Olyckor i JBP

SocialGimp

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Nu är jag inte så erfaren vad gäller downhill-parker men efter att ha tittat på droppet 20 ggr så tycker jag nog att jag har sett betydligt värre drops o leder än det där (kan ju vara kameran som ljuger lite i o för sig).

Hur som helst är det nog omöjligt att bygga bort olyckor helt men skulle inte lite jord på baksidan av droppet kunna vara på sin plats för den som oavsiktligt råkar rulla över kanten? Speciellt med tanke på att det hänt olyckor där tidigare? En skylt "DROP" just innan droppet skulle jag uppskatta oxå så jag visste att det inte går att rulla. Lite lätt förrädiskt annars.

Visst ska man reka lederna första gången men det är lätt att säga på internet, när man väl är i backen o ska hänga på andra så är det lätt att glömma det.

Hälsingland

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
När man jobbar med kommunikation så vet man att man måste kommunicera om och om igen. Förslag. Vid bokning följer en PDF med: Inför ditt besök på Järvsö. Där förklarar man säkerhet och graderingar och symboler i parken. När man hyr cykel eller köper liftkort frågar man ” har du varit här tidigare” vid nej får man en flyer som förklarar säkerhet och graderingar och symboler i parken. Slutligen vid liften skylt som förklarar detsamma. Har besökaren missat då så skulle jag som kommunikationsansvarig åtminstone sova gott om natten.
Vi har ett sorts grönt kort på jobbet, en webbutbildning som ska förnyas med visst intervall och är obligatorisk för alla som vistas i ett riskområde. Om man vill dra det lite längre, en av ägarna har ju en webbyrå så det är väl snabbt gjort.

Extremt, men säkert bra för att slippa dålig publicitet och kanske en och annan olycka.

Hozo

Medlem
Olyckor i JBP
Självklart är olyckan tragisk och den drabbade familjen kommer aldrig vara densamma.

Tycker starten med träräcken också visar tydligt att "här startar bara en led".
Skyltar är överlag ett dåligt sätt att upplysa människor, hur många har blippat sitt kort även fast det sitter världens fetaste lapp 2dm bredvid? Jag har flera gånger iaf. Visst kan skyltningen förbättras, allt kan förbättras men Järvsös skyltning är bland de bästa imo.
Edit: tittar man på filmen när man kommer in till Twist twist så sitter skylten för Monica och twist twist precis efter varandra, va faktiskt lite rörigt . De kan gott och väl sätta skylten till Monica långt före och på andra sidan så skylten för twist twist är ensam på väg in i fållan. Gör Twist twist skylten typ 5x större också.

Den olyckan kommer tyvärr vara till absolut största andel vara åkarens eget fel. Av alla åk över det droppet är det en mikroskopisk andel som kraschat ens, än mindre få livshotande skador.

Sedan tror jag sporten nu behöver mer fokus på åksäkerhet och alla som säljer liftkort, står i liften etc kan säga oftare att "ta det lugnt där ute. Kolla lederna först etc". Precis som McD kräver att man frågar om plus meny kan bike park anställda ofta påpeka åksäkerhet.

Senast ändrad:

Foxis

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Lite lurigr det där med märkning av leder i parken. Att åka hoppled är ju en helt annan sport en att köra en stökled.
Exakt. I artikeln skrev mamman att han var en erfaren cyklist. Ska man gissa kring det kanske han var riktigt rutinernad på stökstig och galant kört röda stökleder.
Om man med det självförtroendet men utan dropp/hopp-skilts kör in i Twist Twist så är det helt klart en stor risk.

Vet inte hur exakt man löser det. Men i Whistler exempelvis skyltas väl hoppleder annorlunda? Har för mig att A-Line är ganska aggressivt skyltad i starten för att visa att man borde fundera lite. Något borde de kunna hitta på.
Hursomhelst, extremt trist med olyckor. :(

N_sandstrom

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Jag gjorde en bromsvurpa över precis samma drop för några veckor sedan.

Är väl "erfaren cyklist", men absolut inte när det kommer till hopp-leder annat än typ Barbro och Freeride i Flottsbro.

Så jag var mest där för att få en uppfattning om spåret, och följa alla uppmaningar om att rulla sakta igenom.
På något vis missade jag att just det droppet inte gick att rulla sakta.
Kanske för att det saknar b-linje
Kanske för att hoppet innan var så snällt att jag faktiskt tog det, och hade lite fart efter landningen.
Kanske för att jag hade blicken till höger, där droppet ser som stenigast ut, och skylten sitter högt upp till vänster.

Jag tror att jag missade skylten helt första gången, men hade däremot reagerat på att många andra skyltade drops egentligen var helt rullbara, och att jag fått bättre flyt om jag vetat om det och bara rullat.

Så ja, kan intyga att det går att missa exakt hur mycket "drop" detta är. Men skulle aldrig få för mig att gå till aftonbladet som saken

Johge

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Shimano i Åre är en sådan led, hur mycket barnfamiljer som helst där. Åkte den två gånger och fick stanna båda gångerna, gav upp sen.
Var där förra veckan och exakt så här var det.. tror jag lyckades få ihop 1 åk utan att stanna nånstans... Men ryktet säger att Shimano ska byggas om rejält men inte förrän Cobra förlängts som kommer bli ”nya familjehoppleden”

ponx

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Problemet med Shimano är väl lite att den är det enklaste alternativet åt det hållet om man inte vill rulla grusväg.

mikaeljc

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Har spenderat över 20 dagar i Järvsö i år och cyklat minst 20 dagar om året där de senast 10 åren. Just droppet i fråga är ju egentligen inte ett dropp utan en step down. Har sett ett antal nybörjare som trillat ut över kanten men att aldrig någon som skadat sig allvarligt efter som farten måste vara mycket låg för att man skall gå över styret. Däremot så kan droppet bli farligt vid fel vindriktning. Har sett erfarna cyklister blåsas av leden vid säkert 10 tillfällen. För några år sedan hade man satt upp en vimpel för att visa vindens riktning och kraft men den har försvunnit nu mera.

Droppet finns där av en bra anledning tycker jag. Det blir en vattendelare som direkt visar om en cyklist bör cykla leden eller inte. Ändå ser man dagligen cyklister som rullar runt det och sedan ändå fortsätter ner i leden. De utsätter både sig själva och andra för fara. Jag har blivit oerhört skrämd när jag i luften över hopp upptäckt att det bakom hoppet lurar en extremt långsam cyklist som kört runt. Jag har vänligt men bestämt börjat säga till folk som uppenbart inte klarar av leden att det är en för svår led och att de behöver träna mer innan de kör där, för allas säkerhet. Det är något jag tycker fler borde göra.

För övrigt kan man se droppet, eller snarare step downen 20 sekunder in i filmen nedan.

H.

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Folk måste väl få lov att köra sakta i saker som går att köra sakta i fast de kan vara farliga om man kör fort. Annars blir det inte så mycket business av en BP.

Drop från startfållan sållar elegant bort löst folk, som jag själv.
Fast det är ju en fara i sig om folk åker omotiverat långsamt i en hoppled som "kräver" fart. Jämför EPA på motorvägen. Hoppleder må vara raka och breda men sikten är inte alltid bra och man vill inte bli överraskad i luften av att det står nån dold bakom hoppet.

Det bör också byggas gott om "evakuerings-leder", där cyklister som inser sitt misstag ges möjlighet att glida ner till en annan, lättare led istället.

AX3L

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Nu är jag inte så intresserad av hoppleder själv. Droppet i fråga gav för övrigt undertecknad 5 stygn i knäet för två år sedan, i slutet av dagen när landningen såg ut som skit och cyklisten i fråga skulle styla för en kamera (inte heller detta renderade någon aftonbladet-artikel). Men ett problem för mig i Järvsö och andra parker är att steget mellan hopp-lederna är för stort. Mellan Barbro och tvist-tvist finns det väl mig veterligen ingen relevant led, men steget mellan dessa är enormt även om man tar alla hoppen i Barbro. Sen förstår jag att de inte kan ha hur många leder som helst heller såklart, men någon möjlighet att jobba upp nivån bättre hade varit önskvärt. Kanske med hopp och dropp i olika svårighetsgrad bredvid varandra som de har i drop-zone.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Nu är jag inte så intresserad av hoppleder själv. Droppet i fråga gav för övrigt undertecknad 5 stygn i knäet för två år sedan, i slutet av dagen när landningen såg ut som skit och cyklisten i fråga skulle styla för en kamera (inte heller detta renderade någon aftonbladet-artikel). Men ett problem för mig i Järvsö och andra parker är att steget mellan hopp-lederna är för stort. Mellan Barbro och tvist-tvist finns det väl mig veterligen ingen relevant led, men steget mellan dessa är enormt även om man tar alla hoppen i Barbro. Sen förstår jag att de inte kan ha hur många leder som helst heller såklart, men någon möjlighet att jobba upp nivån bättre hade varit önskvärt. Kanske med hopp och dropp i olika svårighetsgrad bredvid varandra som de har i drop-zone.
Men just Barbro har ju det, om man väljer kickarna vid alla hopp o dropp som har dem så är det en rätt rejält mycket tuffare led än om man kör i mitten.
Jag skulle nästan säga att om man kör Barbro med alla kickarna och sätter landningarna där de ska sitta så är man rätt redo för twist twist.
Med reservation för att jag inte har clearat alla tabletops från kickarna, och inte heller vågat/haft tekniken att köra gap-hoppen på twist twist.
För 4 år sen, var gap-hoppen snällare plattformshopp och twist twist var en naturlig utveckling från Barbro.

Johge

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Twist Twist är marginellt svårare än Barbro skulle jag säga. Hoppar du största hoppet i Barbro utan ett case så kommer du över alla hopp i TT. Däremot cyklar dom flesta med ögonen och visuellt är TT avsevärt läbbigare än Barbro. Om man lärt sig hoppa någorlunda och tar rygg på ”rätt” person är inte TT speciellt svår. Eller JO det skulle iofs vara den där nya hipen i nedre delen som är åt fel jävla håll för mig😤😂

mtb565

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Vart ska grabbarna och tjejerna som kör fort och hoppar långt åka när alla leder blir anpassade så att allting går att rulla?

Men ett "sorterings feature" tidigt på leden och en B-linje som leder dig ut ur hoppleden och in i ett annat spår är en bra idé, om det är smidigt att genomföra.

Jag är inte speciellt duktigt på att hoppa och tvekar ofta på större gaps men jag ser värdet av det för dom som har kompetensen att ha en egen led. Alla behöver inte kunna cykla alla leder ner.

Hozo

Medlem
Olyckor i JBP
Överlag ser jag den enda bra utvägen är att göra mer tydliga starter som den på A-line med en chikan på väg in så man tar ned farten ordentligt och har bättre chans att se skyltar etc. För röda/svarta hoppleder är det relevant att ha en passande squirrel catcher i starten.

liten_men_tuff

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Jag tycker generellt att cykelleder har en klart sämre och mer variabel svårighetsgradering än pistade nedfarter på vintern. Även om en röd pist i Sälen inte går att jämföra med en dito i alperna innehåller den röda pisten inte den typer av potentiellt tekniska svårigheter som drops och gap jumps som man kan hitta i en röd cykelled. De flesta nybörjare kan hasa sig ner för en röd pist utan allvarliga tillbud (freak accidents undantagna) men det resonemanget går inte riktigt att tillämpa i en bikepark. Jag kan därför på något vis tycka att det istället för sållande features i början borde finnas ett mycket större utbud av chicken lines, för oavsett hur mkt skyltar och så man sätter upp kommer det tyvärr ALLTID att finnas folk som inte orkar läsa, eller inte förstår budskapet. Med snällare b-linjer tror jag att man kan göra parken betydligt säkrare, plus att de är bra även för de som vill köra på, att rulla och kolla in leden innan.

mikaeljc

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Jag tycker generellt att cykelleder har en klart sämre och mer variabel svårighetsgradering än pistade nedfarter på vintern. Även om en röd pist i Sälen inte går att jämföra med en dito i alperna innehåller den röda pisten inte den typer av potentiellt tekniska svårigheter som drops och gap jumps som man kan hitta i en röd cykelled. De flesta nybörjare kan hasa sig ner för en röd pist utan allvarliga tillbud (freak accidents undantagna) men det resonemanget går inte riktigt att tillämpa i en bikepark. Jag kan därför på något vis tycka att det istället för sållande features i början borde finnas ett mycket större utbud av chicken lines, för oavsett hur mkt skyltar och så man sätter upp kommer det tyvärr ALLTID att finnas folk som inte orkar läsa, eller inte förstår budskapet. Med snällare b-linjer tror jag att man kan göra parken betydligt säkrare, plus att de är bra även för de som vill köra på, att rulla och kolla in leden innan.
I det aktuella hoppet hjälper det inte med en b-linje om man nitar och ramlar ut över kanten. Jag tror att man måste skrämma upp folk så att de inte kör leder de inte behärskar.

liten_men_tuff

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
I det aktuella hoppet hjälper det inte med en b-linje om man nitar och ramlar ut över kanten. Jag tror att man måste skrämma upp folk så att de inte kör leder de inte behärskar.
En B-linje förbi det aktuella hoppet, ev ner i manolito som någon skrev, hade hjälpt. Folk vet inte sitt eget bästa och att skrämma upp som du skriver kan likaväl leda till allvarliga olyckor som den beskrivna.

mtb565

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Jag kan därför på något vis tycka att det istället för sållande features i början borde finnas ett mycket större utbud av chicken lines
I teorin en bra idé men i praktiken tror jag det leder till att folk cyklar leden aktivt i "chicken line" när alternativet finns. Då blandas folk i helt olika kompetens nivå och hastigheter, det blir farligt när någon ska bromsas sig ner en linje där folk kör för fullt. Det går att reka en linje utan B-linjer.

Hozo

Medlem
Olyckor i JBP
Man kanske ska tänka över gradering av leder? Om bike parks är till för alla, även utan direkt erfarenhet av mtb eller ens dh så kanske allt med commitment features ska vara svart? Sedan får man kalla typ twist twist pro line? Även om det för inbitna åkare är löjligt att TT är en pro line men det skulle definitivt ta bort en del nybörjare.

Popp op i topp leden på toppen är röd men den är sjukt mer krävande än de andra röda tech lederna.

För mig är röda åk de mest problematiska för de flesta har dålig självkännedom men inte super dålig. Röda leder är som så inbjudande för den lite bättre nybörjaren som åker tex barbro men tycker den blivit lite "enkel" (dvs man typ hoppar på saker men hoppar inte till riktiga landningar etc) så då vill han kliva upp lite. Ser i princip aldrig nybörjare på svarta leder men gärna på röda som man lätt skulle kunna säga är svarta bitvis.

jonte987

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
I teorin en bra idé men i praktiken tror jag det leder till att folk cyklar leden aktivt i "chicken line" när alternativet finns. Då blandas folk i helt olika kompetens nivå och hastigheter, det blir farligt när någon ska bromsas sig ner en linje där folk kör för fullt. Det går att reka en linje utan B-linjer.
Jag köper det, och då tycker jag b-line till en annan led vid start som skrivs ovan en utmärkt ide. Den hinten skulle bita om man säger så

mikaeljc

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Man kanske ska tänka över gradering av leder? Om bike parks är till för alla, även utan direkt erfarenhet av mtb eller ens dh så kanske allt med commitment features ska vara svart? Sedan får man kalla typ twist twist pro line? Även om det för inbitna åkare är löjligt att TT är en pro line men det skulle definitivt ta bort en del nybörjare.

Popp op i topp leden på toppen är röd men den är sjukt mer krävande än de andra röda tech lederna.

För mig är röda åk de mest problematiska för de flesta har dålig självkännedom men inte super dålig. Röda leder är som så inbjudande för den lite bättre nybörjaren som åker tex barbro men tycker den blivit lite "enkel" (dvs man typ hoppar på saker men hoppar inte till riktiga landningar etc) så då vill han kliva upp lite. Ser i princip aldrig nybörjare på svarta leder men gärna på röda som man lätt skulle kunna säga är svarta bitvis.
Ja att byta färg på TT till svart skulle nog avskräcka en del från att köra där. Och om shimano är röd så kan faktiskt TT vara svart. Problemet blir då LFL. Risken är att personer som kör TT utan att riktigt hoppa över hoppen, eller rullar droppen i nedre, helt plötsligt ger sig ut där och då kan konsekvenserna bli allvarliga.

Foxis

Aktiv medlem
Olyckor i JBP

Jag tror lösningen är skyltning / och eller squirrel catchers.
För skyltning finns ju liknande problem i skidorter när svart inte riktigt räcker. Då sätts det upp ganska aggressiva varningsskyltar på diverse språk med budskapet ”advanced skiers only, risk of injury or death” samt lite dödskallar. Kan tycka att liknande kan vara på sin plats i leder som har mer avancerade features.

Jag tror inte på chicken lines, speciellt inte i aktuella fallet där jag tror olyckor beror på att man för sent ser droppet och inte vågar ta det.

yonsson

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Fast hur många gånger i rad kör någon i Chicken Line?
Jag hamnade själv i ett hoppspår i Vallåsen första gången jag var där men kunde då undvika alla hopp med hjälp av just Chicken Line. Därefter har jag aktivt undvikit det spåret då jag inte gillar ”stora” hopp. Kan inte komma på ett enda dropp i Vallåsen utan Chicken Line.

Foxis

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Jag hamnade själv i ett hoppspår i Vallåsen första gången jag var där men kunde då undvika alla hopp med hjälp av just Chicken Line. Därefter har jag aktivt undvikit det spåret då jag inte gillar ”stora” hopp. Kan inte komma på ett enda dropp i Vallåsen utan Chicken Line.
Men då gissar jag att droppen syns väl eller är väl märkta...?

liten_men_tuff

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Fast inte lika säkert. Hur hade du tänkt när man kommer till features som kräver att man satsar och inte rullar?

Heenkee

Medlem
Olyckor i JBP
Väldigt tråkigt att det har hänt, framförallt för alla berörda. Många kloka tankar kring hur det kan förhindras, och jag håller med många.

Kort så tror jag utan att kunna: Inga chickenlines, tydlig info, tydliga/tidiga Squirrel catchers och bra alternativa spår med olika svårighetsgrad fast bra kvalitet.

Långa svaret :)
Just Järvsös TT har egentligen ett naturligt stopp innan och är väldigt noga skyltad. Kommer tyvärr inte ihåg den exakta texten på skylten (cykla S.M.A.R.T-nånting), men den ingav en viss respekt för leden och jag har för mig att den också betonade att det var en röd HOPP-led med drop, dessutom är alla drop väl utmärkta. Det rekommenderades även att man gick leden innan man cyklade den vilket jag tror är den absolut bästa lösningen. Väldigt få som bara cyklar förbi plattformen, och jag har aldrig sett någon som inte kört den tidigare bara passera.

Är inte superinsatt i parkcykling men började för ca 3 år sen och har verkligen jobbat mig fram långsamt till att kunna köra just TT (jag är 46 så skadorna tar lite hårdare, tidigare hade jag nog skyndat det fortare, dessutom har just den leden skickat mig till akuten en gång). Ser inte att det är en jättebra idé att folk ska kunna rulla igenom långsamt, leden är byggd för ett visst tempo / kompetens, och att blanda med långsamma/oerfarna tror jag kan leda till andra och ibland farligare olyckor. Det är något jag har sett ganska mkt i snowparks/skateparker/pumptracks när folk släpper loss barn utan uppsyn, och tyckte även att det var ett problem när jag testade Shimano i sommras.
Tidigare fanns ingen B-linje på inledande hoppet på nedre delen, dessutom fanns en text ung. "om du tycker det här är för svårt ska du inte köra den här leden, det blir värre". Då var det nästan ingen som rullade leden, är förvånad över hur många som gör det i år.
I snowparks (vilket jag tror är en bättre jämförelse än pister, ganska få som har i en röd hopplinje att göra och nästan ingen i en svart, men ändå förvånansvärt många barn som tillåts kravla över kickarna och ligga i landningarna) har under mina 30 år inte fungerat med skyltar, kanske på vissa, men inte på alla. Det finns bara 3 saker mig veterligen som har funkat.
* åka/prata med någon som har koll som förklarar (här tycker jag att JBP är kanon, både personal och andra åkare men man måste oftast själv aktivt välja att söka hjälp, är man tillräckligt envis och korkad blir man oftast till slut tillsagd)
* Squirrel catcher (måste inte vara en feature ex är Kläppens självbetjäning i en sjukt snabb bygellift och ingen access från toppen)
* att man varit med om / sett en olycka
Dom 2 första koncepten kräver någon form av tydlig info till nybörjare.

Jag tror dessutom att droppet kan vara tänkt som en "squirrel catcher", men den är nog lite för långt från starten för att folk ska förstå. Nedre delen är som sagt tydligare med inledande gap-hoppet. Dessutom (ink jag själv) förstod inte det konceptet förrän jag var i Trysil, dom har väldigt tydliga features i början av varje led, liknande A-line setupen. Men man måste nog också förklara konceptet (det är inget som jag är van vid från snowboard) så att man inte tänker "bara jag kommer förbi droppet kan jag rulla resten".

Blev långt, men summering: JBP:s TT är nog en av dom bättre exemplen på hur det bör skyltas/skyddas. Ska dom ha någon kritik så är det (enligt mig) att hoppet från Barbro till TT är alldelles för stort och att skicket på Barbro och Monica är för dåligt. Tidigare var det nog så, klarade du Barbro bra kunde du kliva över på TT och vara ganska safe, men skillnaden känns större idag än den gjorde för 3 år sedan. Dessutom är skicket på Barbro ganska dåligt om man jämför med TT, så jag förstår verkligen att folk söker sig dit, rullar man förbi en del saker får man ett mycket finare åk än Barbro (och framförallt Monica) och med mycket mindre kö, sett många i år som kör B-linje på repeat.
Att just det droppet skadat extra mycket tror jag kan bero på att det som någon skrev är en stepdown med en lite längre platå. Dvs rasar du framåt med mkt låg hastighet så hasar du inte i en brant backe, utan "bryts" mot platten.
Lite extra relevant då sonen vurpade just där i somras när han skulle prova TT, då troligtvis av vind & nervositet-kombo. Men som man ser på bilden (kunde inte ladda upp film) så är det inte ett ovanligt elakt ställe att ramla på även med ganska låg fart.
tt2PNG.PNG

liten_men_tuff

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Jag tror graderingen är lite av roten till det onda, speciellt när det gäller de röda lederna. Har liksom många rullat/feghoppat Shimano massor av gånger och det är ju jättestor skillnad på den jämfört med tex popp opp i topp eller TT eller t o m en tuff brud. Att som nybörjare på skidor hamna i en röd pist är nog inte någon höjdare men att hamna i popp opp i topp eller TT med samma brist på erfarenhet skulle jag uppleva som mycket värre och ffa farligare.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Graderingarna i sig är väl bra, om man ställer dom i kontext till vad för typ av spår det är.

Röd pga långa hopp
Röd pga branta kurvor fulla med rötter
Röd pga brant och lång klättring på grusväg

Så frågan är hur man kompletterar graderingen med vilken typ av svårigheter det rör sig om.

Barometer

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Jag tror graderingen är lite av roten till det onda, speciellt när det gäller de röda lederna. Har liksom många rullat/feghoppat Shimano massor av gånger och det är ju jättestor skillnad på den jämfört med tex popp opp i topp eller TT eller t o m en tuff brud. Att som nybörjare på skidor hamna i en röd pist är nog inte någon höjdare men att hamna i popp opp i topp eller TT med samma brist på erfarenhet skulle jag uppleva som mycket värre och ffa farligare.
Kan det vara här det ligger något? Att folk sätter likhetstecken mellan graderingen av skidbackar och bikeparks? "Jag klarar ju att åka röd backe på vintern, då fixar jag väl rött här också..."
En del av lösningen är kanske att ändra graderingen eller markeringarna?

mikaeljc

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Kan det vara här det ligger något? Att folk sätter likhetstecken mellan graderingen av skidbackar och bikeparks? "Jag klarar ju att åka röd backe på vintern, då fixar jag väl rött här också..."
En del av lösningen är kanske att ändra graderingen eller markeringarna?
Ja man kanske skulle använda nordamerikansk skid/cykelklassning i bike parks. Grön, Blå, Svart, Dubbel Svart.

AX3L

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Graderingar över lag är nåt som måste förbättras och bli mer konsekvent. Gäller även på trailforks. Det finns ju lite trådar om detta redan. Sen kommer såklart inte alla att gradera rätt där såklart, och det kommer man inte ifrån.

mtb565

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Ingen aning, jag skrev tror. Får jag gissa igen tror jag det beror på hur "kul" sträckan är mellan hindrena man vill skippa. Är det en schysst flowig stig mellan hopp och drop tror jag absolut att chicken line skulle missbrukas. Om det är långa hopplinjen där B linjen i princip bara blir en transportsträcka ner igen tror jag att man cyklar den 1 gång. B linjer behöver inte vara ett problem så länge det inte stör linjen överlag och lockar in folk som inte ska vara där. B linjer i stökig terräng är ju aldrig ett problem vad jag har sett, men hastigheten är ju ofta mycket lägre där också.

B-linjer i sig är väl inget problem, jag menar bara att alla linjer måste inte anpassas för alla.

Vad hade du gjort om det inte fanns en B-linje på den hoppleden du hamnade i?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer