Olyckor i JBP

Foxis

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Det jag generellt ogillar med samhällsutvecklingen är att eget ansvar mer och mer försvinner.
Jag förstår mammans sorg och oro, men detta citat (från SVTs artikel om olyckan) visar på tokigt tänk:
Hon menar att det också borde finnas någon form av kontroll för att inte alltför oerfarna cyklister kunna ta sig in i de svåraste banorna

– Jag tycker inte att vem som helst ska få åka där. Man borde se över om det krävs någon form av utbildning och certifikat
Snart ska allt ha någon form av körkort och farligheter förbjudas. Det blir rätt trist om allt ska lindas in i bubbelplast...

Bengt-re

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Var en tjomme från sveriges radio o intervjuade folk o fotade vid liften idag så blir mer media iaf.

Om folk bara lärde sig att inte köra på förra säsongens trötta geo skulle 99,9% av alla olyckor undvikas.
Sarkasm för att motivera sina teorier om cykelteknin är rätt osmakligt när folk ligger och kämpar för sitt liv.

implor

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Graderingarna i sig är väl bra, om man ställer dom i kontext till vad för typ av spår det är.

Röd pga långa hopp
Röd pga branta kurvor fulla med rötter
Röd pga brant och lång klättring på grusväg

Så frågan är hur man kompletterar graderingen med vilken typ av svårigheter det rör sig om.
Enklaste är ju antalet röda markeringar. 1 röda fyrkant = Lång klättring, 2 röda fyrkant = Stora rötter osv...

Eller två färger. Första för kondition och andra för svårighet.

etnica

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Enklaste är ju antalet röda markeringar. 1 röda fyrkant = Lång klättring, 2 röda fyrkant = Stora rötter osv...

Eller två färger. Första för kondition och andra för svårighet.
Mjo men det behövs ju mest för XC leder. Ingen aning vad markeringarna betyder där, svart kan ju vara en lång tråkig brant grusväg eller också betyda knixigt nerför men först en lång brant grusväg.

Lol Tolhurst

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Sarkasm för att motivera sina teorier om cykelteknin är rätt osmakligt när folk ligger och kämpar för sitt liv.
Jag kommenterade ingens cykelteknik, att nån skadas illa/dör är såklart supertragiskt oavsett kunskapsnivå och det tycker jag inte ens man behöver nämna. Det var en spaning om att det var pressfolk där som jag tyckte hörde till tråden samt lite allmän trött ironi om my-hets.

yonsson

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Vi kanske ska skippa att gräva i social media och liknande.
Håller med fullt ut. Spekulationer om hjälmval osv känns också väldigt fel. Lider med kompisarna han körde med, fy fan för att känna sig medskyldig till sådant här.

Med det sagt så säger en Stravaprofil ganska mycket om vad man är van vid för terräng.

liten_men_tuff

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Känns som om det blir jäkligt mycket gissande på alla fronter och en slags tudelning mellan de som förordar eget ansvar och de som vill ta en mer proaktiv approach. Plus lite onödig ironi och annat skräp emellan. Är det så svårt att faktiskt diskutera konstruktivt?
Många på forumet är duktiga och vana cyklister, som utan problem kör de leder som diskuterats. Men de utgör kanske 30-40% max av de som besöker Järvsö och Åre en vanlig dag under högsäsong. Resten är helt vanliga semesterfirare som på sin höjd testat lite enklare trail hemma, om ens det. Många testar park för allra första gången. Det är väl knappast raketforskning att lista ut att de varken har kunskap eller kompetens att ta sig an de svårare lederna MEN ändå är det ett förvånande stort antal som ignorerar skyltning och t o m verbala uppmaningar att inte ge sig på en viss led. Det är ju klart dom korvspad att de inte heller är medvetna om att bara för att man kan rulla tex Barbro eller typ Shimano utan problem betyder det inte att man kan gå vidare till nästa färg. Och då ökar naturligtvis risken för skador. Och liksom det beskrevs ovan så är skaderisken med stor sannolikhet högre i parken än i pisten, även om hastigheten inte alltid är hög.
Så länge parken är öppen för alla (vilket jag antar att de flesta håller med om att den nog borde vara) kommer man behöva ta höjd för detta, kanske mer handgripligt i vissa avseenden, för alla är inte Happy-experter. Pressen skriver alltid en massa s k i t men dessvärre är det många som går på allt med hull och tyvärr ger det ingen rolig mersmak speciellt inte för eldsjälarna som driver dessa ställen.

K ristian

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Jag tror som redan nämnts att många tror att svårighetsgraderingarna kan jämföras med utförsåkning på skidor. Kanske kan den informationen förtydligas (att så inte är fallet).
Man skulle också kunna filmer som rullar på skärmar vid liften som visar hop och drop och på vilka leder de finns. Då får folk en bättre uppfattning vad det handlar om. Jag har bara varit i Järvsö en gång för två år sen så det kanske redan finns, jag minns inte.

Foxis

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Känns som om det blir jäkligt mycket gissande på alla fronter och en slags tudelning mellan de som förordar eget ansvar och de som vill ta en mer proaktiv approach. Plus lite onödig ironi och annat skräp emellan. Är det så svårt att faktiskt diskutera konstruktivt?
Många på forumet är duktiga och vana cyklister, som utan problem kör de leder som diskuterats. Men de utgör kanske 30-40% max av de som besöker Järvsö och Åre en vanlig dag under högsäsong. Resten är helt vanliga semesterfirare som på sin höjd testat lite enklare trail hemma, om ens det. Många testar park för allra första gången. Det är väl knappast raketforskning att lista ut att de varken har kunskap eller kompetens att ta sig an de svårare lederna MEN ändå är det ett förvånande stort antal som ignorerar skyltning och t o m verbala uppmaningar att inte ge sig på en viss led. Det är ju klart dom korvspad att de inte heller är medvetna om att bara för att man kan rulla tex Barbro eller typ Shimano utan problem betyder det inte att man kan gå vidare till nästa färg. Och då ökar naturligtvis risken för skador. Och liksom det beskrevs ovan så är skaderisken med stor sannolikhet högre i parken än i pisten, även om hastigheten inte alltid är hög.
Så länge parken är öppen för alla (vilket jag antar att de flesta håller med om att den nog borde vara) kommer man behöva ta höjd för detta, kanske mer handgripligt i vissa avseenden, för alla är inte Happy-experter. Pressen skriver alltid en massa s k i t men dessvärre är det många som går på allt med hull och tyvärr ger det ingen rolig mersmak speciellt inte för eldsjälarna som driver dessa ställen.
Jag är väl dum, men förutom att du klagar på kommentarer så förstår jag inte din tes? Vad är skillnaden mot att helt novis skidåkare på eget bevåg ger sig in i svart och i full rulle kör ut i skogen och kolliderar med träd?
Jag tycker tråden har varit väldigt konstruktiv kring vad som är bra och dåligt i JBP och i leden specifikt. Min tes är att det finns alltid en gräns för hur mycket man kan och bör skydda människor. Till syvende och sidst får man ta eget ansvar för vad man ger sig in på.

Ustzeust

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Jag tror som redan nämnts att många tror att svårighetsgraderingarna kan jämföras med utförsåkning på skidor. Kanske kan den informationen förtydligas (att så inte är fallet).
Man skulle också kunna filmer som rullar på skärmar vid liften som visar hop och drop och på vilka leder de finns. Då får folk en bättre uppfattning vad det handlar om. Jag har bara varit i Järvsö en gång för två år sen så det kanske redan finns, jag minns inte.
Eftersom det är väldigt många som struntar i varnings- och informationsskyltar så kvittar det.
Ungefär som att det finns "dummy-bälten" till bil så man slipper ha bälte på sig.

yonsson

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Bra idé! Måste säga att JBPs hemsida är riktigt bra med tydlig information om alla leder och filmer på när alla leder körs. Ganska lätt att bilda sig en bild av vilka spår man borde undvika utifrån de filmerna. Det gäller långt ifrån alla bikepark-hemsidor.

liten_men_tuff

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Jag är väl dum, men förutom att du klagar på kommentarer så förstår jag inte din tes? Vad är skillnaden mot att helt novis skidåkare på eget bevåg ger sig in i svart och i full rulle kör ut i skogen och kolliderar med träd?
Jag tycker tråden har varit väldigt konstruktiv kring vad som är bra och dåligt i JBP och i leden specifikt. Min tes är att det finns alltid en gräns för hur mycket man kan och bör skydda människor. Till syvende och sidst får man ta eget ansvar för vad man ger sig in på.
Absolut måste man ta ett eget ansvar. Men det känns som om många inte förstår hur svårt det kan vara för den genomsnittlige nybörjaren att uppfatta vad som faktiskt krävs för att på ett bra sätt klara de lite svårare lederna.
En bättre och tydligare svårighetsgradering skulle nog iaf vara ett stort steg i rätt riktning.

rix

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Håller med fullt ut. Spekulationer om hjälmval osv känns också väldigt fel. Lider med kompisarna han körde med, fy fan för att känna sig medskyldig till sådant här.

Med det sagt så säger en Stravaprofil ganska mycket om vad man är van vid för terräng.
Väldigt sällan jag loggar åk jag kört med min downhillcykel i Strava. Kanske har hänt 1 dag de senaste 5 åren och då har jag kört 10+ liftdagar per år med downhillcykel. Enda åken jag loggar i Strava är med min gravel/lvg och min stigcykel (vilken jag sällan kör när det är liftburet).

Ustzeust

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Absolut måste man ta ett eget ansvar. Men det känns som om många inte förstår hur svårt det kan vara för den genomsnittlige nybörjaren att uppfatta vad som faktiskt krävs för att på ett bra sätt klara de lite svårare lederna.
En bättre och tydligare svårighetsgradering skulle nog iaf vara ett stort steg i rätt riktning.
Det står ju på 1000 ställen att man ska inspektera lederna innan man cyklar ner

mtb565

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Så länge parken är öppen för alla (vilket jag antar att de flesta håller med om att den nog borde vara) kommer man behöva ta höjd för detta, kanske mer handgripligt i vissa avseenden, för alla är inte Happy-experter.
I stort håller jag med men hur gör vi med riskerna med att blanda sånt brett spektrum med åkare på samma lilla yta? Folk nämner ju redan Shimano i Åre som ett problem för den "familjecyklas" och då blir dom som kör leden "på riktigt" straffade för det ligger folk och bromsar ner tempot den ska köras i för att klara alla hopp.

Om backen ska vara till för alla betyder det väl också att det måste finnas plats för dom duktiga åkarna?

Jag står nog fast vid ett det måste finnas tekniskt svåra leder som inte alla behöver kunna cykla nedför.

Hur man ska förmedla vad det är för led när folk skiter i rekommendationerna ändå har jag ingen aning om.

liten_men_tuff

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Det står ju på 1000 ställen att man ska inspektera lederna innan man cyklar ner
Men det är ju exakt det här jag menar! Du överskattar folks förmåga att ta till sig information! Och det är inte så enkelt som att bara gå vid sidan. På vissa ställen finns det ju knappt någon plats att gå. Och ärligt talat, hur ska en relativ rookie förstå exakt hur hen ska bära sig åt för att göra detta? Många tror nog att det är bäst att långsamt rulla leden, vilket jag kan förstå att de tror.

liten_men_tuff

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
I stort håller jag med men hur gör vi med riskerna med att blanda sånt brett spektrum med åkare på samma lilla yta? Folk nämner ju redan Shimano i Åre som ett problem för den "familjecyklas" och då blir dom som kör leden "på riktigt" straffade för det ligger folk och bromsar ner tempot den ska köras i för att klara alla hopp.

Om backen ska vara till för alla betyder det väl också att det måste finnas plats för dom duktiga åkarna?

Jag står nog fast vid ett det måste finnas tekniskt svåra leder som inte alla behöver kunna cykla nedför.

Hur man ska förmedla vad det är för led när folk skiter i rekommendationerna ändå har jag ingen aning om.
Det är klart det ska finnas svåra leder också, men precis som du själv skriver är nog utmaningen att få folk att förstå utan att ha testat själva med otrevlig utgång...

Foxis

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Men det är ju faktiskt tydligt skyltat innan om vilken typ av led det är. Vems är ansvaret att se till att man läser skylten?

Det jag kan hålla med om är att droppet kan markeras bättre, och visst kan det skyltas ännu tydligare.
Men mer än så kan man inte rimligen göra. Eller vad föreslår du? Obligatorisk utbildning? Vakter vid varje led?

Märk väl att jag inte obehindrat kör hoppleder, är absolut inte expert. Men jag är medveten om risken jag tar och skulle aldrig skylla på någon annan om jag gör mig illa. Min grabb vurpade ganska illa i dropzone för några år sedan (bromsade också innan dropp). Gick jag ner och skällde på personalen efter? Nej.
I och med att det gick bra förklarade jag (igen) att man aldrig får tveka sent.

Det är viljan att lasta andra för egna misstag som riskerar förstöra för anläggningar som JBP.

Senast ändrad:

Ustzeust

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Men det är ju exakt det här jag menar! Du överskattar folks förmåga att ta till sig information! Och det är inte så enkelt som att bara gå vid sidan. På vissa ställen finns det ju knappt någon plats att gå. Och ärligt talat, hur ska en relativ rookie förstå exakt hur hen ska bära sig åt för att göra detta? Många tror nog att det är bäst att långsamt rulla leden, vilket jag kan förstå att de tror.
Man kan inte skydda folk ifrån sih själva, hur mycket man än försöker

liten_men_tuff

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Men det är ju faktiskt tydligt skyltat innan om vilken typ av led det är. Vems är ansvaret att se till att man läser skylten?

Det jag kan hålla med om är att droppet kan markeras bättre, och visst kan det skyltas ännu tydligare.
Men mer än så kan man inte rimligen gå. Eller vad föreslår du? Obligatorisk utbildning? Vakter vid varje led?

Märk väl att jag inte obehindrat kör hoppleder, är absolut inte expert. Men jag är medveten om risken jag tar och skulle aldrig skylla på någon annan om jag gör mig illa. Min grabb vurpade ganska illa i dropzone för några år sedan (bromsade också innan dropp). Gick jag ner och skällde på personalen efter? Nej.
I och med att det gick bra förklarade jag (igen) att man aldrig får tveka sent.

Det är viljan att lasta andra för egna misstag som riskerar förstöra för anläggningar som JBP.
Nu läste du nog inte så noga. Poängen är att jag tror att man måste slipa på graderingen så att folk förstår vad de olika färgerna faktiskt betyder i praktiken. Som det är nu tror jag många underskattar steget från blått till rött tex, för det är en sjukt stor skillnad att klara tex Barbro mot att med avsedd fart och kontroll köra tex TT och IB.
Jag tror inte heller att man har kunnat ändra något direkt i det aktuella droppet, JBP har försökt att få folk att fatta, med ganska önskvärd tydlighet, och ändå ignorerar vissa. Informationen och kunskapen måste alltså till tidigare än så, innan en står och ens funderar på om en ska åka in i leden eller inte.

Hozo

Medlem
Olyckor i JBP
Problemet är att man säljer in en extrem sport som familjeaktivitet. Vi måste ha lag på bilbälte även fast det bevisats in i absurdum hur effektivt det är mot dödsfall/skador vid krockar.Det minskar ju inte empatin eller sympatin för de som ändå skadar sig, men en rökare som dör i lungcancer har begått självmord över en längre period och den får stå för de besluten den tagit varje gång en cigg har tänts. Det tragiska är att det drabbar dess anhöriga värst för dem lämnas kvar i livet och får sakna personen resten av deras liv. Kan vara en partner man levt med i 30 år men man kanske hade fått 20 till med?

Så förutom att hägna in alla banor och sätta en vakt vid insläppet så kommer folk göra dumma grejer. Livet är sitt eget och man får bara ett. Tyvärr är verkligheten så och när man väl ligger på sjukhuset spelar det inte längre roll vems "fel" det var. Konsekvensen bärs av individen själv.

Om man åker i JBP varje dag och så drar det in en storm en kväll. Ska man satsa lika hårt dagen efter på lederna? Träd faller när det blåser hårt och eftersom mer parten av banorna går i skogen är det inte osannolikt att det kan ligga ett träd i vägen. Kommer det oftast inte göra det? Nej. Konsekvensen om det gör det? Potentiellt livsförändrande.

jag tror problemet sitter betydligt djupare rotat i samhällsnormer, kultur och uppfostran. Konsekvenstänk och eget ansvar är inte allmänhetens främsta egenskaper 2020. Respekt och ödmjukhet kan många gånger vara skillnad mellan liv och död. Ta tex alla sommarvandrare som ska upp på Keb, packar kläder och mat för en dag på grönan när det kan vara i princip minusgrader och regn i flertalet dygn i sträck. Personer som gör så har ändå ansett de har koll på läget när de drar iväg annars hade de ju packat rätt? "det är ju bara ett berg i Sverige......inte som att vi ska bestiga Everest höhö". Man offrar inte ens 5min på research, googla bergsguide och ring å hör vad de anser är minimum packning?

liten_men_tuff

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Men vad ska man göra då? Är du för en situation där alpinanläggningar ska ansvara för säkerheten i alla lägen?
Läs ovan. Igen. Börja med att förtydliga graderingen. Jag har redan skrivit att jag tror att JBP nog gjort så gott de kan avs skyltar osv. Men det är så dags när en väl är inne där, för att en inte ens fattar vad röd innebär. Så det är nog där man måste börja, med en tydlig nivåindelning. Som kanske måste ha fler kategorier än bara 4 färger.

Foxis

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Läs ovan. Igen. Börja med att förtydliga graderingen. Jag har redan skrivit att jag tror att JBP nog gjort så gott de kan avs skyltar osv. Men det är så dags när en väl är inne där, för att en inte ens fattar vad röd innebär. Så det är nog där man måste börja, med en tydlig nivåindelning. Som kanske måste ha fler kategorier än bara 4 färger.
Du behöver inte försöka dumförklara mig, det är rätt otrevligt. Tror du på allvar att tydligare gradering hjälper då folk ignorerar tydliga varningar?

liten_men_tuff

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Du behöver inte försöka dumförklara mig, det är rätt otrevligt. Tror du på allvar att tydligare gradering hjälper då folk ignorerar tydliga varningar?
Dumförklara nej, men du verkade inte ha läst svaret ovan. Jag tror att det åtminstone delvis kan hjälpa. Plus att det kan sätta i bättre perspektiv de features och svårigheter man kan tänkas möta på vid olika grader/kategorier. Om man tex inte vet att man behöver en viss fart för att klara ett lite högre drop kommer man kanske inte ta varningsskylten på allvar. Dessutom har ju saker en tendens att se enkla ut när någon annan, duktig åkare kör!
Men absolut, inget är 100% foolproof.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Det är mycket prat om huruvida graderingar skall skärpas för att motverka människors brist på sunt förnuft osv.

Men vet vi att det hade hjälpt i detta fall?
För allt vi vet kan det vart hundrade gången personen åkte TT, oväntade freak accidents kan hända vem som helst

liten_men_tuff

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Det är mycket prat om huruvida graderingar skall skärpas för att motverka människors brist på sunt förnuft osv.

Men vet vi att det hade hjälpt i detta fall?
För allt vi vet kan det vart hundrade gången personen åkte TT, oväntade freak accidents kan hända vem som helst
Ingen kan väl veta det. Den här olyckan kan precis som du säger vara en freak accident. Men generellt tror jag den allmänna (läs vanlig semesterfirare) uppfattningen om hur svåra de olika färgerna är är ganska begränsad. Vilket kan leda till rätt onödiga problem - inte bara olyckor.

Foxis

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Dumförklara nej, men du verkade inte ha läst svaret ovan. Jag tror att det åtminstone delvis kan hjälpa. Plus att det kan sätta i bättre perspektiv de features och svårigheter man kan tänkas möta på vid olika grader/kategorier. Om man tex inte vet att man behöver en viss fart för att klara ett lite högre drop kommer man kanske inte ta varningsskylten på allvar. Dessutom har ju saker en tendens att se enkla ut när någon annan, duktig åkare kör!
Men absolut, inget är 100% foolproof.
Jag tror vi ser på detta helt olika. Liksom någon tidigare var inne på är problemet (om något) att marknadsföringen av JBP invaggar vissa i falsk säkerhet. Downhill är farligt.

Men graderingar och tydligare förklaring av features osv. riskerar att bli riktigt komplicerat. Jag tror inte en skala som närmar sig yosemite decimal scale kommer hjälpa. Min aversion mot mer gradering, certifikat osv är att känslan av ansvar förskjuts än längre från individen själv.

Någonstans tycker jag faktiskt att folk får fatta att cykel nedför berg inte är en lek, och att man bör ha koll på vad man ger sig in på och ha disciplin.
Jag vill absolut inte spekulera i den aktuella olyckan, men jag har varit med i sammanhang där vurpor berott på kompispress. ”De kör ju..äh, jag hänger på”. Ingen skylt i världen hjälper mot den situationen.

liten_men_tuff

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Jag tror vi ser på detta helt olika. Liksom någon tidigare var inne på är problemet (om något) att marknadsföringen av JBP invaggar vissa i falsk säkerhet. Downhill är farligt.

Men graderingar och tydligare förklaring av features osv. riskerar att bli riktigt komplicerat. Jag tror inte en skala som närmar sig yosemite decimal scale kommer hjälpa. Min aversion mot mer gradering, certifikat osv är att känslan av ansvar förskjuts än längre från individen själv.

Någonstans tycker jag faktiskt att folk får fatta att cykel nedför berg inte är en lek, och att man bör ha koll på vad man ger sig in på och ha disciplin.
Jag vill absolut inte spekulera i den aktuella olyckan, men jag har varit med i sammanhang där vurpor berott på kompispress. ”De kör ju..äh, jag hänger på”. Ingen skylt i världen hjälper mot den situationen.
Jag håller med dig i mycket. Men om vi ska kunna fortsätta att ha kul med potentiellt farliga saker i detta förbenade curlingsamhälle måste man nog åtminstone försöka göra vissa grejer för att blidka säkerhetsivrarna. Vem tror du har störst genomslagskraft till makthavare och media (ja, jag vet...): En uppriven förälder/partner/whatever till någon som slagit sig riktigt illa, eller cyklister (som många verkar ha ett horn i sidan till ändå).
Jag tycker detta är lika knäppt som de flesta här, men vad kommer förändras först? Samhället eller regler avseende "farliga" aktiviteter? Tyvärr tror jag nog inte på det förstnämnda..

Senast ändrad:

Hozo

Medlem
Olyckor i JBP
Jag kan hålla med dig i mycket. Men om vi ska kunna fortsätta att ha kul med potentiellt farliga saker i detta förbenade curlingsamhälle måste man nog åtminstone försöka göra vissa grejer för att blidka säkerhetsivrarna. Vem tror du har störst genomslagskraft till makthavare och media (ja, jag vet...): En uppriven förälder/partner/whatever till någon som slagit sig riktigt illa, eller cyklister (som många verkar ha ett horn i sidan till ändå).
Jag tycker detta är lika knäppt som de flesta här, men vad kommer förändras först? Samhället eller regler avseende "farliga" aktiviteter? Tyvärr tror jag nog inte på det förstnämnda..

Håller med. Svälja stoltheten! Vems fel olyckan beror på spelar egentligen ingen roll vid det här laget om det bildas allmän opinion om att bike parks är för farliga. Det enda vi kan göra för att minska risken för reprimander mot downhill är att informera ännu mer om riskerna och hur man beter sig ute på spåren. Ser man en uppenbar nybörjare vid TT starten, snacka med människan lite, fråga om den kollat leden eller kört något större drop förut?

Bike parksen kanske måste börja investera mer i starter på leder så chansen att folk läser skyltar ökar. Tex sätt en chikan in en startfållan så man i princip måste kliva av för att komma runt. Visst fett störande för oss experter men för min del helt lugnt om det räddar en människa från döden eller ett liv i rullstol.

jonte987

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Om inte annat så är det inte kommersiellt gångbart att folk skadar sig till höger och vänster så på nåt sätt ska det hanteras. Oavsett vad vi tycker om eget ansvar.
Och jag tycker det verkar finnas alternativ för de riktigt svåra lederna. Vad man ska göra åt de som hyr en cykel och skadar sig på första åket på blå eller grön vet i fan. Vet inte vad de fått för informationen eller vad de haft för förutsättningar att tillgodogöra sig den.

Adhocalias

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Nån som har koll på juridiken? Om JBP kan ställas till svars för olyckor även om man anger att all åkning sker på egen risk.
Citerar AB: ”Mikael Hedström, polisens presstalesperson i region Mitt, liknar en cykelpark med en skidbacke. Det finns en grad av eget ansvar, men olyckor kan möjligtvis utredas som vållande till kroppsskada – eller i värsta fall, vållande till annans död.”
Eller om man vänder på steken, kan man bygga livsfarliga banor och ändå komma undan med det?
Är för närvarande nere vid Isaberg, ambulansen har kommit hit varje dag och hämtat nån som kraschat. (Obs inget ont om Isaberg på något sätt)
Är det liknande på andra anläggningar under högsäsong så tror jag för eller senare att det kommer leda till nån form av inskränkning för bikeparkverksamhet.
Man kan tänka sig situationer där anläggningen får ansvara, men det är mest sannolikt i sådana fall där de brustit på något sätt. Tex om de brustit i underhåll/tillsyn och det är ett stort hål där det inte ska vara det eller skulle ligga en trädstam med vassa grenar på ett ställe där de vet att det är problem och många som trillar. Eller bygger ett hopp fel så att det inte är möjligt att få tillräcklig fart in i det eller om man feldoserar en kurva så att man lätt flyger ur den.

Och för den delen skulle det iaf teoretiskt kunna tänkas att anläggningen skulle kunna hållas ansvarig om de medvetet (eller oaktsamt) lockar ut personer i backarna som inte har där att göra. Men det är ganska långsökt.

Förenklat så har du som driver anläggningen ett upplysnings- och underhållsansvar, men det stora ansvaret ligger på dig som kör om något händer. Att säga att åkning är på egen risk spelar inte någon större roll om anläggningen brister i sitt ansvar.

En anläggning kan mycket väl erbjuda direkt livsfarliga banor utan att åka på ansvar om någon skadar sig. Men då skulle jag säga att ansvaret också ökar att verkligen upplysa om riskerna och även att säkerställa att det inte finns onödiga faror som kan orsaka olyckor.

Man kan även tänka sig att en anläggning föreläggs att avbryta verksamheten eller stänga/bygga om en viss led om det är för mycket skador, även om de i sig har vidtagit nödvändiga åtgärder. Men då får det gå rätt långt innan; skulle det krävas 20 ambulansutryckningar varje helg till en bikepark är det förstås inte hållbart och då skulle verksamheten kunna stoppas.

Jaj74

Ny medlem
Olyckor i JBP
Är en medioker dh cyklist men är en jäkla skillnad att cykla ner i hafjells leder med en Scott gambler eller när man fincyklat på fjället med genius 900 och skall ta sig ner . Downhill blir säkrare med riktiga grejor.

dapoi22

Medlem
Olyckor i JBP
Jag tror lösningen är skyltning / och eller squirrel catchers.
För skyltning finns ju liknande problem i skidorter när svart inte riktigt räcker. Då sätts det upp ganska aggressiva varningsskyltar på diverse språk med budskapet ”advanced skiers only, risk of injury or death” samt lite dödskallar. Kan tycka att liknande kan vara på sin plats i leder som har mer avancerade features.

Jag tror inte på chicken lines, speciellt inte i aktuella fallet där jag tror olyckor beror på att man för sent ser droppet och inte vågar ta det.
Nu åker jag själv landsväg och inte nedförs men liknelsen med skidåkning känns relevant då skyltningen är liknande för båda. Där ligger nog också en del av problemet då cykelnedfarterna inte tydligt nog markerar att det inte går att jämföra med skidåkningens gradering. I skidåkningens dödsbackar syns det också direkt i starten vad du är på väg in i, det verkar inte vara så med dessa cykelleder alltid.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer