N_sandstrom
Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Gissar på att det är någon slags "vi tar det lugnt pga covid"-statementVarför är de stängda? Har det hänt otäckheter där också?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Gissar på att det är någon slags "vi tar det lugnt pga covid"-statementVarför är de stängda? Har det hänt otäckheter där också?
Verkar bara vara en del av leden dock. Från svt:Näe, tuggade lite med en i shopen o var oklart när dom skulle släppa på igen, men killgissning är att lör ser mörkt ut.
Bra där! Mindre troligt dock att Whistler-kanadensarna kommer hit i och med att Kanada inte tillåter resor till EU nu pga Corona.Verkar bara vara en del av leden dock. Från svt:
"Nu har anläggningen stängt av den övre, olycksdrabbade delen av leden och tagit kontakt med det kanadensiska företag som hjälpt till vid designen av banorna."
Redigerat // moderator.Bra där! Mindre troligt dock att Whistler-kanadensarna kommer hit i och med att Kanada inte tillåter resor till EU nu pga Corona.
För sex år sedan:
Visa bilaga 435538
Visa din bild när du bottnar!
Grym bild! 24" bakhjul, första 888an och raptor benskydd :Dhappyride.se
Vänta nu, var du 15 eller nån annan?Redigerat // moderator.
Låg tolerans för internethjältarVänta nu, var du 15 eller nån annan?
Ska GL bli indragna i detta också?Verkar bara vara en del av leden dock. Från svt:
"Nu har anläggningen stängt av den övre, olycksdrabbade delen av leden och tagit kontakt med det kanadensiska företag som hjälpt till vid designen av banorna."
Rent generellt kan jag komma med lite anekdotisk bevisföring, har hus precis vid liften så är uppe sommar och vinter. Kör alla leder men dom gångerna jag skadat mig ordentligt är det i barbro som jag åkt massa gånger för att jag är för bekväm, samma sak på snowboard, dom värsta smällarna blir i nedfarter du kan köra i sömnen. Tycker hela diskussionen om att ge jpb skuld är lite skev då det är en bra uppstyrd backe, har kört åre med halvhjälm utan skydd massa ggr o det är ingen som motsätter sig det i liften. Sen är jag inget proffs utan kids på 15 skickar den bra mycket hårdare än mig men det skulle vara intressant att se olycksstatistiken för någotsånär erfarna cyklister vs rookies, min gissning är att det är de första som skadar sig värst.
Problemet är ju att dom som inte klarar kursen kommer att åka nedför de röda lederna ändå :DJBP har ju varit öppen nästan 12 år nu, först efter 12 år ska man ta hit ledbyggaren igen för att se över ett dropp...bara för att 3 personer har lyckats skada sig där (pga. okunskap )...det hoppet har inte byggts på eller minskats ned under dessa år. Däremot har underhåll skett samt väldigt mkt skyltning m.m har kommit upp innan leden.
Jag var nyligen och fjällvandrade i år och man såg att det var väldigt många "första gången" hikers.Vi såg en hel del personer som råkat ut för skador som skedde under hiken, bla folk blev hämtad med helikopter pga. benbrott. Ska vi ta och ändra om kungsleden nu pga. några personer har ramlat och skadat sig där?
Enklare lösning för JBP är att alla mer hyrcyklar måste hålla sig till blå och gröna leder, för att få testa de andra lederna måste man ha gått en 2 dagars kurs och om instruktören anser att personen har för låg kunskap så klarar man ej kursen. Men då kommer det ta hus i helvette när någon som har köpt Marcus Birro's offerkofta blir nekad att få köra röda lederna.
Reagerar JBP vettigt på kritiken så lär de väl be GL om stöd med konstruktion av en squirrel catcher? Det verkar ju inte vara något fel på droppet i sig, möjligen att exponeringen för vind gör det lite risky ibland men som nämnts tidigare så är flagga/vindsocka en bra lösning på det.JBP har ju varit öppen nästan 12 år nu, först efter 12 år ska man ta hit ledbyggaren igen för att se över ett dropp...bara för att 3 personer har lyckats skada sig där (pga. okunskap )...det hoppet har inte byggts på eller minskats ned under dessa år. Däremot har underhåll skett samt väldigt mkt skyltning m.m har kommit upp innan leden.
Jag var nyligen och fjällvandrade i år och man såg att det var väldigt många "första gången" hikers.Vi såg en hel del personer som råkat ut för skador som skedde under hiken, bla folk blev hämtad med helikopter pga. benbrott. Ska vi ta och ändra om kungsleden nu pga. några personer har ramlat och skadat sig där?
Enklare lösning för JBP är att alla mer hyrcyklar måste hålla sig till blå och gröna leder, för att få testa de andra lederna måste man ha gått en 2 dagars kurs och om instruktören anser att personen har för låg kunskap så klarar man ej kursen. Men då kommer det ta hus i helvette när någon som har köpt Marcus Birro's offerkofta blir nekad att få köra röda lederna.
#darwinProblemet är ju att dom som inte klarar kursen kommer att åka nedför de röda lederna ändå :D
Dom hade möte nu på frukosten, satt och tjuvlyssnade lite.Reagerar JBP vettigt på kritiken så lär de väl be GL om stöd med konstruktion av en squirrel catcher? Det verkar ju inte vara något fel på droppet i sig, möjligen att exponeringen för vind gör det lite risky ibland men som nämnts tidigare så är flagga/vindsocka en bra lösning på det.
Vad skulle de annars göra? Bygga om droppet? Då får man ju skrota droppzone och bygga om mycket övrigt i lederna. Skulle bli ett sluttande plan som heter duga.
Dom hade möte nu på frukosten, satt och tjuvlyssnade lite.
Hörde att dom pratade om hur man hur man skulle undvika att få in oönskat folk på hopplederna.
Det känns ju riktigt bra, de påvisar att de är en seriöst aktör.Dom hade möte nu på frukosten, satt och tjuvlyssnade lite.
Hörde att dom pratade om hur man hur man skulle undvika att få in oönskat folk på hopplederna.
Va? Nej.Det känns ju riktigt bra, de påvisar att de är en seriöst aktör.
Det enda som skulle fungera, som tyvärr blir rätt dyrt, det är att bygga om lederna från toppen. Alla röda och svarta leder ska börja på ett o samma ställe från toppen, stort träddropp som det första man gör. Därefter så behöver de röda och svarta lederna vara avskärmade från övriga leder, dvs man kan inte gena in. Men det kommer kosta skjortan att bygga om dessa leder och nästintill omöjligt att få ihop.
Det kommer aldrig att vara helt säkert. Börjar man gå den vägen kan vi snart skita i det istället.Va? Nej.
"Det enda som skulle fungera" för vadå? Att lyckas garantera att ingen slår sig fördärvad? Det kommer ALDRIG att gå att garantera oavsett hur man bygger. Det bästa man kan göra är att se till att det är uppenbart vid ledstart hur högt nivån ligger. Feature i början på aktuella leder måste banne mig räcka. Annars kallar jag också in Darwin.
Jag har jobbat, rest och cyklat en hel del i USA under 30 år och blir fundersam över din referens dit. Ja, det går att stämma företag och liknande på ett annat sätt än här i Sverige, men de har en helt annan kultur och lagstiftning när det gäller ansvar. Man sätter upp en varningsskylt (Cation, Wet Floor!) och sen är man klar. Har man gjort det så behövs det inte så mycket mer utan ansvaret faller på "användaren". Grand Canyon, miljontals besökare per år, branta stup på flera hundra meter vid den populäraste utsiktspunkten och asfalterade gångar precis längs kanten. Staket? Nej, det sitter en skylt vid infarten som varnar för stup och att man går där på eget ansvar. Stränderna längs Floridas Atlantkust med extremt starka underströmmar och proppat med folk. Badvakter? Nej, det sitter skyltar som varnar och att bad sker på eget ansvar o.s.v. o.s.v.Fast det sitter ju en stor varningsskylt där nu och en massa andra skyltar. Vi kan ju inte ha det som i Usa. Jämfört med alla andra bikeparks jag har åkt i så är Järvsö ett föredöme när det gäller skyltning och gradering.
Den räcker ju vad gäller formell ansvarsfördelning. Det ska extremt mycket till innan JBP kan lastas för olyckorna.All åkning sker på egen risk.
Den infon finns och borde räcka enligt mig.
Man firade tioårsjubileum i somras. Men jo, det är ju nästan 12.JBP har ju varit öppen nästan 12 år nu
TILLS nån testar, tycker inte alls den är så farlig och sen sprids det att man kan skita i varningsskyltarna eftersom de bara finns där för att skrämmas. Och då blir det ju dessutom jättemycket tuffare att testa en livsfarlig led på svensexan.Om man skyltar om TT till svart och sätter dubbla dödskalleskyltar vid starten med texten LIVSFARA så kan nog antalet olyckor halveras.
Framförallt kommer många förstagångscyklister tveka att köra in blint i leden.
Ja har oxå funderat en hel del på vad som skulle kunna förbättras!Den räcker ju vad gäller formell ansvarsfördelning. Det ska extremt mycket till innan JBP kan lastas för olyckorna.
Det vi diskuterar nu är väl hur man kan minimera olyckor utan att sabba parken för alla som är insatta i risken och kan bedöma sin förmåga. Då räcker bevisligen (tyvärr) inte "Farligt! Åkning sker på egen risk!".
Den sista idioten är tyvärr inte född än så det går inte att skylta eller bygga bort problemet.Den räcker ju vad gäller formell ansvarsfördelning. Det ska extremt mycket till innan JBP kan lastas för olyckorna.
Det vi diskuterar nu är väl hur man kan minimera olyckor utan att sabba parken för alla som är insatta i risken och kan bedöma sin förmåga. Då räcker bevisligen (tyvärr) inte "Farligt! Åkning sker på egen risk!".
Är inte uthoppet på det där droppet i TT lite konvex? Eller är det bara en synvilla? Har alltid tyckt att det där droppet känns lite sketchy när jag kört det.
Finns ett till ”drop” i slutet av LFL över en stor sten som också känns konvex, byggt med uthopp från en stor sten precis som aktuella droppet i TT.
Jag har tydligen svårt att räkna idag =DMan firade tioårsjubileum i somras. Men jo, det är ju nästan 12.
Nej, droppet i starten på TT är perfekt byggt (enda problemet kan vara vinden vid sydvästlig vind). I LFL finns bara ett dropp på 2-3m beroende på var man väljer att landa även det perfekt byggt.
Dom hade möte nu på frukosten, satt och tjuvlyssnade lite.
De senaste åren har de kompletterats med samma demografi fast nu med egna endurocyklar. De har cyklat allt svårt i hemmaskogen och läst på Happy att Järvsö är en barnvänlig park som gör sig bäst på en kortslagig trail hoj.
Efter ett par åk i Barbro, Manolito och kanske Tuff brud så känner de att "-det här var ju lätt". Varningarna vid starten på TT gäller nybörjare, inte garvade enduro cyklister som dem. Detta trotts att de i princip aldrig hoppat med cykeln i större hopp och att de inte är nära att cleara alla hopp i Barbro.
Det är ju det man har gjort. Inte på Kungsleden, men man har ju tagit in sherpas som stenlagt stora delar av västra leden upp på Keb, bara för att en massa plantor som inte har där att göra knatar upp den i foppatofflor och bryter fötterna.
Det är visserligen Svenska turistföreningen som gjort detta (iirc) och de har alltid sagt att fjällen är farliga och samtidigt försökt locka barnfamiljer.
Cykelparkerna har väl mest försökt få dh att verka som en ofarlig familje och svensexa-aktivitet, detta, tillsammans med #trygghetsnarkomani-Sverige, är ju det naturliga resultatet. De behöver pengarna från barnfamiljerna så någon sorts gensvar kommer (inte bara) jbp göra.
Jo, det är lite konvext. Det andra droppet du nämner, är inte det i nedersta delen av En tuff brud? Det här:Är inte uthoppet på det där droppet i TT lite konvex? Eller är det bara en synvilla? Har alltid tyckt att det där droppet känns lite sketchy när jag kört det.
Finns ett till ”drop” i slutet av LFL över en stor sten som också känns konvex, byggt med uthopp från en stor sten precis som aktuella droppet i TT.
Hej, det är mig du beskriver här :)
Och som icke-hoppare har jag inte den blekaste aning om ifall jag "clearar" hoppen i Barbro eller ej.
Jag åker på alla hopp, i lite olika hastigheter, men vete fan vart hjulen ska ta i marken för att det ska räknas som "bra".
Den är liksom för lätt att inte göra rätt på, och mellansteget innan TT hittar man nog i någon annan park .
Ett tips är att du tar en privatlektion i vad de kallar "JBP 200 Introduktion hopp 2 h" länkHej, det är mig du beskriver här :)
Och som icke-hoppare har jag inte den blekaste aning om ifall jag "clearar" hoppen i Barbro eller ej.
Jag åker på alla hopp, i lite olika hastigheter, men vete fan vart hjulen ska ta i marken för att det ska räknas som "bra".
Den är liksom för lätt att inte göra rätt på, och mellansteget innan TT hittar man nog i någon annan park .
Ja det där är nog en del av problemet. Det finns inte något egentligt bra mellansteg avs hoppled mellan Barbro (även om det egentligen kanske inte är en riktig sådan) och TT, för resten av de röda är ju mer tech/stök än hopp. Och då åker nog fler till TT än vad som egentligen borde.Hej, det är mig du beskriver här :)
Hej, det är mig du beskriver här :)
Problemet här är ju att folk (nybörjare) inte fattar att Jämtlandstriangeln och Sarek kräver olika utrustning och framförallt erfarenhet. Precis som Monica/Barbro/Malin kräver annat än Twist Twist/Itsy Bitsy/Lite för Liten.
Jo, det är lite konvext. Det andra droppet du nämner, är inte det i nedersta delen av En tuff brud? Det här:
Man känner ju om man sätter landningen? Landar man på platten ovanpå ett tabletop så clearar man det inte.
Det jag menade är att vi vill inte ha fullsmetat med varningstexter som syftar till att friskriva organisationer och företag från ansvar. Det ska vara informativt och korrekt vilket jag tycker att det är i Järvsö.Jag har jobbat, rest och cyklat en hel del i USA under 30 år och blir fundersam över din referens dit. Ja, det går att stämma företag och liknande på ett annat sätt än här i Sverige, men de har en helt annan kultur och lagstiftning när det gäller ansvar. Man sätter upp en varningsskylt (Cation, Wet Floor!) och sen är man klar. Har man gjort det så behövs det inte så mycket mer utan ansvaret faller på "användaren". Grand Canyon, miljontals besökare per år, branta stup på flera hundra meter vid den populäraste utsiktspunkten och asfalterade gångar precis längs kanten. Staket? Nej, det sitter en skylt vid infarten som varnar för stup och att man går där på eget ansvar. Stränderna längs Floridas Atlantkust med extremt starka underströmmar och proppat med folk. Badvakter? Nej, det sitter skyltar som varnar och att bad sker på eget ansvar o.s.v. o.s.v.