Olyckor i JBP

NickPick

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Jag blev ju förvånad över att jbp ens håller öppet pga covid19 (särskilt i början).
Med lite tur resulterar detta kanske i bättre skyltning eller liknande. Avundas inte någon som har blivit hjärnskadad av cykling direkt. Hemska tanke.

yonsson

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Det står ju på 1000 ställen att man ska inspektera lederna innan man cyklar ner
4C3AA662-52F8-4C90-AE29-3F7087F6A617.jpeg69E8F721-E068-4FC1-93FB-D093F1480B16.pngD3EAF272-4F4D-4B24-9C1E-7A89E7F42729.pngA888EF93-39CF-4544-85AF-1EE99EAF651E.png
Jag arbetar inom utbildning och enkelt sagt kan man sammanfatta att information med hjälp av enbart text får väldigt litet genomslag, särskilt längre texter. Man behöver visuellt stöd, gärna standardiserad sådan. En liten skylt precis vid ett hinder när man kommer i fart känns ju lite märkligt. Man skulle exempelvis kunna ha skyltar på förekommande hinder vid starten av varje spår.

7EF8353B-641F-4A5D-9F08-2B38555E6E0D.jpeg
Information om respektive led finns redan på hemsidan.

Senast ändrad:

richie

Medlem
Olyckor i JBP
Som många har nämt så är det svårt med gradering, oavsett om man åker skidor, downhill eller XC. Mer information på en skyllt och man struntar i texten, det som oftast funkar bra för mig är när det är bildligt visat att detta är ett fett dropp! eller farligt hinder.

Var i säfsen nyligen och cyklade med sambon, var på en grön markerad sträcka som delade väg med en röd och svartmarkerad led, den leden var varken grön eller röd utan den var svart.
Svart markering när man kör XC/enduro/trail är inte detsamma som Downhill svart.

Jag har kört i JBP i många år och har haft säsongskort fram till för något år sedan. Varje år ser man nytt folk som är där och testar på DH, vilket i sig är roligt att folk vill testa. Men allt för ofta ser man folk som vill pusha sina gränser och testa nya leder och utmaningar utan att ha tillräckligt bra koll och om man nämner att personen kanske borde ta en privat lektion med några av instruktörerna, ja då har man tydligen förnedrat folk..."kan själv" är det nya hippa.

Dessvärre ser alldeles för många Barbro som en hoppled, tyvärr folket men det är ingen hoppled. Det är supersnäll blå led som har features här och där. Om man klarar Barbro och tänker sedan att man ska köra Twist-Twist då har man nog inte tänkt igenom saker fullt ut.
Och att köra en led utan att ha gått leden vid sidan om, ja då har man nog brustit ännu mer som DH-cyklist.

Om man skulle börja med licenser och intyg för att få vistas i parken, då skulle kränkhetskortet komma som ett brev på posten och man skulle helt enkelt bli av med hela kundgruppen "familjer".

Supertragiskt att detta har skett, men jag ser verkligen inte någon orsak till att klandra på JBP för detta.

liten_men_tuff

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Som många har nämt så är det svårt med gradering, oavsett om man åker skidor, downhill eller XC. Mer information på en skyllt och man struntar i texten, det som oftast funkar bra för mig är när det är bildligt visat att detta är ett fett dropp! eller farligt hinder.

Var i säfsen nyligen och cyklade med sambon, var på en grön markerad sträcka som delade väg med en röd och svartmarkerad led, den leden var varken grön eller röd utan den var svart.
Svart markering när man kör XC/enduro/trail är inte detsamma som Downhill svart.

Jag har kört i JBP i många år och har haft säsongskort fram till för något år sedan. Varje år ser man nytt folk som är där och testar på DH, vilket i sig är roligt att folk vill testa. Men allt för ofta ser man folk som vill pusha sina gränser och testa nya leder och utmaningar utan att ha tillräckligt bra koll och om man nämner att personen kanske borde ta en privat lektion med några av instruktörerna, ja då har man tydligen förnedrat folk..."kan själv" är det nya hippa.

Dessvärre ser alldeles för många Barbro som en hoppled, tyvärr folket men det är ingen hoppled. Det är supersnäll blå led som har features här och där. Om man klarar Barbro och tänker sedan att man ska köra Twist-Twist då har man nog inte tänkt igenom saker fullt ut.
Och att köra en led utan att ha gått leden vid sidan om, ja då har man nog brustit ännu mer som DH-cyklist.

Om man skulle börja med licenser och intyg för att få vistas i parken, då skulle kränkhetskortet komma som ett brev på posten och man skulle helt enkelt bli av med hela kundgruppen "familjer".

Supertragiskt att detta har skett, men jag ser verkligen inte någon orsak till att klandra på JBP för detta.
Du har satt huvudet på spiken! För mycket ”kan själv”, för lite ödmjukhet och för stort risktagande generellt i parken. Och för mycket lättkränkta självutnämnda experter. Inget av detta hjälper att få fler att verkligen upptäcka det roliga med sporten eller att undvika olyckor.

ficklampa

Medlem
Olyckor i JBP
Det är väl värt att betänka att inkomsterna från barnfamiljer och ovana åkare troligen gör att parker kan tillgodose även avancerade åkares önskningar med god tillgänglighet i form av transportvägar, mat, liftar etc?

simoon

Medlem
Olyckor i JBP
Det är väl värt att betänka att inkomsterna från barnfamiljer och ovana åkare troligen gör att parker kan tillgodose även avancerade åkares önskningar med god tillgänglighet i form av transportvägar, mat, liftar etc?
Ja så är det nog. Barnfamiljer är ofta den stora kassakon för sådan idrottsturism då de är de som spenderar mest pengar. Flera personer, boende, liftkort, uthyrning, mat, skola/utbildning etc. Populariteten är ju det som genererar framgång och gör att parken kan expandera, och den kommer ju inte i huvudsak från redan rutinerade cyklister.
I Järvsö är ju t.ex. Barbro en blå led, men som på grund av sin utformning och att det som vissa här påtalat är lite för stort steg upp till Twist Twist för många gör att leden är väldigt trång och tätbefolkad. Blandning av nybörjare som kör långsamt samt rutinerade som vill köra snabbt och gärna blir irriterade när de kör ikapp någon långsammare och ej kan ta sig förbi eller känner att åket blir förstört. Något jag tänkt på att de borde haft i inloppet till Barbro är en lampa, som t.ex. blinkar efter ett givet antal sekunder när en åkare passerat mellan sensor A och B. Då får du som person som startar efteråt en känsla för hur fort den framför kör och nybörjare behöver inte känna sig jagade på samma sätt.

Åter till ämnet, något som jag känner kanske missas i skyltningen och informationen är hur man skall angripa dessa hiner/hopp/drop. Olyckorna verkar ju till största del bero på folk som kört för sakta och därmed tippat över droppet och landat på huvudet. Kanske vore det på sin plats med en informationsskylt i början av leden som beksriver de hinder som finns och hur man bör angripa dem och vad man bör tänka på?
Dvs för att klara ett drop säkert så behövs det lite fart. Då skulle de åkare som som ej vågar det avskräckas och de som är nya i banan men vill testa ver hur de skall göra det för att ha bäst chans att lyckas.

mtb565

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Kanske vore det på sin plats med en informationsskylt i början av leden som beksriver de hinder som finns och hur man bör angripa dem och vad man bör tänka på?
Dvs för att klara ett drop säkert så behövs det lite fart. Då skulle de åkare som som ej vågar det avskräckas och de som är nya i banan men vill testa ver hur de skall göra det för att ha bäst chans att lyckas.
Problemet är ju att folk inte läser informationen. I början på Twist Twist står det att det finns hinder som ej går att rulla.

Crocko

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Efter drygt 30 som halvhyfsad skid/snowboard åkare skå kan jag bara konstatera att det alltid finns ett och samma problem med skyltning och upplysning, den som utformat skylten och vill förmedla viktig information och de om borde läst skylten och deras tolkning.
Ett talande exempel är en av nedfarterna från glasiären i Engelberg, från liften och hela vägen ner till backen Rotegg sitter det illustrativa skyltar som meddelar att om man tar den vägen ner så kommer man hamna i en brant ravin där det bara finns en väg ut och det är ner för den ordentligt svarta backen med pucklar eftersom den är för brant för att pista.

Ändå står det allt ifrån förvirrade vuxna till gråtande barn där som inte vet hur de skall komma ner, pedagogik är en svår konst och hur man skall få alla att ta del av det viktiga i ett budskap är f-n en konstform.

Framförallt bland unga blivande talanger har jag ofta sett att svarta skyltar kan fungera som en magnet som lockar deras egon men än avskräcker eller upplyser, man kommer helt enkelt inte igenom. De gånger som skyltning fungerar är när såna som min mamma är i backen, började åka skidor som vuxen med ett fullt utvecklat katastroftänkande och kraftig ovilja att hamna i en svart puckelpist.

Människor är av naturen usla på självskattning, antingen har man dåligt självförtroende och vågar väldigt lite eller så är det åt andra hållet. Skall man verkligen lyckas nå ut får det nog bli lite som offpist åkningen med instruktör, att för att få tillgänglighet till de svårare nedfarterna så måste man deltagit i en instruktörsledd 1-dagars "kurs" vilket ingen seriös åkare borde ha ett problem med eftersom man då får chansen att få tips och utforska banan, men det är väl här den lättkränkte medelålders mannen kommer in i bilden.

Det går att skydda människor mot mycket men aldrig deras egna dåliga omdömme.

Bikzz

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Människor är av naturen usla på självskattning, antingen har man dåligt självförtroende och vågar väldigt lite eller så är det åt andra hållet. Skall man verkligen lyckas nå ut får det nog bli lite som offpist åkningen med instruktör, att för att få tillgänglighet till de svårare nedfarterna så måste man deltagit i en instruktörsledd 1-dagars "kurs" vilket ingen seriös åkare borde ha ett problem med eftersom man då får chansen att få tips och utforska banan, men det är väl här den lättkränkte medelålders mannen kommer in i bilden.

Det går att skydda människor mot mycket men aldrig deras egna dåliga omdömme.
Bra inlägg, tycker oxå det är lite relevant att jämföra med skidåkning, men det finns en väldigt stor skillnad. Riskanalys... Ramlar man i pisten så kan man klättra upp och hämta skidor, mössa och solglasögon och sen köra vidare. Ramlar man i MTB-banan så åker man med huvudet före in i ett träd eller en sten.

H.

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Bra inlägg, tycker oxå det är lite relevant att jämföra med skidåkning, men det finns en väldigt stor skillnad. Riskanalys... Ramlar man i pisten så kan man klättra upp och hämta skidor, mössa och solglasögon och sen köra vidare. Ramlar man i MTB-banan så åker man med huvudet före in i ett träd eller en sten.
Nu var vi där igen. Nej, det är inte så man ramlar på MTB. Har du testat?

Kneecap

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Tjena!

Undrar om Fogdö håller med dig?
Förövrigt var han fullt medveten om att han själv slarvade rejält, åkte med lite uppknäppta pjäxor, fokuserade på nästa träningsåk och åkte för fort på det stället. Tror inte han skyllde nånting på Skistar. Idag finns säkert nån som hade skrikit halsen av sig att det fanns en stubbe precis brevid transporten..

SocialGimp

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Skall man verkligen lyckas nå ut får det nog bli lite som offpist åkningen med instruktör, att för att få tillgänglighet till de svårare nedfarterna så måste man deltagit i en instruktörsledd 1-dagars "kurs" vilket ingen seriös åkare borde ha ett problem med eftersom man då får chansen att få tips och utforska banan, men det är väl här den lättkränkte medelålders mannen kommer in i bilden.
Bra inlägg men jag känner mig kränkt av det sista stycket.
/Medelålders man

Crocko

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Jag tror att åtminstone herr Schumacher inte håller med om den jämförelsen eller Fogdö heller, alla falls utkomst består i regel på hur själva fartreduktionen sker och om man korsar bana med några fasta föremål på vägen ner.

Men jag har vid tillfällen känt mig mycket säkrare när jag forsat fram i över 100km på ett par skidor är 80km på landsvägen eller kanske 30-40 i skogen med en cykel mellan benen, detta för att hastigheten anpassas efter antalet 100-tal timmars träning på respektive sak.

jonte987

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
För egen del så slutar inte de flesta incidenter med att jag blundar och blåser ut i skogen. Vid någon punkt inser jag att detta blir inte riktigt bra. Då inleds sk mitigation. Eller som det förr stod i körkortsboken. "Bromsa kraftigt och håll till höger". Oftast kan jag sen efter att ha kollat att ingen såg mig fortsätta min dag. Vid andra tillfälle tappar jag kontrollen men har då hunnit få når farten drastiskt och kan efter att ha plockat upp hojen fortsätta som ovan.

Olyckor i JBP
Under mina fem år som MTB-cyklist och DH med flera turer över styret och andra vurpor både o Järvsö och skogen så har jag aldrig slagit i huvudet i vare sig träd, stenar eller marken för då har jag behövt byta hjälmen.

Enda gången jag slagit i huvudet var när jag krockade på med lastbil på pendlingscykeln hem från jobbet och det var för att jag träffade lastbilen uppochner så huvudet var det första som tog i marken.

Något jag är nyfiken på i de här allvarliga skadorna i Järvsö är om det använts ryggskydd vid brotten på ryggen för de förolyckade. Jag skulle aldrig tänka tanken att cykla i skogen på min stigcykel ännu mindre en DH-led utan ryggskydd. Vet att enda kravet är fullfacehjälm men med lite självbevarelsedrift så använder man ryggskydd också.

jonte987

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Sen kan man (igen) diskutera nackskydd. Jag vet ett tillfälle i min omgivning då jag är rätt säker på att nackskydd räddade ett stycke nacke.
Det får nog vara per led då. Nackskydd för en hel park är kanske inte perfekt.
Iof sig kanske man kan säga samma om ff. Jag tar ryggskydd innan ff. Barnen har dessutom ofta ryggskydd från skidåkningen nuförtiden.

josofin

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Förra året var det en 14åring på skidor som omkom i en olycka i svenska fjällen.... apropå jämförelsen med skidåkning.... men en olycka är en olycka är en olycka... alltid lika sorgligt...men inte alltid någons fel... och ofta i situationer där man minst anar det... förebyggan åtgärder och skydd är toppen, ödet styr man dock inte...

Kneecap

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Tjena!

Har brakat in i träd två gånger i Åre, på nästan samma ställe. Första kurvan i Flinbanan. Första gången så var det i slutet då det låg någon annan och kravlade i spåret och jag vek av utåt för att inte köra över honom.
Andra gången var det för att Robin Wallner och Mattias Fredriksson byggt om första kicken inför ett photoshoot vilket gjorde att jag tog mycket mer luft än vad jag var van vid (hade några hundra åk bakom mig i Flinbanan sen innan). Resultatet blev att jag hade helt fel fart och helt fel spår och drattade rakt ut i skogen.
Gick fint båda gångerna, bara blåmärken och skrubbsår. Men ryggskyddet tog smällen ena gången.
Men med tanke på antalet vurpor jag gjort på skutan så är det en väldigt låg procent som hamnat in i ett träd. Hade väl närmare 100 åkdagar den säsongen.

marr

Moderator
Forumvärd
Olyckor i JBP
Tjena!

Har brakat in i träd två gånger i Åre, på nästan samma ställe. Första kurvan i Flinbanan. Första gången så var det i slutet då det låg någon annan och kravlade i spåret och jag vek av utåt för att inte köra över honom.
Andra gången var det för att Robin Wallner och Mattias Fredriksson byggt om första kicken inför ett photoshoot vilket gjorde att jag tog mycket mer luft än vad jag var van vid (hade några hundra åk bakom mig i Flinbanan sen innan). Resultatet blev att jag hade helt fel fart och helt fel spår och drattade rakt ut i skogen.
Gick fint båda gångerna, bara blåmärken och skrubbsår. Men ryggskyddet tog smällen ena gången.
Men med tanke på antalet vurpor jag gjort på skutan så är det en väldigt låg procent som hamnat in i ett träd. Hade väl närmare 100 åkdagar den säsongen.
Den där kicken var inte snäll... Allt för att få ett fint klipp till videochallenge

Foxis

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Ja så är det nog. Barnfamiljer är ofta den stora kassakon för sådan idrottsturism då de är de som spenderar mest pengar. Flera personer, boende, liftkort, uthyrning, mat, skola/utbildning etc. Populariteten är ju det som genererar framgång och gör att parken kan expandera, och den kommer ju inte i huvudsak från redan rutinerade cyklister.
I Järvsö är ju t.ex. Barbro en blå led, men som på grund av sin utformning och att det som vissa här påtalat är lite för stort steg upp till Twist Twist för många gör att leden är väldigt trång och tätbefolkad. Blandning av nybörjare som kör långsamt samt rutinerade som vill köra snabbt och gärna blir irriterade när de kör ikapp någon långsammare och ej kan ta sig förbi eller känner att åket blir förstört. Något jag tänkt på att de borde haft i inloppet till Barbro är en lampa, som t.ex. blinkar efter ett givet antal sekunder när en åkare passerat mellan sensor A och B. Då får du som person som startar efteråt en känsla för hur fort den framför kör och nybörjare behöver inte känna sig jagade på samma sätt.

Åter till ämnet, något som jag känner kanske missas i skyltningen och informationen är hur man skall angripa dessa hiner/hopp/drop. Olyckorna verkar ju till största del bero på folk som kört för sakta och därmed tippat över droppet och landat på huvudet. Kanske vore det på sin plats med en informationsskylt i början av leden som beksriver de hinder som finns och hur man bör angripa dem och vad man bör tänka på?
En stor skillnad mot de flesta andra jämförbara sporter är...jag vet inte vad jag ska kalla det; tillgänglighet? tröskel?

Jämför andra potentiellt farliga sporter: skidor/snowboard, skateboard, klättring, etc. De flesta dessa har en inbyggd faktor som gör att man inte utsätter sig för allvarlig risk innan man blivit mer rutinerad. Du funderar inte ens på röd eller svart backe första gången på ett par skidor. Samma sak med skateboard; du trillar av innan du hunnit säga "bowl". Klättring har själva höjden som en respektingivande tröskel, alla fattar att man bör veta vad man pysslar med oavsett inomhusvägg på 10+ meter eller utomhus.

Så har vi DH. Alla kan cykla (nästan). Det finns inte alls lika stort hinder mot att ta liften till toppen (man får dessutom hjälp i liften, som kanske är det krångligaste momentet). Väl där uppe så kan alla cykla ned och skapa så pass mycket fart att det blir problem, samt för sent inse att man är på väg mot något farligt.

Det är väl här man bör bli bättre på att kommunicera innan folk ens bokat hotellrum eller cykel. Ja, DH kan vara för alla, men inte alla kan ge sig ned i ens Barbro utan risk för liv och lem.

Med den bild folk numera har av framförallt JBP så är det helt plötsligt en bra aktivitet för företaget, eller grabbgänget som inte cyklat på 20 år och nu testar Barbro efter ett par öl. Se även muppen (förlåt) i Lets Dance som härom året skulle prova DH i Barbro. Han klarade inte att styra i en av de stooora svängarna och hamnade i skogen med brutet nyckelben.

Jag fattar att man tjänar pengar på gemene man. Men det är lite bedrägligt att marknadsföra det som vilken sport som helst då det faktiskt kräver en viss grundläggande fysik och kompetens, även i de enkla lederna. Lägg därtill behovet av konsekvenstänk eller riktiga skills för att överleva de mer komplicerade lederna.

Jag tror det är där man måste börja: Erkänna att det är en extremsport, inte frisbeegolf.

Kneecap

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Den där kicken var inte snäll... Allt för att få ett fint klipp till videochallenge
Tjena!

Detta var 2006 så tror det var en fotografering, Videochallenge hade väl inte börjat då? Oavsett så får man en chock när man är van vid att köra där och gjort det kvällen innan. Men Mattias bad lite försynt om ursäkt och dagen efter såg den ut som den skulle. Tilläggas bör att det var en vardag sent i september, det var inte mycket folk på berget den dagen, så dom hade ändå valt tillfälle med hyfsad omsorg.
Mattias undrade om jag kunde göra om det för det var ett jäkla flyg och han hade ju inte kameran redo, aldrig att jag hoppar så högt frivilligt så det blev inget.. 😂

jonte987

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Det hade jag missat. Ja, det går ju inte. Bekräftar lite mina fördomar om nybörjare på hyrcyklar....

liten_men_tuff

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
En stor skillnad mot de flesta andra jämförbara sporter är...jag vet inte vad jag ska kalla det; tillgänglighet? tröskel?

Jämför andra potentiellt farliga sporter: skidor/snowboard, skateboard, klättring, etc. De flesta dessa har en inbyggd faktor som gör att man inte utsätter sig för allvarlig risk innan man blivit mer rutinerad. Du funderar inte ens på röd eller svart backe första gången på ett par skidor. Samma sak med skateboard; du trillar av innan du hunnit säga "bowl". Klättring har själva höjden som en respektingivande tröskel, alla fattar att man bör veta vad man pysslar med oavsett inomhusvägg på 10+ meter eller utomhus.

Så har vi DH. Alla kan cykla (nästan). Det finns inte alls lika stort hinder mot att ta liften till toppen (man får dessutom hjälp i liften, som kanske är det krångligaste momentet). Väl där uppe så kan alla cykla ned och skapa så pass mycket fart att det blir problem, samt för sent inse att man är på väg mot något farligt.

Det är väl här man bör bli bättre på att kommunicera innan folk ens bokat hotellrum eller cykel. Ja, DH kan vara för alla, men inte alla kan ge sig ned i ens Barbro utan risk för liv och lem.

Med den bild folk numera har av framförallt JBP så är det helt plötsligt en bra aktivitet för företaget, eller grabbgänget som inte cyklat på 20 år och nu testar Barbro efter ett par öl. Se även muppen (förlåt) i Lets Dance som härom året skulle prova DH i Barbro. Han klarade inte att styra i en av de stooora svängarna och hamnade i skogen med brutet nyckelben.

Jag fattar att man tjänar pengar på gemene man. Men det är lite bedrägligt att marknadsföra det som vilken sport som helst då det faktiskt kräver en viss grundläggande fysik och kompetens, även i de enkla lederna. Lägg därtill behovet av konsekvenstänk eller riktiga skills för att överleva de mer komplicerade lederna.

Jag tror det är där man måste börja: Erkänna att det är en extremsport, inte frisbeegolf.
Helt sant! Men vad du skriver nu, som är helt rimligt, motsäger lite det tidigare argumentet om eget ansvar. Det kanske skulle moddas till justerad marknadsföring. För att undvika att var och varannan dyker upp i parken utan någon som helst susning om vad man håller på med så bör det tydligare framgå att det faktiskt är en potentiellt farlig extremsport som det handlar om.

marr

Moderator
Forumvärd
Olyckor i JBP
Tjena!

Detta var 2006 så tror det var en fotografering, Videochallenge hade väl inte börjat då? Oavsett så får man en chock när man är van vid att köra där och gjort det kvällen innan. Men Mattias bad lite försynt om ursäkt och dagen efter såg den ut som den skulle. Tilläggas bör att det var en vardag sent i september, det var inte mycket folk på berget den dagen, så dom hade ändå valt tillfälle med hyfsad omsorg.
Mattias undrade om jag kunde göra om det för det var ett jäkla flyg och han hade ju inte kameran redo, aldrig att jag hoppar så högt frivilligt så det blev inget.. 😂
Aha.. De gjorde något liknande för 3-4år sen med. Kanske inte var flinbanan iofs.

Foxis

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Helt sant! Men vad du skriver nu, som är helt rimligt, motsäger lite det tidigare argumentet om eget ansvar. Det kanske skulle moddas till justerad marknadsföring. För att undvika att var och varannan dyker upp i parken utan någon som helst susning om vad man håller på med så bör det tydligare framgå att det faktiskt är en potentiellt farlig extremsport som det handlar om.
Både ja och nej. Jag tycker man har eget ansvar, men marknadsföring formar bilden av vad en sport är. Jag tror fortfarande inte graderingar och skyltar kommer hjälpa. Jag tror på squirrel-catchers och tydliga markeringar (flaggor o.d.) vid features.

Men, man ska inte förringa farligheten i en aktivitet, och där ligger JBP lite på gränsen enligt min högst personliga mening. Jag förstår samtidigt definitivt varför man marknadsför som jag gör, samt att indragna pengar kommer oss mer inbitna tillgodo.

Crocko

Aktiv medlem
Olyckor i JBP

Till försvar för Tony så var det ju inte bristande respekt för svårigheten med DH, utan snarare bristfälliga cykelkunskaper, den killen skulle inte ha åkt upp på berget och det så inte ut som det var hans val att göra det heller.

Bikzz

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Jag tror på eget ansvar, att man har koll på och förstår risker, att man väljer bort sånt där man riskerar allvarliga skador, att man skiter i vad andra tycker och tar egna beslut, och tar det lite lugnt.

Det är ju helkorkat att ge sig på sporter där man riskerar allvarliga skador utan att ha fullständig koll på hur man gör.

Men som sagts innan, det är nog mkt lättare att detta händer i DH Bikeparks än på andra ställen.

A recepie for disaster.

kroem

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Tony Irving sa:
... inte ens kunnat bära väskor på den skadade sidan
Oh nooo

liten_men_tuff

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Jag tror på eget ansvar, att man har koll på och förstår risker, att man väljer bort sånt där man riskerar allvarliga skador, att man skiter i vad andra tycker och tar egna beslut, och tar det lite lugnt.

Det är ju helkorkat att ge sig på sporter där man riskerar allvarliga skador utan att ha fullständig koll på hur man gör.

Men som sagts innan, det är nog mkt lättare att detta händer i DH Bikeparks än på andra ställen.

A recepie for disaster.
Exakt så resonerar de som har sunt förnuft. Tyvärr verkar de vara färre än man skulle kunna tro...

liten_men_tuff

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Till försvar för Tony så var det ju inte bristande respekt för svårigheten med DH, utan snarare bristfälliga cykelkunskaper, den killen skulle inte ha åkt upp på berget och det så inte ut som det var hans val att göra det heller.

Fasiken, lider lite med den stackaren när jag kollar på videon! Låg fart också... Man ska inte underskatta hur j*vla ont det gör att trilla på hård mark... trots komplett skyddsjacka osv.

Mamel

Medlem
Olyckor i JBP
Det är lätt att säga, och naturligtvis lätt att hålla med om, att det handlar om eget ansvar och omdöme. Men om det fortsätter ske allvarliga olyckor kommer skattekollektivet (och riksdagen) till slut att tröttna och säga "nej, vi har ingen lust att betala sjukhuskostnaderna för era små nöjen". Med rättsliga regleringar/inskränkningar som följd.

slim_jim

Medlem
Olyckor i JBP
Men om det fortsätter ske allvarliga olyckor kommer skattekollektivet (och riksdagen) till slut att tröttna och säga "nej, vi har ingen lust att betala sjukhuskostnaderna för era små nöjen". Med rättsliga regleringar/inskränkningar som följd.
Vad baserar du detta på? Nämn gärna några sporter som lagstadgats bort pga hög skaderisk
(fotboll tex genererar ca 4 200 vårddygn per år men inte fan är det någon som vill förbjuda den för det)

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Du
Vad baserar du detta på? Nämn gärna några sporter som lagstadgats bort pga hög skaderisk
(fotboll tex genererar ca 4 200 vårddygn per år men inte fan är det någon som vill förbjuda den för det)
Det måste ju också vara i relation till hur många träningsdygn som ger vårddygnen. Når vi 1/1 där så kommer nog kollektivet sätta ner foten.

Mamel

Medlem
Olyckor i JBP
Jag skrev inte att det skulle förbjudas - det är dessbättre knappast realistiskt - men precis som man infört hjälmtvång och krav på körkort för mc och moped, kan man tänka sig krav på regleringar av olika slag. Kanske ett obligatoriskt ”grönt kort” som visar att man kan hantera en mtb eller ett förbud mot icke rullbara drop.

Heenkee

Medlem
Olyckor i JBP
Jag tror iof att skyltarna som finns har förhindrat en hel del olyckor, skulle dom inte funnits skulle det ha skett många fler olyckor, skulle dom varit dubbelt så stora skulle det nog påverkat marginellt, så det gäller väl att hitta på ett sätt att nå ut till dom som inte inser skyltarnas allvar.
Sen tror jag också att det finns 2 typer av olyckor, en är där man är ovetande om risken/banan och bara råkar köra ut för något pga okunskap eller att leden är paj/felbyggd etc och en annan då man tar en kalkylerad risk och misslyckas.
Den första tror jag att JBP har lyckats förhindra väldigt bra, och den andra är egentligen omöjlig att förhindra helt då det är så alla sådana här sporter fungerar. För att lära sig något måste man till slut kliva ur sin comfort-zone, räkna på risken och ta ett beslut, jag har gjort den kalkylen 100-tals ggr. Sen är det upp till anläggningen att se till att det är bra landningar, konstant speed mm, och där är JBP bra enl. mig.
Håller 100% med @Foxis på att en anledning kan vara att sträckan till att köra en svår led är mycket kortare på cykel än på exempelvis snowboard. Samma situation med skateboard vs kickbike, surf vs kite. Den dagen du har tilräckligt med skills att droppa en bowl på skate har du mer än tillräckligt med kunskap om hur en skatepark fungerar, riskerna mm. Kickbiken droppar du första dagen. Vem som helst (nästan) kan peka ner en dh-cykel mot ett hopp om dom bara har tillräckligt lite konsekvenstänk. Det känns också som att det är det tipset jag fått mest av många duktiga, att ta lite långsammare/smartare inlärning än vad man är van vid på snö.
En annan skillnad är att det är lite tydligare ofta på snö. Kommer du till en park ser du ofta hela linjen och hur folk kör i den, då är det ganska lätt att bilda sig en uppfattning om den passar eller inte. På cykel är det ibland bara en stig med lite skyltar, som TT. Många som droppar den hade nog aldrig droppat om dom gått den upp eller sett duktiga köra den, därför tror jag också på något tydligare squirrel catcher eller stora features som syns från liften eller liftkön (vilket också gör det roligare för alla, alltid tyckt att det borde ligga en moneybooter vid liften eller restaurangen i alla anläggningar).
Sen måste man på något vis pränta in att folk måste reka ordentligt, rekar man inte kommer man ju förr eller senare köra Lite för liten blint, och då är det ju garanterat kört på riktigt.
Sen kommer det alltid någon/några rookie över nollen varje år och landar i botten, det går inte att stoppa, lite Darwin på den.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer