JBP förra året och körde Twist Twist flera gånger. När jag kom dit i år så reagerade jag på att de har byggt om en massa drop och hoppen hade större kickar än förra året. Det blev en ganska obehaglig upplevelse för mig och jag var också omkull, men som tur var gick det bra.

johan44

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Först och främst så är det hemskt att folk skadar sig allvarligt.
Men jag reagerade på en sak i artikeln
”Parkchefen bekräftar att det skett tre svåra olyckor de senaste två veckorna – på en och samma bana, som heter ”Twist Twist”.

Sedan parken öppnade 2010 har det aldrig skett någon så svår olycka som dessa tre, enligt vd:n. Han säger även att leden där olyckan skedde har sett likadan ut de senaste fem åren.”

Det här stämmer ju inte alls! Jag var i JBP förra året och körde Twist Twist flera gånger. När jag kom dit i år så reagerade jag på att de har byggt om en massa drop och hoppen hade större kickar än förra året. Det blev en ganska obehaglig upplevelse för mig och jag var också omkull, men som tur var gick det bra.
Ja det där om olyckorna är ju också skitsnack. Har en kollega som bröt nacken för två år sedan.

rix

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Färgerna är ju oftast i relation till de svåraste banorna som finns på orten. En blå bana (näst lättast) i Finale är ju ofta svårare än Kristin och itzy bitzy (svarta leder i Järvsö) t.ex.. så att resonera att man klarar röda i ort x betyder att det går i ort y är inte alls säkert.

nadderf

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Ja och det stod även på deras insta i juni att Twist twist är öppen och är helt omgjord från topp till botten, så det kändes ju som dom inte berättade hela sanningen kring olyckor och leder. Oavsett jäkligt tragiskt när det sker allvarliga olyckor.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Med reservation för att jag kan minnas fel så är det som någon annan skrivit ett dropp i början på twist twist som man måste droppa, men det är inte så stort och har enkel roll-in och landning.
Längre ner finns det flera gap-hopp men alla de kan man chicken-line'a på sidan.
Kommer inte ihåg något mer hårigt på den, man kan säkert komma åt dropzone eller någon annan variant från slutet på den där man inte får tveka.

Senast ändrad:

Laan84

Medlem
Olyckor i JBP
Att färgerna inte är hyfsat standard är ju faktiskt riktigt dumt. Oavsett anser jag inte att anläggningen kan lastas, tittade precis på en pov-film från den på youtube och det såg ju inte konstigt ut...

jonte987

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Sen kan smådropp som man tror man kan rulla men där hjulet fastnar vara farligt. Så klart klantigt men det är det närmsta olycka jag varit.

Foxis

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Att färgerna inte är hyfsat standard är ju faktiskt riktigt dumt. Oavsett anser jag inte att anläggningen kan lastas, tittade precis på en pov-film från den på youtube och det såg ju inte konstigt ut...
Fast det är de ju aldrig. Om vi jämför med vintersport så är röd i Idre definitivt inte likvärdigt röd i Verbier.

jonte987

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Jo men om det stämmer att de har haft fler olyckor än de säger i artikeln och att leden inte alls varit likadan i fem år så kanske de ska ta ett helhetsgrepp på hur och vad de kommunicerar

Foxis

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Med reservation för att jag kan minnas fel så är det som någon annan skrivit ett dropp i början på twist twist som man måste droppa, men det är inte så stort och har enkel roll-in och landning.
Längre finns det ett gäng gap-hopp men alla de kan man chicken-line'a på sidan.
Kommer inte ihåg något mer hårigt på den, man kan säkert komma åt dropzone eller någon annan variant från slutet på den där man inte får tveka.
Dropzone är ju ganska lätt att komma åt, men är väl dela skyltad och avskräckande med ”trappen” innan. Större droppen där bör man dock absolut inte tveka i. Har sett tillfällen då det höll på att gå riktigt illa i mellandroppet just på grund av tvekan.

Vegan

Medlem
Olyckor i JBP
Det skulle jag också tycka om jag satt vid mina barns sjukhussäng och blev intervjuad.
Fast skulle du verkligen det (tycka att det är skandal och att parken borde stängas etc.) bara för att det skulle röra sig om någon närstående? Jag skulle absolut ta reda på fakta innan jag kommit med en massa anklagelser 🤔 Speciellt om Aftonbladet/Expressen m.fl satt mitt emot mig.

rix

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
De är hyfsat standard.
På liknande ställen så är de ju rätt lika. Alla nybörjare kan rulla Barbro (blå led i Järvsö), men tar man en blå led på vissa andra ställen i Finale eller alperna t.ex. så kan de flesta nybörjare inte rulla hela spåret. Sen med hoppleder blir det ju ännu krångligare, det är ju lätt för en nybörjare att rulla större delen av Shimano men att hoppa alla hopp är ju inte lika lätt, men att få hög fart är ju oftast lättare i hopp lederna eftersom de är släta. Känns som att hoppledarna är där man ser flest olyckor för att det är lätt för en nybörjare att få hög fart till skillnad från en brant stökig downhill-led där de flesta nybörjare tar det väldigt försiktigt eller går.

Foxis

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Fast skulle du verkligen det (tycka att det är skandal och att parken borde stängas etc.) bara för att det skulle röra sig om någon närstående? Jag skulle absolut ta reda på fakta innan jag kommit med en massa anklagelser 🤔 Speciellt om Aftonbladet/Expressen m.fl satt mitt emot mig.
Jag gissar att hon inte är helt insatt i sporten och kanske ogillar den redan innan olyckan (på grund av upplevd risk). Då tror jag det är lätt att lägga skulden på anläggningen.

Tragiskt men absolut inte JBPs fel. Däremot tycker jag att de inte verkar helt raka kring omständigheterna (antal olyckor och huruvida Twist modifierats eller ej).

Jacke89

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Med så mycket känslor är det inte konstigt att man uttalar sig negativt.

Foxis

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
På liknande ställen så är de ju rätt lika. Alla nybörjare kan rulla Barbro (blå led i Järvsö), men tar man en blå led på vissa andra ställen i Finale eller alperna t.ex. så kan de flesta nybörjare inte rulla hela spåret. Sen med hoppleder blir det ju ännu krångligare, det är ju lätt för en nybörjare att rulla större delen av Shimano men att hoppa alla hopp är ju inte lika lätt, men att få hög fart är ju oftast lättare i hopp lederna eftersom de är släta. Känns som att hoppledarna är där man ser flest olyckor för att det är lätt för en nybörjare att få hög fart till skillnad från en brant stökig downhill-led där de flesta nybörjare tar det väldigt försiktigt eller går.
Shimano vs Twist är en bra jämförelse. Som du säger kan alla rulla Shimano, det är väl varken drop eller gap i den? Om man då tror att Twist är på samma nivå blir man lurad. Den är (enligt mig) mer teknisk än fiskörd Shimano.

jonte987

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Sen verkar en del tyckta byggda hopp är lätt medan jag är livrädd för det men kan köra kontrollerat i bröt. Pga olika kompetens.

Lite för liten och Twist Twist är tydligen båda stängda så ni kanske rätt att var i den förstnämnda

moros

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Oerhört tragiskt och som oerhört oerfaren "park-åkare" själv så undrar man ändå hur man kan vinkla det här så mycket åt att det skulle vara parkens fel. Vet noll och inget om hur han var utrustad med skydd och cykel. Men "erfaren cyklist" väger ju inte tungt när man drar utför om man är landsvägsåkare eller kör enkel "xc" hemma i skogarna.

Var i vallåsen förra veckan och vet inte hur många vi såg, familjer och "pappor" framförallt, med vanlig cykelhjälm och Crescent hardtail från 2006.

Och olyckor kan såklart hända oavsett vad. Han kanske var van åkare och hade alla skydd, och det är klart att parken har ett ansvar att informera om ledernas nivå. Sen kan man kanske diskutera om det inte borde vara krav på fullface och ryggskydd, har man inte så får man hyra. (Edit. Svar senare att det är krav i Järvsö)

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer